Gå til innhold

Er det virkelig så mange som kommer for sent?


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Dette er vel kanskje mest på videregående? der bor mange ungdommer for seg selv.
Jeg kom faktisk tidsnok bare første uka mitt første år 😛 

Anonymkode: e0f3e...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette er vel kanskje mest på videregående? der bor mange ungdommer for seg selv.
Jeg kom faktisk tidsnok bare første uka mitt første år 😛 

Anonymkode: e0f3e...cc5

Dette gjaldt barneskolen men du er nok inne på noe. Jeg husker mange som kom utover dagen på vdg🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ofte i nærheten av skolen og ser daglig mange elever som kommer for sent. Ofte er det de samme som går igjen. Ikke bare de på skoleveien som kommer for sent, men også de som allerde oppholder seg i skolegården når klokka ringer. De gidder rett og slett ikke å gå inn selv om de hører klokka. Her kunne de ansatte på aks bidratt med å få ungene inn, men de er de første med å gå inn når klokka ringer. 

Anonymkode: 367ee...c8a

Wow, du observerer virkelig godt. jeg har ikke observert hvem som kommer for sent. 
Jeg må være i et miljø for å se det.. eneste jeg husker var venninne mi på barneskolen. De bodde som de fleste så langt unna skolen at ungene måtte ta buss, men moren hennes var flink til å forsove seg så hun kjørte venninna mi på skolen ganske ofte.

Anonymkode: e0f3e...cc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er et problem at barn kommer for sent, uansett årsak. I noen få tilfeller er det vanskelig å få gjort noe med det, men foreldre bør ikke inbille seg at det ikke gjør noe om deres barn forsåver seg nå og da eller liknende.

Hvis alle i en klasse p 25 kommer for sent en gang pr mnd, vil det si at klassen i snitt blir avbrutt av elever som kommer for sent hver eneste dag.

Jeg heier på de skolene som låser døra presis og lar alle som kommer for sent vente til 2. time. Da søipper man forstyrrelsenne.

Anonymkode: 19615...e85

Er det virkelig barneskoler som gjør dette og er det i det hele tatt lov?

Da jeg var liten hørte vi til en skole i en bydel med mange kommunale boliger. Der var forsentkomming et problem fordi en stor andel av barna hadde foreldre som aldri skulle hatt barn. Som var daudrukken hver morgen og dermed ikke fikk barna sine opp.  Andre igjen kom på skolen to timer før den begynte bare for å komme seg unna hjemme... Slik er det fremdeles.

Blir jo helt feil å straffe barn fordi de er uheldig med foreldrene sine. Man må rett og slett ta det med den enkelte forelder.

 

Anonymkode: 5d2c8...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn på den største skolen i en mellomstor by. Har i mange år fulgt barn til skolen, og går fra skolen når det ringer inn. Har også alltid vært overrasket over hvor mange jeg møter på vei til skolen når jeg er på vei tilbake. Det er nesten uten unntak barn med minoritetsbakgrunn  jeg møter. Mange sammen med sine foreldre. Gir ikke tegn til å skynde seg engang😊Tyddlig at de har et annet begrep om tid. Samme med dugnad og foreldremøter. Det er for mange ikke-eksisterende.

Anonymkode: c041c...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss er det en utfordring at barna ikke får komme inn på skolen før 5 min før undervisningen begynner. Min datter har ikke morgen-sfo, og jeg har ikke lyst til at hun skal henge rundt ute på skolens område så lenge før det begynner. Derfor kan jeg ikke sende henne av gårde med veldig god margin. Og som med unger flest er det vanskelig å beregne hvor lang tid hun bruker, det varier fra gang til gang.Så da blir det for sent noen ganger.

Anonymkode: fbbe4...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hos oss er det en utfordring at barna ikke får komme inn på skolen før 5 min før undervisningen begynner. Min datter har ikke morgen-sfo, og jeg har ikke lyst til at hun skal henge rundt ute på skolens område så lenge før det begynner. Derfor kan jeg ikke sende henne av gårde med veldig god margin. Og som med unger flest er det vanskelig å beregne hvor lang tid hun bruker, det varier fra gang til gang.Så da blir det for sent noen ganger.

Anonymkode: fbbe4...ecf

Hm.... det er vel fortsatt ditt ansvar at hun kommer i tide? Da må du lære henne å gå rett til skolen . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2019 den 8.46, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Du er nok inne på noe her. Det er utrolig mange som ikke har respekt for andres tid. Det virker som mange føler at det er helt akseptabelt å komme 15 min forsinket 

Hvis du syns det virker sånn, hvorfor spør du om det i en tråd da...? Da har du jo svaret ditt.

Anonymkode: 70ab0...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du syns det virker sånn, hvorfor spør du om det i en tråd da...? Da har du jo svaret ditt.

Anonymkode: 70ab0...b50

Nå tenkte jeg i all hovedsak på voksnes respekt for andres tid her i svaret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss er det en utfordring at barna ikke får komme inn på skolen før 5 min før undervisningen begynner. Min datter har ikke morgen-sfo, og jeg har ikke lyst til at hun skal henge rundt ute på skolens område så lenge før det begynner. Derfor kan jeg ikke sende henne av gårde med veldig god margin. Og som med unger flest er det vanskelig å beregne hvor lang tid hun bruker, det varier fra gang til gang.Så da blir det for sent noen ganger.

Anonymkode: fbbe4...ecf

Hvorfor kan hun ikke være ute på skolens område så lenge? Her får de ikke gå inn før det ringer inn, men det er mange som kommer 15-20 minutter før og leker sammen ute mens de venter.

Anonymkode: a5d1d...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss er det en utfordring at barna ikke får komme inn på skolen før 5 min før undervisningen begynner. Min datter har ikke morgen-sfo, og jeg har ikke lyst til at hun skal henge rundt ute på skolens område så lenge før det begynner. Derfor kan jeg ikke sende henne av gårde med veldig god margin. Og som med unger flest er det vanskelig å beregne hvor lang tid hun bruker, det varier fra gang til gang.Så da blir det for sent noen ganger.

Anonymkode: fbbe4...ecf

Hvem mener du skal passe på barna når de er inne på skolen? Hvem skal ha oversikt over hvem som er hvor hvis brannalarmen går, når det ikke er lærer til stede?  
 

Hvis du trenger barnepass om morran, så må du få henne inn på SFO.

Anonymkode: 89efc...46e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.10.2019 den 13.23, Anonym bruker skrev:

Jeg er ofte i nærheten av skolen og ser daglig mange elever som kommer for sent. Ofte er det de samme som går igjen. Ikke bare de på skoleveien som kommer for sent, men også de som allerde oppholder seg i skolegården når klokka ringer. De gidder rett og slett ikke å gå inn selv om de hører klokka. Her kunne de ansatte på aks bidratt med å få ungene inn, men de er de første med å gå inn når klokka ringer. 

Anonymkode: 367ee...c8a

Skolebarn burde klare å komme seg inn selv når klokka ringer. Og klarer de det ikke, bør foreldrene sørge for at de lærer det. Selvfølgelig går de ansatte på AKS inn, de går antageligvis ikke inn for å sitte på baken å drikke kaffe fram til AKS begynner igjen etter skolen. De har andre arbeidsoppgaver som de skal gjøre.

Anonymkode: d573c...57c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Nå tenkte jeg i all hovedsak på voksnes respekt for andres tid her i svaret. 

Og det fikk du jo allerede da du stilte spørsmålet, hvis du lurer på om barna kommer for sent. Det er de voksne som sender dem på skolen for seint.

Anonymkode: 70ab0...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem mener du skal passe på barna når de er inne på skolen? Hvem skal ha oversikt over hvem som er hvor hvis brannalarmen går, når det ikke er lærer til stede?  
 

Hvis du trenger barnepass om morran, så må du få henne inn på SFO.

Anonymkode: 89efc...46e

På barneskolen her er lærerne til stede i klasserom/garderobeområde 15 min før selve timen starter, fordi de vet at det er tullete å stå og vente ute.

Anonymkode: 70ab0...b50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og det fikk du jo allerede da du stilte spørsmålet, hvis du lurer på om barna kommer for sent. Det er de voksne som sender dem på skolen for seint.

Anonymkode: 70ab0...b50

Nå ser vi av tråden at dette ikke er så uvanlig og at flere opplever dette. Gjør det deg noe at tråden fortsetter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hos oss er det en utfordring at barna ikke får komme inn på skolen før 5 min før undervisningen begynner. Min datter har ikke morgen-sfo, og jeg har ikke lyst til at hun skal henge rundt ute på skolens område så lenge før det begynner. Derfor kan jeg ikke sende henne av gårde med veldig god margin. Og som med unger flest er det vanskelig å beregne hvor lang tid hun bruker, det varier fra gang til gang.Så da blir det for sent noen ganger.

Anonymkode: fbbe4...ecf

At de ikke får gå inn, har med brannsikkerhet og gjøre. Barn som ikke er registrert, blir ikke nødvendigvis savnet dersom alle må ut.

Hos oss forhindrer ikke dette ungene i å komme i god tid, de legger bare fra seg sekken og leker til det ringer inn. Skulle jeg gitt syvåringen min fem minutters margin, tror jeg han hadde kommet for seint så ofte at han ville trodd vi ga blaffen i om han rakk det. 

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg foreldre får unødig mye tyn her. Som liten var jeg et veldig klumsete barn og er fortsatt det som voksen. Jeg gikk hjemmefra uten sekken, kunne glemme den mens jeg tok på skoene i gangen og fant gjerne ut av det på veien. Da snudde jeg for å dra å hente den.

Samme med lue/votter/skjerf. Ble varm mens jeg gikk og tok det av. Så mistet jeg noe av det på veien og snudde for å lete. Traff jeg dyr på veien så stoppet jeg for å klappe og snakke. 

Pinner var jeg også interessert i, så lette gjerne etter pinner på vei til skolen. Måtte liksom ha noe å fikle med på veien. 

Og ja, som dere skjønner så gikk tida. Er absolutt ingenting mine foreldre kunne gjort. Jeg bare er en ekstremt klumsete person. 

Anonymkode: 729b8...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...