Gå til innhold

12-åringen vil ikke på skolen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Han har alltid likt skolen, er skoleflink, godt likt og har mange venner, men sliter dessverre også med migrene som gjerne kommer med mye bråk eller stress. Klassen har alltid vært litt bråkete, men ikke verre enn at det går greit. Nå har det imidlertid begynt en ny gutt i klassen, litt før sommeren, og de fikk noen nye lærere i noen fag i høst også. Denne nye gutten er visst både enormt urolig og frekk og får med seg flere, og de nye lærerene har null kontroll, bare hun faste har det. Dermed er det bråkete, kaotisk og umulig å få gjort noe der, i følge både vår sønn og det flere andre forteller hjemme til sine foreldre (vi har kontakt med noen flere)

Jeg vet at det er flere som reagerer, og skolen har lovet både endringer og å ta tak i situasjonen, men nå har det toppet seg for gutten vår. Han blånekter å gå på skolen igjen så lenge denne gutten er der, rett og slett fysisk legger seg ned og nekter. Og det er helt uvanlig, han er normalt et utrolig enkelt og føyelig barn som aldri lager bråk eller konflikter. Skolen sier bare at de prøver, og vi er helt fortvilet. Hva i alle dager gjør vi?

Anonymkode: d1691...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville bedt om et møte med skole (inkl ledelse- ikke bare kontaktlærer) asap for å drøfte problematikken og utfordringene for ditt barn. 
 

Evt.kan du be klassekontakten ta opp de mer generelle problemene med støy, klasseledelse etc. med skolen. 

 

Om barnet ditt blir plaget/ertet kAn det meldes til skolen som 9 A sak.

Anonymkode: 38454...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Pashla skrev:

Er dette en mobbesak? 

Nei. Han sier at det ikke går utover ham spesifikt, men at han ikke orker at denne gutten er så frekk mot alle og skaper så mye bråk. Han har vondt i hodet hver dag.

HI

Anonymkode: d1691...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ville bedt om et møte med skole (inkl ledelse- ikke bare kontaktlærer) asap for å drøfte problematikken og utfordringene for ditt barn. 
 

Evt.kan du be klassekontakten ta opp de mer generelle problemene med støy, klasseledelse etc. med skolen. 

 

Om barnet ditt blir plaget/ertet kAn det meldes til skolen som 9 A sak.

Anonymkode: 38454...7fb

Jeg har vært i kontakt med skolen flere ganger, men føler de ikke tar det helt på alvor, at det oppleves som så ille for vår gutt. Jeg vet at han er sensitiv av seg, men jeg vet og så at flere andre i klassen er begynt å bli plaget med hodepine og må gå hjem tidlig pga dette fordi det er mye bråk.

HI

Anonymkode: d1691...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare kontakte skolen igjen, og igjen.

Få til avtaler, f.eks at sønnen din kan gå og sette seg på biblioteket om han synes bråket blir for ille. Om det trengs grunner (særlig mot de andre barna som ikke får forlate klasserommet) får migrenen brukes for alt den er verdt.

Kanskje klassen må deles, kanskje må gutten med problemer fjernes fra klassen litt og få spesialundervisning ute av gruppen, kanskje må det flere lærere til i klasserommet, kanskje må skolens miljøterapeut jobbe med miljøet og hvordan ungene snakker til hverandre og lærerne, det er tusen muligheter, og skolen må ta tak i det.

Du må si klart ifra til din gutt med en gang at han ikke kan bestemme at han ikke vil på skolen så lenge den "bråkegutten" er der, det er skoleplikt i dette landet og dere kan ikke kreve at gutten skal flytte så din gutt får ro. Men du skal jobbe for at skolen tar tak i dette, du skal snakke med lærere, fau-representanter, rektor og fylkesmann om nødvendig, og du skal prøve å finne løsninger som gjør hverdagen enklere for alle, også gutten som bråker.

Anonymkode: 700bc...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må jo bare kontakte skolen igjen, og igjen.

Få til avtaler, f.eks at sønnen din kan gå og sette seg på biblioteket om han synes bråket blir for ille. Om det trengs grunner (særlig mot de andre barna som ikke får forlate klasserommet) får migrenen brukes for alt den er verdt.

Kanskje klassen må deles, kanskje må gutten med problemer fjernes fra klassen litt og få spesialundervisning ute av gruppen, kanskje må det flere lærere til i klasserommet, kanskje må skolens miljøterapeut jobbe med miljøet og hvordan ungene snakker til hverandre og lærerne, det er tusen muligheter, og skolen må ta tak i det.

Du må si klart ifra til din gutt med en gang at han ikke kan bestemme at han ikke vil på skolen så lenge den "bråkegutten" er der, det er skoleplikt i dette landet og dere kan ikke kreve at gutten skal flytte så din gutt får ro. Men du skal jobbe for at skolen tar tak i dette, du skal snakke med lærere, fau-representanter, rektor og fylkesmann om nødvendig, og du skal prøve å finne løsninger som gjør hverdagen enklere for alle, også gutten som bråker.

Anonymkode: 700bc...9cf

Takk for svar! Mye av dette har vi alt gjort, og vår gutt kan gå ut om det blir ille. Dette fungerte godt før fordi det var ikke så ofte, men nå er det ille hele tiden. Vi snakker mye med vår gutt også, men han har rett og slett gått helt i lås nå. Jeg må jo bare ta kontakt igjen, kanskje kreve at rektor er med også denne gangen. 

HI

Anonymkode: d1691...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om barn vegrer seg for å gå på skolen så er det alvorlig og skolens ledelse bør være involvert. Ring rektor og be om handling. Be om møter- ikke bare snakk på tlf. Krev at man jobber med tiltak for å få barnet tilbake på skolen. I noen kommuner har de "alvorlig skolefraværs-team". Du kan jo sjekke om det finnes i din kommune. I andre kommuner jobber PPT mye med denne problematikken. Men tenker dette er skolens ansvar og når du ikke kommer noen vei med lærer så må du kontakte ledelsen ved skolen. Send gjerne ting skriflig også, så har du det svar på hvitt om dette skulle utvikle seg til en klagesak. Om rektor ikke følger opp kan du klage til kommunen. Det er ofte en kommunalsjef for oppvekst og utdanning eller lignende. Kommunen er ansvarlig for skolene. Funker ikke det kan du klage til fylkesmannen. Er nok ikke der, men kan være greit å vite gangen i dette. 

Lykke til. 

Anonymkode: 38454...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva om denne gutten har diagnoser som ikke dere vet om? Viktig å ha sånne ting litt i bakhodet før man lager en mega stor sak ut av dette. 

Anonymkode: 7b1fd...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Men hva om denne gutten har diagnoser som ikke dere vet om? Viktig å ha sånne ting litt i bakhodet før man lager en mega stor sak ut av dette. 

Anonymkode: 7b1fd...ed3

Jeg sier ikke at det ikke skal taes tak i eller og snakke med en ledelse om det, men før det blir en kjent stor sak i klassen/på skolen og miljøet, så prøv å finne ut hvorfor denne gutten er så bråkete av seg og ‘’frekk’’, og så ta det deretter. 

Anonymkode: 7b1fd...ed3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg sier ikke at det ikke skal taes tak i eller og snakke med en ledelse om det, men før det blir en kjent stor sak i klassen/på skolen og miljøet, så prøv å finne ut hvorfor denne gutten er så bråkete av seg og ‘’frekk’’, og så ta det deretter. 

Anonymkode: 7b1fd...ed3

Å ta det med ledelsen er jo nettopp å ta det rette veien, i stedet for å lage stor sak "i bygda". Skolen er jo garantert i dialog med det andre barnets foreldre han HANS behov. Men HI har et barn som ikke vil på skolen og HI har heller ikke ansvar eller mandat om å utrede/undersøke hvorfor andre barn har det vanskelig/viser utfordrende atferd. Hun må som mamma varsle om sitt barns behov så må skolen følge opp det andre barnet med foreldre og deres eventuelle behov for hjelp/støtte. OM dette barnet har en diagnose eller annen "god" grunn til utfordrende atferd- hva mener du HI skal gjøre? Hvordan skal hun "ta det deretter"? Hennes barn vil jo ikke på skole uavhengig av årsak til bråk/atferd....

Anonymkode: 38454...7fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, den er kinkig.

Jeg tenker at gutten din så fort som mulig bør tilbake til skolen så at han ikke blir en skolevegring!

Men han kan kanskje være utenfor klasserommet 100% en periode?

Hva som helst for å bryte sirkelen med at han er hjemme 

Anonymkode: 15878...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill! Jeg skal ringe skolen i morgen og be om et møte så fort som mulig, med ledelsen. Jeg har også snakket med sønnen min enda en gang nå og prøvd å finne alt det positive. Jeg har også forklart ham at barn som oppfører seg slik som denne gutten antagelig ikke har det så bra selv, men at vi ikke har noen rett til å vite hva det er. Vi gjorde en foreløpig avtale om at han må gå på skolen og prøve hver dag, mot at vi gjør alt vi kan for å få skolen til å finne gode løsninger. Fram til nå har han helt nektet å gå tre dager og gått hjem veldig mange dager. Han sier at det ikke er noe poeng i å være på skolen når de uansett ikke lærer noe pga alt bråket.

Ang dette med grunn til oppførsel og "hele bygda". Jeg skjønner jo selvfølgelig at den gutten som lager trøbbel ikke har det bra, om det nå er en diagnose eller han f.eks. kommer fra et hjem med mishandling, og jeg håper at han får den hjelpen og støtten han trenger. Jeg må likevel ivareta mitt barn og hans behov, og mitt barn har det overhode ikke bra for tiden heller. Det går ikke en eneste dag uten at han klarer over vondt i hodet eller magen, han smiler mindre, er mindre sosial enn tidligere osv. Og at vi har snakket med andre foreldre er naturlig fordi barna er venner og vi har hatt mye med hverandre å gjøre opp gjennom. Vi har alltid hatt lav terskel for å ringe hverandre dersom det har vært noe.

HI

Anonymkode: d1691...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er faktisk et stort dilemma i skolen - alle barn skal inn, uansett om de passer inn eller ikke.  Jeg jobber selv med et barn med store vansker, ikke bare vansker som gjør det vanskelig for barnet selv, men også for de andre i klassen. Begge deler er vondt å se på. Det er så vondt å se et barn som er glad i klassekameratene sine, som stolt kaller dem for venner, men som likevel er en pest og en plage for de andre til sine tider.  Og det er vondt å se klassekamerater som både er usikre og av og til også redde når de ser at ting er i ferd med å eskalere, og kanskje før også. Eller slitne av bråk. Vi bruker mye tid på å trygge de andre ungene, på å forsikre dem om at vi skal passe på og vi "jobber med det"...  det siste er jo helt sant, vi jobber hardt, mye hardere enn det antageligvis ser ut, men vi ser likevel at det ikke er godt nok i forhold til de andre ungene. 

Jeg skulle ønske at jeg kunne si at du som foreldre "bare kan gjøre sånn og sånn, så blir det bra".  Erfaring er også, heldigvis, at det vanligvis går bedre etterhvert som man lærer det nye barnet å kjenne, at de voksne knekker noen koder, og at barnet og de andre barna blir tryggere på hverandre og at det dermed også blir mindre uro. Men det hjelper jo heller ikke deg nå. Men for all del, ta ditt barn på alvor, fortsett å stå på overfor skolen, for eventuelt må det settes inn mer resurser og det må det dessverre noen ganger et stort press på ledelsen for å få til. For tiden er det også veldig "in" å få "grupperombarna" inn i klasserommene, og det er nok en god del av dem som absolutt burde det, men mange bør ikke inn i klasserommet så mye som presset er i dag.

Dette var antageligvis ikke til noe hjelp i det hele tatt, bare et hjertesukk fra en som har stort hjerte for de "vanskelige" barna, men som også virkelig har hjerte for "de andre", og det kan jeg nesten love deg at lærere har også, og føler seg sikkert nesten like hjelpsløs som foreldrene til "de andre" barna. 

De som sitter borte på Kommunehuset eller en annen plass de bestemmer, ville nok mange ganger fått sjokk om de virkelig hadde opplevd hvordan en skoledag kan være i sånne tilfeller.

Lykke til!

Anonymkode: f5ccc...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for alle innspill! Jeg skal ringe skolen i morgen og be om et møte så fort som mulig, med ledelsen. Jeg har også snakket med sønnen min enda en gang nå og prøvd å finne alt det positive. Jeg har også forklart ham at barn som oppfører seg slik som denne gutten antagelig ikke har det så bra selv, men at vi ikke har noen rett til å vite hva det er. Vi gjorde en foreløpig avtale om at han må gå på skolen og prøve hver dag, mot at vi gjør alt vi kan for å få skolen til å finne gode løsninger. Fram til nå har han helt nektet å gå tre dager og gått hjem veldig mange dager. Han sier at det ikke er noe poeng i å være på skolen når de uansett ikke lærer noe pga alt bråket.

Ang dette med grunn til oppførsel og "hele bygda". Jeg skjønner jo selvfølgelig at den gutten som lager trøbbel ikke har det bra, om det nå er en diagnose eller han f.eks. kommer fra et hjem med mishandling, og jeg håper at han får den hjelpen og støtten han trenger. Jeg må likevel ivareta mitt barn og hans behov, og mitt barn har det overhode ikke bra for tiden heller. Det går ikke en eneste dag uten at han klarer over vondt i hodet eller magen, han smiler mindre, er mindre sosial enn tidligere osv. Og at vi har snakket med andre foreldre er naturlig fordi barna er venner og vi har hatt mye med hverandre å gjøre opp gjennom. Vi har alltid hatt lav terskel for å ringe hverandre dersom det har vært noe.

HI

Anonymkode: d1691...20e

Kanskje ditt barn kan få lov til å jobbe sammen med noen på et grupperom eller en annen plass når det blir for mye bråk? Vi praktiserer det av og til. Enten det er grupperommet, et ledig klasserom i nærheten, eller til og med på gangen?

Anonymkode: f5ccc...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, om barn vegrer seg for å gå på skolen så er det alvorlig og skolens ledelse bør være involvert. Ring rektor og be om handling. Be om møter- ikke bare snakk på tlf. Krev at man jobber med tiltak for å få barnet tilbake på skolen. I noen kommuner har de "alvorlig skolefraværs-team". Du kan jo sjekke om det finnes i din kommune. I andre kommuner jobber PPT mye med denne problematikken. Men tenker dette er skolens ansvar og når du ikke kommer noen vei med lærer så må du kontakte ledelsen ved skolen. Send gjerne ting skriflig også, så har du det svar på hvitt om dette skulle utvikle seg til en klagesak. Om rektor ikke følger opp kan du klage til kommunen. Det er ofte en kommunalsjef for oppvekst og utdanning eller lignende. Kommunen er ansvarlig for skolene. Funker ikke det kan du klage til fylkesmannen. Er nok ikke der, men kan være greit å vite gangen i dette. 

Lykke til. 

Anonymkode: 38454...7fb

Støtter dette! Trå til med en gang.

Anonymkode: 128a8...9d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Støtter dette! Trå til med en gang.

Anonymkode: 128a8...9d2

Jeg har sendt mail og bedt om møte, så får vi se, men jeg er redd det ikke blir nok endring fort nok. Får krysse fingrene. 

HI

Anonymkode: d1691...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Han har alltid likt skolen, er skoleflink, godt likt og har mange venner, men sliter dessverre også med migrene som gjerne kommer med mye bråk eller stress. Klassen har alltid vært litt bråkete, men ikke verre enn at det går greit. Nå har det imidlertid begynt en ny gutt i klassen, litt før sommeren, og de fikk noen nye lærere i noen fag i høst også. Denne nye gutten er visst både enormt urolig og frekk og får med seg flere, og de nye lærerene har null kontroll, bare hun faste har det. Dermed er det bråkete, kaotisk og umulig å få gjort noe der, i følge både vår sønn og det flere andre forteller hjemme til sine foreldre (vi har kontakt med noen flere)

Jeg vet at det er flere som reagerer, og skolen har lovet både endringer og å ta tak i situasjonen, men nå har det toppet seg for gutten vår. Han blånekter å gå på skolen igjen så lenge denne gutten er der, rett og slett fysisk legger seg ned og nekter. Og det er helt uvanlig, han er normalt et utrolig enkelt og føyelig barn som aldri lager bråk eller konflikter. Skolen sier bare at de prøver, og vi er helt fortvilet. Hva i alle dager gjør vi?

Anonymkode: d1691...20e

Er i lignende situasjon... Her har vi kontakt med Familiesenteret. Funker kjempebra 😊 skolen har ikke kunnskap nok. 

Anonymkode: 490f0...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Uff, den er kinkig.

Jeg tenker at gutten din så fort som mulig bør tilbake til skolen så at han ikke blir en skolevegring!

Men han kan kanskje være utenfor klasserommet 100% en periode?

Hva som helst for å bryte sirkelen med at han er hjemme 

Anonymkode: 15878...530

Å ikke ta ham på alvor, men presse ham når han åpenbart blir syk av skolemiljøet, kan ha to alvorlige konsekvenser: 

- I tillegg til å miste tilliten til skolen, så kan han miste tilliten til at foreldrene sine og begynne å tvile på at de forstår ham, kan snakkes med og vil ham vel. Da får dere utfordringer på hjemmebane i tillegg.

- Han kan utvikle kronisk skolevegring

Anonymkode: 13528...4e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men hva om denne gutten har diagnoser som ikke dere vet om? Viktig å ha sånne ting litt i bakhodet før man lager en mega stor sak ut av dette. 

Anonymkode: 7b1fd...ed3

Og dersom gutten har en eller annen bokstavdiagnose så er det greit at hele klassen ellers ikke får noe gjort, og får skolegangen sin ødelagt? For pøbelen er det jo synd på?

HI har ansvar for sin egen gutt, og skal kreve godt læringsmiljø for ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2019 den 17.19, Anonym bruker skrev:

Nei. Han sier at det ikke går utover ham spesifikt, men at han ikke orker at denne gutten er så frekk mot alle og skaper så mye bråk. Han har vondt i hodet hver dag.

HI

Anonymkode: d1691...20e

Her må du inn med alt av hjelp. Kontakt ppt, bup, bv og skulen. Møte og da vil alle innsjå at det er uro i klassen som er årsak. Da vil bup.ppt og bv sette kluter til for at skulen må gjøre noe.

Anonymkode: a090a...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her må du inn med alt av hjelp. Kontakt ppt, bup, bv og skulen. Møte og da vil alle innsjå at det er uro i klassen som er årsak. Da vil bup.ppt og bv sette kluter til for at skulen må gjøre noe.

Anonymkode: a090a...eb0

Vi skal ha møte med skolen i dag, så tar det derfra. 

HI

Anonymkode: d1691...20e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.10.2019 den 10.12, gale damen skrev:

Og dersom gutten har en eller annen bokstavdiagnose så er det greit at hele klassen ellers ikke får noe gjort, og får skolegangen sin ødelagt? For pøbelen er det jo synd på?

HI har ansvar for sin egen gutt, og skal kreve godt læringsmiljø for ham.

Det er så deilig med folk som omtaler barn med skjellsord, synes jeg. Deilig og konstruktivt.

Anonymkode: f5a4e...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal ha møte med skolen i dag, så tar det derfra. 

HI

Anonymkode: d1691...20e

Jeg har en 7 åring som ikke vil på skolen. Elsker skolen og fag, men gruer seg til å være i klasserommet, gruer seg til å prestere. Vanskelig å komme inn i vennegjengen. 

Vi hadde mange møter på skolen. De sa bare at skolen er IKKE problemet. Vi må lære barnet vårt å være trygg på seg selv... De synes det var kjempelurt at jeg bar ungen til skolen hver dag..  Jeg gjorde dette to ganger... fordi skolen ser ned på meg som ikke klarer å få barnet på skolen..  Heldighvis sendte helsesøster henvisning til Familiesenteret her. 

Det var jeg på møte. Han mannen var så hyggelig og dyktig. Han sa at vi gjorde alt riktig. Og at vi ALDRI ALDRI ALDRI skal dytte ungen på skolen. Nå får jeg barnet på skolen hver dag, før var det én  dag i uka.. Vi kommet for sent hver dag.. Men i dag var det bare to minutter.  

Det som har hjulpet er å lytte enda mere på barnet. Det føler deg hørt, at jeg skjønner at det er redd. Bare Det, har gjort alt lettere. Jeg har blitt mere bestemt og markert. I tillegg snill og god. 

Familiesenteret skal ordne tiltak på skolen. Jenta vår skal få det mere tilrettelagt. Hun skal også snakke med han på familiesenteret. 

Så nå skjer det saker her 😊

Anonymkode: 490f0...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...