Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #26 Skrevet 27. oktober 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er forskjell på ubehag og smerter grunnet stein i galleblæra, og på større anfall hvor steiner vandrer og setter seg fast i gallegangen. Det er da det kan bli farlig. Men dersom du har mye besvær med murring og ubehag kan det øke sjansen for et stort anfall. Har du tatt ultralyd av galleblære for å se hvor mye stein du har? Anonymkode: cdd21...b85 Ja, flere ganger. Jeg har mye ubehag. Men får også "anfall" der jeg får veldig vondt og det strammer seg rundt magen, men vil ikke sammenligne det med en fødsel. Nå hadde jeg 1 vanlig og 1 VELDIG VOND fødsel da, så.. Noen dager er det vondt å puste så jeg nesten ikke får puste. Og får kløe av det, så tydelig noe som er gærent Anonymkode: 2815c...84d
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #27 Skrevet 27. oktober 2019 Mine anfall kom gjerne på natten, da kunne jeg ikke ligge på mage og rygg måtte sove( hvis jeg fikk sove) sittende i sofan og støttet meg på skuldra. Siste store anfallet jeg hadde varte i 12 timer, dro til legevakt og fikk voltaren. Anonymkode: 4d764...b9a
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #28 Skrevet 27. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mine anfall kom gjerne på natten, da kunne jeg ikke ligge på mage og rygg måtte sove( hvis jeg fikk sove) sittende i sofan og støttet meg på skuldra. Siste store anfallet jeg hadde varte i 12 timer, dro til legevakt og fikk voltaren. Anonymkode: 4d764...b9a Ja, det kommer ofte om natten. MEN tok du vekk blæra da? Anonymkode: 2815c...84d
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #29 Skrevet 27. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kommer ofte om natten. MEN tok du vekk blæra da? Anonymkode: 2815c...84d Ja det skrev jeg lengere oppe. 9 år siden og ingen problemer i etterkant Anonymkode: 4d764...b9a
Twintipp Skrevet 27. oktober 2019 #30 Skrevet 27. oktober 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva skjedde, satt den fast i leveren? Anonymkode: 2815c...84d Jeg hadde en stor stein som blokkerte, så måtte operere. Hos meg fikk jeg komplikasjon under selve operasjonen. Det skjer hos ca 1%, deretter er det vel 0,0001% hvor de gjør så grov feil på feil som de gjorde hos meg.
Anonym bruker Skrevet 27. oktober 2019 #31 Skrevet 27. oktober 2019 Hadde flere store anfall i uken i 3 mnd før de opererte. Kunne hverken stå, eller gå. Krabbet naken på gulvet, alt av klær gjorde vondt på kroppen. De varte fra 5 timer til 3 døgn. Hadde nyfødt baby som jeg ikke klarte å ta vare på under anfallene. Gikk ned 16 kg på disse mnd, alt av mat utløste anfall. Pga mye arrvev fra betennelse klarte de å skjære hull på tynntarmen under operasjonen. Ble oppdaget umiddelbart og fikset. Måtte ligge et døgn etter operasjonen til observasjon, faste... Alt gikk fint. Ingen plager i etterkant, kan spise alt jeg har lyst på. Anonymkode: 920a0...46a
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #32 Skrevet 28. oktober 2019 8 timer siden, Twintipp skrev: Jeg hadde en stor stein som blokkerte, så måtte operere. Hos meg fikk jeg komplikasjon under selve operasjonen. Det skjer hos ca 1%, deretter er det vel 0,0001% hvor de gjør så grov feil på feil som de gjorde hos meg. Hvilket sykehus var det? Anonymkode: 2815c...84d
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #33 Skrevet 28. oktober 2019 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde flere store anfall i uken i 3 mnd før de opererte. Kunne hverken stå, eller gå. Krabbet naken på gulvet, alt av klær gjorde vondt på kroppen. De varte fra 5 timer til 3 døgn. Hadde nyfødt baby som jeg ikke klarte å ta vare på under anfallene. Gikk ned 16 kg på disse mnd, alt av mat utløste anfall. Pga mye arrvev fra betennelse klarte de å skjære hull på tynntarmen under operasjonen. Ble oppdaget umiddelbart og fikset. Måtte ligge et døgn etter operasjonen til observasjon, faste... Alt gikk fint. Ingen plager i etterkant, kan spise alt jeg har lyst på. Anonymkode: 920a0...46a Takk for svar. Det hørtes ikke godt ut. Du har ikke hatt noe vondt/anfall i etterkant av operasjonen? Anonymkode: 2815c...84d
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #34 Skrevet 28. oktober 2019 Men jeg skjønner ikke det med "stor stein" som blokkerer, hvis steinen er stor kommer den seg jo ikke ut i gallegangen. Det er nettopp dét som er fordelen med store steiner vs små. Anonymkode: 2815c...84d
Twintipp Skrevet 28. oktober 2019 #35 Skrevet 28. oktober 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men jeg skjønner ikke det med "stor stein" som blokkerer, hvis steinen er stor kommer den seg jo ikke ut i gallegangen. Det er nettopp dét som er fordelen med store steiner vs små. Anonymkode: 2815c...84d Når det blir blokade så får ikke gallevæske etc passert, og det blir en opphopning av dette. Det er veldig farlig dersom gallegangen blir tett!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #36 Skrevet 28. oktober 2019 8 minutter siden, Twintipp skrev: Når det blir blokade så får ikke gallevæske etc passert, og det blir en opphopning av dette. Det er veldig farlig dersom gallegangen blir tett! Blokade hvor? I blæra eller i gangen? Anonymkode: c4acd...69e
Twintipp Skrevet 28. oktober 2019 #37 Skrevet 28. oktober 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Blokade hvor? I blæra eller i gangen? Anonymkode: c4acd...69e Du kan i teorien få blokade begge steder antar jeg, slik at både galle ikke blir drenert til tarmen og også blod inn til leveren. Hos meg ble det «tett» og jeg fikk derfor gul farge i hud og øyne. Gallegangen har jo en funksjon knyttet til tarm/lever, og når det blir tett blir det en overopphopning av gallesyre (bilirubin) som igjen kan gå over i blodet, da blir man gul. Jeg har fått leverbetennelser etter operasjonen/komplikasjonene, og det første de gjør er å sjekke om galledrenasjen fungerer!
Anonym bruker Skrevet 28. oktober 2019 #38 Skrevet 28. oktober 2019 29 minutter siden, Twintipp skrev: Du kan i teorien få blokade begge steder antar jeg, slik at både galle ikke blir drenert til tarmen og også blod inn til leveren. Hos meg ble det «tett» og jeg fikk derfor gul farge i hud og øyne. Gallegangen har jo en funksjon knyttet til tarm/lever, og når det blir tett blir det en overopphopning av gallesyre (bilirubin) som igjen kan gå over i blodet, da blir man gul. Jeg har fått leverbetennelser etter operasjonen/komplikasjonene, og det første de gjør er å sjekke om galledrenasjen fungerer! Hva ble tett hos deg? Alt? En lege sa til meg at steinene må være i passe størrelse for å kunne tette. Anonymkode: c4acd...69e
Twintipp Skrevet 28. oktober 2019 #39 Skrevet 28. oktober 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva ble tett hos deg? Alt? En lege sa til meg at steinene må være i passe størrelse for å kunne tette. Anonymkode: c4acd...69e Hos meg lå den i galleblæren og hindret passasje videre, førte til masse galleanfall etc. Min var veldig stor, som en plomme. Fikk den med hjem på et glass😅
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå