Gå til innhold

Brudd taushetsplikt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk! Ja, jeg vant frem, men det har vært et helvete. Fint svar fra deg lenger oppe, du har åpenbart peiling på hva du skriver i motsetning til de fleste andre i denne tråden. 

Anonymkode: d54c0...3f1

Hva er feil i det de andre har skrevet i denne tråden? Siden du hevder at de fleste ikke har peiling? 

Anonymkode: f9d8e...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rett instans for dette er fylkesmannen som eventuelt kan oversende til Statens helsetilsyn for administrativ reaksjon. Som klager er du ikke part i saken, men vil bli informert underveis i saksgangen og utfallet. Brudd på taushetsplikten er straffbart. Hilsen helserettsjurist

Anonymkode: 2285d...b0a

Dersom du ikke er part i saken har du heller ikke automatisk rett til informasjon underveis eller rett til informasjon om utfallet i saken. Rett til informasjon følger av partsberepet i forvaltningsloven § 2 (1) e

Anonymkode: 72580...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er feil i det de andre har skrevet i denne tråden? Siden du hevder at de fleste ikke har peiling? 

Anonymkode: f9d8e...810

 

At man ikke har rett til å få vite hva som skjer: Feil. Det har man. Men man må melde saken til Fylkesmann, da får man innsyn i saken (dvs uttalelser fra sykehus man får lese via fylkesmann)

 

"Å fortelle noe til deg vil være brudd på arbeidsgivers taushetsplikt", at bedriften må bryte taushetsplikten om de skal fortelle henne om utfallet ... Se svar over. Det er klart det ikke er snakk om at leder skal "sladre" på den som angivelig har brutt taushetsplikten, hvilke samtaler de har seg imellom er en ting. Men innsyn i SAKEN har man rett på, jfr det jeg skriver over.

Sanksjon/straff for brudd på taushetsplikt er IKKE taushetsbelagt, men åpning av sak må altså tas via fylkesmannen. 

 

Hva hun skal med denne informasjonen, "den har blitt tatt hånd om, burde det ikke være bra nok"? NEI. Det er ikke bra nok. Hun trenger å vite at den faktisk ER tatt hånd om på riktig måte. Det er ikke automatikk i at helseforetak vil melde bruddet selv, da det kan medføre at foretaket blir ilagt bøter, noe de selvfølgelig vil gjøre mye for å unngå. Det er viktig at stedet får en nøytral vurdering utenfra/en reaksjon. Selv om leder skulle anmelde personal for brudd på taushetsplikt, kan det også være at leder har skyld i noe her selv og bør granskes i forb. med saken, hun/han har tross alt det overordnede ansvaret for å sørge for at ting blir gjort på riktig måte. 

 

Bare la det ligge? Nei. Man trenger faktisk å få en bekreftelse på at det som skjedde var galt. Å forlange at man bare skal la det ligge, er like idiotisk som å forlange av et offer som har blitt utsatt for grov fysisk vold bare skal "la det ligge" fordi faren til gjerningsmannen har tatt en alvorsprat med vedkommende 

 

"Husk at dersom saken går videre, altså utover intern behandling, så kan du risikere at de opplysningene som du IKKE ønsket spredt, blir del av en tilsynssak eller en oppsigelsessak. Da blir det maaaaange fler som får tilgang til nettopp disse opplysningene!"

De opplysningene man IKKE ønsket spredd; en henvendelse til fylkesmann innebærer at man gir et samtykke til at de får oversendt journal. Merk: SAMTYKKE  er noe annet enn at "de opplysningene som man ikke ønsker spredt, blir spredt". Opplysningene skal behandles ut ifra taushetsplikt. Det skal veldig mye til for å si opp ansatte, det vanlige er at vedkommende får en advarsel om man får medhold av fylkesmann. Evt at foretaket ilegges en bot. Det er dermed ikke "maaaaange" flere som får tilgang til opplysningene. Opplysningene blir fortsatt mellom fylkesmann (evt videresendt til stat om det foreligger alvorlige brudd) og foretaket. De som har rett til å uttale seg i saken innad i bedriften, er de som allerede har vært en del av saken, ingen andre som ikke har tilgang til journal. 

 

Så ja, slik jeg opplever det er det mange innlegg som vitner om uvitenhet her. 

 

 

 

Anonymkode: d54c0...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så ja, slik jeg opplever det er det mange innlegg som vitner om uvitenhet her. 

Hva forventer du egentlig her inne, folk svarer vel oftere ut i fra følelser enn kunnskap

Anonymkode: a6ca6...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva forventer du egentlig her inne, folk svarer vel oftere ut i fra følelser enn kunnskap

Anonymkode: a6ca6...58c

 

Jeg svarte på det anonym810 spurte meg om. Det er ikke noe galt i at folk svarer ut ifra følelser her inne. Men når man ytrer seg om noe uten å ha peiling på hvilke lovverk som gjelder innen temaet, vil jeg påstå det ikke har så mye med følelser å gjøre. 

 

Kjære HI: Helsejuristen over her ga deg et godt svar, hun er kompetent på området og har kanskje mer tyngde bak ordene enn det jeg har som pasient ... 

 

Jeg trekker meg ut av tråden nå, jeg merker at jeg får flash backs og ptsd-symptomer av å snakke om dette.

 

Igjen, ønsker deg alt godt, HI ❤️ Stå på!

Anonymkode: d54c0...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...