Gå til innhold

Brudd taushetsplikt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har «anmeldt» ei på sykehuset der jeg var innlagt, for brudd på taushetsplikt. D.v.s jeg har meldt henne til arbeidsgiveren hennes. 
Har nå fått brev om at dette nå blir en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og jeg kommer ikke til å få videre info. 
Men har jeg ikke rett til å vite hva som skjer videre? Om hun får noe reaksjon på dette? 
Det er jo alvorlig.

Anonymkode: 7aa76...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har dessverre ikke det. Dette gjelder det samme i personalsaker på jobb. Meldes  det inn en personalsak så har ikke du rett til å vite hva utfall eller sanksjoner blir uten at de påvirker deg direkte. Eks din leder har ikke personalansvar for deg lenger. Men, om han har mistet eller sagt fra seg selv får du ikke vite. 

Anonymkode: f9d8e...810

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man har dessverre ikke det. Dette gjelder det samme i personalsaker på jobb. Meldes  det inn en personalsak så har ikke du rett til å vite hva utfall eller sanksjoner blir uten at de påvirker deg direkte. Eks din leder har ikke personalansvar for deg lenger. Men, om han har mistet eller sagt fra seg selv får du ikke vite. 

Anonymkode: f9d8e...810

Det er jo utrolig dårlig. 
Hvordan skal taushetsplikten være så viktig når folk kan bryte den uten at den det går utover skal få vite saksgangen? 
Jeg jobber selv i et yrke der taushetsplikten er viktig, men for meg er den hellig. Det er ingenting som kan få meg til å bryte den. 

Anonymkode: 7aa76...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke regne med å få info om en sanksjon/straff, det er taushetsbelagt. 

Det blir jo som om du blir tatt i straffbar handling, da kan ikke politiet gå ut og informere de rundt deg om det. 

 

Anonymkode: 5495e...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal du med den informasjonen? Hva skal du bruke den til? Du har fått beskjed om at saken blir tatt hånd om. Det må da være bra nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Hva skal du med den informasjonen? Hva skal du bruke den til? Du har fått beskjed om at saken blir tatt hånd om. Det må da være bra nok?

Det er veldig komplisert, da vedkommende har gitt ut informasjon som står i min journal, og de opplysningene har stor betydning for en annen sak. ( som skal opp til retten, og motparten min vet nå plutselig mye informasjon om dette og da kan vedkommende forberede seg på en helt annen måte)

Ja, jeg skal være ærlig å si at jeg hadde blitt veldig glad om hun fikk en sterk advarsel angående dette. Jeg stoler jo ikke på den avdelingen lenger i det hele tatt!

Anonymkode: 7aa76...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du vet at lederen er på saken så vet du jo at dette får følger for den ansatte. Brudd på taushetsplikt er det ingen arbeidsgivere som tar lett på. Det er et lovbrudd. 

Anonymkode: b7f97...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo utrolig dårlig. 
Hvordan skal taushetsplikten være så viktig når folk kan bryte den uten at den det går utover skal få vite saksgangen? 
Jeg jobber selv i et yrke der taushetsplikten er viktig, men for meg er den hellig. Det er ingenting som kan få meg til å bryte den. 

Anonymkode: 7aa76...071

Men da må jo de bryte taushetsplikten hvis de skal informere deg om utfallet, forventer du at de skal det altså?

Anonymkode: a6ca6...58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig komplisert, da vedkommende har gitt ut informasjon som står i min journal, og de opplysningene har stor betydning for en annen sak. ( som skal opp til retten, og motparten min vet nå plutselig mye informasjon om dette og da kan vedkommende forberede seg på en helt annen måte)

Ja, jeg skal være ærlig å si at jeg hadde blitt veldig glad om hun fikk en sterk advarsel angående dette. Jeg stoler jo ikke på den avdelingen lenger i det hele tatt!

Anonymkode: 7aa76...071

Da må du politianmelde og gå til sak. 

Anonymkode: 05577...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henvend deg til fylkesmannen og be om å få opprettet tilsynssak. Brudd på taushetsplikt er IKKE bare et anliggende innad i en bedrift! Se lovdata.no for mer informasjon under paragraf for brudd på taushetsplikt. Om det kan bevises, vil dette være en sak for politiet, bedriften vil evt få en advarsel. Som pasient skal man kunne føle seg trygg på at det man forteller/sensitive opplysninger ikke skal komme andre i hende (det finnes noen unntak hvor taushetsplikten kan oppheves). Dette er et viktig prinsipp innen helsevesenet. Om fylkesmannen oppretter sak, har du krav på å få opplysninger/innsyn i konklusjonen, du får også mulighet til å forklare deg underveis. 

 

Hilsen pasient som fikk opprettet tilsynssak hvor sykepleier og avdelingsjef fikk advarsel. 

Anonymkode: d54c0...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at dersom saken går videre, altså utover intern behandling, så kan du risikere at de opplysningene som du IKKE ønsket spredt, blir del av en tilsynssak eller en oppsigelsessak. Da blir det maaaaange fler som får tilgang til nettopp disse opplysningene!

Anonymkode: 72580...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvorfor har du meldt det til hennes arbeidsgiver? Jeg ville først bedt om innsyn på hvem som har vært inne på journalen min (det har du rett på) og deretter politianmeldt det. Brudd på taushetsplikt ses på som veldig alvorlig, og hvis hun har videreformidlet informasjon om deg til din motpart i en rettssak så vil hun mest sannsynlig både miste autorisasjonen sin/få advarsel og du vil få en erstatningssum.

Har hun på noe som helst måte hatt noe i din journal å gjøre? F.eks. ifm med behandling ettersom du sier du var innlagt? Hvis ikke hun har det og det viser seg at hun har vært inne på din journal så ligger hun tynt an. 

Du må be om å få innsyn på hvem som har vært inne på din journal. Dette kan være ditt bevis.

Anonymkode: be1bf...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Henvend deg til fylkesmannen og be om å få opprettet tilsynssak. Brudd på taushetsplikt er IKKE bare et anliggende innad i en bedrift! Se lovdata.no for mer informasjon under paragraf for brudd på taushetsplikt. Om det kan bevises, vil dette være en sak for politiet, bedriften vil evt få en advarsel. Som pasient skal man kunne føle seg trygg på at det man forteller/sensitive opplysninger ikke skal komme andre i hende (det finnes noen unntak hvor taushetsplikten kan oppheves). Dette er et viktig prinsipp innen helsevesenet. Om fylkesmannen oppretter sak, har du krav på å få opplysninger/innsyn i konklusjonen, du får også mulighet til å forklare deg underveis. 

 

Hilsen pasient som fikk opprettet tilsynssak hvor sykepleier og avdelingsjef fikk advarsel. 

Anonymkode: d54c0...3f1

Oi, kan jeg spør hva som skjedde?

Anonymkode: be1bf...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi, når du sier du meldte det til hennes arbeidsgiver, hva legger du i det? Hvis du meldte det til avdelingen så bør du absolutt ta det videre også, for dessverre er det en del slike saker som ikke går videre, at de som sitter med høyere ansvar dermed ikke får vite om det. På en avdeling kan det også bli bagatellisert hvis vedkommende har et godt forhold til leder. Det skal selvfølgelig ikke være slik, men det er det dessverre en del steder.

Jeg har ikke hatt akkurat en slik sak, men har hatt og har nå en ny sak som må meldes inn. Jeg har fått god hjelp og råd av Pasientombudet. De kan også ta "hele" saken for deg, om du ikke greier det selv. Det rådet jeg har fått fra dem er å alltid ved slike klager sende klagen direkte til sykehusets direktør med dennes navn og tittel. Da løftes saken i systemet, og de kan vanskeligere lure den unna i systemet. Jeg skriver nå på en klage selv, og den fikk jeg også beskjed om å sende kopi av til Pasientombudet, at det skal stå i klagen at kopi av klagen også er sendt Pasientombudet og at jeg også skal skrive i brevet at Pasientombudet skal ha kopi av svaret på klagen. Dette for å legge enda mer vekt bak klagen, at sykehuset vet at flere ser saken.

Du har en sak som jeg vet vil være veldig interessant for Pasientombudet, ikke minst fordi dette bruddet på taushetsplikt får så konkrete og omfattende følger for deg. Så mitt råd er at du kontakter Pasientombudet i morgen og får tatt saken videre.

Anonymkode: 86e78...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husk at dersom saken går videre, altså utover intern behandling, så kan du risikere at de opplysningene som du IKKE ønsket spredt, blir del av en tilsynssak eller en oppsigelsessak. Da blir det maaaaange fler som får tilgang til nettopp disse opplysningene!

Anonymkode: 72580...118

Dette

Anonymkode: 4b0ce...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er veldig komplisert, da vedkommende har gitt ut informasjon som står i min journal, og de opplysningene har stor betydning for en annen sak. ( som skal opp til retten, og motparten min vet nå plutselig mye informasjon om dette og da kan vedkommende forberede seg på en helt annen måte)

Ja, jeg skal være ærlig å si at jeg hadde blitt veldig glad om hun fikk en sterk advarsel angående dette. Jeg stoler jo ikke på den avdelingen lenger i det hele tatt!

Anonymkode: 7aa76...071

Kan dere forberede noe rundt dette mtp rettssaken? Tenker at det må være litt som f eks lydopptak som er gjort ulovlig, de kan jo ikke brukes i retten som bevis. Kanskje ta en prat mer advokaten rundt dette? 

Anonymkode: e3013...058

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Henvend deg til fylkesmannen og be om å få opprettet tilsynssak. Brudd på taushetsplikt er IKKE bare et anliggende innad i en bedrift! Se lovdata.no for mer informasjon under paragraf for brudd på taushetsplikt. Om det kan bevises, vil dette være en sak for politiet, bedriften vil evt få en advarsel. Som pasient skal man kunne føle seg trygg på at det man forteller/sensitive opplysninger ikke skal komme andre i hende (det finnes noen unntak hvor taushetsplikten kan oppheves). Dette er et viktig prinsipp innen helsevesenet. Om fylkesmannen oppretter sak, har du krav på å få opplysninger/innsyn i konklusjonen, du får også mulighet til å forklare deg underveis. 

 

Hilsen pasient som fikk opprettet tilsynssak hvor sykepleier og avdelingsjef fikk advarsel. 

Anonymkode: d54c0...3f1

 

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, kan jeg spør hva som skjedde?

Anonymkode: be1bf...a45

 

Kan dessverre ikke det, da saken er lett gjenkjennelig. Nå skal det sies at det også ble gjort andre lovbrudd under denne innleggelsen, som gjorde at jeg har utviklet en alvorlig PTSD. Bruddet på taushetsplikt har gjort at jeg har mistet all tillit til behandlingsstedet (som dessverre skal være "spesialkompetente" på det jeg ble behandlet for). Jeg har dermed fått betydelig dårligere prognoser. Venter på avgjørelse om mén-erstatning nå. 

 

Det er åpenbart at de svarene du har fått her er skrevet av folk som ikke har peiling på hva dette går i. Å få utlevert opplysninger om seg selv til uvedkommende når man er på sitt aller mest sårbare, er et grovt overtramp. Å melde er viktig for å få en form for aksept for at det som skjedde ikke var greit.

en vær obs på at sykehuset vil prøve å komme seg unna. Det er jo det de også indirekte har gjort ved å skulle håndtere dette internt. Hadde leder vært en god leder, hadde hun bedt deg melde det. En enkel måte å berge sitt eget skinn på, rett og slett. De vet hvilke rettigheter du egentlig har - og når en leder i tillegg sier at hun skal ta det opp med vedkommende, så er det da virkelig en sannsynlighet for at hun skjønner at det er noe i dette!. Å melde er også viktig for at det ikke skal gjenta seg. I mitt tilfellet har det hjulpet å vite at andre pasienter vil slippe å gå gjennom det jeg gikk igjennom. Og ja - jeg innrømmer glatt at det var en lettelse da de ble "dømt". Det ville enhver som hadde blitt utsatt for en kriminell handling syntes om gjerningsmannen kom i fengsel. 

 

Lykke til! Det er ikke sikkert du får medhold, men det er viktig at du melder. Jeg føler med deg, jeg vet hvor jævlig dette er ❤️

Anonymkode: d54c0...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

 

 

Kan dessverre ikke det, da saken er lett gjenkjennelig. Nå skal det sies at det også ble gjort andre lovbrudd under denne innleggelsen, som gjorde at jeg har utviklet en alvorlig PTSD. Bruddet på taushetsplikt har gjort at jeg har mistet all tillit til behandlingsstedet (som dessverre skal være "spesialkompetente" på det jeg ble behandlet for). Jeg har dermed fått betydelig dårligere prognoser. Venter på avgjørelse om mén-erstatning nå. 

 

Det er åpenbart at de svarene du har fått her er skrevet av folk som ikke har peiling på hva dette går i. Å få utlevert opplysninger om seg selv til uvedkommende når man er på sitt aller mest sårbare, er et grovt overtramp. Å melde er viktig for å få en form for aksept for at det som skjedde ikke var greit.

en vær obs på at sykehuset vil prøve å komme seg unna. Det er jo det de også indirekte har gjort ved å skulle håndtere dette internt. Hadde leder vært en god leder, hadde hun bedt deg melde det. En enkel måte å berge sitt eget skinn på, rett og slett. De vet hvilke rettigheter du egentlig har - og når en leder i tillegg sier at hun skal ta det opp med vedkommende, så er det da virkelig en sannsynlighet for at hun skjønner at det er noe i dette!. Å melde er også viktig for at det ikke skal gjenta seg. I mitt tilfellet har det hjulpet å vite at andre pasienter vil slippe å gå gjennom det jeg gikk igjennom. Og ja - jeg innrømmer glatt at det var en lettelse da de ble "dømt". Det ville enhver som hadde blitt utsatt for en kriminell handling syntes om gjerningsmannen kom i fengsel. 

 

Lykke til! Det er ikke sikkert du får medhold, men det er viktig at du melder. Jeg føler med deg, jeg vet hvor jævlig dette er ❤️

Anonymkode: d54c0...3f1

Veldig enig i det du skriver. Godt du vant frem!

Anonymkode: 86e78...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig enig i det du skriver. Godt du vant frem!

Anonymkode: 86e78...f32

Tusen takk! Ja, jeg vant frem, men det har vært et helvete. Fint svar fra deg lenger oppe, du har åpenbart peiling på hva du skriver i motsetning til de fleste andre i denne tråden. 

Anonymkode: d54c0...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk! Ja, jeg vant frem, men det har vært et helvete. Fint svar fra deg lenger oppe, du har åpenbart peiling på hva du skriver i motsetning til de fleste andre i denne tråden. 

Anonymkode: d54c0...3f1

Det tror jeg på. Jeg har ikke erfart taushetsbrudd, men enormt mye annet som er helt uholdbart. Det er forferdelig synd at man må forholde seg til slikt når man egentlig er for syk til å ta seg av det.

Det ene jeg opplevde ble bagatellisert fordi jeg ikke klaget umiddelbart, fordi jeg var for syk tok det to år før jeg greide å klage. Fikk til et "kompromiss", men er anbefalt av Pasientombudet å ta det på nytt for å få et bedre resultat. Før jeg orker det må jeg bare ta to andre kamper først. Men man plukker da opp en del erfaring underveis...

Anonymkode: 86e78...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har «anmeldt» ei på sykehuset der jeg var innlagt, for brudd på taushetsplikt. D.v.s jeg har meldt henne til arbeidsgiveren hennes. 
Har nå fått brev om at dette nå blir en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker og jeg kommer ikke til å få videre info. 
Men har jeg ikke rett til å vite hva som skjer videre? Om hun får noe reaksjon på dette? 
Det er jo alvorlig.

Anonymkode: 7aa76...071

Nei, du har ikke rett til å vite det. Du har fått vite det du trenger å vite; at de har tatt din bekymring alvorlig. Hvorfor skal du vite mer? 

Anonymkode: 7ae2e...154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du har ikke rett til å vite det. Du har fått vite det du trenger å vite; at de har tatt din bekymring alvorlig. Hvorfor skal du vite mer? 

Anonymkode: 7ae2e...154

F.eks. at sykehuset velger å gå videre med saken og anmelde vedkommende pga. alvorlighetsgraden i taushetsbruddet...

Dette er en så alvorlig sak at sykehuset egentlig har plikt til å ta dette videre. Hvis det ikke gjøres er det enda et lovbrudd, for arb.giver - sykehuset - må forholde seg til lovverket.

Anonymkode: 86e78...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett instans for dette er fylkesmannen som eventuelt kan oversende til Statens helsetilsyn for administrativ reaksjon. Som klager er du ikke part i saken, men vil bli informert underveis i saksgangen og utfallet. Brudd på taushetsplikten er straffbart. Hilsen helserettsjurist

Anonymkode: 2285d...b0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...