Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #1 Skrevet 28. oktober 2019 som er 1,5 år. Og har hele tiden hatt et klart bilde på at vi har ønsket å ha barnet hjemme til ca 2 år. Da stilles det selvfølgelig krav til forelder om å være aktiv med barnet, finne på ting, stimulere et aktivt barn. Men - stort sett alle jeg kjenner har sendt ungene sine i barnehagen rundt 1 år, noen også før. Jeg kan helt klart se at det er slik det må være, for de er nødt til å jobbe for å leve. Men kommentarene jeg får for å fortsatt være hjemme; "Fatter ikke at du orker", "de har det best i barnehagen når de er så store og aktive", "de kjeder seg hjemme".. Det er ikke spesielt hyggelig. Og aldri(!!) har jeg opplevd at ungen min kjeder seg.. Vi er mye ute på tur, lekeland, svømmehall, bibliotek, åpen barnehage, tegner, maler, er med besteforeldre.. Er det så unormalt å være hjemme med barnet sitt? Ingen tvil om at barnehage blir kjempestas, men jeg ser ikke noe i veien for å være hjemme sammen noen måneder til 😍 Anonymkode: 523fc...0c7
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #2 Skrevet 28. oktober 2019 Du gjør det du føler er riktig 👍 Anonymkode: 9f23e...159
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #3 Skrevet 28. oktober 2019 I mangel på kontakt med jevnaldrende kjedet mitt barn seg hjemme fra rundt 18 måneder. Var hjemme til hun var 22 måneder. Hun søkte tydelig kontakt med andre barn og det er ikke alltid man har anledning til slikt, selv om man er hjemme. For henne hadde det nok vært optimalt med barnehagestart rundt 1,5 år. Da var nok hun «moden». Men for all del, vi koste oss hjemme og selvsagt er jeg glad for den tiden. Anonymkode: cc5d4...ce9
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #4 Skrevet 28. oktober 2019 Så små barn har det best med mor. Du får støtte fra mye forskning 😉 Vi er også hjemme med barna 1-2 år ekstra. Har da brukt åpen barnehage mye, i tillegg til skog og mark. Barna har aldri savnet noe. Skal sies at vi har et åpent hjem og har barn i huset stort sett hele tiden, så det er aldri mangel på sosialt stimuli. Anonymkode: 4b901...3ad
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #5 Skrevet 28. oktober 2019 Du gjør barnet en stor tjeneste 👍🏻 Ikke bry deg om hva andre sier. Barnet har godt av å være mest mulig med omsorgspersonene når de er så små. Det er NÅ du bygger bånd og trygghet i barnet. Vær takknemlig og fornøyd for at du har muligheten 😉 Anonymkode: 48b09...318
Sommerkroppen 2029 Skrevet 28. oktober 2019 #6 Skrevet 28. oktober 2019 At et barn på halvannet år kjeder seg hjemme med mamma???? 😄 😄 Her har du typisk utsagn fra misunnelige mødre. Nei, så små barn kjeder seg ikke sammen med mamma. Babyer trenger faktisk ikke overstimulans i overfylte barnehager. Kos deg hjemme med barnet ditt, du gjør det riktige 😉
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #7 Skrevet 28. oktober 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: I mangel på kontakt med jevnaldrende kjedet mitt barn seg hjemme fra rundt 18 måneder. Var hjemme til hun var 22 måneder. Hun søkte tydelig kontakt med andre barn og det er ikke alltid man har anledning til slikt, selv om man er hjemme. For henne hadde det nok vært optimalt med barnehagestart rundt 1,5 år. Da var nok hun «moden». Men for all del, vi koste oss hjemme og selvsagt er jeg glad for den tiden. Anonymkode: cc5d4...ce9 Rettelse: du gadd ikke stimulere henne selv. Hun hadde absolutt ingen behov for barnehage ifra 1,5 års alder. Anonymkode: e566b...4c5
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #8 Skrevet 28. oktober 2019 7 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: At et barn på halvannet år kjeder seg hjemme med mamma???? 😄 😄 Her har du typisk utsagn fra misunnelige mødre. Nei, så små barn kjeder seg ikke sammen med mamma. Babyer trenger faktisk ikke overstimulans i overfylte barnehager. Kos deg hjemme med barnet ditt, du gjør det riktige 😉 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rettelse: du gadd ikke stimulere henne selv. Hun hadde absolutt ingen behov for barnehage ifra 1,5 års alder. Enig i dette! Det er nok ikke barna som kjeder seg i sånne tilfeller, men mødrene. Nyt småbarnstida, og utforsk verden sammen med barnet, i barnets tempo. Selvfølgelig må noen ha barnet i bhg, fra de er rundt ett år, men det er ikke fordi barnet trenger det. Anonymkode: 99a66...c67
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #9 Skrevet 28. oktober 2019 Dette blir bare svogerforskning fra min side men alle småbarnspedagoger jeg kjenner har vært hjemme med barnet til de er både 2 og 3 år gamle. Jeg tenker det er en grunn til det. Anonymkode: abf5c...1c5
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #10 Skrevet 28. oktober 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rettelse: du gadd ikke stimulere henne selv. Hun hadde absolutt ingen behov for barnehage ifra 1,5 års alder. Anonymkode: e566b...4c5 Feil. Hun hadde behov for JEVNALDRENDE, ikke for «stimulans». HI, du gjør det du syns er best. Jeg vet at mine hadde trang til å leke med andre barn lenge før de var 2 år, men det du syns dere trives med, fortsetter du med. Anonymkode: 24443...9b0
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #11 Skrevet 28. oktober 2019 28 minutter siden, Sommerkroppen 2029 skrev: At et barn på halvannet år kjeder seg hjemme med mamma???? 😄 😄 Her har du typisk utsagn fra misunnelige mødre. Nei, så små barn kjeder seg ikke sammen med mamma. Babyer trenger faktisk ikke overstimulans i overfylte barnehager. Kos deg hjemme med barnet ditt, du gjør det riktige 😉 Dette 👍du gjør det riktige. Har sjølv gått heime med barna til dei har vore rundt 2,5-3 år. Anonymkode: fa94c...60c
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #12 Skrevet 28. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Feil. Hun hadde behov for JEVNALDRENDE, ikke for «stimulans». HI, du gjør det du syns er best. Jeg vet at mine hadde trang til å leke med andre barn lenge før de var 2 år, men det du syns dere trives med, fortsetter du med. Anonymkode: 24443...9b0 Det blir det samme. Anonymkode: e566b...4c5
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #13 Skrevet 28. oktober 2019 Folk er forskjellige og BARN er forskjellige. Mine har stortrivdes hjemme, men rundt 2 år har de elsket å være sammen med andre barn. Å være hjemme med en 3-åring ville jeg verken ønsket for meg eller barnet Jeg er hjemme med 15 mnd barn nå. Det er veldig trivelig, men jeg trenger å bruke hodet på annet enn barn også. Anonymkode: 6b449...647
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #14 Skrevet 28. oktober 2019 29 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det blir det samme. Anonymkode: e566b...4c5 Nei, kontakt og lek med jevnaldrende er noe HELT annet enn mors aktiviteter og lekeforslag. Anonymkode: 24443...9b0
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #15 Skrevet 28. oktober 2019 Jeg har barn født i januar og februar, begge gangene var jeg hjemme til august og det var en veldig koselig tid med "toddlere" som var nysgjerrige på verden. Men jeg må innrømme at når vi kom til august var jeg veldig lei av å sitte i sandkassa og gå turer i snilefart hver dag (det var det gøyeste ungene kunne tenke seg) så det var deilig å komme på jobb og bruke hjernen til voksenting igjen 😉 Men så lenge ungene blir stimulert og sosialisert har de det veldig bra med mamma de altså. Anonymkode: 7cea9...21d
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #16 Skrevet 28. oktober 2019 Det er sunt å være hjemme med mor😊 Min var hjemme til han var 2 Anonymkode: f40b9...aa5
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #17 Skrevet 28. oktober 2019 Jeg er litt bekymret for denne oppfatningen om at mødre skal være hjemme med små barn og "legge opp dagene etter dem" med lekeland, åpen barnehage, tur i skogen etc. Dette er jo et skikkelig eksperiment. Aldri i historien har det vært slik at mødre har hatt fri for å være hjemme med ungene og leke med dem. Hjemmearbeidende mødre i gamle dager var nettopp hjemmearbeidende. Ungene måtte lære seg en god del selvstendighet tidlig. Når det gjelder hva som er optimal barnehageåret, er jeg litt delt. Jeg mener ikke at det er et mål i seg selv å dytte ungene i barnehagen tidligst mulig, jeg tror de har rom for forutsigbarhet, nærhet og få personer å forholde seg til. Men jeg tror barn er forskjellige. Noen barn er ekstra sårbare og har nok godt av å være hjemme lenger enn andre. Og for å være ærlig tror jeg det er få unger på 10mnd til ett år som har det bedre i barnehagen enn hjemme. For mine jenter - utadvendte og sosiale - var det nokså perfekt å starte halvannet år gamle i trygge rammer i en liten familiebarnehage. Anonymkode: ea9a4...c6a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #18 Skrevet 28. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Aldri i historien har det vært slik at mødre har hatt fri for å være hjemme med ungene og leke med dem. Hjemmearbeidende mødre i gamle dager var nettopp hjemmearbeidende. Ungene måtte lære seg en god del selvstendighet tidlig. Jepp. Og barna ble trukket inn i arbeidet, og måtte bl a passe hverandre. Anonymkode: 24443...9b0
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #19 Skrevet 29. oktober 2019 Takk for alle svar ☺️ Jeg bruker som sagt åpen barnehage, og møter også barna i barselgruppen min fortsatt. (I helger osv) Så det er mange jevnaldrende barn å leke med 🙃 Leker også fint med både yngre og eldre barn, så det er ikke noe problem! Men da skal jeg iallefall bare kose meg videre med tiden vi har sammen ❤️❤️ Er så takknemlig for at jeg kan være hjemme fortsatt! De vokser så fort!! Og barna er så ulike, og godt er det :)) Anonymkode: 523fc...0c7
Mostly Harmless Skrevet 29. oktober 2019 #20 Skrevet 29. oktober 2019 Jeg kan bli litt vrang av slike kommentarer. Det kan være gode grunner til at ettåringer går i barnehage, men det er ikke nødvendig å legge det frem som at det ikke går an å stimulere så små barn fullgodt hjemme. En ettåring kjeder seg ikke hjemme med mamma med mindre mamma er kjedelig.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #21 Skrevet 29. oktober 2019 På 28.10.2019 den 12.40, Anonym bruker skrev: Så små barn har det best med mor. Du får støtte fra mye forskning 😉 Vi er også hjemme med barna 1-2 år ekstra. Har da brukt åpen barnehage mye, i tillegg til skog og mark. Barna har aldri savnet noe. Skal sies at vi har et åpent hjem og har barn i huset stort sett hele tiden, så det er aldri mangel på sosialt stimuli. Anonymkode: 4b901...3ad Scary😱😱👻 Anonymkode: 9f098...9a7
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #22 Skrevet 29. oktober 2019 På 28.10.2019 den 12.32, Anonym bruker skrev: som er 1,5 år. Og har hele tiden hatt et klart bilde på at vi har ønsket å ha barnet hjemme til ca 2 år. Da stilles det selvfølgelig krav til forelder om å være aktiv med barnet, finne på ting, stimulere et aktivt barn. Men - stort sett alle jeg kjenner har sendt ungene sine i barnehagen rundt 1 år, noen også før. Jeg kan helt klart se at det er slik det må være, for de er nødt til å jobbe for å leve. Men kommentarene jeg får for å fortsatt være hjemme; "Fatter ikke at du orker", "de har det best i barnehagen når de er så store og aktive", "de kjeder seg hjemme".. Det er ikke spesielt hyggelig. Og aldri(!!) har jeg opplevd at ungen min kjeder seg.. Vi er mye ute på tur, lekeland, svømmehall, bibliotek, åpen barnehage, tegner, maler, er med besteforeldre.. Er det så unormalt å være hjemme med barnet sitt? Ingen tvil om at barnehage blir kjempestas, men jeg ser ikke noe i veien for å være hjemme sammen noen måneder til 😍 Anonymkode: 523fc...0c7 Det er helt topp, avslappende og deilig å være hjemme med barnet. Støvsuger og vasker litt innimellom, vasker tøy og koser meg. Å så har jeg naturligvis middagen klar når min kjære kommer hjem fra jobb😊 Anonymkode: 26d3e...8cf
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #23 Skrevet 29. oktober 2019 På 28.10.2019 den 12.57, Anonym bruker skrev: Dette blir bare svogerforskning fra min side men alle småbarnspedagoger jeg kjenner har vært hjemme med barnet til de er både 2 og 3 år gamle. Jeg tenker det er en grunn til det. Anonymkode: abf5c...1c5 Jeg kjenner 5 ped.leder. Alle har begynt i jobb når barna er 1 år. Så din svogerforskning sier ingenting. Til HI om du liker å være hjemme med barnet ditt og har muligheten så driter du vel i hva andre sier. Anonymkode: 34d9a...df9
Tussiline Skrevet 29. oktober 2019 #24 Skrevet 29. oktober 2019 På 28.10.2019 den 14.02, Anonym bruker skrev: Jeg er litt bekymret for denne oppfatningen om at mødre skal være hjemme med små barn og "legge opp dagene etter dem" med lekeland, åpen barnehage, tur i skogen etc. Dette er jo et skikkelig eksperiment. Aldri i historien har det vært slik at mødre har hatt fri for å være hjemme med ungene og leke med dem. Hjemmearbeidende mødre i gamle dager var nettopp hjemmearbeidende. Ungene måtte lære seg en god del selvstendighet tidlig. Når det gjelder hva som er optimal barnehageåret, er jeg litt delt. Jeg mener ikke at det er et mål i seg selv å dytte ungene i barnehagen tidligst mulig, jeg tror de har rom for forutsigbarhet, nærhet og få personer å forholde seg til. Men jeg tror barn er forskjellige. Noen barn er ekstra sårbare og har nok godt av å være hjemme lenger enn andre. Og for å være ærlig tror jeg det er få unger på 10mnd til ett år som har det bedre i barnehagen enn hjemme. For mine jenter - utadvendte og sosiale - var det nokså perfekt å starte halvannet år gamle i trygge rammer i en liten familiebarnehage. Anonymkode: ea9a4...c6a Tiltredes! Jeg er så fullstendig enig med deg i dette.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2019 #25 Skrevet 29. oktober 2019 På 28.10.2019 den 12.57, Anonym bruker skrev: Dette blir bare svogerforskning fra min side men alle småbarnspedagoger jeg kjenner har vært hjemme med barnet til de er både 2 og 3 år gamle. Jeg tenker det er en grunn til det. Anonymkode: abf5c...1c5 Min erfaring er helt motsatt av din. Etter mange år i barnehage så kjenner jeg til ytterst få som var hjemme til barnet var 2-3 år, jeg kan ikke komme på noen akkurat nå. Men de fleste gikk ned i stilling fra 100 % til 70 - 90 % Anonymkode: f747b...eff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå