Gå til innhold

Jeg jobber på ettårsavdeling i bhg og har et spørsmål..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ang ammefri; det skal vel ikke brukes for å få kortere dag i barnehagen? Det er for amming. Dessuten er det veldig forskjellig hvor godt det legges til rette for ammefri. I mitt yrke er det tilnærmet umulig å få på beg eller slutten av vakta pga turnusarbeid.

Jeg føler meg ikke truffet; det yngste barnet jeg har sendt i barnehagen var 15 måneder. Mine øvrige var hhv 2 og 3 år. Takket være begge foreldre i turnus, besteforeldre samt kontantstøtta (som folk på dette forum hater som pesten) 😂 Men selv jeg forstår jo at folk var ulike liv og at noen foreldre ikke har så mye annet valg enn å ha barna i barnehage en hel arbeidsdag pluss reisevei. 

Syns hi har en utidig og uprofesjonell holdning. Det er jo ikke bare et spørsmål, det er en åpenbar kritikk i det også.

I stedet for å syte på nett bør hi heller gjøre det beste ut av situasjonen. Som pedleder snakker hun vel med foreldrene det gjelder og kan slik skaffe seg et bilde av familien og deres grunner. Skulle være unødvendig å stille dette spørsmålet på et anonymt forum å gi folk dårlig samvittighet. Det er alltid de som har minst grunn til å ha dårlig samvittighet slike tråder treffer mest.

Hvis ungene har det så ille som hun beskriver, hva med å ta en ærlig prat med foreldrene. Normale foreldre vil det beste for barna sine og kan sikkert gjøre justeringer. Hvis ikke er det grunnlag for å melde bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en 1 åring og en 3 åring. Med 3 åringen var jeg hjemme til han var 1,5 år før han begynte i bhg og hadde flexitid på jobb. Da dro jeg oftest på jobb i 06 tiden om morgenen slik at far kunne levere i bhg i 08 tiden og jeg kunne hente før klokken 15. 
 

Nå har jeg ikke flexitid lenger, og pga økonomi har vi ikke mulighet til å gå ned i stilling. Hadde det gått økonomisk hadde jeg uten tvil gått ned til 70-80% stilling. Men vi har ikke muligheten. 
 

jeg synes det er grusomt at de som er så små må være så lenge i bhg, men vet du hva HI. Noen foreldre har ikke et valg! Akkurat nå er vi i en situasjon der vi ikke kan leve på mindre inntekt, og da må barna være i bhg fra 07:30 til 15:30 dessverre. 
 

Men jeg gjør alt jeg kan for å få meg ny jobb med fleksitid slik at jeg kan starte på jobb veldig tidlig og dermed hente tidlig. 
Barna mine har også alltid mange uker ferie på sommeren, jul, påske og høst.

Anonymkode: 62be5...953

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne tråden flommer over av foreldre med dårlige unnskyldninger og dårlig samvittighet 😂

Anonymkode: d5db3...6ce

Tja, syns ikke akkurat at det at man må på jobb er en dårlig unnskyldning da. Er det ikke derfor barnehager er etablert, at samfunnet forventer yrkesinnsats fra både far og mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Hjertefru skrev:

Tja, syns ikke akkurat at det at man må på jobb er en dårlig unnskyldning da. Er det ikke derfor barnehager er etablert, at samfunnet forventer yrkesinnsats fra både far og mor?

Barna trenger ikke barnehage når de er 1 år. Og man kan prioritere det slik, hvis man ønsker. Jeg slet med økonomien, men det var viktigere å vente til barnet var 2 enn å ha en god bankkonto. 

 

Anonymkode: d5db3...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trror mange foreldre hadde hatt godt av å jobbe i barnehage en måned eller to, kanskje de da hadde skjønt litt mer av hvordan hverdagen i barnehagen er

Anonymkode: d7b78...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne tråden flommer over av foreldre med dårlige unnskyldninger og dårlig samvittighet 😂

Anonymkode: d5db3...6ce

Da leser vi svarene ulikt 😉 Var kanskje én som ble lei seg over her pga trollet som skrev innlegget. Jeg har 0 dårlig samvittighet 😊 Ikke har jeg dårlige unnskyldninger heller. Merkelig at du påstår slike ting 🤔 bare fordi vi er uenige ?

Anonymkode: 34eda...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna trenger ikke barnehage når de er 1 år. Og man kan prioritere det slik, hvis man ønsker. Jeg slet med økonomien, men det var viktigere å vente til barnet var 2 enn å ha en god bankkonto. 

 

Anonymkode: d5db3...6ce

Det er din vurdering, og det står deg helt fritt. Å rakke ned på andre for at de velger annerledes er smålig. Spesielt når stressede småbarnsforeldre tvinger seg avgårde på jobb, og betaler over 1/3 av lønnen sin til velferdsstaten så vi blant annet har kontantstøtte. Hilsen en som var så utrolig heldig å kunne ha barna hjemme til de var 18 mnd, og som er veldig bevisst på at ikke alle kan unne seg den luksusen. 

Anonymkode: d425f...9f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barna trenger ikke barnehage når de er 1 år. Og man kan prioritere det slik, hvis man ønsker. Jeg slet med økonomien, men det var viktigere å vente til barnet var 2 enn å ha en god bankkonto. 

 

Anonymkode: d5db3...6ce

Barna mine trengte barnehage da de var 1 år. Ikke fortell meg at ingen barn har godt av det. 

Anonymkode: 34eda...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

HI, hvorfor har du en jobb du hater og ikke passer til? Er det fordi du er ganske dum, og ikke fikk gode nok karakterer til å komme inn på ønsket studie? 

Anonymkode: 25f5e...22c

Hehe Godt sagt !

Anonymkode: 34eda...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og ser dere ikke forskjell på skole og barnehage er dere passe dumme. På skolen må man. Man skal gå på skolen. Kanskje dere tror barnehagen er obligatorisk å ja .... Kanskje dere tror babyen må i barnehagen 7-17 ellers får den for høyt fravær og lærer for lite ! 

Anonymkode: 49c5f...520

Du er ikke helt god ass 😣😧 Hva ønsker du å oppnå med det du skriver ? 

At jeg skal levere barnet mitt kl 10 i morgen i steden for kl 7 ? Hvorfor MÅ du si din mening om dette ? Du får jo ikke påvirket noen ? Ingen leverer barna senere på dagen pga deg?  Eneste er at du trykker arbeidskvinner ned i søla. Det er ikke greit 😣

Anonymkode: 34eda...12d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe Godt sagt !

Anonymkode: 34eda...12d

Du synes virkelig det? Du som kritiserer hi for å trykke arbeidskvinner ned i søla, synes alstå det er helt på sin plass med et stygt og unødvendig personangrep

Anonymkode: d7b78...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er spesielt å være 45 år gammel og pedleder, men ikke klare å google "ammefri". Da ville HI funnet ut at lønnet ammefri (dessverre) bare varer til barnet fyller ett år, selv om mor ammer lengre. Så det opprinnelige spørsmålet i HI er irrelevant, siden de aller fleste barn starter i barnehage etter de har fylt ett år.

Dette ble en veldig polarisert debatt her inne, men hvis man ser på statistikken over når barn faktisk begynner i barnehage, så begynner de fleste barn i løpet av perioden etter de har fylt ett år (avhengig av barnehageopptak osv.). Med andre ord er det en liten minoritet som skriker høyt her inne om hvor elendige foreldre vi alle er, mens majoriteten må (eller velger) å ha barna i barnehage fra 12–18 mnd. alder.

Anonymkode: dfc58...c89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så flott med alle dere som ser ned på oss som bare er assistenter. 

Husk at det er vi som er sammen med barnet deres hele dagen. 

Og pedagogen som har møter og plantid. Har jobbet i bhg hvor ped leder var tilstedet maks 2-3 t pr dg. 

Anonymkode: 90961...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det var da voldsomt til angrep på hi, det må jo være lov til å spørre her inne uten å få hugd hodet av seg. Men det er tydelig at det er endel som føler seg truffet siden den ene svarer surere enn den andre. At dere ikke blir flaue over dere selv

Anonymkode: d7b78...fbf

Helt enig! Mange mødre vet med seg selv at ettåringen ikke burde vært i barnehagen, og at bedre/andre  økonomiske prioriteringer hadde vært fullt mulig.

Anonymkode: 810c0...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Din oppgave er å ta vare på barna. Ikke spekulere i hvordan mødre, og fedre, disponerer tiden sin i arbeidstiden 

Anonymkode: 02eda...bc0

Gjør jobben din og hold kjeft? Gjelder det alle yrkesgrupper, eller bare barnehageansatte? Skal ikke folk som er i lønnet arbeid få lov til å undre seg over ting, eller til og med kritisere ting som kan kobles til deres arbeidsområde? 
 

Tror ikke du ønsker deg et slikt samfunn. For øvrig er det å stille spørsmål og det å spekulere to ulike ting.

Anonymkode: 73861...de7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Mange mødre vet med seg selv at ettåringen ikke burde vært i barnehagen, og at bedre/andre  økonomiske prioriteringer hadde vært fullt mulig.

Anonymkode: 810c0...321

Nemlig. Men det er lettere å sparke den som stiller et ubehagelig spørsmål enn å legge om i eget liv og faktisk prioritere eget barn.

Anonymkode: cef8b...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle 1. åringer som blir ammet. Ammet selv til barnet mitt var 1.5 år, og ble sett på som litt "rar" som gjorde dette. Barnet mitt var også den eneste  på avd. som fremdeles ble ammet da hun begynte i barnehagen som 14 måneder. Så tror ikke det er så vanlig. Ikke alle ammer barnet sitt heller. Hadde heller ikke gått med mitt barn å komme innom å amme midt på dagen og så gå igjen. Så å bruke det med ammefri mot foreldrene henger ikke helt på greip. 

Anonymkode: 2439a...de2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.11.2019 den 4.12, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Mange mødre vet med seg selv at ettåringen ikke burde vært i barnehagen, og at bedre/andre  økonomiske prioriteringer hadde vært fullt mulig.

Anonymkode: 810c0...321

Kan du skissere hvordan samfunnet og velferdssamfunnet hadde vært hvis alle mødre med barn mellom 1-2 år var hjemmeværende, ikke betalte skatt og evt mottok kontantstøtte? 
jeg vil tro dere som «prioriterer barna» fikk kontantstøtte? Fra et velferdssamfunn som fungerer nettopp pga innbetalt skatt av yrkesaktive kvinner og menn. 

Anonymkode: cbb4a...125

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.11.2019 den 13.00, Bruker3 skrev:

Jeg skammer meg ikke. Det er mange i barnehagen som er fantastiske mennesker. Jeg våger å tro at de er profesjonelle nok til å ikke klage på nettet. 

Også er det jammen meg noen i barnehagen som jeg lett kan se skrive slike ting på nettet. Ja til (mer) utdanning til barnehagepersonale.

 

De fleste barnehagepersonellet trenger ikke mer utdannelse. 2/3 har bachelor utdannelse på en avdeling i bhg(kanskje unntak noen steder). Det viktigste er faktisk ansatte som er glad i barn og som ser barna og deres behov. Jobber selv i bhg. Utfordringen er nok bemanning gjennom hele dagen. Mange av barna er der fra ca 07.30 til 16.00. På 18 store barn er det 3 voksne. Disse har 3 forskjellige vakter, tidlig, mellom og sen vakt. Det betyr at en kanskje bare er fullt bemannet i ca 3-4 timer. I løpet av dagen er det ikke bare pass av barna. Det er skift av bleier/ tørke de etter dobesøk, tilbrede mat, rydde, pauseavvikling, påkledning,  barn med spesielle behov, foreldre som ønsker å prate om sitt barn ved levering/henting, planlegging, dokumentasjon osv. 

Til HI sitt innlegg så er det greit å stille spørsmålstegn ved hvorfor mange småbarn får så lange dager i bhg. Mange har nok sluttet å amme ved ettårsalderen. Jeg har selv et barn på stor avdeling som får ganske lange dager i bhg. Det er sånn det blir, når arbeidsdagen er på 7,5 timer og det sammenlagt er ca 1 times kjøring. Vet mange andre har lignende hverdager, så det forklarer vel egentlig mange av 1 åringenes lange dager. En ting jeg synes er litt leit er at mange foreldre på småbarnsavdeling ønsker veldig kort sovetid for barnet sitt i bhg, når de vet barnet skal være så mange timer i bhg. Det gir mange veldig slitne og grinete barn på slutten av dagen.  Husk at det mot slutten av dagen gjerne bare er 1-2 voksne igjen på avdelingen. Da må de ansatte bare gjøre så godt de kan. Som ansatt blander jeg meg ikke i hvor lange dager barnet har i bhg og viser forståelse for foreldre. Som privatperson ville jeg nok rådet de som har mulighet til å gi barnet kortere dager, om å gjøre det. Da tenker jeg i hovedsak på 1-2 åringene. 

Anonymkode: 116cf...1f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kan du skissere hvordan samfunnet og velferdssamfunnet hadde vært hvis alle mødre med barn mellom 1-2 år var hjemmeværende, ikke betalte skatt og evt mottok kontantstøtte? 
jeg vil tro dere som «prioriterer barna» fikk kontantstøtte? Fra et velferdssamfunn som fungerer nettopp pga innbetalt skatt av yrkesaktive kvinner og menn. 

Anonymkode: cbb4a...125

Nå tror ikke jeg det er store forskjellen i kontantstøtta og hvor mye barnehagen blir subsidiert med per barnehageplass. Skattekronene er jeg enig i går tapt. Men, dette kommer kanskje igjen i andre enden i form av at pensjonsutbetalingene muligens blir lavere.

Anonymkode: 264df...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...