Gå til innhold

Det tar jo en evighet å komme ut av depresjon!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Tilbakefallende siden 16 år gammel. Jeg har hatt gladere perioder; men det kommer alltid tilbake. Det kjenne som en sykdom! Det er som å ha en sykdom i hodet! Det er absolutt ingenting som gir meg glede. Ikke engang ting som gledet meg før .. og det der virker litt skremmende. 

Anonymkode: 1879e...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ER en sykdom. Jeg har lange perioder med depresjon. På sett og vis har jeg lært meg å leve med det. Går på medisin og i gruppeterapi. I kampens hete er det ingenting som gir glede. Men etter flere episoder vet jeg jo at det lysner litt etter hvert. Det kan ta tid. Jeg skulle gjerne skrive mer til deg, men må legge meg. Kan komme tilbake i morgen. Sender deg en klem! Og for en gangs skyld vil jeg være anonym. 

Anonymkode: 5c284...327

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det ER en sykdom. Jeg har lange perioder med depresjon. På sett og vis har jeg lært meg å leve med det. Går på medisin og i gruppeterapi. I kampens hete er det ingenting som gir glede. Men etter flere episoder vet jeg jo at det lysner litt etter hvert. Det kan ta tid. Jeg skulle gjerne skrive mer til deg, men må legge meg. Kan komme tilbake i morgen. Sender deg en klem! Og for en gangs skyld vil jeg være anonym. 

Anonymkode: 5c284...327

Men hva konmer det av? Det virker som det er de færreste som er friske sånn egentlig. Enten får man ME, MS, Kreft, blir født uten en kroppsdel, hjerneskade, muskelsykdom osv. 

Hva er d å se frem til om dette her ikke tar slutt?

Anonymkode: 1879e...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er deprimert selv akkurat nå. Har vært det i flere mnd. Jeg har hatt en vanskelig barndom og pga det får jeg tilbakevendende episoder med depresjon. Men ikke ofte at det varer så lenge som nå. 

Det eneste jeg vet fungerer er å gjøre ting man vet man pleier å bli glad av, selv om man ikke blir det der og da. (Og det er vanskelig, for man har jo ikke lyst eller energi til det heller) 

i tillegg passe på å ta nok D-vitamin i vinterhalvåret. 

Ellers har det hjulpet med samtaleterapi

Noen som har flere råd så vil jeg gjerne vite om det.

Anonymkode: 43d8a...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er deprimert selv akkurat nå. Har vært det i flere mnd. Jeg har hatt en vanskelig barndom og pga det får jeg tilbakevendende episoder med depresjon. Men ikke ofte at det varer så lenge som nå. 

Det eneste jeg vet fungerer er å gjøre ting man vet man pleier å bli glad av, selv om man ikke blir det der og da. (Og det er vanskelig, for man har jo ikke lyst eller energi til det heller) 

i tillegg passe på å ta nok D-vitamin i vinterhalvåret. 

Ellers har det hjulpet med samtaleterapi

Noen som har flere råd så vil jeg gjerne vite om det.

Anonymkode: 43d8a...f0f

men jeg har vært det i mange år! det har kommet tilbake! det kan være fraværende lenge. men så kommer det tilbake

Anonymkode: 1879e...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter med det selv og spesielt på denne tiden av året. Viktig med mye d vitaminer, sollys, har sollys skjerm hjemme når det blir mørkere ute. Ta solarium. Vet at kalde bad ute hjelper pga sjokket kroppen får av kulden. Ellers vêr med folk, ta en liten tur ut til noen å snakk om noe annet.. bare en tur i butikken hjelper litt for meg.. ett lite avbrekk i den dumme depresjonen

Anonymkode: fa858...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

men jeg har vært det i mange år! det har kommet tilbake! det kan være fraværende lenge. men så kommer det tilbake

Anonymkode: 1879e...4ca

Jeg har holdt på, av og på, fra jeg var ca 10 år. Det kan være lange eller korte perioder. Jeg er nå 40. Inn og ut av terapi, inn og ut av depresjon. 
Nå har perioden vart i nesten to år selv med terapi. Aner ikke hvorfor det vedvarer så veldig. Funker ikke i lengden med medisiner. Det viktigste er å ikke sperre seg inne, men det er jammen heller ikke så lett.

Anonymkode: a53ed...586

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har holdt på, av og på, fra jeg var ca 10 år. Det kan være lange eller korte perioder. Jeg er nå 40. Inn og ut av terapi, inn og ut av depresjon. 
Nå har perioden vart i nesten to år selv med terapi. Aner ikke hvorfor det vedvarer så veldig. Funker ikke i lengden med medisiner. Det viktigste er å ikke sperre seg inne, men det er jammen heller ikke så lett.

Anonymkode: a53ed...586

Depresjon er en tøff sykdom. Det beste er å vêr åpen for andre nære rundt deg om dette og forklar hva du trenger og har behov for. Det kan vêr en lufte tur ned til en kafé, reise på kino, ut å spise litt god mat selv om det ikke alltid frister pga kvalmen og som kan komme av tilstanden. 

Anonymkode: fa858...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

men jeg har vært det i mange år! det har kommet tilbake! det kan være fraværende lenge. men så kommer det tilbake

Anonymkode: 1879e...4ca

Ja, der er likedan for meg. Det er en del av meg. 😣

Anonymkode: 43d8a...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening kan hjelpe veldig, forresten! Løping og yoga er best for min del. 

Men ofte er det jo vanskelig å «presse» seg til å trene når man er langt nede.. 

trening utløser jo endorfiner slik at man får et lite løft 💗

Anonymkode: 43d8a...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Depresjon er en tøff sykdom. Det beste er å vêr åpen for andre nære rundt deg om dette og forklar hva du trenger og har behov for. Det kan vêr en lufte tur ned til en kafé, reise på kino, ut å spise litt god mat selv om det ikke alltid frister pga kvalmen og som kan komme av tilstanden. 

Anonymkode: fa858...72c

Takker du. 
Ja, den er tøff fordi den er så usynlig. Folk tror fort at du misliker dem, at du er sur, overlegen, egoistisk osv. 
Kafe= dyrt. Jeg har vært en skikkelig kafevarndrer jeg! det er dyrt i lengden. Er nesten så man føler man har for mye av det gode,  når man kan vandre rundt på kafe. 76 for en liten salat!!!!! Det er egentlig bedre å lage dette hjemme. 

Ut å spise god mat gjør jeg, men det er veldig veldig dyrt og ikke noe jeg vil prioritere. Det er noen timers lykke.Etterpå er det tilbake. Nå har jeg faktisk en del rike venner som vet om situajsonen min og alltid spanderer, men det er ikke BARE en god følelse. jeg er livredd for at de skal tro at jeg er med dem bare for å få gratis mat :( 

 

Anonymkode: 1879e...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trening kan hjelpe veldig, forresten! Løping og yoga er best for min del. 

Men ofte er det jo vanskelig å «presse» seg til å trene når man er langt nede.. 

trening utløser jo endorfiner slik at man får et lite løft 💗

Anonymkode: 43d8a...f0f

Dette gjør jeg. Spurter 400-500 meteren uten stopp, da banker hjertet. noen ganger yoga, men tar så inni helvetes tid. så jeg gjør pusting. jeg har også prøvd isdusjing, men det er faktisk ganske hardt 😛 
Men det er dessverre ikke en mirakelkur. 
Leve noenlunde sunt funker jo også. jeg vil ikke bli fanatiker slik jeg ble en periode..brukte en evighet på å lese ingredienser når jeg handlet. 
 

Anonymkode: 1879e...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening og kosthold.. jeg måtte kutte sukker og gluten helt 👍 Men du vil jo ikke. Sukker er jo å leve 😊 Og trening er et ork. Hjelper ikke trene 1 dag også fri i 14 dager vet du 👍

Anonymkode: 721b2...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette gjør jeg. Spurter 400-500 meteren uten stopp, da banker hjertet. noen ganger yoga, men tar så inni helvetes tid. så jeg gjør pusting. jeg har også prøvd isdusjing, men det er faktisk ganske hardt 😛 
Men det er dessverre ikke en mirakelkur. 
Leve noenlunde sunt funker jo også. jeg vil ikke bli fanatiker slik jeg ble en periode..brukte en evighet på å lese ingredienser når jeg handlet. 
 

Anonymkode: 1879e...4ca

Bare tull. Du vet jo ikke hva trening er eller rett kosthold. 🤦‍♀️

Anonymkode: 721b2...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takker du. 
Ja, den er tøff fordi den er så usynlig. Folk tror fort at du misliker dem, at du er sur, overlegen, egoistisk osv. 
Kafe= dyrt. Jeg har vært en skikkelig kafevarndrer jeg! det er dyrt i lengden. Er nesten så man føler man har for mye av det gode,  når man kan vandre rundt på kafe. 76 for en liten salat!!!!! Det er egentlig bedre å lage dette hjemme. 

Ut å spise god mat gjør jeg, men det er veldig veldig dyrt og ikke noe jeg vil prioritere. Det er noen timers lykke.Etterpå er det tilbake. Nå har jeg faktisk en del rike venner som vet om situajsonen min og alltid spanderer, men det er ikke BARE en god følelse. jeg er livredd for at de skal tro at jeg er med dem bare for å få gratis mat :( 

 

Anonymkode: 1879e...4ca

Skjønner det veldig godt. Når jeg er deprimerte kan jeg sette meg i dysjen å gråte ut der.. det er veldig godt å få det ut alle de følelsene man sitter med.. 

har du hørt med legen om slik elektro terapi? Vet at de gjør det med de som sliter veldig med depresjon. Håper det lysner litt hos deg snart❤️ Jeg kjent det begynte å komme sist uke.. prøver å avlede det litt og har ommøblert litt og byttet ti mer farge puter og farger i stuen da det også stimulere litt

Anonymkode: fa858...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bare tull. Du vet jo ikke hva trening er eller rett kosthold. 🤦‍♀️

Anonymkode: 721b2...e2c

hva er bare tull??

Anonymkode: 1879e...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare tull. Du vet jo ikke hva trening er eller rett kosthold. 🤦‍♀️

Anonymkode: 721b2...e2c

? Slag under beltet?

Anonymkode: fa858...72c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner det veldig godt. Når jeg er deprimerte kan jeg sette meg i dysjen å gråte ut der.. det er veldig godt å få det ut alle de følelsene man sitter med.. 

har du hørt med legen om slik elektro terapi? Vet at de gjør det med de som sliter veldig med depresjon. Håper det lysner litt hos deg snart❤️ Jeg kjent det begynte å komme sist uke.. prøver å avlede det litt og har ommøblert litt og byttet ti mer farge puter og farger i stuen da det også stimulere litt

Anonymkode: fa858...72c

ok. 
Nei, ommøblering er ikke nødvendig. Det er ikke slik at man flytter på ting og så er man ikke deprimert lenger. Det blir nok litt som med shopping. Du er glad i det du går i butikken og bruker pengene, men en kort tid etterpå er det bare litt mer rot i hjemmet ditt og du finner noe nytt du vil ha. 

Men det gjelder å ha det rent. Jeg har skiftet på sengen i dag, og jeg kjenner det hjelper litt. Jeg skifter alltid 1 gang i mnd.

Anonymkode: 1879e...4ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

? Slag under beltet?

Anonymkode: fa858...72c

Nope bare en realitetsjekk. Har vært der selv og jeg går ikke tilbake. Sukker er ikke verdt det for min del. Nå er også trening en del av livet mitt. Det å gå turer, komme seg ut, ta vitaminene jeg trenger. Alle vitamin nivåene mine ligger perfekt, før var det bare kluss. Jeg mener at hodet og kropp henger sammen. Kroppen kan påvirkes av hodet, og omvendt. De med depresjoner behandler kropp som en egen del, og hode som en egen del. 

Hilsen en som har hentet seg ut av en laaaaaang depresjon, og har nå gått mange år uten tilbakefall🙏

Anonymkode: 721b2...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ok. 
Nei, ommøblering er ikke nødvendig. Det er ikke slik at man flytter på ting og så er man ikke deprimert lenger. Det blir nok litt som med shopping. Du er glad i det du går i butikken og bruker pengene, men en kort tid etterpå er det bare litt mer rot i hjemmet ditt og du finner noe nytt du vil ha. 

Men det gjelder å ha det rent. Jeg har skiftet på sengen i dag, og jeg kjenner det hjelper litt. Jeg skifter alltid 1 gang i mnd.

Anonymkode: 1879e...4ca

Skifter du seng 1 gang i mnd? 

Anonymkode: 721b2...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hva er bare tull??

Anonymkode: 1879e...4ca

Det derre tullet du kommer med. Det er tydelig at du har null rutine på trening. Så før du har det. Ikke si at det ikke funker 👍

Anonymkode: 721b2...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ok. 
Nei, ommøblering er ikke nødvendig. Det er ikke slik at man flytter på ting og så er man ikke deprimert lenger. Det blir nok litt som med shopping. Du er glad i det du går i butikken og bruker pengene, men en kort tid etterpå er det bare litt mer rot i hjemmet ditt og du finner noe nytt du vil ha. 

Men det gjelder å ha det rent. Jeg har skiftet på sengen i dag, og jeg kjenner det hjelper litt. Jeg skifter alltid 1 gang i mnd.

Anonymkode: 1879e...4ca

Og ha det rent vil IKKE si å skifte seng 1 gang i mnd. Da har du ikke det rent. Jeg vasker alt hver fredag for å holde hodet og sinn i sjakk. Samme med sengen 👍

Anonymkode: 721b2...e2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...