Gå til innhold

Rekrutteringserfaring? Hvem tror dere de velger av disse...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre kandidat en overbeviste _veldig_ i vikariatet sitt, ville jeg hellet mot kandidat to, fordi det viser et driv å ta masterutdannelse ved siden av jobb. 

Anonymkode: 715da...d30

Samtidig kan et så krevende studie gå utover jobb, det å starte en ny jobb er ekstra krevende, noe som kan krasje med å ha studier på si. Hvis masteren ikke er nødvendig for stillingen er den egentlig ikke relevant heller, og man kan da ofte anta at personen vil ønske seg videre forholdsvis raskt nettopp for å få masterrelevant erfaring samt for å få lønnsøkning.

Enig i at det viser driv, men om det ikke er nødvendig for stillingen med en master så kan det også virke negativt for den som skal ansette.

Det er for og mot med alle kandidatene, bare de som ansetter ved fasiten ;)

Anonymkode: a18bb...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hi

Det kreves bare bachelor, men i utlysningen står det "minimum bachelor". Det står også at erfaring vektlegges, og det har jo jeg etter vikariatstillingen

Anonymkode: 8493c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i alle fall være trygg på at dersom du ikke får stillingen, så er det fordi de ikke er tilstrekkelig fornøyd med jobben du har gjort de siste fem månedene. Du har jo alt på din side – de siste fem månedene har vært som ett, langt jobbintervju. Så jeg tenker at du står sterkt, dersom du er en god arbeidstaker.

Anonymkode: 04a8d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du kan i alle fall være trygg på at dersom du ikke får stillingen, så er det fordi de ikke er tilstrekkelig fornøyd med jobben du har gjort de siste fem månedene. Du har jo alt på din side – de siste fem månedene har vært som ett, langt jobbintervju. Så jeg tenker at du står sterkt, dersom du er en god arbeidstaker.

Anonymkode: 04a8d...066

Jeg har fått god kontakt med de andre ansatte, og aldri fått dårlige tilbakemeldinger.. Det eneste er at jeg er veldig ung ift de som allerede jobber der, og sosialt passer jeg da ksnskje ikke egentlig så godt inn..lite til felles liksom. De har barn godt oppi skolealder, etablerte og godt voksne. 

De to andre søkerne matcher de bedre på dét planet.

Anonymkode: 8493c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har fått god kontakt med de andre ansatte, og aldri fått dårlige tilbakemeldinger.. Det eneste er at jeg er veldig ung ift de som allerede jobber der, og sosialt passer jeg da ksnskje ikke egentlig så godt inn..lite til felles liksom. De har barn godt oppi skolealder, etablerte og godt voksne. 

De to andre søkerne matcher de bedre på dét planet.

Anonymkode: 8493c...6db

Det tviler jeg sterkt på at har noe som helst å si. Det er heller ikke de andre ansatte som beslutter angående rekruttering, men lederen din/ledelsen (avhengig av hvordan dette er organisert hos dere). Vet du hvem som tar beslutningen i denne ansettelsesprosessen? Det som er av betydning er hva den personen/de personene har fått av inntrykk av deg.

Anonymkode: 04a8d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samtidig kan et så krevende studie gå utover jobb, det å starte en ny jobb er ekstra krevende, noe som kan krasje med å ha studier på si. Hvis masteren ikke er nødvendig for stillingen er den egentlig ikke relevant heller, og man kan da ofte anta at personen vil ønske seg videre forholdsvis raskt nettopp for å få masterrelevant erfaring samt for å få lønnsøkning.

Enig i at det viser driv, men om det ikke er nødvendig for stillingen med en master så kan det også virke negativt for den som skal ansette.

Det er for og mot med alle kandidatene, bare de som ansetter ved fasiten ;)

Anonymkode: a18bb...a14

Med erfaring fra rekruttering og ansettelser: Svært få arbeidsgivere vil se på det som annet enn positivt at en kandidat tar master ved siden av jobb, med mindre tidsplanen for gjennomføring kombinert med jobb er urealistisk, eller masteren er irrelevant for jobben. Studier ved siden av jobb viser evne og vilje til å utvikle seg og gir også bedriften ny kompetanse.

Men lønnsmessig slår ikke en igangsatt master positivt ut, den må være ferdig avlagt.

Anonymkode: 61906...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Med erfaring fra rekruttering og ansettelser: Svært få arbeidsgivere vil se på det som annet enn positivt at en kandidat tar master ved siden av jobb, med mindre tidsplanen for gjennomføring kombinert med jobb er urealistisk, eller masteren er irrelevant for jobben. Studier ved siden av jobb viser evne og vilje til å utvikle seg og gir også bedriften ny kompetanse.

Men lønnsmessig slår ikke en igangsatt master positivt ut, den må være ferdig avlagt.

Anonymkode: 61906...cdc

Du har nemlig ingen garanti for at kandidaten slutter på master etter noen få måneder.

Anonymkode: 61906...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan i alle fall være trygg på at dersom du ikke får stillingen, så er det fordi de ikke er tilstrekkelig fornøyd med jobben du har gjort de siste fem månedene. Du har jo alt på din side – de siste fem månedene har vært som ett, langt jobbintervju. Så jeg tenker at du står sterkt, dersom du er en god arbeidstaker.

Anonymkode: 04a8d...066

Det stemmer ikke for faste stillinger i stat og kommune. Der har du kvalifikasjonsprinsippet og innstillingen må godkjennes av øverste ledelse og fagforeningen.

Anonymkode: 61906...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke for faste stillinger i stat og kommune. Der har du kvalifikasjonsprinsippet og innstillingen må godkjennes av øverste ledelse og fagforeningen.

Anonymkode: 61906...cdc

Huff, høres slitsomt og byråkratisk ut. Noterer bak øret at jeg aldri må finne på å forlate det private næringslivet.

Anonymkode: 04a8d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Huff, høres slitsomt og byråkratisk ut. Noterer bak øret at jeg aldri må finne på å forlate det private næringslivet.

Anonymkode: 04a8d...066

Det er jo ikke sånn at det ikke finnes retningslinjer i det private da

Anonymkode: 13213...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huff, høres slitsomt og byråkratisk ut. Noterer bak øret at jeg aldri må finne på å forlate det private næringslivet.

Anonymkode: 04a8d...066

Er en del lovverk som gjelder faste ansettelser i privat næringsliv også, i tilfelle du ikke vet det. Dessuten er det også mange tilfeller i det offentlige hvor det lages «løsninger» for å få ansatt den man helst ønsker. F.eks utlyses stillingen på en måte som gjør at den treffer 100% i forhold til hva en bestemt kandidat kan tilby.

Anonymkode: 61906...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke sånn at det ikke finnes retningslinjer i det private da

Anonymkode: 13213...b8b

Tror ikke vi har noen retningslinjer i det hele tatt, det har i alle fall jeg aldri hørt om, og jeg rekrutterer en del ansatte hvert år. Vi skal selvfølgelig velge den beste kandidaten, og vi må matche dem opp mot utlysningsteksten (og ev. stillingsbeskrivelse). Men det er ingen "innstilling" og ingen som må godkjenne, annet enn at min leder selvfølgelig er på banen.

Anonymkode: 04a8d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke vi har noen retningslinjer i det hele tatt, det har i alle fall jeg aldri hørt om, og jeg rekrutterer en del ansatte hvert år. Vi skal selvfølgelig velge den beste kandidaten, og vi må matche dem opp mot utlysningsteksten (og ev. stillingsbeskrivelse). Men det er ingen "innstilling" og ingen som må godkjenne, annet enn at min leder selvfølgelig er på banen.

Anonymkode: 04a8d...066

Her bør du be om kursing. Mye rundt ansettelser i privat næringsliv er også regulert og brudd på reglene kan utløse rettssak og erstatningsansvar for bedriften: Eks. hvis dere velger å ansette noen andre enn en som fremmer fortrinnsrett, velger å ikke ansette en pga graviditet, ikke utlyser riktig osv.

Anonymkode: 61906...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her bør du be om kursing. Mye rundt ansettelser i privat næringsliv er også regulert og brudd på reglene kan utløse rettssak og erstatningsansvar for bedriften: Eks. hvis dere velger å ansette noen andre enn en som fremmer fortrinnsrett, velger å ikke ansette en pga graviditet, ikke utlyser riktig osv.

Anonymkode: 61906...cdc

Mye er tillatt, men mye er også regulert

Anonymkode: 61906...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Her bør du be om kursing. Mye rundt ansettelser i privat næringsliv er også regulert og brudd på reglene kan utløse rettssak og erstatningsansvar for bedriften: Eks. hvis dere velger å ansette noen andre enn en som fremmer fortrinnsrett, velger å ikke ansette en pga graviditet, ikke utlyser riktig osv.

Anonymkode: 61906...cdc

Da er det greit, slike ting har vi selvfølgelig under kontroll. Jobber et sted med veldig ordnede forhold. HR-avdelingen passer på - men de legger seg ikke opp i våre faglige vurderinger. 

Anonymkode: 04a8d...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...