Anonym bruker Skrevet 15. november 2019 #26 Skrevet 15. november 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Min datter er 17 år gammel. Hun har allerede fått for å si det enkelt, enorme pupper. Vet ikke helt hvor hun har genene i fra, selv er jeg nesten helt flat. Men det jeg lurer på er hvor gammel hun må være for å gjennomføre en brystreduksjon? Har prøvd å ta det opp med henne flere ganger, men hun blir bare sur og sier at jeg er misunnelig fordi hun har så store. Er vel kanskje det, men det er ikke det som er poenget. Men er ganske sikker på at hun vil få plager i nakke og skuldre. Skal jeg bare vente til hun begynner å få vondt eller bør jeg fortsette å pushe litt på før hun får vondt? Anonymkode: 5bfdd...c11 Du kan bare la være å hinte - skal hun gjøre det, så må det være at eget ønske. Jeg gjorde det når jeg var 28 år og angrer på at jeg ikke gjorde det tidligere. Men hvis mamma hadde begynt å mase på meg om dette i 17 års alderen, så hadde jeg fått mark. Det er ikke sikkert at hun får smerter i skulder og nakke, men uansett så er det hennes valg. Det er ganske invanderende av en mor å be datteren ta plastisk kirurgi og det eneste du påfører er følelsen av å ikke være god nok! Anonymkode: e8fa6...e91
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #27 Skrevet 16. november 2019 Egentlig litt rart det der. Vitar det som enselvfølce at ungene skal gå gjennom årevis med smertefull tannbehandling for å gi dem et pent nok smil og hindre tannproblemer, men nevne man at puppene kan være et problem er man en dårlig mor og påfører barna traumer. Anonymkode: e31fc...174
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #28 Skrevet 16. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Egentlig litt rart det der. Vitar det som enselvfølce at ungene skal gå gjennom årevis med smertefull tannbehandling for å gi dem et pent nok smil og hindre tannproblemer, men nevne man at puppene kan være et problem er man en dårlig mor og påfører barna traumer. Anonymkode: e31fc...174 Hvis datteren din hadde tenner som egentlig ikke krever tannbehandling, men som bare ikke er like rette som mange andre sine, ville du da mast, gjentatte ganger på henne om å skaffe seg regulering, til tross for at hun blir sur når du maser og gir klart inntrykk for at hun selv ikke syns hun trenger det? Hvis ikke, så kan ikke dette sammenlignes. Anonymkode: a3a96...523
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #29 Skrevet 16. november 2019 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis datteren din hadde tenner som egentlig ikke krever tannbehandling, men som bare ikke er like rette som mange andre sine, ville du da mast, gjentatte ganger på henne om å skaffe seg regulering, til tross for at hun blir sur når du maser og gir klart inntrykk for at hun selv ikke syns hun trenger det? Hvis ikke, så kan ikke dette sammenlignes. Anonymkode: a3a96...523 Når det gjelder tenner får ungene sjelden noe valg. De får bare beskjed om at deskal til regulerigstannlegen. Ferdig med det. Det er ikke oppe til diskusjon en gang. Anonymkode: e31fc...174
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #30 Skrevet 16. november 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Egentlig litt rart det der. Vitar det som enselvfølce at ungene skal gå gjennom årevis med smertefull tannbehandling for å gi dem et pent nok smil og hindre tannproblemer, men nevne man at puppene kan være et problem er man en dårlig mor og påfører barna traumer. Anonymkode: e31fc...174 Har du hatt regulering selv? Så smertefullt er det ikke. Her har begge mine barn fått tenna kastet inn i munnen, det ser helt forferdelig ut, og det vokser tenner rett ut over de andre. Og ene har skikkelig underbitt. Og jeg kan love deg, at begge barna ønsket regulering. Eldste er ferdig, og kunne ikke ha vært mer fornøyd med de flotte tenna sine. Og hun syntes ikke det var vondt. Og med regulering, så får de jo dekt det meste, hvis de har det som barn. Skal de vente til de er voksne, så kommer jo regningen fort på over 100 000 kr, istedenfor 20 000 kr. Anonymkode: 8df4e...690
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #31 Skrevet 16. november 2019 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du hatt regulering selv? Så smertefullt er det ikke. Her har begge mine barn fått tenna kastet inn i munnen, det ser helt forferdelig ut, og det vokser tenner rett ut over de andre. Og ene har skikkelig underbitt. Og jeg kan love deg, at begge barna ønsket regulering. Eldste er ferdig, og kunne ikke ha vært mer fornøyd med de flotte tenna sine. Og hun syntes ikke det var vondt. Og med regulering, så får de jo dekt det meste, hvis de har det som barn. Skal de vente til de er voksne, så kommer jo regningen fort på over 100 000 kr, istedenfor 20 000 kr. Anonymkode: 8df4e...690 Noen få trenger det "medisinsk". For de fleste er det hovedsaklig kosmetisk. Ja jeg har hatt regulerong selv og det har min datter også. Det gjør vondt! Problemer med tennene er ikke godtatt i Norge i dag. Selv om det ikke gir fysiske plager er skjeve tenner så stigmatiserende at vi er villige til å utsette ungene våre for smerter og ubehag for å "fikse" alt som ikke er rett og perfekt. Skjeve tenner viser ekstremt lav sossial status og er noe som må unngås omtrent for enhver pris. Den forestillingen er så inngrodd at til og med staten betaler mye av gildet. Anonymkode: e31fc...174
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #32 Skrevet 16. november 2019 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Fordi hun er min datter! Jeg kjenner henne. Anonymkode: 5bfdd...c11 Dette er ikke et svar. Du vet ikke automatisk om noen blir å slite med kroppen sin basert på at det er DIN datter og du kjenner henne. En voksen person burde da vite at mennesker er forskjellige og alt er INDIVIDUELT. Om du hadde slitt med noe, betyr ikke det at hun hadde gjort det. At du kjenner henne fordi hun er din datter betyr heller ikke at du vet hun blir å slite. Stakkars datter som har en mor som er så kroppsfiksert. Hadde vært sykt ukomfortabel rundt deg om du var min mor og begynte slik. Du skal IKKE pushe henne. Det er HENNES kropp. Anonymkode: 76a38...393
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #33 Skrevet 16. november 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Egentlig litt rart det der. Vitar det som enselvfølce at ungene skal gå gjennom årevis med smertefull tannbehandling for å gi dem et pent nok smil og hindre tannproblemer, men nevne man at puppene kan være et problem er man en dårlig mor og påfører barna traumer. Anonymkode: e31fc...174 Det er vel tannlegen som vurderer om man trenger tannregulering. Hadde en lege ambefalt en brystreduksjon pga helsemessige årsaker, tror jeg 17 åringen hadde tenkt seg om. Ingen trenger forøvrig å høre verken på tannlegen eller legen. Anonymkode: fbfbc...d75
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #34 Skrevet 16. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er vel tannlegen som vurderer om man trenger tannregulering. Hadde en lege ambefalt en brystreduksjon pga helsemessige årsaker, tror jeg 17 åringen hadde tenkt seg om. Ingen trenger forøvrig å høre verken på tannlegen eller legen. Anonymkode: fbfbc...d75 Man må jo ikke, men om man ikke presser på for tannreguleringpå grunn av kosmetikk er man "dårlige foreldre", hvis det er puppene det gjelder er man derimot "dårlige foreldre" hvis man gjør det samme. Rar kultur. Anonymkode: e31fc...174
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #35 Skrevet 16. november 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Man må jo ikke, men om man ikke presser på for tannreguleringpå grunn av kosmetikk er man "dårlige foreldre", hvis det er puppene det gjelder er man derimot "dårlige foreldre" hvis man gjør det samme. Rar kultur. Anonymkode: e31fc...174 Så du mener det er riktig å presse en tenåring til å ta brystreduksjon når hun ikke har noen plager, men fordi de er store? Anonymkode: c939a...653
tante grusom master of law Skrevet 16. november 2019 #36 Skrevet 16. november 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Man må jo ikke, men om man ikke presser på for tannreguleringpå grunn av kosmetikk er man "dårlige foreldre", hvis det er puppene det gjelder er man derimot "dårlige foreldre" hvis man gjør det samme. Rar kultur. Anonymkode: e31fc...174 Greia er jo at tennene ser man jo at det er noe galt med. Puppene i dette tilfelle gir jo ingennplager.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #37 Skrevet 16. november 2019 Jeg synes ikke man skal presse en tenåring verken til tannregulering eller brystreduksjon, men sammenlikningen er ganske søkt. I dette tilfellet er det MOREN som sier til tenåringen sin at hun trenger brystreduksjon. Og det høres ut som det primært er fordi moren er misunnelig. Anonymkode: 24273...12c
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #38 Skrevet 16. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Man må jo ikke, men om man ikke presser på for tannreguleringpå grunn av kosmetikk er man "dårlige foreldre", hvis det er puppene det gjelder er man derimot "dårlige foreldre" hvis man gjør det samme. Rar kultur. Anonymkode: e31fc...174 Tror du vanker i et merkelig miljø, eller har merkelige holdninger selv. Ingen jeg kjenner har tatt regulering kun pga. kosmetiske årsaker, et par unntak, men der var "avviket" så stort at det ville skapt problemer på sikt uansett, ergo var det egentlig også der medisinske årsaker. Jeg kjenner også to tilfeller hvor det var nødvendig med regulering, men hvor ungdommene ikke ønsket å ta regulering selv, så der ventet de. Da de var 17 år kom de selv, uten at foreldrene hadde tatt det opp igjen, og sa at de hadde innsett at de nok burde få tennene regulert likevel, og da ble det satt igang. Det å ikke regulere tenner som trenger det kan skape store problemer senere i livet, med smerter i kjeve, nakke og hals. Regulering kan ikke sammenlignes med det å gjøre en brystoperasjon. En brystoperasjon er en ganske stor operasjon som krever narkose og som gir risiko for div. komplikasjoner og infeksjoner. I tillegg risikerer man at evnen til å amme blir ødelagt. Om man som forelder forsøker å overtale en ung jente som ikke har problemer pga. størrelsen på puppene til å ta en slik operasjon, da grenser det til omsorgssvikt - og det viser at foreldrene har et rimelig sykt kroppssyn og trolig også lite kunnskap om hva slike operasjoner faktisk innebærer. HI innrømmer i tillegg at hun er misunnelig på datterens pupper fordi hun selv er helt flat. Da grenser det til sykt å ta opp temaet med datteren gjentatte ganger! Anonymkode: 776f1...706
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #39 Skrevet 16. november 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Man må jo ikke, men om man ikke presser på for tannreguleringpå grunn av kosmetikk er man "dårlige foreldre", hvis det er puppene det gjelder er man derimot "dårlige foreldre" hvis man gjør det samme. Rar kultur. Anonymkode: e31fc...174 Så du sidestiller ekstern regulering som fjernes etterhvert med å kirurgisk fjerne ting fra en tenårings kropp? Rar kultur, indeed. Anonymkode: c72a9...ba8
Anonym bruker Skrevet 16. november 2019 #40 Skrevet 16. november 2019 Ingen får en brystreduksjon på grunnlag av at det KAN gi helseproblemer. Man må ha hatt problem med det en stund for å få det. Jeg syns det er tankeløst av deg å plante ideen om at brystene hennes er enorme, hos henne, fordi man bare ikke kommenterer andre sine kropper på den måten! Når det er sagt har jeg selv redusert brystene etter å ha vært plaget i mange år, og var da på sykehuset sammen ei på 16 og ei på 18 som også hadde redusert. Så det er mulig. Men, som sagt, de hadde STORE helseplager pga brystene. Anonymkode: 5fcf6...044
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå