Gå til innhold

Har så vondt i halsen at jeg ikke klarer å svelge mitt eget spytt. Ingenting hjelper!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvor lenge har det vært sånn da, og har du feber?

Sønnen min var sånn forrige vinter, og da vi gikk til legen tok de en strep-test som var positiv. Han hadde alstå streptokokker og trengte antibiotika...

Som oftest er jo halsbetennelse virus, og da er det bare kaldt drikke, smertestillende og tiden som kan hjelpe deg, men noen ganger er det bakterier og da kan det vøre du trenger antibiotika

Anonymkode: 98e65...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Lege og ta CRP, mulig du trenger antibiotika.

Anonymkode: 25100...848

Jeg tror ikke det, for jeg har ikke feber oh føler meg ikke dårlig. Det er bare grusomt vondt, hele tiden. Hvordan overleve natten? 😂

Anonymkode: 60614...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har noen sugetabletter på apoteket med smertestillende i, så når du suger på dem frigis litt og litt smertestillende og virker der det trengs, i halsen. De virker ikke sånn supergodt at det er noe vidundermiddel, men det er litt effekt i dem. De har flere typer på apoteket, de vi hadde sist heter Strefen.

Anonymkode: 98e65...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var konstant plaget med halsondt når jeg var yngre og før jeg fjernet halsmandlene. Mine tips er: kom deg til legen, drikk og spis kaldt.

Anonymkode: 13f39...2fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik begynte kyssesyken for meg.

Har også hatt en halsinfeksjon en gang som måtte ha antibiotika, selv om jeg ikke følte meg veldig dårlig ellers.

Ville fått tatt en crp.

Anonymkode: a03b4...188

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slik begynte kyssesyken for meg.

Har også hatt en halsinfeksjon en gang som måtte ha antibiotika, selv om jeg ikke følte meg veldig dårlig ellers.

Ville fått tatt en crp.

Anonymkode: a03b4...188

Ok, takk. Kyssesyken har jeg hatt og det føles likt ut, men det kan man jo ikke få to ganger. Drar til legen i morgen. Fant to pinex forte som satt seg fast i halsen, men jeg fikk dem ned til slutt. 😭😭

Anonymkode: 60614...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De har noen sugetabletter på apoteket med smertestillende i, så når du suger på dem frigis litt og litt smertestillende og virker der det trengs, i halsen. De virker ikke sånn supergodt at det er noe vidundermiddel, men det er litt effekt i dem. De har flere typer på apoteket, de vi hadde sist heter Strefen.

Anonymkode: 98e65...8db

Takk! De må jeg kjøpe. 

Anonymkode: 60614...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok, takk. Kyssesyken har jeg hatt og det føles likt ut, men det kan man jo ikke få to ganger. Drar til legen i morgen. Fant to pinex forte som satt seg fast i halsen, men jeg fikk dem ned til slutt. 😭😭

Anonymkode: 60614...d8a

Man kan få kyssesyken flere ganger. Jeg hadde det to ganger i ungdommen.

Anonymkode: 82b22...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halsbetennelse er det grusomste, du har all min medfølelse. Jeg har aldri hatt så vondt som da, og jeg har født fire unger og brukket benet!

Har ingen andre råd enn å gå til legen, er det betennelse trenger du penicillin. Og er det ‘bare’ virus må du bare stå an av

Masse god bedring, håper du får effekt av pillene. 

Anonymkode: 704d2...ea5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xylocain flytende på resept, samme som de bruker ved gastroskopi. Den er sterkere enn den reseptfrie.

Anonymkode: 2234c...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk med streptokokker i 10 dager for jeg trodde det var virus. Hadde ikke feber, men hadde høy crp og pisitiv streptest. 10 dagers ab-kur.. gå til legen du. 

Anonymkode: a9dff...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ekstrem halsbetennelse dro til legevakten, for jeg svimte nesten av av smerte. Satt der i flere timer! Når jeg da sa til en av sykepleierne at kommer jeg ikke inn nå besvimer jeg. Da tok de meg inn så i halsen min og bare oi, så hentet de flere for å se for så ille har de ikke sett før. Måtte selvsagt ha antibiotika. Fikk paralgin forte, veldig sterke stikkpiller og antibiotika. Så når alle disse tre sammen begynte å virke var det rene himmelen. 

Anonymkode: a1297...974

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, stakkars deg! Sånt er forferdelig🙁 Hoster du også eller er det «bare» sår hals? Som flere andre skriver her så har de noen gode halstabletter på apoteket med smertestillende i, Strefen tror jeg. Ellers vil jeg anbefale deg å ta et par skjeer med fløte. Det «smører» slimhinnene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke det, for jeg har ikke feber oh føler meg ikke dårlig. Det er bare grusomt vondt, hele tiden. Hvordan overleve natten? 😂

Anonymkode: 60614...d8a

Jeg hadde halsbetennelse uten feber og hadde bare litt vondt i hue. I tillegg til smertehelvete i halsen. Fikk antibiotika, blei mye bedre etter noen timer. 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler med deg, skikkelig halsvondt er pyton. Noe jeg finner ganske lindrende i slike situasjoner er varm solbærsaft med mye honning oppi. Så er det viktig å få i seg nok vann og søvn. Synes det er innafor å være hjemme fra jobb under en halsbetennelse, spesielt om smertestillende ikke gjør susen.

Anonymkode: 85035...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overrasker meg hvor mange som hiver seg på og anbefaler antibiotika. Selv streptokokkhals pleier i de fleste tilfeller å gå over av seg selv. Deg er «gammeldags» at det skal primært behandles med antibiotika. Sykdomsforløpet blir som regel forkortet med kun 2-3 dager. Med tanke på resistens, er halsbetennelse en av tilfellene der man bør være restriktiv til bruk av antibiotika. 
Selvsagt skal man ikke unngå å gå til legen om symptomene tilsier at man trenger det. Man kan ha allmentilstand som gjør at antibiotika bør brukes, eller det kan være snakk om halsbyll osv. Ønsker bare å få fram at antibiotika ikke er et foretrukken behandling  mot halsbetennelse hos ellers friske mennesker. 

Anonymkode: a843f...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Overrasker meg hvor mange som hiver seg på og anbefaler antibiotika. Selv streptokokkhals pleier i de fleste tilfeller å gå over av seg selv. Deg er «gammeldags» at det skal primært behandles med antibiotika. Sykdomsforløpet blir som regel forkortet med kun 2-3 dager. Med tanke på resistens, er halsbetennelse en av tilfellene der man bør være restriktiv til bruk av antibiotika. 
Selvsagt skal man ikke unngå å gå til legen om symptomene tilsier at man trenger det. Man kan ha allmentilstand som gjør at antibiotika bør brukes, eller det kan være snakk om halsbyll osv. Ønsker bare å få fram at antibiotika ikke er et foretrukken behandling  mot halsbetennelse hos ellers friske mennesker. 

Anonymkode: a843f...3ba

Endelig et fornuftig menneske👏🏻👏🏻

Anonymkode: a8567...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Overrasker meg hvor mange som hiver seg på og anbefaler antibiotika. Selv streptokokkhals pleier i de fleste tilfeller å gå over av seg selv. Deg er «gammeldags» at det skal primært behandles med antibiotika. Sykdomsforløpet blir som regel forkortet med kun 2-3 dager. Med tanke på resistens, er halsbetennelse en av tilfellene der man bør være restriktiv til bruk av antibiotika. 
Selvsagt skal man ikke unngå å gå til legen om symptomene tilsier at man trenger det. Man kan ha allmentilstand som gjør at antibiotika bør brukes, eller det kan være snakk om halsbyll osv. Ønsker bare å få fram at antibiotika ikke er et foretrukken behandling  mot halsbetennelse hos ellers friske mennesker. 

Anonymkode: a843f...3ba

Er det streptokokker skal man være litt forsiktig og bør absolutt gå til legen. Det kan føre til blodforgiftning ubehandlet.

 

Anonymkode: 82b22...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at man gir antibiotika ved streptokokkinfeksjon handler ikke f.o.f om å ta knekken på infeksjonen, men for å forebygge alvorlige komplikasjoner som kan oppstå pga autoimmun reaksjon på bakteriaen, som f.eks akutt giktfeber. Man tror jo at det var komplikasjoner etter streptokokkinfeksjon som tok livet av Mozart, samme med Jim Henson. Så streptokokkinfeksjon bør man ta alvorlig. Man kan se om det er streptokokker ved å ta en titt bak i halsen, man får hvite prikker/flekker. 

Anonymkode: 77dbc...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...