Gå til innhold

Småbarnsforelder og gjeldsfri


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi er i 30-årene. Pga. arv blir vi nå gjeldsfrie, vi nedbetaler huslån og studielån, og kommer likevel til å sitte igjen med litt. 

Hva ville du gjort i en slik situasjon?

Jeg vil gjerne benytte sjansen til å jobbe mindre og være mindre sliten og stressa og ha mer overskudd og tid til mine små barn...

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er i 30-årene. Pga. arv blir vi nå gjeldsfrie, vi nedbetaler huslån og studielån, og kommer likevel til å sitte igjen med litt. 

Hva ville du gjort i en slik situasjon?

Jeg vil gjerne benytte sjansen til å jobbe mindre og være mindre sliten og stressa og ha mer overskudd og tid til mine små barn...

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Det bør du unngå, særlig med tanke på framtidige pensjonspoeng. Dere som er unge i dag må regne med å måtte stå veldig lenge i jobb for å kunne regne med en anstendig pensjon. Ergo er det viktig å samle viktige poeng som ung. 

Anonymkode: 2c355...107

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nedbetalt såpass at jeg kunne jobbet mindre. Samtidig ville jeg hatt noe gjeld pga skattelette. Hadde jeg fått veldig mye arv ville jeg kjøpt meg leilighet som heg ville leid ut.

Anonymkode: 103d0...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet 60-80%. Spart i privat pensjonssparing. Bygget på huset og evt tatt opp litt lån til dette. Kjøpt tjenester som vaskehjelp. Prioritert gode ferier med familien vha større feriebudsjett. 

Anonymkode: 3359d...09d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det bør du unngå, særlig med tanke på framtidige pensjonspoeng. Dere som er unge i dag må regne med å måtte stå veldig lenge i jobb for å kunne regne med en anstendig pensjon. Ergo er det viktig å samle viktige poeng som ung. 

Anonymkode: 2c355...107

Når du er gjeldfri i 30 årene kan du fint spare til pensjon ved siden av allerede nå. Kjøper du en leilighet du leier ut, som noen andre nedbetaler om 30 år har du bra med pensjon der også. Tiden og båndet med barna har du kun en gang. Som sykepleier ser jeg mange dø både før pensjonsalder, og rett etterpå. Så tiden med barn vil jeg nyte mens jeg lever, så lenge du har en plan for pensjonstilværelsen. Kjøper du leilighet og selger den om 30 år, får du fint noen millioner ekstra der også. 

Anonymkode: 103d0...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hvor mye man sitter med. Alt under 2 mill hadde jeg hatt på sparekonto eller investert i leilighet unga mine kunne brukt.

Anonymkode: 3cc55...f6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er litt eldre, men med barn i barneskolealder og en del millioner på bok i tillegg til hus, hytte og en ekstra leilighet. Vi har ikke arvet, men brukt ganske lite i forhold til hva vi har tjent.

Vi har ikke noe behov for å jobbe mindre eller leve dyrere. Vi bruker derfor det meste av pengene til å investere i selskaper vi tror kan være med på å løse klimautfordringene. 

Anonymkode: 61447...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det bør du unngå, særlig med tanke på framtidige pensjonspoeng. Dere som er unge i dag må regne med å måtte stå veldig lenge i jobb for å kunne regne med en anstendig pensjon. Ergo er det viktig å samle viktige poeng som ung. 

Anonymkode: 2c355...107

Om du har barn under 6 år og tjener under 6G er det ikke mye pensjon du tapet på å jobbe litt redusert altså. Du får pensjonspoeng for omsorg for barn også. 

Jeg har valgt å jobbe 70% en periode selv om vi ikke har arvet. Jobber 6 timers dag og har fri en dag i uka. 

Anonymkode: 9e48a...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man taper vel uansett mer på rentene enn man «vinner» på skattefradrag, utfra det jeg har lest. Spesielt når rentene begynner å øke igjen. Ja, jeg kommer til å ha barn under. 6 år i fem år til i alle fall, så jeg vil jo da få pensjonsutteling for det. 

 

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man taper vel uansett mer på rentene enn man «vinner» på skattefradrag, utfra det jeg har lest. Spesielt når rentene begynner å øke igjen. Ja, jeg kommer til å ha barn under. 6 år i fem år til i alle fall, så jeg vil jo da få pensjonsutteling for det. 

 

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Ganske misforstått det noen tror om at det lønner seg å ha gjeld pga skattelette, det er alltid dyrere å ha gjeld enn å ikke ha det. 

Anonymkode: 9e48a...a03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ganske misforstått det noen tror om at det lønner seg å ha gjeld pga skattelette, det er alltid dyrere å ha gjeld enn å ikke ha det. 

Anonymkode: 9e48a...a03

Ja, rart at folk fortsatt tror det lønner seg økonomisk å ha gjeld. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde ikke valgt å jobbe redusert, både på grunn av pensjonsparing men også fordi jeg trives i arbeid og ønsker å bidra med min utdanning og arbeidskapasitet til samfunnet. Det er også viktig for meg å vise mine barn at arbeid er viktig.

jeg hadde derimot brukt pengene til å outsource de oppgavene i hjemmet som jeg ikke liker og som gjør meg sliten. Det vil si renhold og husarbeid! Jeg vil heller jobbe fullt å komme hjem til et ryddig og rent hus, en å jobbe en dag mindre i uka som jeg bruker til husarbeid! Jeg hadde også brukt penger på matkasser og varer levert på døra 😁 Tid spart på handling og middag! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, ulenissen skrev:

Hadde ikke valgt å jobbe redusert, både på grunn av pensjonsparing men også fordi jeg trives i arbeid og ønsker å bidra med min utdanning og arbeidskapasitet til samfunnet. Det er også viktig for meg å vise mine barn at arbeid er viktig.

jeg hadde derimot brukt pengene til å outsource de oppgavene i hjemmet som jeg ikke liker og som gjør meg sliten. Det vil si renhold og husarbeid! Jeg vil heller jobbe fullt å komme hjem til et ryddig og rent hus, en å jobbe en dag mindre i uka som jeg bruker til husarbeid! Jeg hadde også brukt penger på matkasser og varer levert på døra 😁 Tid spart på handling og middag! 

Mens jeg vil heller vise mine barn både at jeg er der for dem, og at vi vasker og rydder våre egne ting selv, heller enn sosial dumping (som jeg synes det er å betale noen for å gjøre det fordi min tid er mer verdt enn deres tid). Jeg synes det er viktig å lære barna å ta vare på eget hjem. Inkludere dem også. Mannen min er forøvrig den som gjør mest husarbeid, men om jeg er mer hjemme vil nok jeg være den som tar unna mest. Men vi er opptatt av å få det til selv i allefall. Vil heller jobbe mindre og ha mer tid til familie og også hus og hjem forøvrig. Men der er alle forskjellige, og jeg forstår at det ikke er et valg alle ville tatt.

Når de blir eldre vil jeg jo både muligheten til å jobbe mer, OG til å få unna mer husarbeid i fritiden, være der. For da blir de mer opptatt med venner og fritidsaktiviteter osv.

 

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mens jeg vil heller vise mine barn både at jeg er der for dem, og at vi vasker og rydder våre egne ting selv, heller enn sosial dumping (som jeg synes det er å betale noen for å gjøre det fordi min tid er mer verdt enn deres tid). Jeg synes det er viktig å lære barna å ta vare på eget hjem. Inkludere dem også. Mannen min er forøvrig den som gjør mest husarbeid, men om jeg er mer hjemme vil nok jeg være den som tar unna mest. Men vi er opptatt av å få det til selv i allefall. Vil heller jobbe mindre og ha mer tid til familie og også hus og hjem forøvrig. Men der er alle forskjellige, og jeg forstår at det ikke er et valg alle ville tatt.

Når de blir eldre vil jeg jo både muligheten til å jobbe mer, OG til å få unna mer husarbeid i fritiden, være der. For da blir de mer opptatt med venner og fritidsaktiviteter osv.

 

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Jeg ser ikke på det som sosial dumping å få noen til å vaske! De få gangene vi har benyttet oss av dette, har vi brukt byrå (selvsagt ikke svart arbeid) og vi har forsikrer oss om at firmaet har tariffavtale og anstendige forhold! Det er viktig for meg. 
 

Det å vaske er like godt arbeid som noe annet! Jeg ser ikke ned på de som har dette som yrke! En del har til og med fagbrev! Og det handler ikke om å ta en drittjobb som jeg er for god til. Det handler om at noe gjør et arbeid for meg som jeg verken liker eller er spesielt dyktig til. På lik linje som andre som betaler for dekkskiftet, oppussing, plenklipping og andre private gjøremål de fleste kan få til selv med litt innsats.

Dette skaper arbeidsplasser! Det frigjør tid for meg som jeg heller vil bruke på andre ting. (Som barna) Dessverre har vi ikke økonomi til å bruke dette mer en en gang eller to i året...

En liten ting....  min erfaring er at det ikke blir så mye mer tid når ungene blir eldre. Det blir mer oppfølging av både fritidsaktiviteter og skole. 
 

men du har jo allerede bestemt deg. Det er ditt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mens jeg vil heller vise mine barn både at jeg er der for dem, og at vi vasker og rydder våre egne ting selv, heller enn sosial dumping (som jeg synes det er å betale noen for å gjøre det fordi min tid er mer verdt enn deres tid). Jeg synes det er viktig å lære barna å ta vare på eget hjem. Inkludere dem også. Mannen min er forøvrig den som gjør mest husarbeid, men om jeg er mer hjemme vil nok jeg være den som tar unna mest. Men vi er opptatt av å få det til selv i allefall. Vil heller jobbe mindre og ha mer tid til familie og også hus og hjem forøvrig. Men der er alle forskjellige, og jeg forstår at det ikke er et valg alle ville tatt.

Når de blir eldre vil jeg jo både muligheten til å jobbe mer, OG til å få unna mer husarbeid i fritiden, være der. For da blir de mer opptatt med venner og fritidsaktiviteter osv.

 

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Nå må du ikke glemme at renhold er et yrke da, det består ikke bare av sosial dumping.

Anonymkode: af9f9...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, ulenissen skrev:

Jeg ser ikke på det som sosial dumping å få noen til å vaske! De få gangene vi har benyttet oss av dette, har vi brukt byrå (selvsagt ikke svart arbeid) og vi har forsikrer oss om at firmaet har tariffavtale og anstendige forhold! Det er viktig for meg. 
 

Det å vaske er like godt arbeid som noe annet! Jeg ser ikke ned på de som har dette som yrke! En del har til og med fagbrev! Og det handler ikke om å ta en drittjobb som jeg er for god til. Det handler om at noe gjør et arbeid for meg som jeg verken liker eller er spesielt dyktig til. På lik linje som andre som betaler for dekkskiftet, oppussing, plenklipping og andre private gjøremål de fleste kan få til selv med litt innsats.

Dette skaper arbeidsplasser! Det frigjør tid for meg som jeg heller vil bruke på andre ting. (Som barna) Dessverre har vi ikke økonomi til å bruke dette mer en en gang eller to i året...

En liten ting....  min erfaring er at det ikke blir så mye mer tid når ungene blir eldre. Det blir mer oppfølging av både fritidsaktiviteter og skole. 
 

men du har jo allerede bestemt deg. Det er ditt valg.

Der hvor vi bor er det ingen slike firmaer. Til gjengjeld er det en del som tar på seg slike jobber svart. For oss er det viktig å klare å rydde og vaske vårt eget hus og lære barna våre det samme. Forskjellige ting er viktig for forskjellige mennesker. Ulike verdier. Vi synes det er uetisk å betale oss fra å rydde/vaske vårt eget rot og skitt med mindre vi ikke er i stand til å gjøre det selv (pga. sykdom/handicap). Registrerer at ikke andre mener det samme.
 

Og det er jo deres valg :)

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Mens jeg vil heller vise mine barn både at jeg er der for dem, og at vi vasker og rydder våre egne ting selv, heller enn sosial dumping (som jeg synes det er å betale noen for å gjøre det fordi min tid er mer verdt enn deres tid). Jeg synes det er viktig å lære barna å ta vare på eget hjem. Inkludere dem også. Mannen min er forøvrig den som gjør mest husarbeid, men om jeg er mer hjemme vil nok jeg være den som tar unna mest. Men vi er opptatt av å få det til selv i allefall. Vil heller jobbe mindre og ha mer tid til familie og også hus og hjem forøvrig. Men der er alle forskjellige, og jeg forstår at det ikke er et valg alle ville tatt.

Når de blir eldre vil jeg jo både muligheten til å jobbe mer, OG til å få unna mer husarbeid i fritiden, være der. For da blir de mer opptatt med venner og fritidsaktiviteter osv.

 

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Man kan være der for sine barn selv om man jobber fullt altså!

Anonymkode: 4b509...065

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der hvor vi bor er det ingen slike firmaer. Til gjengjeld er det en del som tar på seg slike jobber svart. For oss er det viktig å klare å rydde og vaske vårt eget hus og lære barna våre det samme. Forskjellige ting er viktig for forskjellige mennesker. Ulike verdier. Vi synes det er uetisk å betale oss fra å rydde/vaske vårt eget rot og skitt med mindre vi ikke er i stand til å gjøre det selv (pga. sykdom/handicap). Registrerer at ikke andre mener det samme.
 

Og det er jo deres valg :)

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Men ikke fremstill det å jobbe med renhold som en skam er du grei, den følelsen får jeg av det skriver

Anonymkode: af9f9...893

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det bør du unngå, særlig med tanke på framtidige pensjonspoeng. Dere som er unge i dag må regne med å måtte stå veldig lenge i jobb for å kunne regne med en anstendig pensjon. Ergo er det viktig å samle viktige poeng som ung. 

Anonymkode: 2c355...107

Helt uenig. Pensjon den dagen vi skal gå av er et usikkert kort, en gjeldfri bolig er den beste investeringen. Nyt livet i dag, klarer du å leve på litt mindre nå, så klarer du helt fint å leve på litt mindre pensjon den dagen du går av. 

Pensjonsparing er overvurdert, gå inn å sjekk hva du sitter igjen med. Jeg har lønn ganske nær gjennomsnittet i Norge. For meg å stå i full jobb vs å jobbe 50 % resten av livet skiller under 40 000 i året når jeg går av. 

Er du i 30 årene og gjeldsfri har du mange år på å spare opp litt ekstra kapital før du går av. 

Nyt tiden med barna og familien mens du kan, tid er den knappeste ressursen vi har. 

Anonymkode: 6d821...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville nedbetalt såpass at jeg kunne jobbet mindre. Samtidig ville jeg hatt noe gjeld pga skattelette. Hadde jeg fått veldig mye arv ville jeg kjøpt meg leilighet som heg ville leid ut.

Anonymkode: 103d0...2e5

Skattelette på rentene du betaler er ikke i nærheten av kostnaden. Det er noe som henger igjen fra den tid det faktisk var et fradrag av betydning. 

Etter vi endret beskatning og fikk trinnskatt, så har rentefradraget blitt redusert ytterligere, bare folk flest har ikke fått det med seg. I dag har du kun 22 % på de totale rentene du har betalt. Altså, betaler du 100 000 kr i renter, får du 22 000 tilbake på skatten. Inflasjonen er lav. Uten tvil mer lønnsomt å ikke betale 100 000 kr i renter. 

Anonymkode: 6d821...97f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Der hvor vi bor er det ingen slike firmaer. Til gjengjeld er det en del som tar på seg slike jobber svart. For oss er det viktig å klare å rydde og vaske vårt eget hus og lære barna våre det samme. Forskjellige ting er viktig for forskjellige mennesker. Ulike verdier. Vi synes det er uetisk å betale oss fra å rydde/vaske vårt eget rot og skitt med mindre vi ikke er i stand til å gjøre det selv (pga. sykdom/handicap). Registrerer at ikke andre mener det samme.
 

Og det er jo deres valg :)

Anonymkode: 5c6d3...cd8

Er det også uetisk å betale for dekkskift? Plenklipping? Maling av hus? Oppussing? Skifte av belegningsstein? Montering av kjøkken? 
 

Dette er tradisjonelt sett typiske mannejobber som friske raske mennesker klarer helt selv. Men har aldri hørt om noen som mener det er uetisk å betale noen for å gjøre det mot betaling. Mens tradisjonelle kvinneområder som rydding og vasking er det. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt uenig. Pensjon den dagen vi skal gå av er et usikkert kort, en gjeldfri bolig er den beste investeringen. Nyt livet i dag, klarer du å leve på litt mindre nå, så klarer du helt fint å leve på litt mindre pensjon den dagen du går av. 

Pensjonsparing er overvurdert, gå inn å sjekk hva du sitter igjen med. Jeg har lønn ganske nær gjennomsnittet i Norge. For meg å stå i full jobb vs å jobbe 50 % resten av livet skiller under 40 000 i året når jeg går av. 

Er du i 30 årene og gjeldsfri har du mange år på å spare opp litt ekstra kapital før du går av. 

Nyt tiden med barna og familien mens du kan, tid er den knappeste ressursen vi har. 

Anonymkode: 6d821...97f

Dette gjelder så lenge forholdet ikke ryker eller din mann får har flere barn. Dersom din mann dør før deg, du er minstepensjonist og må betale barn ut av boet har du plutselig dårlig økonomi og hadde fått der enklere økonomisk med høyere pensjon.

Dersom du skal gå ned i stillingsprosent bør du som et minimum sikre pensjonen din ved privatperson. Og også få din mann til å sette av noen kroner i måneden på en sparekonto i ditt navn, slik at du er sikret ved et brudd.

Dersom arven er din bør du investere denne på et vis, enten i bolig eller annet og gå dokumentert dette. Årsaken er at du da kan ha krav på å få disse «tilbake» ved et brudd, eller holdt de utenfor pliktarv dersom din mann dør. Dersom pengene går til en eller annen form for forbruk som ferie, bil osv er dette penger som forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...