Gå til innhold

Galleblærebetennelse


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har noen spm: 
1. når kontakter man lege?
2. når får man antibiotika? 
3. hvilke signaler bør man være obs! på? 
4. er håndkløe et dårlig tegn? 
 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kløe er tegn på bilirubin i blodet, og kan komme av at en gallestein blokkerer gallegangen.

Det er bedre å ringe legevakt for veiledning. Har hatt galleblærebetennelse og hatt leverbetennelse, og det utartet seg ganske atypisk. Ventet såpass lenge med å oppsøke lege at jeg hadde begynnende sepsis da jeg kom meg til legen! Ring legevakt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Twintipp skrev:

Kløe er tegn på bilirubin i blodet, og kan komme av at en gallestein blokkerer gallegangen.

Det er bedre å ringe legevakt for veiledning. Har hatt galleblærebetennelse og hatt leverbetennelse, og det utartet seg ganske atypisk. Ventet såpass lenge med å oppsøke lege at jeg hadde begynnende sepsis da jeg kom meg til legen! Ring legevakt.

 

Jeg har vært hos legevakt, og lege. Crp er såpass lav at de ikke ønsker å starte på antibiotika/utføre operasjon, fikk beskjed om å avvente og se om jeg får feber etc.

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg havnet på akutten med store smerter og ble lagt inn på intravenøs antibiotika, men nå kom min betennelse etter et gallesteinsanfall som ikke slapp, så det blir kanskje annerledes enn din sak. 

Anonymkode: 1c4d4...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg havnet på akutten med store smerter og ble lagt inn på intravenøs antibiotika, men nå kom min betennelse etter et gallesteinsanfall som ikke slapp, så det blir kanskje annerledes enn din sak. 

Anonymkode: 1c4d4...5b3

Det er jo derfor man får galleblærebetennelse :) Fordi det er en sten som sitter fast og irriterer galleblæra. 

Du hadde nok mye høyere crp enn meg.

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært hos legevakt, og lege. Crp er såpass lav at de ikke ønsker å starte på antibiotika/utføre operasjon, fikk beskjed om å avvente og se om jeg får feber etc.

Anonymkode: 6fdf6...49c

Da har du ikke betennelse. Da avventer du. Kan godt være det går over av seg selv. Du kan evt gå på helsekost og kjøpe leverrens. 

Jeg ville og bedt om at de følger deg opp med blodprøver av crp, bilirubin, lever og galleprøver. God bedring 

Anonymkode: 11f96...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Da har du ikke betennelse. Da avventer du. Kan godt være det går over av seg selv. Du kan evt gå på helsekost og kjøpe leverrens. 

Jeg ville og bedt om at de følger deg opp med blodprøver av crp, bilirubin, lever og galleprøver. God bedring 

Anonymkode: 11f96...504

Har ikke betennelse? Selvfølgelig har jeg det, de så på ultralyd at jeg har betennelse. Tror mer på legen der enn en tilfeldig på Internett for å si det sånn :P

Jeg har også forhøyet crp, som er indikasjon på betennelse. 

De har tatt leverprøver, som var fine. Så jeg må se om jeg får feber etc., for øyeblikket er jeg bare i dårlig form, svetter bare jeg går på do, er kvalm osv. 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke betennelse? Selvfølgelig har jeg det, de så på ultralyd at jeg har betennelse. Tror mer på legen der enn en tilfeldig på Internett for å si det sånn :P

Jeg har også forhøyet crp, som er indikasjon på betennelse. 

De har tatt leverprøver, som var fine. Så jeg må se om jeg får feber etc., for øyeblikket er jeg bare i dårlig form, svetter bare jeg går på do, er kvalm osv. 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Crp er såpass lav sa du....? Men hvorfor spør du om råd her siden du tydeligvis har full kontroll på dette..?

Anonymkode: 11f96...504

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke betennelse? Selvfølgelig har jeg det, de så på ultralyd at jeg har betennelse. Tror mer på legen der enn en tilfeldig på Internett for å si det sånn :P

Jeg har også forhøyet crp, som er indikasjon på betennelse. 

De har tatt leverprøver, som var fine. Så jeg må se om jeg får feber etc., for øyeblikket er jeg bare i dårlig form, svetter bare jeg går på do, er kvalm osv. 

Anonymkode: 6fdf6...49c

De sender ikke bare noen hjem om de har galleblærebetennelse??

Anonymkode: 882b9...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De sender ikke bare noen hjem om de har galleblærebetennelse??

Anonymkode: 882b9...7ac

Det gjør de vel, de ser jo an allmenntilstanden, og om vedkommende har feber. Jeg hadde såvidt feber i går, ikke idag. 

Men - med beskjed om å kontakte lege med én gang dersom man faktisk får feber og blir mye dårligere. 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Crp er såpass lav sa du....? Men hvorfor spør du om råd her siden du tydeligvis har full kontroll på dette..?

Anonymkode: 11f96...504

Fordi legen ringte idag, vel. Og ga mer informasjon.

Ja - jeg har både gallesteiner og galleblærebetennelse. Nei, de gir ikke antibiotika med mindre pasienten er svært dårlig, eller har høy crp. Jeg har fått tilbud om operasjon flere ganger i går og idag, men vi ser det an. Det er siste utvei.

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fordi legen ringte idag, vel. Og ga mer informasjon.

Ja - jeg har både gallesteiner og galleblærebetennelse. Nei, de gir ikke antibiotika med mindre pasienten er svært dårlig, eller har høy crp. Jeg har fått tilbud om operasjon flere ganger i går og idag, men vi ser det an. Det er siste utvei.

Anonymkode: 6fdf6...49c

De pleier jo gi antibiotika for å slippe operasjon...?

Anonymkode: 882b9...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De pleier jo gi antibiotika for å slippe operasjon...?

Anonymkode: 882b9...7ac

Kun hvis betennelsen er "systemisk", dvs jeg har en lokal betennelse enn så lenge og jeg har hatt det før for endel år siden. Da gikk det over av seg selv. Men jeg tror det kommer an på hvilken lege man møter, tipper jeg hadde fått antibiotika i går om jeg hadde en annen lege enn den jeg har, men prøver å følge hennes råd nå. 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt betennelse HI, men ble etter noen dager med økende smerter lagt inn med inntravenøs antibiotika. På sykehuset målte de crp nærmere 300.

Kanskje din betennelse går over av seg selv, men du bør følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Jeg har hatt betennelse HI, men ble etter noen dager med økende smerter lagt inn med inntravenøs antibiotika. På sykehuset målte de crp nærmere 300.

Kanskje din betennelse går over av seg selv, men du bør følge med.

Ja, skal det :)

Jeg følger nøye med og tar temperaturen 3-5 ganger daglig. Hvis jeg får feber, ringer jeg bare så får jeg antibiotika. 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke feber og dårlig allmenntilstand. Trodde det var en skikkelig strekk som gjorde at jeg ikke kunne gå oppreist. Målte tykkelsen på veggen i galleblæren og fikk antibiotika intravenøst på bakgrunn av det. 

Det er ulik praksis, men blodprøver og allmenntilstand er gode parametere. Hadde det vært tett i gallegangen hadde det syntes på blodprøver og infeksjonsverdiene hadde økt. Men, som du selv sier, en annen lege kunne nok lagt deg inn og startet behandling med en gang. Jeg har opplevd å føle meg kjempedårlig fordi grums satt fast i gallegangen, men måtte bare vente det ut.. og til å ha omtrent null smerter, og helt fin med Paracet og hadde da alvorlig leverbetennelse, var gul i huden og leververdier 10 x over normalnivå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Twintipp skrev:

Jeg hadde ikke feber og dårlig allmenntilstand. Trodde det var en skikkelig strekk som gjorde at jeg ikke kunne gå oppreist. Målte tykkelsen på veggen i galleblæren og fikk antibiotika intravenøst på bakgrunn av det. 

Det er ulik praksis, men blodprøver og allmenntilstand er gode parametere. Hadde det vært tett i gallegangen hadde det syntes på blodprøver og infeksjonsverdiene hadde økt. Men, som du selv sier, en annen lege kunne nok lagt deg inn og startet behandling med en gang. Jeg har opplevd å føle meg kjempedårlig fordi grums satt fast i gallegangen, men måtte bare vente det ut.. og til å ha omtrent null smerter, og helt fin med Paracet og hadde da alvorlig leverbetennelse, var gul i huden og leververdier 10 x over normalnivå. 

Og så ba de deg spise Paracet?? 

Anonymkode: 78f10...5d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Twintipp skrev:

Jeg hadde ikke feber og dårlig allmenntilstand. Trodde det var en skikkelig strekk som gjorde at jeg ikke kunne gå oppreist. Målte tykkelsen på veggen i galleblæren og fikk antibiotika intravenøst på bakgrunn av det. 

Det er ulik praksis, men blodprøver og allmenntilstand er gode parametere. Hadde det vært tett i gallegangen hadde det syntes på blodprøver og infeksjonsverdiene hadde økt. Men, som du selv sier, en annen lege kunne nok lagt deg inn og startet behandling med en gang. Jeg har opplevd å føle meg kjempedårlig fordi grums satt fast i gallegangen, men måtte bare vente det ut.. og til å ha omtrent null smerter, og helt fin med Paracet og hadde da alvorlig leverbetennelse, var gul i huden og leververdier 10 x over normalnivå. 

Leververdiene her er fine. Selv om jeg har hatt kløe i hendene (som er et symptom på det motsatte), men kløen har kommet og gått og var verst da jeg hadde vondest i magen, så kan hende det rakk å roe seg før jeg tok blodprøvene... 

Har 37,6. 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om crp er fin, leververdier er fine, du tydeligvis ikke ligger i fosterstilling av smerte, og legen har sagt at dere skal vente og se, hva er det egentlig du lurer på da? Det høres jo ikke ut som det står om livet akkurat. 

Anonymkode: 1c4d4...5b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:
3 timer siden, Twintipp skrev:

Jeg hadde ikke feber og dårlig allmenntilstand. Trodde det var en skikkelig strekk som gjorde at jeg ikke kunne gå oppreist. Målte tykkelsen på veggen i galleblæren og fikk antibiotika intravenøst på bakgrunn av det. 

Det er ulik praksis, men blodprøver og allmenntilstand er gode parametere. Hadde det vært tett i gallegangen hadde det syntes på blodprøver og infeksjonsverdiene hadde økt. Men, som du selv sier, en annen lege kunne nok lagt deg inn og startet behandling med en gang. Jeg har opplevd å føle meg kjempedårlig fordi grums satt fast i gallegangen, men måtte bare vente det ut.. og til å ha omtrent null smerter, og helt fin med Paracet og hadde da alvorlig leverbetennelse, var gul i huden og leververdier 10 x over normalnivå. 

Men om crp er fin, leververdier er fine, du tydeligvis ikke ligger i fosterstilling av smerte, og legen har sagt at dere skal vente og se, hva er det egentlig du lurer på da? Det høres jo ikke ut som det står om livet akkurat. 

Anonymkode: 1c4d4...5b3

Mener du at Twintipp tar feil altså? 

Forresten startet jeg tråden før legen ringte ;) Det står det også i tråden ;)

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og så ba de deg spise Paracet?? 

Anonymkode: 78f10...5d8

Nei, jeg tok Paracet selv, og da var jeg helt fin. Fastlegen sendte meg likevel til sykehuset grunnet kjent skade på leveren, og der ble jeg innlagt med begynnende blodforgiftning, leverbetennelse og skyhøye leververdier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Leververdiene her er fine. Selv om jeg har hatt kløe i hendene (som er et symptom på det motsatte), men kløen har kommet og gått og var verst da jeg hadde vondest i magen, så kan hende det rakk å roe seg før jeg tok blodprøvene... 

Har 37,6. 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Ja, det kan hende det var noe grums som satt fast, og det blir opphopning av bilirubin som fører bl.a til kløe. Kanskje hadde det klart å passere innen du var til legen.. kan fortsatt være vondt etterpå! 

Jeg følte meg skikkelig dårlig når jeg hadde gallesteinproblematikk, så ikke rart du blir engstelig. Bare fortsett å følge med, og kontakt lege på nytt om det skulle forverre seg.

God bedring❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Twintipp skrev:

Ja, det kan hende det var noe grums som satt fast, og det blir opphopning av bilirubin som fører bl.a til kløe. Kanskje hadde det klart å passere innen du var til legen.. kan fortsatt være vondt etterpå! 

Jeg følte meg skikkelig dårlig når jeg hadde gallesteinproblematikk, så ikke rart du blir engstelig. Bare fortsett å følge med, og kontakt lege på nytt om det skulle forverre seg.

God bedring❤️

Ja, det var skikkelig kløe. Fikk ikke sove :( Fikk det noen timer senere også, rett før kløen kom kjente jeg ubehag i magen. Så kom det. 

Jeg føler meg ganske dårlig altså, er kvalm, svetter, febril, hodepine, men føler jeg må ha 38 eller høyere før jeg ringer legen, ev. vondt igjen.

takk ❤️ 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det var skikkelig kløe. Fikk ikke sove :( Fikk det noen timer senere også, rett før kløen kom kjente jeg ubehag i magen. Så kom det. 

Jeg føler meg ganske dårlig altså, er kvalm, svetter, febril, hodepine, men føler jeg må ha 38 eller høyere før jeg ringer legen, ev. vondt igjen.

takk ❤️ 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Når du greier sitte å skrive her har du neppe så vondt, men høres jo ikke bra ut. Jeg ville ringt og hørt hvis jeg var deg, du sier jo febril. Jeg føler meg febril under 38 siden normaltemperaturen er under 36.

Anonymkode: 882b9...7ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det var skikkelig kløe. Fikk ikke sove :( Fikk det noen timer senere også, rett før kløen kom kjente jeg ubehag i magen. Så kom det. 

Jeg føler meg ganske dårlig altså, er kvalm, svetter, febril, hodepine, men føler jeg må ha 38 eller høyere før jeg ringer legen, ev. vondt igjen.

takk ❤️ 

Anonymkode: 6fdf6...49c

Hvor lenge har du vært sånn? Magesmerter, feber og kvalme over flere dager er ikke bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...