Gå til innhold

Har så vondt i halsen at jeg ikke klarer å svelge mitt eget spytt. Ingenting hjelper!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kom deg til legen!!

Har du prøvd å legge noe varmt utenpå halsen? Varmepute eller varmeflaske hvis du har det? Sørg uansett for at du er varm, ta på deg et godt skjerf. 

Halsvondt er noe dritt (synes jeg kjenner det bare jeg leser om det)! 

Anonymkode: 8bffb...b04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom deg til lege imorgen. Ingen her inne kan avgjøre om du skal ha AB eller ikke. Det ser legen. Hadde 11 kurer ifjor, to innleggelser pga halsbyll. Føler med deg. Fjernet mandlene og ikke vært syk siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en halsbyll?

Jeg hadde en halsbyll en gang og det er sykt vondt! Jeg klarte ikke å svelge mitt eget spytt. Jeg føder heller 10 ganger uten smertestillende enn å få det en gang til!

Ta deg en tur til legen. 

God bedring ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være streptokokker. Selv uten feber.

Jeg får sjeldent feber, og hadde for noen år siden kraftig streptokokker uten feber. 

Dra til legen med engang. Bedre å få sjekket, er det streptokokker og det er ubehandlet kan det etterhvert bli blodforgiftning. 

Masse god bedring. Kanskje du får stikkpiller av legen med smertestillende. 

Anonymkode: 98726...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Overrasker meg hvor mange som hiver seg på og anbefaler antibiotika. Selv streptokokkhals pleier i de fleste tilfeller å gå over av seg selv. Deg er «gammeldags» at det skal primært behandles med antibiotika. Sykdomsforløpet blir som regel forkortet med kun 2-3 dager. Med tanke på resistens, er halsbetennelse en av tilfellene der man bør være restriktiv til bruk av antibiotika. 
Selvsagt skal man ikke unngå å gå til legen om symptomene tilsier at man trenger det. Man kan ha allmentilstand som gjør at antibiotika bør brukes, eller det kan være snakk om halsbyll osv. Ønsker bare å få fram at antibiotika ikke er et foretrukken behandling  mot halsbetennelse hos ellers friske mennesker. 

Anonymkode: a843f...3ba

Det er vel ingen som anbefaler antibiotika, det folk sier er at hun må gå til lege for det kan hende hun trenger antibiotika.

Tror det er allmenn kjent, og ihvertfall hos leger, at de fleste halsbetennelser går tilbake av seg selv. Men alle gjør ikke det og når hi skriver hun ikke klarer svelge sitt eget spytt og skriker av smerte så kan det hende hun er et av de tilfellene.

Det er det jo legen som avgjør, men da sønnen min fikk antibiotika i fjor var om han siklet et av spørsmålene helsesekretæren stilte, for når du har så vondt i halsen at du heller sikler/spytter enn å svelge så begynner det bli ganske ille.

Sønnen min, som er 15 år, hadde en halsbetennelse vi ikke gikk til legen med i fjor. Hadde feber et par dager, og veldig vondt i halsen så han spiste ikke på flere dager. Men han fikk i seg kaldt drikke, feberen forsvant og vi tenkte at dette går over av seg selv. Det gjorde det, men han ble aldri helt frisk. Han hanglet i halvannen måned, følte seg aldri 100% bra igjen, også kom halsbetennelsen tilbake. Denne gangen enda verre enn sist, helt umulig for han å svelge, han klarte ikke drikke. Da gikk vi til legen og han testet positivt på streptest og halsen var helt grusom. Legen sa da at han antagelig har gått med streptokokker helt siden første halsbetennelse og i gamle dager tok slike ting faktisk livet av folk når man ikke klarer kvitte seg med bakteriene selv.

Han fikk antibiotika og ble helt frisk på ganske kort tid.

Så mittt og flere andres råd er å gå til legen, så avgjør legen hva som må gjøres. Vente å se, eller få antibiotika.

Anonymkode: 98e65...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Overrasker meg hvor mange som hiver seg på og anbefaler antibiotika. Selv streptokokkhals pleier i de fleste tilfeller å gå over av seg selv. Deg er «gammeldags» at det skal primært behandles med antibiotika. Sykdomsforløpet blir som regel forkortet med kun 2-3 dager. Med tanke på resistens, er halsbetennelse en av tilfellene der man bør være restriktiv til bruk av antibiotika. 
Selvsagt skal man ikke unngå å gå til legen om symptomene tilsier at man trenger det. Man kan ha allmentilstand som gjør at antibiotika bør brukes, eller det kan være snakk om halsbyll osv. Ønsker bare å få fram at antibiotika ikke er et foretrukken behandling  mot halsbetennelse hos ellers friske mennesker. 

Anonymkode: a843f...3ba

Streptokokker kan være veldig farlig om det ikke blir vurdert og evt behandlet. 

Aldri opplevd å ikke få antibiotika ved streptokokker, nettopp fordi det KAN bli farlig. Med blodforgiftning osv. 

Anonymkode: 98726...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Streptokokker kan være veldig farlig om det ikke blir vurdert og evt behandlet. 

Aldri opplevd å ikke få antibiotika ved streptokokker, nettopp fordi det KAN bli farlig. Med blodforgiftning osv. 

Anonymkode: 98726...35a

Dessuten er det opp til legen å vurdere behandling uansett hva det er. 

Anonymkode: 98726...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn får sjelden feber ved bakterielle halsbetennelse og ørebetennelse. Så har flere gang (hver gang lover jeg meg selv at NESTE gang skal jeg mase ungen inn til fastlege eller legevakt, men neida) opplevd å dra til fastlege etter flere dager og fått tilbakemelding "oi, dette var kraftig infeksjon, du kunne kommet tidligere".....Det er jo enkelt å si når jeg er blitt avvist både hos legevakt og i skranken på legekontoret fordi barna har ikke feber....

Se om du har "hvite flekker" i halsen, da er det visstnok 100% sikkert bakterielt, og når det er så vondt, gjerne litt mer alvorlig. Kan ha hvite flekker og "vanlig halsvondt"/forkjølelsessymptom også, da lar man det gå over av seg selv, venter i hvert fall lenger. Hadde det som du, ventet i fem dager før jeg dro til lege, hadde jo ikke feber,- og egentlig matlyst, men klarte jo ikke spise eller drikke.... Så startet det å gå opp mot ørene og da jeg kom til legen fikk jeg antibiotika/penicilin (vet ikke hva som er mot hva) selv om det egentlig var gått så lenge at hadde det kun vært halsen enda så ville jeg mest sannsynlig normalt blitt nesten  frisk av meg selv om noen dager (nevnte man snakket om 7-9 dager ) og dermed ikke fått noe.Men siden det gikk mot ørene (det var synlig ved kontroll av ører også) kunne det også gå mot lungene og da er det straks verre!! Og da trenger man ikke kjenne det før det har satt seg der.

Så ja, gå til legen og la han/hun bestemme videre fremover. Om ikke annet kan man få medisiner/lindring på resept som funker bedre enn det reseptfrie slik at det blir litt mer behagelig å være syk!

Anonymkode: a4459...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Streptokokker skal ALLTID vurderes av lege. Jeg ble lagt inn på sykehus for tre år siden pga dette, måtte ha intravenøst. Hadde vært hos legevakt og lege og fikk beskjed det ville gå over, halsen var så hoven og jeg kunne gått i sepsis om jeg hadde ventet ett døgn til. 

Gå til legen, jeg klarte heller ikke svelge mitt eget spytt, måtte spytte i et håndkle. 

Anonymkode: 8f3b8...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...