Gå til innhold

Datteren min sliter egentlig mye med uren hud og kviser


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Bør jeg gå til lege med det? Jeg har kjøpt kremer og rens på body shop.. men hun sliter med dette stakkars. 

Anonymkode: 8bf35...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Body shop er antagelig ikke løsningen, de har ikke spesielt gode produkter. Vil anbefale å gå til hudpleier! 

Anonymkode: e570d...d24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk god hjelp på apoteket da min datter slet med det samme. De hadde produkter i forskjellige "styrkegrader" etter behov.

Anonymkode: 48bd3...47a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gått til fastlegen med en gang. Behandlingsstigen er ofte hudpleie, p-piller, tetracykliner, og så Roaccutane (man stopper der man får effekt). Ingenting hjalp meg før jeg fikk Roaccutane da jeg var 24 år, etter over ti år med verkende byller i ansiktet, på brystet og på ryggen. Alt fordi moren min var imot Roaccutane og jeg ikke visste bedre selv. Jeg havnet ved en tilfeldighet hos en annen lege da jeg var 24, bestilte timen pga. halsbetennelse. Hun endret rett og slett livet mitt ved å fortelle meg om Roaccutane og henvise meg til hudlege. Jeg tenker på henne ofte!

Anonymkode: 10601...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ville gått til fastlegen med en gang. Behandlingsstigen er ofte hudpleie, p-piller, tetracykliner, og så Roaccutane (man stopper der man får effekt). Ingenting hjalp meg før jeg fikk Roaccutane da jeg var 24 år, etter over ti år med verkende byller i ansiktet, på brystet og på ryggen. Alt fordi moren min var imot Roaccutane og jeg ikke visste bedre selv. Jeg havnet ved en tilfeldighet hos en annen lege da jeg var 24, bestilte timen pga. halsbetennelse. Hun endret rett og slett livet mitt ved å fortelle meg om Roaccutane og henvise meg til hudlege. Jeg tenker på henne ofte!

Anonymkode: 10601...f05

Det heter Isotretinoin nå 😊 Både jeg og sønnen min (17 år) har fått en kur, og blitt nesten helt bra.

Anonymkode: 50d99...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dra til legen, viktig å få riktig behandling så raskt som mulig for å unngå arr. Bruker selv reseptbelagt krem, koster jo en brøkdel av det du får av kosmetikk og har laaaangt bedre virkning. 

Anonymkode: 20d99...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det heter Isotretinoin nå 😊 Både jeg og sønnen min (17 år) har fått en kur, og blitt nesten helt bra.

Anonymkode: 50d99...b6a

Isotretinoin er virkestoffet, Roaccutane er en merkevare. Så det stemmer at isotretinoin er det man bør spørre om. :) Men jeg synes det er lettere å huske ordet "Roaccutane". 😛 

Anonymkode: 10601...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som hjelper mot dette, merkelig nok. Hadde mye problemer selv. Ga seg ikke før i midten av tredveårene... 

Anonymkode: 98a6f...fb1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Isotretinoin er virkestoffet, Roaccutane er en merkevare. Så det stemmer at isotretinoin er det man bør spørre om. :) Men jeg synes det er lettere å huske ordet "Roaccutane". 😛 

Anonymkode: 10601...f05

Min hudlege fortale at de har byttet navn, og det stod også Isotretinoin på pakkene fra apoteket. Men en lege forstår nok hva du mener uansett navn 😊

Anonymkode: 50d99...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingenting som hjelper mot dette, merkelig nok. Hadde mye problemer selv. Ga seg ikke før i midten av tredveårene... 

Anonymkode: 98a6f...fb1

Det stemmer jo overhodet ikke, så ikke gi HI unødvendige bekymringer. Det er en etablert og utprøvet behandlingsstige som fastlegen skal sette i gang. Hvis det ikke hjelper, skal fastlegen henvise til hudlege. Hudleger er eksperter som har jobbet med hud i mange år, de kan hjelpe med de fleste problemer, og spesielt uren hud. Det er absolutt hjelp å få!

Og for dem som er hardt rammet, som min mor, så går det ikke nødvendigvis over før etter overgangsalderen dersom man ikke tar noen grep selv. Hun sluttet å ha kviser da hun var rundt 55 år gammel, og hadde da hatt dem siden hun var 10.

Anonymkode: 10601...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Min hudlege fortale at de har byttet navn, og det stod også Isotretinoin på pakkene fra apoteket. Men en lege forstår nok hva du mener uansett navn 😊

Anonymkode: 50d99...b6a

Det er sikkert riktig! Min kur var i 2005. :D 

Anonymkode: 10601...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bør jeg gå til lege med det? Jeg har kjøpt kremer og rens på body shop.. men hun sliter med dette stakkars. 

Anonymkode: 8bf35...c06

Viktig å bruke rett rens, og helst en som passer til huden, samme med kremer. Har en problem hud, anbefales apotek, hudpleier, lege og ikke kremer/rens med mye rart i. Og de tablettene som anbefales , bør være siste sjans da de er ekstremt harde for hud og slimhinner. Noen hudtyper med akne, bør ikke bruke fet krem om man føles tørr, men en god fuktighetskrem.

Apotekene har og nå hudanalyse og kan sjekke hva huden trenger!

Anonymkode: 15261...b8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og de tablettene som anbefales , bør være siste sjans da de er ekstremt harde for hud og slimhinner.

Anonymkode: 15261...b8c

Dette er helt riktig, isotretinoin er siste utvei. Men fint for HI å vite om behandlingsstigen, i tilfelle de andre stegene ikke hjelper datteren hennes. Jeg fikk heldigvis minimalt med bivirkninger av min kur – kun tørr hud og tørre øyne de fem månedene jeg gikk på Roaccutane. Og det var INGENTING mot smertene jeg hadde de foregående ti årene. Men det var siste utvei, ja, og alle de andre tingene var allerede forsøkt (hudpleie, reseptbelagte liniment, p-piller, tetracykliner osv.).

Anonymkode: 10601...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Viktig å bruke rett rens, og helst en som passer til huden, samme med kremer. Har en problem hud, anbefales apotek, hudpleier, lege og ikke kremer/rens med mye rart i. Og de tablettene som anbefales , bør være siste sjans da de er ekstremt harde for hud og slimhinner. Noen hudtyper med akne, bør ikke bruke fet krem om man føles tørr, men en god fuktighetskrem.

Apotekene har og nå hudanalyse og kan sjekke hva huden trenger!

Anonymkode: 15261...b8c

Isotretinoin er siste ting ja, og ingen lege/hudlege vil skrive ut dette uten å ha prøvd andre og mildere ting først. Jeg gikk på min kur i 6 mnd og fikk litt tørre lepper, hender og noe stivere ledd k de månedene. Kuren bør også tas om høst/vinter.

Anonymkode: 50d99...b6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hi her igjen.

Skal bestille en time hos legen.

Hun er bare 14 år..

Anonymkode: 8bf35...c06

Det er bra. Jeg har slitt med akne vulgaris siden tenårene og kun hudlege har hjulpet. Prøvd alt av hudpleieserier der ute uten særlig suksess. Så ta mitt råd, spar enorme mengder penger, og gå for de reseptbelagte midlene legen foreslår. De er mye mer effektive. Personlig hjelper det meg å spise mest mulig plantebasert (reduserer mengden melkeprodukter, drikker ikke melk mer) og ta tilskudd av sink, men dette er individuelt og noe dere kan spørre hudlegen om. Det koster forøvrlig veldig lite å endre. Melk -> havremelk. 

Anonymkode: 20d99...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min hudlege fortale at de har byttet navn, og det stod også Isotretinoin på pakkene fra apoteket. Men en lege forstår nok hva du mener uansett navn 😊

Anonymkode: 50d99...b6a

Helt riktig at de byttet navn. Kuren fikk mye oppmerksomhet da det var noen dødsfall knyttet til denne pga depresjon og selvmord. Derfor skiftet de navn. Kuren heter isotretinoin i dag. 

Anonymkode: 20d99...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt riktig at de byttet navn. Kuren fikk mye oppmerksomhet da det var noen dødsfall knyttet til denne pga depresjon og selvmord. Derfor skiftet de navn. Kuren heter isotretinoin i dag. 

Anonymkode: 20d99...993

Det er mange eldre tenåringer som tar Roaccutane, og der er selvmordsraten dessverre allerede høy. Det ble ikke funnet direkte sammenheng mellom medisinen og selvmord, men man blir advart mot det for å være føre var.

Anonymkode: 10601...f05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og de tablettene som anbefales , bør være siste sjans da de er ekstremt harde for hud og slimhinner.

Anonymkode: 15261...b8c

I tillegg er det en god del andre bivirkninger. Jenter/kvinner bør gå på p-pillen, for gravid kan man ikke bli mens man tar behandlingen, da må man ta abort. Det er også en del andre risikoer, f.eks. for leverskade, psykiske problemer, muskel- og leddproblemer, fatigue-lignende problematikk.

Anonymkode: 8e995...364

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen vår sa at ofte venter foreldre for lenge med å oppsøke hjelp.

Ring lege på mandag. Min 12-åringen startet behandling allerede for halvannet år siden. Har reseptbelagt krem som holder kvisene moderate/borte. Han begynte å få uten hud allerede som 10 åring.

Anonymkode: 60ede...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange eldre tenåringer som tar Roaccutane, og der er selvmordsraten dessverre allerede høy. Det ble ikke funnet direkte sammenheng mellom medisinen og selvmord, men man blir advart mot det for å være føre var.

Anonymkode: 10601...f05

Tja, det er underrapportert hvis du tar med de som har gått ut med denne informasjonen med bakgrunn som pårørende. Flere av dødsfallene var ikke med bakgrunn i eksisterende depresjon. 

De har uansett endret navn, mye pga omtalen mot tidligere navn. 

Anonymkode: 20d99...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fastlegen vår sa at ofte venter foreldre for lenge med å oppsøke hjelp.

Ring lege på mandag. Min 12-åringen startet behandling allerede for halvannet år siden. Har reseptbelagt krem som holder kvisene moderate/borte. Han begynte å få uten hud allerede som 10 åring.

Anonymkode: 60ede...993

Hva bruker han?

Anonymkode: f3562...960

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fastlegen vår sa at ofte venter foreldre for lenge med å oppsøke hjelp.

Ring lege på mandag. Min 12-åringen startet behandling allerede for halvannet år siden. Har reseptbelagt krem som holder kvisene moderate/borte. Han begynte å få uten hud allerede som 10 åring.

Anonymkode: 60ede...993

Var hos fastlegen pga noe annet. Hvorfor i alle dager reagerer ikke fastlegen på huden til datteren min mens vi er der da? Hvis det er sånn som du sier... Blir litt oppgitt.

Føler jeg har sviktet henne nå 😔😔😔

 

H.i.

Anonymkode: 8bf35...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var hos fastlegen pga noe annet. Hvorfor i alle dager reagerer ikke fastlegen på huden til datteren min mens vi er der da? Hvis det er sånn som du sier... Blir litt oppgitt.

Føler jeg har sviktet henne nå 😔😔😔

 

H.i.

Anonymkode: 8bf35...c06

Legene tar ikke full sjekk hver gang du er der altså, litt ansvar må du greie å ta selv også. Faktisk.

Anonymkode: ca061...4c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...