Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #26 Skrevet 29. oktober 2019 Vær hjemme med barna dere akkurat så lenge dere selv vil! Så lenge dere tar regninga sjøl, så er det ingen som har noe med hva dere velger. Selv hadde jeg blitt gal. Må bruke hodet på voksenting. Har to tette, akkurat ett år mellom dem, og jeg begyntei studier igjen på høsten med begge. De er født på våren, og jeg tok eksamener tett opptil og rett etter begge fødsler. Fram til de begynte hos dagmamma da de var ett år, var pappa delvis hjemme, og jeg var hjemme utenom forelesninger, vi møttes i døra midt på dagen. Da de var tre begynte de i barnehagen. Yngste fikk dermed et år "for seg selv" hos den fantastiske dagmammaen vi hadde. Jeg gikk ut i jobb da yngste var drygt to år. Da de begynte på skolen gikk de på AKS (aktivitetsskole) før og etter skoletid. Skjønner vi var heldige med den også, vår AKS holdt svært høy kvalitet, barna stortrivdes og de aller fleste var på AKS til ca. jul/vinterferie i fjerde klasse. Etter det gikk de hjem, og gjorde lekser fram til en av oss voksne kom fra jobb. Vi har vært heldige, og har barn som i all hovedsak liker å gjøre skolearbeid. Nå er de aktive ungdommer som går på idrettsungdomsskole. Nå må de være strukturerte med skolearbeid for å rekke både skole, trening og konkurranser. De har med andre ord ikke tatt skade av å være under andres omsorg på dagtid fra de var små, selv om å gå hos dagmamma med bare to-tre unger jo er en mykere overgang fra hjemmet enn å begynne i barnehage. Jeg er veldig glad vi fikk til slike løsninger, for, som sagt, jeg hadde blitt gal av å gå hjemme med to små og bare hatt dem, hus mat og klær å bry hodet mitt med. Jeg har ikke årelang utdannelse uten grunn - den skal brukes. Anonymkode: 745ac...553
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #27 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg har tre barn. De to eldste begynte i barnehage ved 16 mnd og 12 mnd. Minste skal begynne når han blir 15 mnd. 4 korte dager i uka. Skal jeg være helt ærlig, tror jeg de fleste barn har det best hjemme i alle fall til de er to år. Personlig syns jeg faktisk det ble litt kjedelig å være hjemme på slutten. Jeg fungerer nedre som mor når jeg får jobbe, men gjerne redusert stilling så ungene får korte dager i barnehagen. Også er barm ulike. Min eldste burde begynt i barnehage senere, det ser jeg tydelig i ettertid, han var ikke klar ved 16 mnd. Mellomste var klar da han var 12 mnd, fikk være sammen med storebror i barnehagen og koste seg veldig. Men faktum er uansett at få har råd til å være hjemme lengre enn ett år. Anonymkode: 91996...8bf
Admin Skrevet 30. oktober 2019 #28 Skrevet 30. oktober 2019 Tråden er ryddet for personangrep og svar til dette. Admin
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #29 Skrevet 31. oktober 2019 På 28.10.2019 den 12.45, Sommerkroppen 2029 skrev: At et barn på halvannet år kjeder seg hjemme med mamma???? 😄 😄 Her har du typisk utsagn fra misunnelige mødre. Nei, så små barn kjeder seg ikke sammen med mamma. Babyer trenger faktisk ikke overstimulans i overfylte barnehager. Kos deg hjemme med barnet ditt, du gjør det riktige 😉 Tja, jeg er ikke missunnelig. Anonymkode: 798c4...d44
Havhesten2017 Skrevet 31. oktober 2019 #30 Skrevet 31. oktober 2019 Barn er forskjellige, foreldre er forskjellige, og vi lever i en moderne tid ulike våre formødres tid. Siden samfunnet i Norge er lagt opp til så fantastiske ordninger med lønnet foreldrepermisjon og full barnehagedekning, benytter jo mange seg av den vanlige praksisen med barn i barnehage fra ettårsalder. Forskning viser at barna klarer seg utmerket etter start som 1-åringer. Jeg egner meg ikke som mor på fulltid, så jeg synes barnehagestart i 1-års alder er supert. Selvsagt ikke for min skyld, men også fordi jeg så barna trivdes godt. Å organisere hverdagen så barna får korte dager var viktig for oss. Som feminist synes jeg også det er viktig å huske at det i flesteparten av tilfellene ved lenger hjemmeomsorg, er kvinnene som går hjemme. Kvinnene taper pensjon og kvinnene taper terreng i arbeidslivet. Karrieretoget går støtt og stadig, og det er forstemmende å se at lønnsgap og stillingsgap er såpass stort i Norge, ett av verdens mest likestilte land.
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #31 Skrevet 31. oktober 2019 Mitt eldste barn var 1 år og 9 mnd da hun startet i bhg. Nr to er 9 mnd nå, og vil også være 1 år og 9 mnd ved bhg-start. Har absolutt ikke inntrykk av at eldste kjedet seg hjemme med meg, men det er mer krevende for den voksne.. hun var imidlertid også veldig trygg og glad for å gå i bhg fra første stund. Jeg har utelukkende fått positive tilbakemeldinger fra barnehageansatte om å holde ungene hjemme litt lenger, kommentarer som; «å, så heldig barnet er som får være hjemme lenger», «har du mulighet til å være hjemme lenger så er det best for barnet» osv... det synes jeg sier litt, at de som jobber der til daglig mener at barnet har det bedre hjemme. Bra i barnehage også for de som må det, men jeg synes det er en fordel at barnet er stort nok til å uttrykke litt egne behov når det starter i bhg. 😊 Anonymkode: 30e1a...f5d
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #32 Skrevet 31. oktober 2019 På 28.10.2019 den 13.11, Anonym bruker skrev: Feil. Hun hadde behov for JEVNALDRENDE, ikke for «stimulans». HI, du gjør det du syns er best. Jeg vet at mine hadde trang til å leke med andre barn lenge før de var 2 år, men det du syns dere trives med, fortsetter du med. Anonymkode: 24443...9b0 Litt enig. Mitt barn fikk en bestevenn i barnehagen da det var 18 måneder. De leide, lo og hang sammen som erteris. Anonymkode: 85f82...f5b
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #33 Skrevet 31. oktober 2019 Andre folk bryr seg for lite om ungene sine til å forstå at noen kan være glad i sine. Kjenner folk som har 1-2 åringer i barnehagen hver enste dag 7.30 -16.30 enda de selv ikke er på jobb så lenge. Tror bare de egentlig inne ønska seg barn og mener det ikke er deres oppgave å være med dem. Anonymkode: ee5d7...682
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #34 Skrevet 31. oktober 2019 "Jeg er hjemme med mitt barn"? Så dårlig, oppstyltet norsk. Det heter: "Jeg er hjemme med barnet mitt." Anonymkode: 81c3a...0c6
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #35 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg har tre barn, de har begynt i barnehage ved 2 år, 18 måneder og 14 måneder. Ingen tvil om at toåringen hadde den beste barnehagestarten. Ingen småbarn med normale oppvekstvilkår i Norge trenger barnehagen før de er 3-5 år. Det er det vi foreldre og samfunnet som evt. gjør. Anonymkode: e8dbf...d3f
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #36 Skrevet 31. oktober 2019 På 29.10.2019 den 19.53, Anonym bruker skrev: Scary😱😱👻 Anonymkode: 9f098...9a7 ? Hva er scary med et åpent hjem? Eller er du ikke klar over definisjonen av ordet? Anonymkode: 4b901...3ad
Anonym bruker Skrevet 31. oktober 2019 #37 Skrevet 31. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Andre folk bryr seg for lite om ungene sine til å forstå at noen kan være glad i sine. Kjenner folk som har 1-2 åringer i barnehagen hver enste dag 7.30 -16.30 enda de selv ikke er på jobb så lenge. Tror bare de egentlig inne ønska seg barn og mener det ikke er deres oppgave å være med dem. Anonymkode: ee5d7...682 Kjære vene... hvordan tenker du lære barna dine å perspektiv og å forstå andre på en god måte når du ikke klarer det selv? Til opplysning: Folk som hsr barn i barnehage er like glad i sine barn, men de har tillit til at barnehagen gjør en god jobb. Anonymkode: 85f82...f5b
Anonym bruker Skrevet 5. november 2019 #38 Skrevet 5. november 2019 På 31.10.2019 den 19.04, Anonym bruker skrev: "Jeg er hjemme med mitt barn"? Så dårlig, oppstyltet norsk. Det heter: "Jeg er hjemme med barnet mitt." Anonymkode: 81c3a...0c6 Takk for hjelp Husk på at man kan si ifra til hverandre på en hyggeligere måte! Vi skal være forbilder for barna våre; ønsker vi at de prater sånn til hverandre? Anonymkode: 523fc...0c7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå