Gå til innhold

Julegave til "svigerbrors" barn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Søsteren min, som jeg ikke har kontakt med, har fått seg ny samboer nylig. Han har flere barn fra tidligere, og nå forventes det at helle vår side også kjøper gave til dem på lik linje som hennes barn. Jeg har ikke møtt dem, og syns ikke det er riktig at jeg skal kjøpe gave til 5 barn, hvor 3 av dem jeg ikke har møtt. Jeg er kjip nå? Føler det bare legger til en enda mer uggen stemning enn vi allerede har 🙄

Anonymkode: 05424...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp en fellesgave til alle barna. Ett spill eller lignende. 

Er det stor aldersforskjell mellom din søsters barn og hennes nye samboers barn velger du noe som er nærmest hennes barn, så «egoistisk» hadde jeg vært.  

Du bruker selvklart samme budsjett som tidligere, men får likevel gitt gave til alle barna. 

Anonymkode: d37f4...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp en fellesgave til alle barna. Ett spill eller lignende. 

Er det stor aldersforskjell mellom din søsters barn og hennes nye samboers barn velger du noe som er nærmest hennes barn, så «egoistisk» hadde jeg vært.  

Du bruker selvklart samme budsjett som tidligere, men får likevel gitt gave til alle barna. 

Anonymkode: d37f4...9b4

Det var akkurat det jeg hadde tenkt til å skrive

Anonymkode: 8e63d...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøp en fellesgave til alle barna. Ett spill eller lignende. 

Er det stor aldersforskjell mellom din søsters barn og hennes nye samboers barn velger du noe som er nærmest hennes barn, så «egoistisk» hadde jeg vært.  

Du bruker selvklart samme budsjett som tidligere, men får likevel gitt gave til alle barna. 

Anonymkode: d37f4...9b4

Å, det var et veldig godt forslag! 
Men nå har jeg allerede kjøpt gaver til mine tantebarn som ikke kan deles. Men sånn til neste jul var jo dette en god løsning, om jeg ikke har bedre kontakt med søsteren min da (og har møtt barna i det hele tatt) :)

hi 

Anonymkode: 05424...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å, det var et veldig godt forslag! 
Men nå har jeg allerede kjøpt gaver til mine tantebarn som ikke kan deles. Men sånn til neste jul var jo dette en god løsning, om jeg ikke har bedre kontakt med søsteren min da (og har møtt barna i det hele tatt) :)

hi 

Anonymkode: 05424...735

Gavene du allerede har kjøpt kan kanskje spares til bursdag? 

Anonymkode: d37f4...9b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Gavene du allerede har kjøpt kan kanskje spares til bursdag? 

Anonymkode: d37f4...9b4

Eller så kan du gi en fellesgave til hans barn. Synes jo de barna som du faktisk er tante til bør få egne gaver.

Anonymkode: 0de8a...411

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eller så kan du gi en fellesgave til hans barn. Synes jo de barna som du faktisk er tante til bør få egne gaver.

Anonymkode: 0de8a...411

Det er jeg helt enig i. Hadde aldri gitt fellesgave som mine tantebarn og hans barn. Jeg hadde ikke kjøpt noe til de andre barna i det hele tatt, så sant vi ikke skulle feire jul sammen. Da kunne en fellesgave ha vært greitt. Har ikke disse andre barna egen familie? Har det ikke det, ville kanskje saken ha stilt seg annerledes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Yellow Brick Road skrev:

Det er jeg helt enig i. Hadde aldri gitt fellesgave som mine tantebarn og hans barn. Jeg hadde ikke kjøpt noe til de andre barna i det hele tatt, så sant vi ikke skulle feire jul sammen. Da kunne en fellesgave ha vært greitt. Har ikke disse andre barna egen familie? Har det ikke det, ville kanskje saken ha stilt seg annerledes. 

Joda, de har egen familie. Jeg har som sagt ikke møtt dem, og har ingen god kontakt med søsteren min heller. Forholdet er i tillegg veldig ferskt. Hadde først tenkt å kjøpe til dem også, men når jeg tenkte etter, så syns jeg det ble helt feil. Spesielt når vi ikke er på talefot og ikke skal feire jul sammen heller. 

Hi

Anonymkode: 05424...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Joda, de har egen familie. Jeg har som sagt ikke møtt dem, og har ingen god kontakt med søsteren min heller. Forholdet er i tillegg veldig ferskt. Hadde først tenkt å kjøpe til dem også, men når jeg tenkte etter, så syns jeg det ble helt feil. Spesielt når vi ikke er på talefot og ikke skal feire jul sammen heller. 

Hi

Anonymkode: 05424...735

Ville gitt et felles spill,ja. Du kan jo kjøpe det på bruktbutikken også, bare pass på at alle brikkene er der

Anonymkode: d1ead...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville gitt et felles spill,ja. Du kan jo kjøpe det på bruktbutikken også, bare pass på at alle brikkene er der

Anonymkode: d1ead...e09

Men hvorfor skal man kjøpe gaver til barn man ikke har noe forhold til? Og som i tillegg har egen familie som kan gi dem gaver? Det får være måte på hvor mye man skal inkludere og ta opp "bonsus"-barn som sine egne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke til mitt barns stesøsken. Mora og stefaren (altså pappaen til mitt barn) fikser gaver til alle barna, fra alle barna. 

Dette er jo stesøskenbarn og dere feirer ikke jul sammen. Da hadde jeg blåst i gaver. Får dine nieser gaver av hele hans familie da? Eller skal hans barn få fra alle, mens dine nieser kun får fra sin egen familie? 

Anonymkode: 0532b...2c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Yellow Brick Road skrev:

Men hvorfor skal man kjøpe gaver til barn man ikke har noe forhold til? Og som i tillegg har egen familie som kan gi dem gaver? Det får være måte på hvor mye man skal inkludere og ta opp "bonsus"-barn som sine egne. 

Hva handler jula om, sa du?

Anonymkode: d1ead...e09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjøper ikke til mitt barns stesøsken. Mora og stefaren (altså pappaen til mitt barn) fikser gaver til alle barna, fra alle barna. 

Dette er jo stesøskenbarn og dere feirer ikke jul sammen. Da hadde jeg blåst i gaver. Får dine nieser gaver av hele hans familie da? Eller skal hans barn få fra alle, mens dine nieser kun får fra sin egen familie? 

Anonymkode: 0532b...2c5

Jeg har ikke peiling. Er ærlig talt ikke sikker på om søsteren min kjøper meg gave heller 😂 Potensielt sett har jeg 7 julegaver den veien, om jeg skal ta med kjæresten hennes sine barn også. 

Anonymkode: 05424...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke møtt = får ikke gave. Sånn er det. Hvis din søster vil familien skal inkludere barna så får hun investere litt tid å bli kjent. 

Ungene forstår også godt at de ikke får gaver av folk de aldri har møtt. 

Anonymkode: a40eb...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva handler jula om, sa du?

Anonymkode: d1ead...e09

Ikke om gaver i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir gave til mine bonustantebarn, men jeg kjenner dem jo da, og har et godt forhold til min søster.

Men de får gjerne en litt billigere gave enn min søsters barn, i fjor fikk de et par skihansker og noe julesnop.

Veldig rart at du skal kjøpe gave når du ikke er på talefot med din søster, hvem har da sagt at du skal kjøpe gave? Forrige taler stilte også et relevant spørsmål, får hennes barn gave fra alle i hans familie?

Siden det har blitt sagt høyt at det er forventet gave fra deg ville jeg nok kjøpt, men kjøp noe rimelig. Var på Normal i dag og der hadde de f.eks julesokker, julehårstrikker, julesjokolade osv, så du kan fint kjøpe en gave for under 50 kr som likevel ser fin ut og kan skrive på lappen "Til Trine, velkommen til familien, hilsen "tante" Lise"

Da har du brukt lite penger og ingen kan kritisere deg i ettertid for å ikke ønske ungene velkommen.

Anonymkode: 870ea...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om barna skal feire jul (julaften) med dem så syns jeg de skal få en liten gave, det trenger ikke være noe store men ikke truser og sokker liksom. Skal de ikke feire med dem så syns ikke jeg du trenger kjøpe gave. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker man virkelig at tantebarna skal måtte dele en fellesgave med de nye stesøskene?? Nei, vettu hva. Det tenker ikke jeg. De nye barna har vel sin egen familie å få gaver fra. 

Anonymkode: 5d8f1...dcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har ett dårlig forhold fra før av, så hadde jeg kjøpt en symbolsk gave til bonusbarna kun for å ikke få enda flere konflikter. Gaver må ikke alltid være store og dyre. Nå kommer jo blackfriday snart og da kan du få endel rimelig feks. 

Anonymkode: 8fba2...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Ikke om gaver i alle fall. 

Om blant annet å inkludere. Være varm.

Når hun ikke inviterer på middag, kan hun VISE at hun tenkte på dem ved å gi 1 felles gave. 

Og jo, jula handler til en viss grad om gaver. Å gi til og dele med andre. 

Et godt måltid og samvær kan også være en gave.

Anonymkode: c0024...727

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om blant annet å inkludere. Være varm.

Når hun ikke inviterer på middag, kan hun VISE at hun tenkte på dem ved å gi 1 felles gave. 

Og jo, jula handler til en viss grad om gaver. Å gi til og dele med andre. 

Et godt måltid og samvær kan også være en gave.

Anonymkode: c0024...727

Nå har vel ikke HI tenkt så voldsomt mye på disse barna som hun aldri har møtt. Og jeg vil tro tanken bak eventuelle gaver mer vil være irritasjon og bitterhet over at søsteren - som HI ikke har kontakt med - nærmest beordret henne til å kjøpe gaver til disse barna. 

For øvrig, HI, så tror jeg det er lurt å tenke litt framover her: Hva er årsaken til at du og søsteren din ikke har kontakt? Er det sannsynlig at dette vi endre seg i nærmeste framtid? Hva vil det gjøre med (mangelen på) kontakt dersom du velger å kjøpe gaver, eventuelt ikke kjøpe gaver? Tenk litt gjennom dette, og så handler du ut fra det du antar vil bli ønsket resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Superdolly skrev:

Nå har vel ikke HI tenkt så voldsomt mye på disse barna som hun aldri har møtt. Og jeg vil tro tanken bak eventuelle gaver mer vil være irritasjon og bitterhet over at søsteren - som HI ikke har kontakt med - nærmest beordret henne til å kjøpe gaver til disse barna. 

For øvrig, HI, så tror jeg det er lurt å tenke litt framover her: Hva er årsaken til at du og søsteren din ikke har kontakt? Er det sannsynlig at dette vi endre seg i nærmeste framtid? Hva vil det gjøre med (mangelen på) kontakt dersom du velger å kjøpe gaver, eventuelt ikke kjøpe gaver? Tenk litt gjennom dette, og så handler du ut fra det du antar vil bli ønsket resultat.

Takk, jeg skriver under på denne. Jeg og mannen har blitt enige om å droppe gavene til hans barn. 😊

 

Vi har ikke kontakt fordi hun mente (jeg lagde en tråd om det den gang. )

at jeg rotet med hennes eks, og far til barna hennes. Dette stod hun fortsatt fast med, og på grunnlag av det hun sa når jeg konfronterte henne blir vi ikke å ha kontakt framover heller. 

 

Hi 

Anonymkode: 05424...735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde kjøpt kinobillett til de hver. Om de fortsetter å være sammen er det greit å starte på en god måte, men heller ikke legge for mye penger i det.

Anonymkode: 56a3b...abd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva handler jula om, sa du?

Anonymkode: d1ead...e09

Forhåpentligvis noe mer enn å få mest mulig av gaver og materielle goder, t.o.m fra mest perifere ikke-bekjentskaper.. 

Anonymkode: 873d8...4fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...