Gå til innhold

Er det virkelig så mange som kommer for sent?


mamma til adhd gutt<3

Anbefalte innlegg

Får Mail fra skolen om at lærene sliter med å få startet timene fordi så mange elever kommer for sent. Er dette ett utbredt problem? Her har ungene så langt aldri kommet for sent til undervisningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, ikke normalt sett vil jeg anta. Har aldri hørt om det ifht sønnen min sin klasse eller av andre. Har derimot jobbet i en klasse med mye for sent til timer og inn fra friminutt, men det var jo en klasse med store utfordringer, elever som manglet respekt for lærer og andre etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Twintipp skrev:

Nei, ikke normalt sett vil jeg anta. Har aldri hørt om det ifht sønnen min sin klasse eller av andre. Har derimot jobbet i en klasse med mye for sent til timer og inn fra friminutt, men det var jo en klasse med store utfordringer, elever som manglet respekt for lærer og andre etc.

Dette er første gang jeg har hørt om det også. Nå var ikke mailen direkte til vår klasse men ble sendt ut som fellesmail fra rektor. Jeg forstår jo meget godt at det ikke er noe ok situasjon for lærerne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, drøssevis av voksne som aldri kommer tidsnok, så barna deres kan nok sikkert komme dinglende de også. 

Anonymkode: e6cae...c10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Får Mail fra skolen om at lærene sliter med å få startet timene fordi så mange elever kommer for sent. Er dette ett utbredt problem? Her har ungene så langt aldri kommet for sent til undervisningen. 

Nei, læreren tuller sikkert bare...🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 9f275...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tja, drøssevis av voksne som aldri kommer tidsnok, så barna deres kan nok sikkert komme dinglende de også. 

Anonymkode: e6cae...c10

Dette. Alle de voksne uten respekt for andres tid kommer da også for sent slentrende med førsteklassingen til skolen, og det bare fortsetter. Jeg har kontor med utsikt til barneskolen der mine egne går og det er ufattelig mange som ikke passer tida. Og det er de samme slappe foreldrene hver eneste dag som ikke er i tide.

Anonymkode: 32c56...4cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette. Alle de voksne uten respekt for andres tid kommer da også for sent slentrende med førsteklassingen til skolen, og det bare fortsetter. Jeg har kontor med utsikt til barneskolen der mine egne går og det er ufattelig mange som ikke passer tida. Og det er de samme slappe foreldrene hver eneste dag som ikke er i tide.

Anonymkode: 32c56...4cb

Du er nok inne på noe her. Det er utrolig mange som ikke har respekt for andres tid. Det virker som mange føler at det er helt akseptabelt å komme 15 min forsinket 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sønn er kronisk treg. Han kommer ikke for sent frem til skolen, fordi jeg sender ham av gårde en halvtime før det ringer inn (det er egentlig 5 minutter å gå). Men i frimunuttene er det lite jeg kan gjøre, og han kommer ofte for sent inn. Vi øver mye på å være raskere, men det virker ikke som han skjønner helt hva "skynde seg" betyr. 😛

Anonymkode: a5d1d...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en del som sliter med å komme tidsnok og ikke prioriterer det særlig høyt, akkurat som det er en del som lar barna få ekstra fri for å dra på ferie eller ikke prioriterer å få barna til å gjøre lekser.

Nesten alle har opplevd å forsove seg en eller annen gang akkurat som nesten alle har glemt en eller annen lekse, men noen skjer det ofte med.

Anonymkode: 19615...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidspositiv heter det 😊 Jeg som mange andre er det. Har aldri kommet for sent på skolen eller jobb. Har stått opp flere timer før avtalen. 

Men ! Jeg har et barn med veldig skolevegring. Vi har god tid på morgenen, men det blir veldig problematisk når vi skal gå ut døra. Så vi kommer ofte for sent. Men læreren sier det er bedre å komme ti min før sent enn å ikke komme. 

Men jeg er enig at det er en uting å komme for sent. Mange må skjerpe seg. 

De jeg vet kommer for sent, har ikke foreldre hjemme på morgenen. 

Anonymkode: 4244b...54a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en uting å sende felles Mail til en hel skole. De burde heller sendt til hvert enkelt barn. Hei Kari. Peder er for sent til skolen......dette forventes blir fulgt opp av dere foreldre. Vi kommer til å følge ekstra med på dette de neste ukene....

 

fellesmail blir som regel ikke fulgt opp av slike foreldre som ikke bryr seg så mye.

Anonymkode: 14a8d...0fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Tidspositiv heter det 😊 Jeg som mange andre er det. Har aldri kommet for sent på skolen eller jobb. Har stått opp flere timer før avtalen. 

Men ! Jeg har et barn med veldig skolevegring. Vi har god tid på morgenen, men det blir veldig problematisk når vi skal gå ut døra. Så vi kommer ofte for sent. Men læreren sier det er bedre å komme ti min før sent enn å ikke komme. 

Men jeg er enig at det er en uting å komme for sent. Mange må skjerpe seg. 

De jeg vet kommer for sent, har ikke foreldre hjemme på morgenen. 

Anonymkode: 4244b...54a

Hei du!😊 jeg har overhode ingen problemer å forstå at det finnes grunner til at man er forsinket som er veldig forståelige. I ditt tilfelle har dere jo en dialog med lærer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor rett ved skolen, tror det er 600 meter dit, og ungene går hjemmefra en halvtime før det ringer så mine har aldri kommet for sent. Men de er alle glad i skolen, og ser frem til å møte vennene sine, så ingen utfordringer der. Skjønner at barn som ikke har det så greit på skolen ikke har samme iveren om morgenen. Jeg begynner på jobb kl 9 (skolen begynner halv ni) og når jeg kjører hjemmefra ti over halv ni møter jeg faktisk hver eneste dag flere barn. De kommer jo alle for sent....

Regner med mange av dem er alene hjemme til de går, og de slentrer avgårde og har det slett ikke travelt selv om de jo må vite at det har ringt inn. Regner med det er en kombinasjon av flere ting her, noen er litt skolevegrere, noen har det ikke så greit på skolen og ser ingen grunn til å skynde seg, og noen har rett og slett ikke fått opplæring i at vi må respektere tiden. På en skole blir nok dette antallet barn såpass stort til tider at det gjelder barn på alle trinn.

Anonymkode: e80f8...344

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min drar alltid i tide. Men tar buss til skolen. De er mange som tar buss, så på vinteren da det har snødd mye, så kommer han for sent. Men da er de så mange som kommer for sent, og lærerne er jo fullstendig klar over det. Har det snødd en halvmeter på natta, er det sikkert noen lærere som sliter og. 

Anonymkode: 3aab4...6b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min drar alltid i tide. Men tar buss til skolen. De er mange som tar buss, så på vinteren da det har snødd mye, så kommer han for sent. Men da er de så mange som kommer for sent, og lærerne er jo fullstendig klar over det. Har det snødd en halvmeter på natta, er det sikkert noen lærere som sliter og. 

Anonymkode: 3aab4...6b8

Selvsagt er finnes det også helt legitime grunner til forsinkelser 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min drar alltid i tide. Men tar buss til skolen. De er mange som tar buss, så på vinteren da det har snødd mye, så kommer han for sent. Men da er de så mange som kommer for sent, og lærerne er jo fullstendig klar over det. Har det snødd en halvmeter på natta, er det sikkert noen lærere som sliter og. 

Anonymkode: 3aab4...6b8

Ok? Hva har dette med hi sitt innlegg å gjøre?

Anonymkode: 10286...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ok? Hva har dette med hi sitt innlegg å gjøre?

Anonymkode: 10286...b96

Grunner til at mange kommer for sent.

Anonymkode: 19615...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Grunner til at mange kommer for sent.

Anonymkode: 19615...e85

Men slike grunner som du nevner får jo skolen beskjed om, så det er vel neppe det det blir sendt ut Mail om. 

Anonymkode: 10286...b96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men slike grunner som du nevner får jo skolen beskjed om, så det er vel neppe det det blir sendt ut Mail om. 

Anonymkode: 10286...b96

Sansynlig vis er problemet at mange kommer for sent, med mange ulike unskyldninger. "For mye snø", vekkeklokka ringte ikke,  bilen startet ikke osv, kan være en forstålig unskyldning en gang, men når det blir mye av det er det likevell forstyrrende for undervisningen.

Det var for øvrig ikke jeg som nevnte snøvær og buss som grunn. Les anonymkoder.

Anonymkode: 19615...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ofte i nærheten av skolen og ser daglig mange elever som kommer for sent. Ofte er det de samme som går igjen. Ikke bare de på skoleveien som kommer for sent, men også de som allerde oppholder seg i skolegården når klokka ringer. De gidder rett og slett ikke å gå inn selv om de hører klokka. Her kunne de ansatte på aks bidratt med å få ungene inn, men de er de første med å gå inn når klokka ringer. 

Anonymkode: 367ee...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i dere som skriver at en fellesmail er helt feil virkemiddel. De foresatte som trenger tilbakemeldingen, tar den ikke til seg/leser den ikke/mener den ikke berører dem.

Tilbakemeldingen må sendes individuelt, og kun til gjengangerne. Det er ikke et problem at et barn kommer for sent pga. sen skolebuss, en forsovelse innimellom osv. Skolevegrerne får vel gjerne også oppfølgning allerede.

Det er alle de andre som må få en tydelig og personalisert tilbakemelding.

Anonymkode: 84df3...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i dere som skriver at en fellesmail er helt feil virkemiddel. De foresatte som trenger tilbakemeldingen, tar den ikke til seg/leser den ikke/mener den ikke berører dem.

Tilbakemeldingen må sendes individuelt, og kun til gjengangerne. Det er ikke et problem at et barn kommer for sent pga. sen skolebuss, en forsovelse innimellom osv. Skolevegrerne får vel gjerne også oppfølgning allerede.

Det er alle de andre som må få en tydelig og personalisert tilbakemelding.

Anonymkode: 84df3...6f3

Det er sant. Læreren til sønnen min ringte meg ganske tidlig og sa fra at han kom for sent, før jeg begynte å sende ham en halvtime før. Trodde det holdt lenge med et kvarter, siden det egentlig bare er 5 minutter å gå. Hadde vi bare fått en sånn fellesmail så hadde jeg ikke trodd at det gjalt min sønn.

Anonymkode: a5d1d...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i dere som skriver at en fellesmail er helt feil virkemiddel. De foresatte som trenger tilbakemeldingen, tar den ikke til seg/leser den ikke/mener den ikke berører dem.

Tilbakemeldingen må sendes individuelt, og kun til gjengangerne. Det er ikke et problem at et barn kommer for sent pga. sen skolebuss, en forsovelse innimellom osv. Skolevegrerne får vel gjerne også oppfølgning allerede.

Det er alle de andre som må få en tydelig og personalisert tilbakemelding.

Anonymkode: 84df3...6f3

Det er et problem at barn kommer for sent, uansett årsak. I noen få tilfeller er det vanskelig å få gjort noe med det, men foreldre bør ikke inbille seg at det ikke gjør noe om deres barn forsåver seg nå og da eller liknende.

Hvis alle i en klasse p 25 kommer for sent en gang pr mnd, vil det si at klassen i snitt blir avbrutt av elever som kommer for sent hver eneste dag.

Jeg heier på de skolene som låser døra presis og lar alle som kommer for sent vente til 2. time. Da søipper man forstyrrelsenne.

Anonymkode: 19615...e85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er et problem at barn kommer for sent, uansett årsak. I noen få tilfeller er det vanskelig å få gjort noe med det, men foreldre bør ikke inbille seg at det ikke gjør noe om deres barn forsåver seg nå og da eller liknende.

Hvis alle i en klasse p 25 kommer for sent en gang pr mnd, vil det si at klassen i snitt blir avbrutt av elever som kommer for sent hver eneste dag.

Jeg heier på de skolene som låser døra presis og lar alle som kommer for sent vente til 2. time. Da søipper man forstyrrelsenne.

Anonymkode: 19615...e85

Det var på denne måten fellesmailen var vinklet. At vi foreldre hadde ett ansvar for at ungene våre kom i tide. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...