Gå til innhold

Det bryter med gratisprinsippet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hadde lærer beordret elever til å ha med nettbrett ut. En gutt holdt det på anvist måte, men ble dyttet og det ble ødelagt. Foreldrene måtte betale. Mens han som dytta slapp unna.

Det er helt sykt og så mye rart FAU rundt om i landet bruker tid på er det rart det ikke tas tak i dette. 

Anonymkode: ea0a3...e4e

Skrevet

Det er problematisk når skolene utlåner så dyrt utstyr at foreldrene ikke nødvendigvis har mulighet for å erstatte det. Det er veldig stor forskjell på en skolebok og en pc til mange tusen kroner.

Det skulle ha vært laget nasjonale retningslinjer på dette før skolene begynte å dele ut digitalt utstyr. Uheld skjer og digitalt utstyr er sårbart.

Anonymkode: aab2f...01c

Skrevet

... jeg reagerer også på uttalelsen om at det å skrive under på erstatningsplikt har en oppdragende effekt på foreldrene. Det er ikke så lite frekt! 

Skrevet

Sønnen min opplevde at iPaden ble ødelagt av andre på skole, og han fikk ny av skolen uten at vi måtte betale for den. 

Anonymkode: 47f88...e9f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min opplevde at iPaden ble ødelagt av andre på skole, og han fikk ny av skolen uten at vi måtte betale for den. 

Det er nok litt forskjellig politikk på dette i de forskjellige kommuner. Ville være greit om det ble nasjonake regler.

Skrevet

Her brukes nettbrett kun i klasserommet og oppbevares trygt der. Jeg har sagt at vi erstatter ikke om de bruker nettbrettet ute, det får de ikke lov til hjemme og heller ikke på skolen. Noen ganger har de med brettet hjem, til dette har vi en egen oppbevarings lomme i sekken. Jeg har sagt at lekser som krever nettbrett skal merkes på lekseplanen slik at jeg vet det skal hjem, sørger for ekstra oppbevaring osv. Mulig jeg er mamma fra helvete men skolen får ta ansvar. Å be en klasse ta det med ut av skolen for å bruke det ute er idiotisk. Min datter er ei KLØNE. 

Anonymkode: 388f0...e44

Skrevet

Jeg har sagt til lærer at iPaden ikke skal bli med hjem. Dette fordi jeg vil utsette "spillemaset" lengst mulig og fordi han er knappe 6 år og har allerede hatt flere lekkasjer fra flasker og melk i sekken...Jeg har altså nektet å skrive under på skjemaet. 

Anonymkode: 68cab...f80

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har sagt til lærer at iPaden ikke skal bli med hjem. Dette fordi jeg vil utsette "spillemaset" lengst mulig og fordi han er knappe 6 år og har allerede hatt flere lekkasjer fra flasker og melk i sekken...Jeg har altså nektet å skrive under på skjemaet. 

Skolens nettbrett får man ikke disponere som man vil da. Det er ikke lov å laste ned feks spill på de. 

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skolens nettbrett får man ikke disponere som man vil da. Det er ikke lov å laste ned feks spill på de. 

Mente chromebook. De har f,eks tilgang til youtube. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er det forskjellige regler på. Her er det lov så lenge det er nok lagringsplass til skoleting.

Anonymkode: 042ac...71f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Her er det ikke lov å ha væske i sekken når Ipaden er i den. Ville heller hatt et lite bærenett til drikke med mindre du ikke har noe mot å vaske sekk og innhold ofte.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er det ikke lov å ha væske i sekken når Ipaden er i den. Ville heller hatt et lite bærenett til drikke med mindre du ikke har noe mot å vaske sekk og innhold ofte.

Det blir for tungvint. Min 1.klassing har nok med å passe på seg selv og få med seg sekk og jakker. Har uansett gitt beskjed til lærer om at mitt barn ikke får ha chromebook med hjem, så da må han få alternative lekser. 

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det blir for tungvint. Min 1.klassing har nok med å passe på seg selv og få med seg sekk og jakker. Har uansett gitt beskjed til lærer om at mitt barn ikke får ha chromebook med hjem, så da må han få alternative lekser. 

Du blir nok en fryd oppover 🤓

Anonymkode: a383d...1b7

Skrevet

Hvis du ikke har råd, ville jeg sagt ifra allerede nå. Skolen har nok egne ordninger for lavtlønte.

Mange skoler har kun en egenandel. Man betaler f.eks. kun 400 kr selv om nettbrettet koster 4 000 kr.

Ev. kan du si ifra at barnet din kun kan bruke nettbrettet på skolen, og at skolen da står ansvarlig, med mindre barnet ditt vandaliserer med vilje.

Anonymkode: ec467...1cb

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du blir nok en fryd oppover 🤓

Anonymkode: a383d...1b7

Hvorfor? Er det ikke greit å si fra om ting man er uenige i, eller ikke ønsker å være en del av? Takk og lov for at det finnes mennesker som henne, og ikke bare konfliktskye flokkdyr som deg (og veldig mange andre).

Anonymkode: c05da...853

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Samme her. Og her er ipad med overalt. På skolen, turdager, med hjem hver dag og til og med på turer i regi av hjemmet. De har stadig vekk prosjekter osv. og drasser ipad med seg.

Anonymkode: f4c95...88e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Oi, må si jeg er glad at skolen til min gutt ikke har kommet i gang med ipad ennå. Min syvåring går til og fra skolen selv, og hvis min erstatningsplikt ble utløst av at han glemte å ta vannflasken i bærenett og ikke i sekken, kunne jeg fort blitt en del tusen fattigere. Man kan rett og slett ikke forvente en slik detaljfokus hos gjennomsnittsvimsen i første/andreklasse.

Her setter vi ambisjonsnivået til å huske jakke, sekk og sko foreløpig. Og en ipad bør holdes langt unna en sekk som plutselig på impuls kan bli tatt på ved å bli slengt opp-ned over hodet.

Skrevet

Ene gutten min stappet vannflaske i samme lomme som ipaden i sekken, og ipaden ble ødelagt. Vi fikk ny av skolen, og beskjed om at skolen ikke har lov å kreve erstatning. 

Anonymkode: 68910...f81

Skrevet

Slikt utstyr er forsikret. Skal være beviselig at det ble ødelagt med vilje før man blir erstatningspliktig. Ved uhell brukes skolens forsikring. 

Når det gjelder saken i linken så hadde jeg ALDRI sagt ja til å betale. Var jo til og med ikke deres unge som ødela den 😏

Anonymkode: dab1e...6c9

Skrevet

Skjermen på ipaden til min datter ble knust da en medelev mistet sin pad på hennes, de var begge lei seg stakkars, var jo bare et uhell. Men ingen av oss måtte betale noe. Her er egenandelen 5000,-. De ser det nok ann, skjer det flere ganger så blir det nok noe annet.

Anonymkode: 8e768...9dc

Skrevet

Helt bak mål. Jobber på ungdomsskole. Her får alle iPad + ekstra skjermbeskytter og deksel. Har kun opplevd at én elev har knust iPad på mine tre år med iPad. Den erstattes av skolen, på lik linje med at skolen erstatter min iPad eller PC dersom den ved et uhell skulle skades. 

Anonymkode: 2f5e9...b21

Skrevet

Her har det heldigvis ikke fått utdelt pad. Vi har hjemme og da kan han bruke den.

Har førsteklassing og for han er det nok å huske å få med seg jakke hjem .

Anonymkode: 245d5...8c7

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere drikke sammen med ipad i sekken ????

Spillmas? Her blir det bare gjort lekser på i paden. Har aldri vært spørsmål om å bruke den til noe annet. 

Det er bare å si nei hvis barnet ditt maser det. 

Anonymkode: 7de67...7b8

Skrevet
3 timer siden, Mostly Harmless skrev:

Oi, må si jeg er glad at skolen til min gutt ikke har kommet i gang med ipad ennå. Min syvåring går til og fra skolen selv, og hvis min erstatningsplikt ble utløst av at han glemte å ta vannflasken i bærenett og ikke i sekken, kunne jeg fort blitt en del tusen fattigere. Man kan rett og slett ikke forvente en slik detaljfokus hos gjennomsnittsvimsen i første/andreklasse.

Her setter vi ambisjonsnivået til å huske jakke, sekk og sko foreløpig. Og en ipad bør holdes langt unna en sekk som plutselig på impuls kan bli tatt på ved å bli slengt opp-ned over hodet.

Jeg synes barn burde kunne såpass. Jeg tenker at vi kan stille krav til barna våre.

Anonymkode: 7de67...7b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...