Gå til innhold

Rekrutteringserfaring? Hvem tror dere de velger av disse...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Rekrutteringsprosess...

Den ene kandidaten har bachelor i relevante fag, og har jobbet i etaten i 5 mnd i vikariat. De kjenner han og vet hva han er god for(/ikke god for?)

Den andre kandidaten har konkret bachelor de i hovedsak etterspør, og tar også masterstudiet nå. Ingen erfaring fra den konkrete jobben, men annen meget relevant erfaring. Også en god kandidat mtp egnethet. 

Tredje kandidat har også bachelor i det de etterspør, og har jobbet der tidligere (bare få år siden). 

Hvem tror du de velger? Jeg er en av kandidatene, og mistet all tro nå...to stykker får jobb

Går erfaring og at det er en eks-ansatt foran alt?

Anonymkode: 8493c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Umulig å svare på, egentlig, men uten å vite noe mer, eller ta hensyn til sammensetning i team/avdeling, utviklings- og karrieremuligheter innad i firmaet el. Så ville jeg valgt nummer 1 og nummer 3, såfremt de har gjort et godt inntrykk den tiden de har jobbet der. Om dette er en stilling der de kun krever bachelor, så ville jeg ikke tatt masterstudenten, fordi jeg ville tenkt at hun/han fort ville se seg om etter noe annet, og at jeg innen kort tid måtte ha lyst ut stillingen på nytt. 

Er du kandidat nummer 2? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Himmel og hav skrev:

Umulig å svare på, egentlig, men uten å vite noe mer, eller ta hensyn til sammensetning i team/avdeling, utviklings- og karrieremuligheter innad i firmaet el. Så ville jeg valgt nummer 1 og nummer 3, såfremt de har gjort et godt inntrykk den tiden de har jobbet der. Om dette er en stilling der de kun krever bachelor, så ville jeg ikke tatt masterstudenten, fordi jeg ville tenkt at hun/han fort ville se seg om etter noe annet, og at jeg innen kort tid måtte ha lyst ut stillingen på nytt. 

Er du kandidat nummer 2? 

Enig i dette

Anonymkode: 13213...b8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Umulig å svare på, egentlig, men uten å vite noe mer, eller ta hensyn til sammensetning i team/avdeling, utviklings- og karrieremuligheter innad i firmaet el. Så ville jeg valgt nummer 1 og nummer 3, såfremt de har gjort et godt inntrykk den tiden de har jobbet der. Om dette er en stilling der de kun krever bachelor, så ville jeg ikke tatt masterstudenten, fordi jeg ville tenkt at hun/han fort ville se seg om etter noe annet, og at jeg innen kort tid måtte ha lyst ut stillingen på nytt. 

Er du kandidat nummer 2? 

Jeg tenker likt.

Anonymkode: 9e4a5...6e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Jeg er nr 1 og redd for å bli byttet ut.. De to andre har jo utdannelsen de etterspør. Men jeg har jobbet som vikar og kjenner systemet bedre enn nr 2 hvertfall. I utlysningen sto det "MINIMUM bachelor". 

Anonymkode: 8493c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hi

Må-krav var minimum bachelor.

Erfaring fra tilsvarende arbeid vektlegges, samt personlig egenskaper.. jeg vet fra rykter at arbeidsgiver oppfordret kandidat nr. 2 til å søke, til tross/i tillegg til at de visste at jeg også ønsket fast kontrakt etter utløpt vikariat

Anonymkode: 8493c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvor man søker. Jeg var vikar i et år, men fikk ikke fast fordi en av søkerne hadde et år mer utdannelse enn meg selv om den personen ikke hadde noe som helst erfaring fra fagfeltet. Ikke utdanning heller. Men her var det lengden på utdannelsen, ikke hva man var utdannet som hadde noe å si. Dette var i staten.

Anonymkode: 0eb8f...c2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de krever bachelor og du ikke har det, så får jo ikke du jobben.

Anonymkode: e2c42...fda

Hun har ho bachelor. Hun har bare ikke mer utover det.

Anonymkode: 61906...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Ja jeg er kandidat nr 1 i hovedinnlegget..skrev "han" ser jeg..det er feil, og jeg tenkte vel på rekr.ansvarlig da jeg skrev det, for han er en mann☺

Anonymkode: 8493c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rekrutteringsprosess...

Den ene kandidaten har bachelor i relevante fag, og har jobbet i etaten i 5 mnd i vikariat. De kjenner han og vet hva han er god for(/ikke god for?)

Den andre kandidaten har konkret bachelor de i hovedsak etterspør, og tar også masterstudiet nå. Ingen erfaring fra den konkrete jobben, men annen meget relevant erfaring. Også en god kandidat mtp egnethet. 

Tredje kandidat har også bachelor i det de etterspør, og har jobbet der tidligere (bare få år siden). 

Hvem tror du de velger? Jeg er en av kandidatene, og mistet all tro nå...to stykker får jobb

Går erfaring og at det er en eks-ansatt foran alt?

Anonymkode: 8493c...6db

Er dette i det offentlige, siden du skriver "etaten"? 

Har dere vært til intervju enda? 

 

Anonymkode: 61906...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksansatt kan slå begge veier. Det er folk som søker som man ikke vil ha tilbake om man kan unngå det.

Anonymkode: cdb4f...de1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi

Det er offentlig stilling ja.. Har jeg fortrinnsrett siden jeg er i vikariat? Vikariatet har nettopp gått ut

Anonymkode: 8493c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Det er offentlig stilling ja.. Har jeg fortrinnsrett siden jeg er i vikariat? Vikariatet har nettopp gått ut

Anonymkode: 8493c...6db

Nei. Det gjelder ikke vikariater.

Anonymkode: 61906...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Det gjelder ikke vikariater.

Anonymkode: 61906...cdc

Hi

Hva? Neeei 😔 Det gjelder vikarer men ikke vikariater da?

Anonymkode: 8493c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, tror det ofte er mye personlig kjemi som spiller inn så lenge det faglige ellers er på plass. Fordelen med deg er jo at du kjenner stedet og rutinene her og nå og ikke trenger særlig opplæring ift. nr. to.

Håper du får jobben - lykke til :)

Anonymkode: a18bb...a14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker nummer to. Det er nå oppstått en endring i markedet i forhold til utdannelse. De med bach og master stiller mye sterkere. 

Anonymkode: 67eae...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du hadde vært vikar i to år hadde du hatt rett på fast stilling hvis de lyste ut en tilsvarende stilling som det du har fungert i. Fem mnd gir ingen fortrinnsrett. 

Det er vanskelig å sette de tre kandidatene opp mot hverandre. Hvordan har du fungert faglig? Hvor mye ansvar tar du? Hvor mye oppfølging krever du? Hvordan fungerer du sosialt? Har du hatt sykefravær mens du har vært der? Tror du lederen liker deg som person? Når det står personlig egnethet er det jo sånne ting man ser på. 

For meg ser kandidat to sterk ut, du og nr tre relativt like når det gjelder kompetanse. Er selvfølgelig avhengig av at det er en kompetansekrevende stilling. Hadde ikke ansatt en med halvferdig master hvis jeg kunne klart meg fint med en med bachelor. Hvorvidt det er verdt å satse på den med master er jo også avhengig av hvilken kompetanse som finnes i enheten/organisasjonen fra før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Iiiiik skrev:

Hvis du hadde vært vikar i to år hadde du hatt rett på fast stilling hvis de lyste ut en tilsvarende stilling som det du har fungert i. Fem mnd gir ingen fortrinnsrett. 

Det er vanskelig å sette de tre kandidatene opp mot hverandre. Hvordan har du fungert faglig? Hvor mye ansvar tar du? Hvor mye oppfølging krever du? Hvordan fungerer du sosialt? Har du hatt sykefravær mens du har vært der? Tror du lederen liker deg som person? Når det står personlig egnethet er det jo sånne ting man ser på. 

For meg ser kandidat to sterk ut, du og nr tre relativt like når det gjelder kompetanse. Er selvfølgelig avhengig av at det er en kompetansekrevende stilling. Hadde ikke ansatt en med halvferdig master hvis jeg kunne klart meg fint med en med bachelor. Hvorvidt det er verdt å satse på den med master er jo også avhengig av hvilken kompetanse som finnes i enheten/organisasjonen fra før. 

Hi

Men kandidat 2 HAR ikke mastergrad, personen TAR den nå ved siden av jobb.. 

Jeg vet at de tidligere har slitt med å finne kvalifiserte søkere, men alle tre her er jo kvalifisert

Anonymkode: 8493c...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre kandidat en overbeviste _veldig_ i vikariatet sitt, ville jeg hellet mot kandidat to, fordi det viser et driv å ta masterutdannelse ved siden av jobb. 

Anonymkode: 715da...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Hva? Neeei 😔 Det gjelder vikarer men ikke vikariater da?

Anonymkode: 8493c...6db

?? 

Person i vikariat= vikar.

Fortrinnsrett gjelder ikke vikarer

Anonymkode: 61906...cdc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...