Gå til innhold

Småbarnsforelder og gjeldsfri


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan være der for sine barn selv om man jobber fullt altså!

Anonymkode: 4b509...065

Skulle ikke være anonym😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det bør du unngå, særlig med tanke på framtidige pensjonspoeng. Dere som er unge i dag må regne med å måtte stå veldig lenge i jobb for å kunne regne med en anstendig pensjon. Ergo er det viktig å samle viktige poeng som ung. 

Anonymkode: 2c355...107

Hørt om pensjonssparing eller?

Anonymkode: af0e5...52f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville nedbetalt såpass at jeg kunne jobbet mindre. Samtidig ville jeg hatt noe gjeld pga skattelette. Hadde jeg fått veldig mye arv ville jeg kjøpt meg leilighet som heg ville leid ut.

Anonymkode: 103d0...2e5

Nå betaler man vel mer i renter enn det skattelettet gir. Så det er vel ett av dei mindre fornuftige rådene man kan gi...

Anonymkode: cfac5...f36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, ulenissen skrev:

Dette gjelder så lenge forholdet ikke ryker eller din mann får har flere barn. Dersom din mann dør før deg, du er minstepensjonist og må betale barn ut av boet har du plutselig dårlig økonomi og hadde fått der enklere økonomisk med høyere pensjon.

Dersom du skal gå ned i stillingsprosent bør du som et minimum sikre pensjonen din ved privatperson. Og også få din mann til å sette av noen kroner i måneden på en sparekonto i ditt navn, slik at du er sikret ved et brudd.

Dersom arven er din bør du investere denne på et vis, enten i bolig eller annet og gå dokumentert dette. Årsaken er at du da kan ha krav på å få disse «tilbake» ved et brudd, eller holdt de utenfor pliktarv dersom din mann dør. Dersom pengene går til en eller annen form for forbruk som ferie, bil osv er dette penger som forsvinner.

Slik jeg forstod her, så har de også noe penger på bok. Er jo bare å sette av i banken og å sette opp en god avtale tilfelle brudd. 

Ser ingen grunn til å slite seg ut i småbarnsperioden for å kanskje (har fulgt alt for mange begravelser til mennesker som gikk bort før de nådde pensjonsalder) ha en fet pensjonstilværelse en gang i en usikker fremtid. 

Du vet hva du har i dag, men ikke i morgen. 

Anonymkode: 6d821...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hørt om pensjonssparing eller?

Anonymkode: af0e5...52f

Eller aksjefond. Pensjonsparing binder pengene dine, kjipt å få kreftdiagnose i 50 årene og se pengene stå på konto uten tilgang. 

Anonymkode: 6d821...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert å kunne jobbe litt mindre en periode. Jeg hadde kanalisert noe av pengene dere sparer på avdrag og renter, inn i pensjonssparing for å kompensere for tapt pensjonssparing fra jobben. Det er utrolig viktig å sikre fremtiden - det er ikke skremselspropaganda, det er fornuftig. Eller spar til barna.

Anonymkode: 9ef1c...ab5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kos deg!☺️ for en fantastisk mulighet til å prioritere slik du ønsker ! Nå vet vi ikke beløpet du vil sitte igjen med, eller inntekten din, men jeg ville vurdert en leilighet som en kunne leid ut... 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...