Gå til innhold

Datteren min sliter egentlig mye med uren hud og kviser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var hos fastlegen pga noe annet. Hvorfor i alle dager reagerer ikke fastlegen på huden til datteren min mens vi er der da? Hvis det er sånn som du sier... Blir litt oppgitt.

Føler jeg har sviktet henne nå 😔😔😔

 

H.i.

Anonymkode: 8bf35...c06

De fleste fastleger er dessverre veldig presset på tid – ikke deres egen feil. De har ikke mulighet til å ta opp andre problemstillinger enn den dere booket time for. Da må dere booke dobbelttime og forklare helsesekretæren at dere trenger dobbelttime fordi dere har to problemstillinger å ta opp.

Du har ikke sviktet henne, bare følg opp fra nå av. :) 

Anonymkode: 10601...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg hadde et kviseproblem i tenårene fikk jeg en ppille som het Diane. Ble helt kvisefri de årene jeg gikk på den. Vet ikke om den finnes lengre, eller om det er aktuelt. Fikk et kviseutbrudd i 30 - årene, fikk en reseptbelagt krem fra fastlegen som het differin. Smurte på denne i 2 ukers tid, og kvisene forsvant. Vet ikke om denne kremen er aktuell på så ung hud, men dette er ihvertfall min erfaring med kviser og behandling. Lykke til ☺️

Anonymkode: 48a57...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva bruker han?

Anonymkode: f3562...960

Differin. Veldig effektiv. Smører hver kveld. Virker forebyggende.

Anonymkode: 60ede...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg hadde et kviseproblem i tenårene fikk jeg en ppille som het Diane. Ble helt kvisefri de årene jeg gikk på den. Vet ikke om den finnes lengre, eller om det er aktuelt. Fikk et kviseutbrudd i 30 - årene, fikk en reseptbelagt krem fra fastlegen som het differin. Smurte på denne i 2 ukers tid, og kvisene forsvant. Vet ikke om denne kremen er aktuell på så ung hud, men dette er ihvertfall min erfaring med kviser og behandling. Lykke til ☺️

Anonymkode: 48a57...69c

Min 12 åring bruker den. Effektiv !!

Anonymkode: 60ede...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg hadde et kviseproblem i tenårene fikk jeg en ppille som het Diane. Ble helt kvisefri de årene jeg gikk på den. Vet ikke om den finnes lengre, eller om det er aktuelt. Fikk et kviseutbrudd i 30 - årene, fikk en reseptbelagt krem fra fastlegen som het differin. Smurte på denne i 2 ukers tid, og kvisene forsvant. Vet ikke om denne kremen er aktuell på så ung hud, men dette er ihvertfall min erfaring med kviser og behandling. Lykke til ☺️

Anonymkode: 48a57...69c

Diane er p-piller, er det ikke?

Anonymkode: 10601...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Legene tar ikke full sjekk hver gang du er der altså, litt ansvar må du greie å ta selv også. Faktisk.

Anonymkode: ca061...4c9

Jeg har tatt tak i dette forstår du vell. Jeg hadde ikke trodd at kanskje det var lege som var løsningen, at det var så ille. Er derfor jeg spør = tar ansvar. Faktisk.

Når vi er hos legen for noe annet og  legen snakker med datteren min og ser på hun så kunne legen nevnt at hun bør komme tilbake. I og med at legene er oppgitt på at foreldre ikke tar tak tidlig nok...! 

Anonymkode: 8bf35...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Jippipippi skrev:

Tenk på hva hun spiser. Ville prøvd å kutte ut meieriprodukter i 2-3 uker. Det hadde en veldig god effekt for min datter. 

Jeg skal snakke med legen først. Skal ringe i morgen. Takk for tips 

Anonymkode: 8bf35...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jippipippi skrev:

Tenk på hva hun spiser. Ville prøvd å kutte ut meieriprodukter i 2-3 uker. Det hadde en veldig god effekt for min datter. 

TS, for guds skyld, ikke begynn å kutte matvarer pga. råd fra tilfeldige mennesker på nettet. Snakk med fastlegen. Dersom hen mistenker laktoseintoleranse, vil hen ta det opp.

Anonymkode: 10601...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

TS, for guds skyld, ikke begynn å kutte matvarer pga. råd fra tilfeldige mennesker på nettet. Snakk med fastlegen. Dersom hen mistenker laktoseintoleranse, vil hen ta det opp.

Anonymkode: 10601...f05

Enig med deg. Tviler på at hun har det. Hun har tatt allergitester blant annet 

Anonymkode: 8bf35...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter er ikke allergisk mot meieriprodukter. Men det vi spiser har mye stor betydning for kroppen vår på alle måter. De fleste av oss vet at det for eksempel er bra for huden å drikke vann. Legen vår hadde ikke peiling, hudterapeuten spurte om hva hun spiste. En overlever faktisk uten meieriprodukter over en liten periode. I dag drikker hun ikke melk, men spiser ost og noen ganger youghurt. Hun regulerer dette selv. Huden er mye bedre! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun bare har prøvd Body Shop, er det andre hudpleieserier som kan virke bedre enn det. Min datter, og forsåvidt også jeg, er frelst på The Ordinary. Det er rimelige produkter, men med et høyt innhold av virkestoffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå kan det være forskjellig fra person til person. Men da jeg slet med mye kviser så prøvde jeg mye forskjellig. Men det var ikke før jeg begynte å vaske ansiktet mitt grundig og ta bort sminken hver kveld at det forsvant. Har på nivea krem i ansiktet etter vask og det funker gull for meg. Har prøvd alle slags dyre kremer og så skulle den billige kremen og daglige vasken være det som hjalp meg mot tørr hud og kviser. 

Anonymkode: fb646...a1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom man faktisk har alvorlig acne vulgaris eller mer alvorlige former for acne (som cystisk avne), vil verken vanlige hudpleieserier og kostholdsendring føre til endring. Derfor bør man gå til fastlegen først, og få hjelp fra hudlege. Dette gjelder selvfølgelig kun dem som virkelig er plaget – får man en liten kvise i uka, trenger man selvfølgelig ikke dette.

Men det er dumt å spre misinformasjon som at vanlig hudpleie (ikke fra hudlege) eller kosthold har noe å si. Verken meieriprodukter, sukker, junkfood eller all verdens hudpleie biter på f.eks. cystisk acne.

Anonymkode: 10601...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå kan det være forskjellig fra person til person. Men da jeg slet med mye kviser så prøvde jeg mye forskjellig. Men det var ikke før jeg begynte å vaske ansiktet mitt grundig og ta bort sminken hver kveld at det forsvant. Har på nivea krem i ansiktet etter vask og det funker gull for meg. Har prøvd alle slags dyre kremer og så skulle den billige kremen og daglige vasken være det som hjalp meg mot tørr hud og kviser. 

Anonymkode: fb646...a1d

Hun bruker ikke sminke. 

Anonymkode: 8bf35...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ekstremt plaget jeg også. Og det som hjalp var Diane. Brukte tetracyclin senere i voksen alder etter et opphold pga lage barn. Blusset nemlig opp igjen da. Ble sannelig ikke helt kvisefri før jeg var midt i 30 årene. 

Sånt er hormonelt. Behandlingen må komme innenfra så får hudpleie komme på toppen. Hudpleie alene er sjelden nok. 

Anonymkode: 61703...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...