Gå til innhold

Noen som har operert bort galleblæra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Åssen synes du det gikk? Ble du kvitt smertene? Bedret magen seg ellers? 

Anonymkode: 2815c...84d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åssen synes du det gikk? Ble du kvitt smertene? Bedret magen seg ellers? 

Det gikk helt fint. Var raskt tilbake på beina. Trenger ikke tenke på hva jeg spiser og har ikke hatt vondt i magen siden - det er 4 år siden 

Anonymkode: cdd21...b85

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det gikk helt fint. Var raskt tilbake på beina. Trenger ikke tenke på hva jeg spiser og har ikke hatt vondt i magen siden - det er 4 år siden 

hvor lenge følte du at du hadde vondt i magen etterpå? Måtte du ha smertestillende etterpå?

Skrevet

Hvor lenge før operasjonen fikk dere en samtale med legen?

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hvor lenge følte du at du hadde vondt i magen etterpå? Måtte du ha smertestillende etterpå?

Jeg hadde hatt så mye vondt i forkant, at jeg egentlig ikke følte at jeg hadde så vondt i etterkant. Det var mer en sånn støl følelse. Jeg brukte kanskje Paracet et par dager. 

Jeg gikk rett ut i julehandelen, og etter en dag på kjøpesenter med bæring og styring, da kjente jeg at.. det var dumt.. men det gikk fint når jeg fikk slappet av.. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge før operasjonen fikk dere en samtale med legen?

Jeg hadde samtale med lege fredag og ble operert mandag. Jeg måtte bli over til tirsdagen, fordi jeg hadde hatt en alvorlig bukspyttkjertelbetennelse i forkant. Normalt sett då kommer man hjem på dagen. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde hatt så mye vondt i forkant, at jeg egentlig ikke følte at jeg hadde så vondt i etterkant. Det var mer en sånn støl følelse. Jeg brukte kanskje Paracet et par dager. 

Jeg gikk rett ut i julehandelen, og etter en dag på kjøpesenter med bæring og styring, da kjente jeg at.. det var dumt.. men det gikk fint når jeg fikk slappet av.. 

Jeg vil tilføye at det tok litt tid før energien var tilbake. Ble fort sliten og svunnen når vi var ute blant folk.. men det var ikke vondt..

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leser at noen får gallestein selv om galleblæra er operert bort. Hva er da vitsen? Lurer jeg på da.. hmm

Skrevet

takk for svar

Skrevet

Jeg ble innlagt pga smerter og fant da ut at jeg hadde betennelse i bukspyttkjertelen. Lå på sykehuset i 4 uker før  dem opererte . Fikk blodpropp på lungene også, derfor det tok så lang tid. Ikke noen plager etterpå 

Anonymkode: c239a...d4c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg ble innlagt pga smerter og fant da ut at jeg hadde betennelse i bukspyttkjertelen. Lå på sykehuset i 4 uker før  dem opererte . Fikk blodpropp på lungene også, derfor det tok så lang tid. Ikke noen plager etterpå 

har du hatt problemer i etterkant? Hvorfor fikk du blodpropp i lungene?

Skrevet

9 år siden jeg opererte den ut. Ingen smerter eller mageproblemer i ettertid  kan spise det jeg vil.  

Anonymkode: 4d764...b9a

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Leser at noen får gallestein selv om galleblæra er operert bort. Hva er da vitsen? Lurer jeg på da.. hmm

Det har jeg også fått beskjed om. Jeg krysser fingrene for at det ikke skjer.. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg også fått beskjed om. Jeg krysser fingrene for at det ikke skjer.. 

Men hvorfor gjør man det da?

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

9 år siden jeg opererte den ut. Ingen smerter eller mageproblemer i ettertid  kan spise det jeg vil.  

Anonymkode: 4d764...b9a

Så bra.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

har du hatt problemer i etterkant? Hvorfor fikk du blodpropp i lungene?

Jeg var veldig dårlig når jeg ble innlagt. Hadde veldig sterke smerter. Pga dette klarte jeg ikke å bevege meg. Fikk satt inn kateter, så jeg var sengeliggende ei stund. Pga det fikk jeg blodpropp. Dem innrømmet at jeg burde ha fått blodfortynnende når jeg ble sengeliggende. Men det fikk jeg ikke. Har ikke hatt problemer etterpå. Spiser all slags mat😉

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvorfor gjør man det da?

Det her står i informasjon fra kirurgisk avdeling:

«Får du gjentatte gallesteinsanfall, bør galleblæren fjernes. Når galleblæren er fjernet slutter kroppen å lage gallestein. De fleste klarer seg fint uten galleblæren.»

så det at det kan oppstå nye gallesteiner er avvik fra normalen. Dersom man har galleblære er det så og si sikkert at man får flere gallesteinsanfall, og det kan bli svært alvorlig og også dødelig.

I mitt tilfelle kunne det gått skikkelig galt, for legen gjenkjente det ikke som annet enn fordøyelsesbesvær og sendte meg hjem med beskjed om å ta Ibux. Hadde ikke steinen løsnet kunne jeg ha dødd.. 

Skrevet

Operert for rundt 20 år siden, ca et halvt år etter mange og harde anfall og en livstruende bukspyttkjertelbetennelse. Er en del mat jeg ikke tåler, men det lever jeg greit med. Savner kun å kunne spise rakfisk. 

Anonymkode: cc0ef...e30

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg var veldig dårlig når jeg ble innlagt. Hadde veldig sterke smerter. Pga dette klarte jeg ikke å bevege meg. Fikk satt inn kateter, så jeg var sengeliggende ei stund. Pga det fikk jeg blodpropp. Dem innrømmet at jeg burde ha fått blodfortynnende når jeg ble sengeliggende. Men det fikk jeg ikke. Har ikke hatt problemer etterpå. Spiser all slags mat😉

hmmm ok, jeg har hatt blodpropper selv så må vel på fragmin. Tenkte kanskje på om gallesteingreier kunne øke risikoen for blodpropp. Annet enn operasjonen.

takk for svar :D

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det her står i informasjon fra kirurgisk avdeling:

«Får du gjentatte gallesteinsanfall, bør galleblæren fjernes. Når galleblæren er fjernet slutter kroppen å lage gallestein. De fleste klarer seg fint uten galleblæren.»

så det at det kan oppstå nye gallesteiner er avvik fra normalen. Dersom man har galleblære er det så og si sikkert at man får flere gallesteinsanfall, og det kan bli svært alvorlig og også dødelig.

I mitt tilfelle kunne det gått skikkelig galt, for legen gjenkjente det ikke som annet enn fordøyelsesbesvær og sendte meg hjem med beskjed om å ta Ibux. Hadde ikke steinen løsnet kunne jeg ha dødd.. 

Gjentatte ja, men anfall? Hva om man har stikkende smerter i galleblæra hver uke (noen ganger hver dag), og kun unntaksvis har perioder uten ømhet og plager?

Jeg fikk ingenting, har hatt vondt en ukes tid. Jo, fikk tramadol, men ikke tatt det. Hadde lav crp og kun lett feber.

Skrevet

Ja, men jeg er nok unntaket. Alt gikk til helvete og jeg svevde mellom liv og død. Kan spise det jeg vil, reagerer kun på epler.

Skrevet
1 minutt siden, Twintipp skrev:

Ja, men jeg er nok unntaket. Alt gikk til helvete og jeg svevde mellom liv og død. Kan spise det jeg vil, reagerer kun på epler.

Hva skjedde, satt den fast i leveren? 

Skrevet

Jeg hadde heller ikke store plager i etterkant. Paracet i 2-3 dager, så gikk det greit. Kan spise hva jeg vil, merker ingenting.

Skrevet
2 minutter siden, Nullstress;) skrev:

Jeg hadde heller ikke store plager i etterkant. Paracet i 2-3 dager, så gikk det greit. Kan spise hva jeg vil, merker ingenting.

Men det er fint.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Gjentatte ja, men anfall? Hva om man har stikkende smerter i galleblæra hver uke (noen ganger hver dag), og kun unntaksvis har perioder uten ømhet og plager?

Jeg fikk ingenting, har hatt vondt en ukes tid. Jo, fikk tramadol, men ikke tatt det. Hadde lav crp og kun lett feber.

Det er forskjell på ubehag og smerter grunnet stein i galleblæra, og på større anfall hvor steiner vandrer og setter seg fast i gallegangen. Det er da det kan bli farlig. Men dersom du har mye besvær med murring og ubehag kan det øke sjansen for et stort anfall. 

Har du tatt ultralyd av galleblære for å se hvor mye stein du har? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...