Gå til innhold

mann på sjø


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har mannen deres på sjø? Jeg sliter sånn med at mannen min er borte i fem uker i strekk. Jeg trenger råd til hvordan jeg skal komme meg gjennom desse fem ukene. Vi krangler aldri, har aldri diskusjoner og har det utrolig bra sammen, så det er ingenting annet jeg vil enn at forholdet skal fungere, men som sagt så er det utrolig vanskelig de ukene han er borte selv om vi snakker ganske mye på telefon, meldinger osv..

Anonymkode: 1e3dc...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke mann som er på sjøen, men har en far som var det i oppveksten min.

Du må skape deg ditt eget liv slik at livet ditt blir en rutine disse ukene, men som også gjør at det har innhold som du finner verdifullt. Du må rett og slett skape deg et liv som er ditt når du er alene.

Og så må dere finne løsninger sammen for ting han kan bidra med for å gjøre ting litt enklere for deg. Han kan f.eks. sørge for at det er handlet inn stort før han reiser, at han har laget opp en del middager slik at du blir litt avlastet i ev. travle hverdager. Om dere har hus som ting kan skje med, så kan det være lurt å ha en telefonliste over hvem du kan ringe om du trenger hjelp, f.eks. rørlegger, elektriker osv.

Hva er det du synes er vanskeligst med at han er borte så lenge? Skal man være i et forhold hvor den ene er såpass mye borte så krever det at man er selvstendig og at man greier å skape seg sitt eget liv de ukene man er alene, at man får hverdagen til å gå opp, at man har et liv også uten mannen. Hvis ikke, vil man slite veldig med et slikt liv.

Anonymkode: f931c...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusentakk for gode tips. Jeg sliter nok mest med savnet. Liker å gjøre mye og ha ting å styre med. Studerer og har familien min nært og venner, men sliter veldig med fem uker.. synes det er så utrolig lenge..

Anonymkode: 1e3dc...0d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusentakk for gode tips. Jeg sliter nok mest med savnet. Liker å gjøre mye og ha ting å styre med. Studerer og har familien min nært og venner, men sliter veldig med fem uker.. synes det er så utrolig lenge..

Anonymkode: 1e3dc...0d2

Jeg forstår godt den følelsen. Jeg tror man på et vis kan venne seg til det, det blir en slags livsstil, på en måte. Man kan lære seg litt å koble litt av og på, tror jeg. På en måte var det kanskje lettere før i tiden da det var mye vanskeligere å kommunisere mens de var borte. I dag, hvor man så lett kan kommunisere, så kan nesten savnet bli trigget mer, tror jeg. Det er jo mye som er veldig bra med det at man så mye lettere kan holde kontakten, lettere for ham å følge med hva som skjer hjemme, dere kan dele tanker osv. Men det er på godt og mindre godt.

Hvis dere skal ha barn sammen så er det jo noe dere bør diskutere, om det er måten dere vil være familie på. En venninne var i lignende situasjon, der var mannen enda lenger borte. Det fungerte på et vis, men var vanskelig for henne når han kom hjem, for da hadde hun rutine på alt, så han ble nesten litt forstyrrende selv om hun alltid var veldig glad for å få ham hjem, men rutinene hennes ble forstyrret. Han fant også ut etterhvert at det ble for lenge å være borte fra barna i slengen. Han har fortsatt å jobbe med lignende jobb, men har nå en helt annen turnus som gir mer tid hjemme og kortere tid borte. Det har fungert mye bedre for dem.

Men snakk ordentlig sammen når han er hjemme. Ikke kritiser ham, men fortell at du synes det er vanskelig å savne ham så mye så ofte, og få i gang en samtale om hvordan dere tenker fremtiden skal være. Kanskje blir du mer vant med det etterhvert, kanskje kan dere gjøre ting annerledes for at det skal bli lettere. Er det dette han vil fortsette med, eller har han også andre ting kan ønsker å gjøre jobbmessig, eller andre muligheter? Ha en god samtale. Det er jo egentlig et godt tegn at dere savner hverandre :) Og det å savne hverandre kan jo også være bra for et forhold, at dere da setter mer pris på den tiden dere har sammen.

Anonymkode: f931c...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann jobbet på sjøen før, har jobbet på sjøen i alle år. Jeg taklet det ikke. Så han har fått seg jobb på land. Kunne din gjort det? Hva sier han?

Anonymkode: 90c64...a11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med årene blir det motsatt, og du gleder deg til han skal reise igjen🤣

Anonymkode: 82acd...0b2

Skulle akkurat til å skrive det samme 😉

Anonymkode: 6d0f3...170

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...