Gå til innhold

Gaver til utakknemlige barn


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hva gir man i julegave til barn som aldri blir fornøyde med det de får? Barna til min mann sin søster er aldri fornøyde uansett hva vi gir de. Vi spør etter ønskelister, og går utifra den når vi handler. Allikevel blir de alltid missfornøyde. De kaster gavene i gulvet, tramper, hyler, griner, nekter å ta de med hjem osv. Å takke for gavene er selvfølgelig uaktuelt. Foreldrene sier ingen ting, og jeg merker at jeg har svært lite lyst til å kjøpe julegave til de i år. Begge ungene har hatt bursdag nå i høst og det var samme problemet da, så regner ikke med de har endret seg noe voldsomt... Foreldrene sa vi bare kunne gi dem penger i år, men det har jeg heller ikke så lyst til. Føler ofte vi da må gi litt mer enn tenkt fordi det blir så synlig hvor mye vi gir for. 

Hva hadde dere gjort? Barna er fem og syv år gamle. De reagerer likt på det de får av andre også, så tror ikke det er noe galt med det vi gir de. 

Anonymkode: fca79...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med gavekort på noe de liker, kino, badeland e.l.? Kan pakke inn i en liten gaveeske fra f.eks Søstrene Grene og legge i litt snop.

De er så unge enda, og får ingen rettledning fra de voksne om hvordan de skal ta imot og takke for gaver, veldig trist egentlig. Forhåpentligvis skjønner de det når de blir større....

Jeg kunne fint kjøpt en gaveeske og lagt oppi en 200-lapp også jeg altså, hvorfor skal man bruke masse penger, tid og energi på noe de uansett ikke blir glad for?

Anonymkode: 172c1...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som at barna ikke har det helt greit. 🙁 Foreldrene har feila på mye virker det som. 

Anonymkode: 26597...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva med gavekort på noe de liker, kino, badeland e.l.? Kan pakke inn i en liten gaveeske fra f.eks Søstrene Grene og legge i litt snop.

De er så unge enda, og får ingen rettledning fra de voksne om hvordan de skal ta imot og takke for gaver, veldig trist egentlig. Forhåpentligvis skjønner de det når de blir større....

Jeg kunne fint kjøpt en gaveeske og lagt oppi en 200-lapp også jeg altså, hvorfor skal man bruke masse penger, tid og energi på noe de uansett ikke blir glad for?

Anonymkode: 172c1...438

Takk for svar. Blir nok til at vi gir de penger da. Men syns ofte det blir dyrere å gi penger enn gave. Vi har blitt enige om å legge oss på ca 200 - 300 kr. Og dersom vi gir penger må vi hvertfall gi 300 pluss noe ekstra ved siden av føler jeg. Ellers kunne vi kansje funnet noe på salg, rabattkoder eller lignende. Og enndt på nærmere 200. Men kansje bare teit av meg å tenke sånn :)

Anonymkode: fca79...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres ut som at barna ikke har det helt greit. 🙁 Foreldrene har feila på mye virker det som. 

Anonymkode: 26597...3a8

Tror ikke de har det vondt. De er nok bare bortskjemte desverre...

Anonymkode: fca79...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dritunger får geit.

Anonymkode: 0cbfd...1a7

Haha :) Har vært inne på tanken faktisk. 

Anonymkode: fca79...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Blir nok til at vi gir de penger da. Men syns ofte det blir dyrere å gi penger enn gave. Vi har blitt enige om å legge oss på ca 200 - 300 kr. Og dersom vi gir penger må vi hvertfall gi 300 pluss noe ekstra ved siden av føler jeg. Ellers kunne vi kansje funnet noe på salg, rabattkoder eller lignende. Og enndt på nærmere 200. Men kansje bare teit av meg å tenke sånn :)

Anonymkode: fca79...852

Ja, legg det vekk med en gang.

Kjøp noen små gaveesker på søstrene grene, du får de for under en tikronin og putt i noen kjærligheter e.l. fra samme sted som koster en krone stykk. En slik eske med en 200-lapp i og du har gave for max 220 kr. Helt innenfor avtalt budsjett.

Anonymkode: 172c1...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din må selvfølgelig snakke med søsteren sin om dette. Beskrive hva han selv har opplevd/sett, saklig og nøkternt. Åpne en dialog om hvorfor foreldrene ikke griper inn. Hva tenker foreldrene om denne oppførselen?

Avhengig av svaret, ville jeg droppet gaver helt fram til foreldrene tar dette seriøst.

Anonymkode: 0cb71...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen din må selvfølgelig snakke med søsteren sin om dette. Beskrive hva han selv har opplevd/sett, saklig og nøkternt. Åpne en dialog om hvorfor foreldrene ikke griper inn. Hva tenker foreldrene om denne oppførselen?

Avhengig av svaret, ville jeg droppet gaver helt fram til foreldrene tar dette seriøst.

Anonymkode: 0cb71...090

Dette. Ville sagt ifra til foreldrene at frem til de kan lære seg litt takknemlighet, uteblir gavene fra dere. De skaper jo uansett dårlig stemning! 

 

Anonymkode: bb187...984

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen din må selvfølgelig snakke med søsteren sin om dette. Beskrive hva han selv har opplevd/sett, saklig og nøkternt. Åpne en dialog om hvorfor foreldrene ikke griper inn. Hva tenker foreldrene om denne oppførselen?

Avhengig av svaret, ville jeg droppet gaver helt fram til foreldrene tar dette seriøst.

Anonymkode: 0cb71...090

Jeg skulle virkelig ønske vi turte det. Men er redd det blir veldig dårlig stemning dessverre. De har en veldig ulik måte å oppdra ungene på en oss. De leser masse bøker om barneoppdragelse, og er nok egentlig veldig bevisste på hva de gjør. Tipper de har lest et sted at barn ikke skal legge bånd på følelsene sine eller noe sånn... 

Anonymkode: fca79...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen din må selvfølgelig snakke med søsteren sin om dette. Beskrive hva han selv har opplevd/sett, saklig og nøkternt. Åpne en dialog om hvorfor foreldrene ikke griper inn. Hva tenker foreldrene om denne oppførselen?

Avhengig av svaret, ville jeg droppet gaver helt fram til foreldrene tar dette seriøst.

Anonymkode: 0cb71...090

Enig.

Det å unnlate å lære ungene sine normal sosial adferd er en form for omsorgssvikt.

Når dette hadde gjentatt seg noen ganger så ville jeg vurdert å tatt gaven tilbake idet de kaster den og hyler. Om de ble misfornøyd ville jeg sagt at de mer enn gjerne får den tilbake når de takker fint for det de får.

Hi, du og mannen kan ikke bare sitte på sidelinjen og se på at hans søster ødelegger ungene sine og skaper små monstre som risikerer å bli utestengt fra andre aktiviteter eller ikke invitert til andre, eller ikke får andre til å komme i deres bursdager. Disse barna vokser opp til å bli sosialt handikappede - med foreldrenes (og resten av familiens) velsignelse.

Anonymkode: f4988...599

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig.

Det å unnlate å lære ungene sine normal sosial adferd er en form for omsorgssvikt.

Når dette hadde gjentatt seg noen ganger så ville jeg vurdert å tatt gaven tilbake idet de kaster den og hyler. Om de ble misfornøyd ville jeg sagt at de mer enn gjerne får den tilbake når de takker fint for det de får.

Hi, du og mannen kan ikke bare sitte på sidelinjen og se på at hans søster ødelegger ungene sine og skaper små monstre som risikerer å bli utestengt fra andre aktiviteter eller ikke invitert til andre, eller ikke får andre til å komme i deres bursdager. Disse barna vokser opp til å bli sosialt handikappede - med foreldrenes (og resten av familiens) velsignelse.

Anonymkode: f4988...599

Tusen takk for svar! Å snakke med foreldrene tror jeg blir vanskelig. Ikke gøy å være den som forteller foreldre at barna deres er ufordragelige. Men har lyst til å inndra gavene ja.

Anonymkode: fca79...852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Overfør 300kr per barn til foreldrene med beskjed om at de kan handle noe barna blir glad for. Nevn gjerne i samme slengen at dette gjøres fordi dere har vært så uheldige flere år på rad å gjøre bomkjøp, og st dere ikke vil at barna deres skal oppleve dette igjen. 

Anonymkode: 55d3c...847

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skulle virkelig ønske vi turte det. Men er redd det blir veldig dårlig stemning dessverre. De har en veldig ulik måte å oppdra ungene på en oss. De leser masse bøker om barneoppdragelse, og er nok egentlig veldig bevisste på hva de gjør. Tipper de har lest et sted at barn ikke skal legge bånd på følelsene sine eller noe sånn... 

Anonymkode: fca79...852

Det er jo allerede veldig dårlig stemning når dere er sammen og disse barna får gaver. Du skriver: "De kaster gavene i gulvet, tramper, hyler, griner, nekter å ta de med hjem osv. Å takke for gavene er selvfølgelig uaktuelt." Dette er veldig spesiell oppførsel! Hvordan oppfører barna seg når de arrangerer selskap med skolen, vet du det? Altså barneselskapet?

Dere må faktisk stå opp for dere selv – det vil si, mannen din må gro seg noen baller og snakke med søsteren sin. Du trenger ikke involvere seg. Det er bedre om han snakker med søsteren sin alene. So what om det blir dårlig stemning? Han kan si at han respekterer at søsteren har en annen oppdragelsesstil, og at de antakeligvis ikke blir enige der. Så de trenger ikke krangle om det. Men akkurat dette med gaver og takknemlighet, det er for viktig for dere og opplevelsene deres er for negative til at dere kan la det fare. Derfor kommer dere til å droppe alle gaver fra og med 2020. Da kan dere være enige om å være uenige.

Anonymkode: 0cb71...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Det hadde fort blitt ingen gave herfra. Og på direkte spørsmål ville jeg ha vært ærlig - det er ikke noe poeng i å handle gaver til folk som hyler, kaster dem i gulvet og nekter å ta dem med hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nekter å ta gavene med seg hjem? Kaster dem i golvet? Hyler og skriker og er ikke fornøyde? Da hadde det blitt slutt på gaver fra oss. Og å gi penger for at de skal bli fornøyde, hadde vært helt uaktuelt. 

"Ola og Kari, jeg (vi) respekterer at dere oppdrar Per og Pål på en annen måte enn vi oppdrar vår unger, og det må dere bare fortsette med. Men jeg da forbeholder jeg meg (vi oss) retten til å bestemme at det er uaktuelt å gi gaver til unger som bare hiver dem på golvet og ikke vil ha dem." Og så hadde jeg plukket opp gavene fra golvet og gitt Per og Pål beskjed om at de fikk si i fra når de er store nok til å ta i mot gaver på en ordentlig måte. Da skal jeg begynne å kjøpe gaver til dem igjen.

Er de 3 år eller eldre, forstår de det. 

 

Anonymkode: 91168...7b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg hadde sagt ifrå til ungane sjølv eg, no har vi kjøpet gåve og at dei må lære seg å seie takk og være glad for at dei får gåver. Særleg viss foreldra ikkje seier ifrå. Nokon må no lære dei stakkars ungane folkeskikk!! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg faktisk bare sagt i fra om at vi dropper gaver til hverandres barn fra i år av. Hadde ALDRI giddet å kjøpe noe som helst til sånne unger. Hadde vært så flau at jeg hadde sunket gjennom gulvet om mine unger hadde oppført seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke så unge barn kan straffes med å ikke kjøpe gave til dem, men hadde jeg feiret med dem hadde jeg ikke hatt noen problemer med å si ifra.

Kaster de gaven i bakken og sier de ikke vil ha den med hjem hadde jeg rolig sagt noe sånt som "Når man får en gave er det vanlig å takke pent for den, men om dere ikke vil ha den kan tante ta den tilbake og heller gi den til noen andre. Gi den til meg så legger jeg den i gaveskapet og har den på lur når noen andre som vil like den har bursdag."

Forhåpentligvis blir de litt lange i maska, og det er helt greit. De er små, men de er gamle nok til å lære hva andre forventer av dem.

Anonymkode: 172c1...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...