Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #1 Skrevet 19. november 2019 er relatert til stress. Nå vil legene medisinere meg, enda den aller beste "medisinen" vil være å stresse mindre. For å stresse mindre bør jeg jobbe mindre, men det er visst ikke noe alternativ for legene. De mener jeg må holde tempoet oppe, men spise prednisolon og andre medisiner. Hva kan jeg gjøre?? Anonymkode: 2ecfb...a7b
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #2 Skrevet 19. november 2019 Legene kan ikke bestemme hvor mye du skal jobbe, hva slags jobb du skal ha, og hvor mye stress du skal ha i hverdagen din, det bestemmer du selv. Men da må du klare deg uten inntekten også, så lenge det finnes medisiner vil du ikke kunne bli sykemeldt eller ufør fordi du heller vil slappe av enn å ta medisiner og jobbe. Anonymkode: 19a54...8f1
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #3 Skrevet 19. november 2019 Det er jaggu en seiglivet myte om at mye arbeid = stress. Stress er når du ikke klarer å håndtere arbeidskravene. Perfeksjonisme og prokrastinering er de to største synderne. Eller dårlig prioritering av arbeidsoppgaver Ville du ærlig talt blitt mindre stresset av å jobbe 70% eller må du ned i 0%? Anonymkode: 767b4...969
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #4 Skrevet 19. november 2019 Du må ta de grepene du trenger. Anonymkode: 0d436...908
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #5 Skrevet 19. november 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er jaggu en seiglivet myte om at mye arbeid = stress. Stress er når du ikke klarer å håndtere arbeidskravene. Perfeksjonisme og prokrastinering er de to største synderne. Eller dårlig prioritering av arbeidsoppgaver Ville du ærlig talt blitt mindre stresset av å jobbe 70% eller må du ned i 0%? Anonymkode: 767b4...969 Hvordan kan du bare påstå det? Jeg ER jo blitt syk, det er ikke noe jeg innbiller meg. Jeg har byttet jobb to ganger, men jeg blir ikke bedre. Det er kombinasjonen av mange arbeidsoppgaver, tidspress og prestasjoner som har gjort situasjonen slik. Jeg er kritisk til at løsningen legene skisserer for meg er medisinering for å opprettholde tempoet når jeg vet at sykdommen min går i remisjon når jeg tar det litt mer med ro. I tillegg er medisinene jeg er blitt tilbudt farlige å gå på for lenge da de har mange, skadelige bivirkninger. Hvorfor gjøre meg potensielt mere syk? Jeg henger ikke med på tankegangen. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #6 Skrevet 19. november 2019 5 minutes ago, Anonym bruker said: Hvordan kan du bare påstå det? Jeg ER jo blitt syk, det er ikke noe jeg innbiller meg. Jeg har byttet jobb to ganger, men jeg blir ikke bedre. Det er kombinasjonen av mange arbeidsoppgaver, tidspress og prestasjoner som har gjort situasjonen slik. Jeg er kritisk til at løsningen legene skisserer for meg er medisinering for å opprettholde tempoet når jeg vet at sykdommen min går i remisjon når jeg tar det litt mer med ro. I tillegg er medisinene jeg er blitt tilbudt farlige å gå på for lenge da de har mange, skadelige bivirkninger. Hvorfor gjøre meg potensielt mere syk? Jeg henger ikke med på tankegangen. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Jeg tviler ikke på at du opplever stress. Jeg er usikker på om reduksjon i arbeid vil gjøre deg mindre stresset. Stressmestring er noe du burde undersøke nærmere. Det finnes måter å redusere skadelig stress. Anonymkode: 767b4...969
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #7 Skrevet 19. november 2019 Regner med du har fått crohns? Veldig mange opplever å kunne jobbe og ha normale liv ved å gå på biologiske medisin. Anonymkode: 36470...428
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #8 Skrevet 19. november 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan du bare påstå det? Jeg ER jo blitt syk, det er ikke noe jeg innbiller meg. Jeg har byttet jobb to ganger, men jeg blir ikke bedre. Det er kombinasjonen av mange arbeidsoppgaver, tidspress og prestasjoner som har gjort situasjonen slik. Jeg er kritisk til at løsningen legene skisserer for meg er medisinering for å opprettholde tempoet når jeg vet at sykdommen min går i remisjon når jeg tar det litt mer med ro. I tillegg er medisinene jeg er blitt tilbudt farlige å gå på for lenge da de har mange, skadelige bivirkninger. Hvorfor gjøre meg potensielt mere syk? Jeg henger ikke med på tankegangen. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Jeg ser mange ganger hvor heldig jeg har vært med min fastlege. Og hvor stor betydning en fastlegen har for å hjelpe pasienten. Jeg husker enda replikken min til saksbehandleren på Nav. Vi hadde møte der Nav ville prøve å sende meg meg på er 7. tiltak. Legen mente jeg burde bli ufør. Hun sa til den Nav ansatte: Du må ikke tro at grunnen til at jeg og du jobber er fordi vi er flinkere en min pasient. Det er fordi vi har helsen til det, noe vi bør være takknemlige for. Jeg ble ufør, og nettopp blitt operer for 3. gang for sykdommen min. Anonymkode: 5fa25...85a
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #9 Skrevet 19. november 2019 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tviler ikke på at du opplever stress. Jeg er usikker på om reduksjon i arbeid vil gjøre deg mindre stresset. Stressmestring er noe du burde undersøke nærmere. Det finnes måter å redusere skadelig stress. Anonymkode: 767b4...969 Jo, det vil det. Jeg vet det, for jeg gikk i halvannet år uten å jobbe, og da var jeg ikke syk. Ingen smerter, ingen problemer. Jeg er ganske sikker på at tilstanden min vil forbedres av å jobbe f.eks 60-70%. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #10 Skrevet 19. november 2019 Bytt lege, Hi! Anonymkode: fe959...c09
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #11 Skrevet 19. november 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det vil det. Jeg vet det, for jeg gikk i halvannet år uten å jobbe, og da var jeg ikke syk. Ingen smerter, ingen problemer. Jeg er ganske sikker på at tilstanden min vil forbedres av å jobbe f.eks 60-70%. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Men da kan du jo prøve å gå ned i stilling en periode, søke permisjon et år f.eks. Problemet ditt er så vidt jeg skjønner økonimi, men for å kvalifisere til delvis ufør, eller aap som er trinnet føre, så må man være minst 50% arbeidsufør, og det er du jo ikke om du vil jobbe 60-70%. Anonymkode: 19a54...8f1
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #12 Skrevet 19. november 2019 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da kan du jo prøve å gå ned i stilling en periode, søke permisjon et år f.eks. Problemet ditt er så vidt jeg skjønner økonimi, men for å kvalifisere til delvis ufør, eller aap som er trinnet føre, så må man være minst 50% arbeidsufør, og det er du jo ikke om du vil jobbe 60-70%. Anonymkode: 19a54...8f1 Man går ikke ned i stilling hvis man er for syk til å jobbe fullt, det kan straffe seg hardt økonomisk senere. Hi er uansett langt fra snakk om ufør, det er et helt år med sykemelding, og så noen år på AAP først. Anonymkode: 1e720...1a7
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #13 Skrevet 19. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg tviler ikke på at du opplever stress. Jeg er usikker på om reduksjon i arbeid vil gjøre deg mindre stresset. Stressmestring er noe du burde undersøke nærmere. Det finnes måter å redusere skadelig stress. Anonymkode: 767b4...969 Det med stressmestring er jeg enig med deg i. Jeg er 100 % ufør, etter en ulykke. Vært det i mange mange år. 12 av 15 år har jeg vært superstressa for at jeg IKKE er i jobb. Følt meg unyttig. Restevnen er 0 %. Anonymkode: 37689...713
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #14 Skrevet 19. november 2019 Nei, det skal ikke være sånn! Helsa di er viktigere - jeg var i din situasjon for noen år siden, og måtte gå ned i stilling. Alikevel har jeg blitt dårligere og arbeidsevnen har gått videre ned. Det straffer seg nå når jeg igjen har søkt aap, og vil få utbetalt MYE mindre enn om jeg hadde fått det sist jeg søkte. Og jeg har mye mindre sjanse til å bli bedre, eller bra nok til å kunne jobbe fullt Igjen, en gang i tiden. Kan du bytte lege? Evt søk deg inn på rehabilitering der de kan hjelpe deg ordentlig. Anonymkode: b5fce...614
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #15 Skrevet 19. november 2019 Takk dere. Jeg tenker jeg må bestille en time hos fastlegen og snakke ordentlig med henne. Orker ikke å hangle sånn noe særlig lenger - og jeg fikser ikke fullstilling i 35 år til. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #16 Skrevet 19. november 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk dere. Jeg tenker jeg må bestille en time hos fastlegen og snakke ordentlig med henne. Orker ikke å hangle sånn noe særlig lenger - og jeg fikser ikke fullstilling i 35 år til. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Du må jo ta medisiner når de finnes, eller senke kravene på hjemmebane Anonymkode: 2376a...0a7
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #17 Skrevet 19. november 2019 Den enkle løsningen på dette er jo å stoppe stresset. Hva er det du stresser med? Hva er poenget med å stresse? Å ha det travelt er ikke det samme som å stresse. Stress er jo noe man selv velger, og noe man selv kan gjøre noe med. Anonymkode: c730c...1eb
Gjest Antarctica Skrevet 19. november 2019 #18 Skrevet 19. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan du bare påstå det? Jeg ER jo blitt syk, det er ikke noe jeg innbiller meg. Jeg har byttet jobb to ganger, men jeg blir ikke bedre. Det er kombinasjonen av mange arbeidsoppgaver, tidspress og prestasjoner som har gjort situasjonen slik. Jeg er kritisk til at løsningen legene skisserer for meg er medisinering for å opprettholde tempoet når jeg vet at sykdommen min går i remisjon når jeg tar det litt mer med ro. I tillegg er medisinene jeg er blitt tilbudt farlige å gå på for lenge da de har mange, skadelige bivirkninger. Hvorfor gjøre meg potensielt mere syk? Jeg henger ikke med på tankegangen. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Kanskje du er i feil yrke. Legene kan ikke endre på livet ditt, det må du gjøre selv.
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #19 Skrevet 19. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan du bare påstå det? Jeg ER jo blitt syk, det er ikke noe jeg innbiller meg. Jeg har byttet jobb to ganger, men jeg blir ikke bedre. Det er kombinasjonen av mange arbeidsoppgaver, tidspress og prestasjoner som har gjort situasjonen slik. Jeg er kritisk til at løsningen legene skisserer for meg er medisinering for å opprettholde tempoet når jeg vet at sykdommen min går i remisjon når jeg tar det litt mer med ro. I tillegg er medisinene jeg er blitt tilbudt farlige å gå på for lenge da de har mange, skadelige bivirkninger. Hvorfor gjøre meg potensielt mere syk? Jeg henger ikke med på tankegangen. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Har du prøvd forskjellig typer yrke? Anonymkode: 1e720...1a7
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. november 2019 #20 Skrevet 19. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan du bare påstå det? Jeg ER jo blitt syk, det er ikke noe jeg innbiller meg. Jeg har byttet jobb to ganger, men jeg blir ikke bedre. Det er kombinasjonen av mange arbeidsoppgaver, tidspress og prestasjoner som har gjort situasjonen slik. Jeg er kritisk til at løsningen legene skisserer for meg er medisinering for å opprettholde tempoet når jeg vet at sykdommen min går i remisjon når jeg tar det litt mer med ro. I tillegg er medisinene jeg er blitt tilbudt farlige å gå på for lenge da de har mange, skadelige bivirkninger. Hvorfor gjøre meg potensielt mere syk? Jeg henger ikke med på tankegangen. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Om du har byttet jobb to ganger uten at det har funket, så ser jeg ikke at det vil funke særlig godt å redusere stillingen heller. Stress kan du like godt få på hjemmebane med for høye krav til deg selv og standarden hjemme. Du kan ikke delta på alt som skjer på fritiden dersom du ikke har helse til det. Du bør heller undersøke andre måter å mestre stress på, finne deg en mindre stressende jobb og i det hele tatt gå i dybden på hele livet ditt. Hvem eller hva tapper deg for krefter?
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #21 Skrevet 19. november 2019 Du må jo ta medisiner når de finnes. Viss ikke kan du velge å gå ned i stilling og la være å prøve behandling. Du får ikke ufør uten å ha prøvd alt som er av behandling inkl medisiner. Anonymkode: 36470...428
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #22 Skrevet 19. november 2019 Langtidskurer med prednisolon kan være tøft, men det er en fantastisk medisin. Kanskje kan noen måneder med prednisolon hjelpe deg å se ting klarere, og sette deg i stand til å gjøre noen endringer i livet? Anonymkode: 57426...db2
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #23 Skrevet 19. november 2019 4 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Om du har byttet jobb to ganger uten at det har funket, så ser jeg ikke at det vil funke særlig godt å redusere stillingen heller. Stress kan du like godt få på hjemmebane med for høye krav til deg selv og standarden hjemme. Du kan ikke delta på alt som skjer på fritiden dersom du ikke har helse til det. Du bør heller undersøke andre måter å mestre stress på, finne deg en mindre stressende jobb og i det hele tatt gå i dybden på hele livet ditt. Hvem eller hva tapper deg for krefter? Jo, det vil funke å jobbe mindre fordi jeg har prøvd det før. Jeg ble bedre da. Forøvrig har jeg svært lave standarder på hjemmebane. Men når jeg knapt orker å lage middag, eller dra en tur på butikken, eller hjelpe jentene med leksene fordi jeg er helt skutt, da må jeg ta grep. Forøvrig har jeg også prøvd tilsvarende medisiner før, og de gjorde bare ting verre pga bivirkninger. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #24 Skrevet 19. november 2019 Har du en mann som kan ta mer på hjemmebane? Lekser, handling osv. Eller søke en helt annen type jobb? Anonymkode: 178b4...956
Anonym bruker Skrevet 19. november 2019 #25 Skrevet 19. november 2019 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, det vil funke å jobbe mindre fordi jeg har prøvd det før. Jeg ble bedre da. Forøvrig har jeg svært lave standarder på hjemmebane. Men når jeg knapt orker å lage middag, eller dra en tur på butikken, eller hjelpe jentene med leksene fordi jeg er helt skutt, da må jeg ta grep. Forøvrig har jeg også prøvd tilsvarende medisiner før, og de gjorde bare ting verre pga bivirkninger. HI Anonymkode: 2ecfb...a7b Men hvis du tenker at du ikke klarer å jobbe 100 % noe mer. og etterhvert må over på AAP og kanskje ufør, så må du belage deg på å prøve det meste av medisiner og behandlinger Anonymkode: 1e720...1a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå