Gå til innhold

Hva tenker dere om folk over 18 som ikke er i jobb?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er jo bare lat og giddalaus. 

Anonymkode: dd7b0...b9f

Nok en gang :Fordi jeg brukte ordet kjedelig måtte du henge deg opp i at jeg er lat og giddalaus. 

Beklager, jeg har depresjon som diagnose, noe jeg har hatt i over 15 år og er under utredning for andre ting. I tillegg til ganske mye mer som ikke kommer frem i innlegget mitt. 

Anonymkode: 03488...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, Anonym bruker said:

Spesielt de som er over 25 og aldri vært i jobb.... 

Anonymkode: b204e...906

synes det kommer an på en del. Kjenner en som er 26 som aldri har jobbet,men hun har hatt et veldig tøft liv og hadde ikke taklet det, så kjenner jeg en på 32 som ikke gidder og han synes jeg er en stor idiot

Anonymkode: d2ed3...332

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg brukte ordet kjedelig måtte du henge deg opp i at jeg har vondt i viljen..? 

Beklager, jeg har depresjon som diagnose, noe jeg har hatt i over 15 år og er under utredning for andre ting. I tillegg til ganske mye mer som ikke kommer frem i innlegget mitt. 

Anonymkode: 03488...e62

Ut i fra innlegget ditt, så var det jeg kom frem til ja. Hvis du er syk, så beklager jeg. Men når du skriver at du ikke klarer å jobbe fordi det er for kjedelig, så tenkte jeg at du har vondt i viljen. De fleste har hatt jobber som er både kjedelige og som de ikke trives i, sånn er det bare. Kan heller ikke skjønne at du ikke kan få fysiske jobber, da er det vel de som er lettest å få uten erfaring, i hvertfall løse vakter og vikariat - barnehage, renhold, kafe, butikk, sykehjem osv

Anonymkode: 05d75...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er over 25 og har ikke jobb. Jeg har hatt jobb, flere faktisk, men jeg klarer ikke å finne noe jeg trives med, klarer ikke jobbe når det er for kjedelig, mister all motivasjon til å være på jobb, blir sjuk og deprimert og så er det på an igjen.. Det er ikke veldig kjekt å ha det sånn. Eller.. Ikke bare kjedelig, har skjedd mye møkk også innimellom som har fått meg til å droppe ut av VGS og uni og jobb.

Jeg har lyst til å jobbe, gjøre noe. Men jeg gjør jo noe nå da. Er på mange møter i uka og blir utredet og er i behandling så.. Er nok å forholde seg til selv om jeg ellers "bare går hjemme" som andre nok vil påstå. 

Hadde jeg hatt en fysisk jobb så kunne jeg jobba og stått på morran til kveld, men siden jeg ikke har erfaring nok så er det heller ingen som vil ansette meg så det er utrolig kjedelig når det egentlig ikke er "min" feil. 

Anonymkode: 03488...e62

Har en svigerinne som holdt på sånn, vet ikke hvor mange jobber og utdanninger hun har startet på. Alltid full av pågangsmot, også ender det hver gang med nedtur, depresjon og konflikter. 

Viste seg at hun var bipolar, og medisinene hun fikk mot depresjon i nedeperiodene sine gjorde alt verre, bipolare skal jo ikke ha antidepressiva 

Nå er hun riktig medisinert, har vært på flere kurs så hun forstår sykdommen sin bedre og er i 50% jobb og er 50% ufør. Men det tok tid å komme dit, hun var innom mange leger før noen virkelig fikk henne utredet og satt riktig diagnose. 

Anonymkode: 034f5...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om de som har vært i jobb mye før da? men som ble ledige? jeg er en av dem. søkte og søkte, men fikk avvisninger frem til jeg var 20. DA fikk jeg min første jobb og har deretter hatt fast jobb. Har møtt opp på fridagene mine fordi andre ble syke, jobbet overtid osv. Så skjer livet og man blir helt ledig. kaller du meg lat? 

Er jo morsomt når det skjer deg. Du kan gå der på din høye hest og tenke at du har jobb, men plutselig skjer uforutsette ting og du blir som en av de du ser ned på. 

Anonymkode: 30dbf...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nok en gang :Fordi jeg brukte ordet kjedelig måtte du henge deg opp i at jeg er lat og giddalaus. 

Beklager, jeg har depresjon som diagnose, noe jeg har hatt i over 15 år og er under utredning for andre ting. I tillegg til ganske mye mer som ikke kommer frem i innlegget mitt. 

Anonymkode: 03488...e62

Du beskriver jo at du ikke klarer å jobbe hvis det er kjedelig. Da er man lat!

Anonymkode: dd7b0...b9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ut i fra innlegget ditt, så var det jeg kom frem til ja. Hvis du er syk, så beklager jeg. Men når du skriver at du ikke klarer å jobbe fordi det er for kjedelig, så tenkte jeg at du har vondt i viljen. De fleste har hatt jobber som er både kjedelige og som de ikke trives i, sånn er det bare. Kan heller ikke skjønne at du ikke kan få fysiske jobber, da er det vel de som er lettest å få uten erfaring, i hvertfall løse vakter og vikariat - barnehage, renhold, kafe, butikk, sykehjem osv

Anonymkode: 05d75...035

Ja, beklager ser nå at jeg har glemt å få det med. Er så utrolig glemsk om alt, men jeg skrev at jeg var under utredning, altså såpass syk at jeg må utredes. Akkurat nå hadde jeg ikke klart å hatt en slik jobb uten å gå i behandling for depresjonen, men jeg skulle ønske jeg kunne hatt en jobb. En fysisk en. Men de jobbene du har listet opp hadde jeg bare ikke klart, mulig sykehjem og lageret på en butikk. Skulle ønske psyken hadde taklet å hatt en jobb, at jeg kunne taklet mange rundt meg, beskjeder, kolleger, alt mulig.. 

 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har en svigerinne som holdt på sånn, vet ikke hvor mange jobber og utdanninger hun har startet på. Alltid full av pågangsmot, også ender det hver gang med nedtur, depresjon og konflikter. 

Viste seg at hun var bipolar, og medisinene hun fikk mot depresjon i nedeperiodene sine gjorde alt verre, bipolare skal jo ikke ha antidepressiva 

Nå er hun riktig medisinert, har vært på flere kurs så hun forstår sykdommen sin bedre og er i 50% jobb og er 50% ufør. Men det tok tid å komme dit, hun var innom mange leger før noen virkelig fikk henne utredet og satt riktig diagnose. 

Anonymkode: 034f5...502

Ja nå er jeg sendt videre fea lege til behandling på psykiatrisk så håper å få mer utredning og god behandling så kanskje jeg kan fungere etter hvert i en jobb, hvis noen vil ha meg da.. 

Anonymkode: 03488...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du beskriver jo at du ikke klarer å jobbe hvis det er kjedelig. Da er man lat!

Anonymkode: dd7b0...b9f

Jeg skrev i samme innlegget at jeg er under utredning og i behandling. Beklager at det ikke kom godt nok frem, jeg sliter med hukommelsen og sliter med å beskrive ting på en skikkelig måte. Og det var ikke kun pga at det er kjedelig, men var vel det som kom best frem, selv om jeg ikke mente det slik. 

Anonymkode: 03488...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er over 25 og har ikke jobb. Jeg har hatt jobb, flere faktisk, men jeg klarer ikke å finne noe jeg trives med, klarer ikke jobbe når det er for kjedelig, mister all motivasjon til å være på jobb, blir sjuk og deprimert og så er det på an igjen.. Det er ikke veldig kjekt å ha det sånn. Eller.. Ikke bare kjedelig, har skjedd mye møkk også innimellom som har fått meg til å droppe ut av VGS og uni og jobb.

Jeg har lyst til å jobbe, gjøre noe. Men jeg gjør jo noe nå da. Er på mange møter i uka og blir utredet og er i behandling så.. Er nok å forholde seg til selv om jeg ellers "bare går hjemme" som andre nok vil påstå. 

Hadde jeg hatt en fysisk jobb så kunne jeg jobba og stått på morran til kveld, men siden jeg ikke har erfaring nok så er det heller ingen som vil ansette meg så det er utrolig kjedelig når det egentlig ikke er "min" feil. 

Anonymkode: 03488...e62

Men stakkars prinsesse som må gjøre kjedelige ting! Da er det mye bedre å snylte...

Anonymkode: 0d464...cd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er over 25 og har ikke jobb. Jeg har hatt jobb, flere faktisk, men jeg klarer ikke å finne noe jeg trives med, klarer ikke jobbe når det er for kjedelig, mister all motivasjon til å være på jobb, blir sjuk og deprimert og så er det på an igjen.. Det er ikke veldig kjekt å ha det sånn. Eller.. Ikke bare kjedelig, har skjedd mye møkk også innimellom som har fått meg til å droppe ut av VGS og uni og jobb.

Jeg har lyst til å jobbe, gjøre noe. Men jeg gjør jo noe nå da. Er på mange møter i uka og blir utredet og er i behandling så.. Er nok å forholde seg til selv om jeg ellers "bare går hjemme" som andre nok vil påstå. 

Hadde jeg hatt en fysisk jobb så kunne jeg jobba og stått på morran til kveld, men siden jeg ikke har erfaring nok så er det heller ingen som vil ansette meg så det er utrolig kjedelig når det egentlig ikke er "min" feil. 

Anonymkode: 03488...e62

Jeg tror mange av dem som har falt utenfor jobb og skole ligner på deg. Ved første øyekast ser de late ut, eller man tenker at de mangler utholdenhet eller ikke fungerer med vanlige rutiner. Det er lett å bli moralistisk og nedlatende. Jeg tror nok at de aller fleste som får et slikt liv har det som deg - og at en ordentlig utredning vil vise at det er en underliggende psykisk lidelse. 

Samfunnsnormene er såpass sterke på at man skal yte før man kan nyte, at det nok er forsvinnende få som faktisk ikke gidder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Spesielt de som er over 25 og aldri vært i jobb.... 

Anonymkode: b204e...906

Min egen søster er 22. Jobber ca 3 timer i uka. Hun fokuserer på skolen og får gode karakterer. Hadde nok ikke reagert om hun ikke jobbet ut masterstudiet, så lenge hun gjør det såpass bra på skolen og er sosial.

Jeg tror flertallet av de som aldri har jobbet som 25 åring enten har fokusert på skolen eller har en fysisk/psykisk sykdom. Noen få driver kanskje dank, bor hjemme eller lever på sosialen. Men vil tro at flertallet av disse også har en psykisk lidelse, selv om det ikke nødvendigvis står på papiret. 

Finnes kanskje noen ungkarsgutter/jenter der ute med rike foreldre, som lever på foreldrene. Men det er vel ikke så mange av de vil jeg tro.

Anonymkode: f0f8d...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, Iiiiik skrev:

Jeg tror mange av dem som har falt utenfor jobb og skole ligner på deg. Ved første øyekast ser de late ut, eller man tenker at de mangler utholdenhet eller ikke fungerer med vanlige rutiner. Det er lett å bli moralistisk og nedlatende. Jeg tror nok at de aller fleste som får et slikt liv har det som deg - og at en ordentlig utredning vil vise at det er en underliggende psykisk lidelse. 

Samfunnsnormene er såpass sterke på at man skal yte før man kan nyte, at det nok er forsvinnende få som faktisk ikke gidder. 

Veldig enig i dette. Ut fra det jeg har sett i jobb stemmer dette.

Anonymkode: b9af1...e59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men stakkars prinsesse som må gjøre kjedelige ting! Da er det mye bedre å snylte...

Anonymkode: 0d464...cd4

Nå kjenner ikke jeg denne personen. Men tviler på at "kjedsomhet" er eneste årsak. Har man for eks psykiske problemer, så kan "kjedelig" jobbing føre til tankegrubling, miste fokus og konsentrasjon osv. 

Anonymkode: f0f8d...6f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er spesielt med min spreke og ressurssterke niese, som er skoleflink, studerer ved et lett studium, og aldri har jobbet en dag i sitt liv. I sommer hadde hun over tre mnd sommerferie. Foreldrene betaler husleie, telefon, reisekort og alle andre faste utgifter for henne, så alt studielånet går til forbruk og fester. Da er du lat og bortskjemt. 

Anonymkode: 10478...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du beskriver jo at du ikke klarer å jobbe hvis det er kjedelig. Da er man lat!

Anonymkode: dd7b0...b9f

Nei, det er du som er kunnskapsløs.

Anonymkode: e4493...354

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Iiiiik skrev:

Jeg tror mange av dem som har falt utenfor jobb og skole ligner på deg. Ved første øyekast ser de late ut, eller man tenker at de mangler utholdenhet eller ikke fungerer med vanlige rutiner. Det er lett å bli moralistisk og nedlatende. Jeg tror nok at de aller fleste som får et slikt liv har det som deg - og at en ordentlig utredning vil vise at det er en underliggende psykisk lidelse. 

Samfunnsnormene er såpass sterke på at man skal yte før man kan nyte, at det nok er forsvinnende få som faktisk ikke gidder. 

Jo takk, "kjedelig" var et dårlig brukt ord i det hele. Jeg er under utredning og har fått depresjon som én av flere diagnoser. Men hva som ligger bak depresjonen er mye mer. 

Anonymkode: 03488...e62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...