Gå til innhold

Barn som kommer uanmeldt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Herregud, det er barn du snakker om her, ikke voksne! La nå barn få være barn. De har ikke de samme behovene som voksne. Om han kommer å ringer på så lar du han vel enten komme inn og ha en skive med barnet ditt eller å komme tilbake om et par timer. Skjønner ikke problemet! Blir så oppgitt over voksne som tror/forventer at barn skal forstå ting de ikke er kapable til. 

Anonymkode: 3f76a...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg. 
Mitt barn får besøk hele tiden. Mitt barn får aldri muligheten til å ringe på hos andre .... Flere barn respekterer ikke et nei.

I går hadde vi første på døra 0915........... mitt barn var da pysjen. 
det har blitt så mye at jeg sier det bør avtales før de kommer ellers har vi barn her HELE tiden ...... det har blitt så mye at kunne tenke meg å flytte, men så ego er jeg altså ikke. Vi blir i rekkehuset vårt :) 

Anonymkode: 702a6...527

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud, det er barn du snakker om her, ikke voksne! La nå barn få være barn. De har ikke de samme behovene som voksne. Om han kommer å ringer på så lar du han vel enten komme inn og ha en skive med barnet ditt eller å komme tilbake om et par timer. Skjønner ikke problemet! Blir så oppgitt over voksne som tror/forventer at barn skal forstå ting de ikke er kapable til. 

Anonymkode: 3f76a...ea8

Men barn har da foreldre. Når de går i 1. klasse, ville jeg som forelder ikke sluppen sønnen min ut for å ringe på dører før kl. 10, for eksempel. Selv om han selv har vært våken siden kl. 6.

Anonymkode: c39c8...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er glade for at barnet vårt er godt likt og en populær lekekamerat, men h*n blir sliten. «Alle» vil liksom ha en bit av h*n. Barnet liker også å sove litt lenge i helgene, så det er ikke snakk om å våkne i otta. H*n trives også godt med å leke alene på rommet sitt. Vi trives med å ha det litt stille i huset, og vi er en stille familie. Vi merker derfor godt om vi får et ekstra barn i huset. Tror ikke dere som har flere barn merker så stor forskjell på om dere får et barn eller to til i huset. 

HI

Anonymkode: 25dd2...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er glade for at barnet vårt er godt likt og en populær lekekamerat, men h*n blir sliten. «Alle» vil liksom ha en bit av h*n. Barnet liker også å sove litt lenge i helgene, så det er ikke snakk om å våkne i otta. H*n trives også godt med å leke alene på rommet sitt. Vi trives med å ha det litt stille i huset, og vi er en stille familie. Vi merker derfor godt om vi får et ekstra barn i huset. Tror ikke dere som har flere barn merker så stor forskjell på om dere får et barn eller to til i huset. 

HI

Anonymkode: 25dd2...a84

Hvorfor anonymiserer du barnets kjønn? Tror du at innlegget ditt inneholder så mange personlige opplysninger at du blir gjenkjent om du skriver han eller hun?

Anonymkode: e6a25...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er glade for at barnet vårt er godt likt og en populær lekekamerat, men h*n blir sliten. «Alle» vil liksom ha en bit av h*n. Barnet liker også å sove litt lenge i helgene, så det er ikke snakk om å våkne i otta. H*n trives også godt med å leke alene på rommet sitt. Vi trives med å ha det litt stille i huset, og vi er en stille familie. Vi merker derfor godt om vi får et ekstra barn i huset. Tror ikke dere som har flere barn merker så stor forskjell på om dere får et barn eller to til i huset. 

HI

Anonymkode: 25dd2...a84

Poenget er at vi sier at det ikke passer. Om noen ringer på tidlig så får de den beskjeden. Evt får foreldrene den om dette vedvarer (veldig tidlige morgener over lang tid). Her i området kommer de gjerne fra 11. Om vi har filmkveld eller andre greier kobler jeg noen ganger ut ringeklokka da ett av barna noen ganger trenger ro. 

Anonymkode: f7c2e...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor anonymiserer du barnets kjønn? Tror du at innlegget ditt inneholder så mange personlige opplysninger at du blir gjenkjent om du skriver han eller hun?

Anonymkode: e6a25...e0a

Hvorfor ikke? Ser at det er mange her inne som gjør det.

Anonymkode: 25dd2...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss et det hyggelig når som helst etter 7. Hvis vi ikke er ferdig med frokosten, eller 1. lunch rundt 11, kan de bare spise med oss. Ay vi sityer ved bordet gjør ikke noe.

Anonymkode: 6d700...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er glade for at barnet vårt er godt likt og en populær lekekamerat, men h*n blir sliten. «Alle» vil liksom ha en bit av h*n. Barnet liker også å sove litt lenge i helgene, så det er ikke snakk om å våkne i otta. H*n trives også godt med å leke alene på rommet sitt. Vi trives med å ha det litt stille i huset, og vi er en stille familie. Vi merker derfor godt om vi får et ekstra barn i huset. Tror ikke dere som har flere barn merker så stor forskjell på om dere får et barn eller to til i huset. 

HI

Anonymkode: 25dd2...a84

Så flytt til pokker i vold da, så slipper du det. Tror du barnet ditt ville hatt mer glede av det eller? Håper du har sett på Mitt lille land i kveld, hvis ikke så anbefaler jeg deg på det sterkeste å se det. 

Anonymkode: 3f76a...ea8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er glade for at barnet vårt er godt likt og en populær lekekamerat, men h*n blir sliten. «Alle» vil liksom ha en bit av h*n. Barnet liker også å sove litt lenge i helgene, så det er ikke snakk om å våkne i otta. H*n trives også godt med å leke alene på rommet sitt. Vi trives med å ha det litt stille i huset, og vi er en stille familie. Vi merker derfor godt om vi får et ekstra barn i huset. Tror ikke dere som har flere barn merker så stor forskjell på om dere får et barn eller to til i huset. 

HI

Anonymkode: 25dd2...a84

Vi har bare ett barn og merker stor forskjell med et ekstra barn her, eller 4-5 ekstra som det ofte er. Men den forskjellen er da ikke bare negativ, det er jo så hyggelig for ham å ha besøk!

Dessuten er det lov å si nei, eller at de må være ute eller hos den som ringer på hvis de skal leke sammen. Barnet deres kan også si nei selv, hvis han/hun er for sliten, det gjør min sønn rett som det er.

Anonymkode: fa2a7...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

I går, mens vi satt ved frokosten ringte det på. Vi var riktignok litt sent ute, men det er faktisk lørdag og barnet vårt var fortsatt i pysj. Vi leste aviser, drakk kaffe, nøt roen og lørdagsfrokosten.

Det var et nabobarn som ringte på. H*n kommer stadig vekk og ringer på, og skal leke. Ofte tidlig på morgenen i helger. Barna er gode venner og leker fint, koser seg i hverandres selskap og har mye til felles. De leker stort sett hos oss, da det andre barnet har et eldre søsken som ikke alltid er så grei. Tryggest å ha dem her.
Jeg kan imidlertid ikke fri meg fra et visst ubehag over disse uanmeldte besøkene. Jeg ville aldri ha sendt mitt barn av sted slik, uten å avtale på forhånd. De går forresten i 1.klasse. 
Nabobarnet ringte på i dag også, dog noe senere enn i går. 

Er jeg helt på bærtur her? Uanmeldt besøk er da ikke OK eller vanlig, eller ...,? Det gjør ingenting at de er her og de er ganske rolige, det er hyggelig at barnet vårt er en etterspurt lekekamerat. H*n inviteres hjem til noen omtrent hver uke.

Anonymkode: 25dd2...a84

Det er i hvertfall IKKE unormalt! Hva tror du de gjorde før i tiden da det ikke fantes telefoner og sosiale medier?? Sendte de brev i posten da eller? Guriland...

Anonymkode: 28b1e...a49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er glad du ikke er naboen min. 0930. De få helgene som er uten cup, kamp, trening, øving osv. vil ikke jeg ha besøk før tidligst 1100. Og jeg er enig med HI, det bør avtales på forhånd. 
Om noen skulle komme er det uansett lett å si at det ikke passer, for vi har alltid planer. 

Anonymkode: 79ac1...716

Så barna dine får aldri bare være hjemme og leke med venner? Hele fritiden er planlagt og tilrettelagt? 

Så slitsomt og usunt. 

Anonymkode: 3679b...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er glade for at barnet vårt er godt likt og en populær lekekamerat, men h*n blir sliten. «Alle» vil liksom ha en bit av h*n. Barnet liker også å sove litt lenge i helgene, så det er ikke snakk om å våkne i otta. H*n trives også godt med å leke alene på rommet sitt. Vi trives med å ha det litt stille i huset, og vi er en stille familie. Vi merker derfor godt om vi får et ekstra barn i huset. Tror ikke dere som har flere barn merker så stor forskjell på om dere får et barn eller to til i huset. 

HI

Anonymkode: 25dd2...a84

Men da må dere bare si fra til den som ringer på at nå passer det ikke, kom heller igjen i ettermiddag/morgen? 

Vi har bare ett (hjemmeboende) barn og merker selvsagt når det er flere barn i huset, men det er bare koselig. Noe av det beste med akkurat denne tiden er jo at det stadig ringer på. Husk at det er nå grunnlaget for ungdomstiden legges. Om de aldri er vant med å få være hos dere kommer de ikke der når det blir tenåringer heller. 

Du skriver at dere er en stille familie? Det er ikke ditt behov for ro som er hovedsaken her da?

Anonymkode: 3679b...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si heller at ××spister frokost han kommer til deg når han er ferdig og spise og har kledd på seg. 

Det er supert at barn klarer og finne lekekompiser selv uten at foreldrene må være mellomledd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er glade for at barnet vårt er godt likt og en populær lekekamerat, men h*n blir sliten. «Alle» vil liksom ha en bit av h*n. Barnet liker også å sove litt lenge i helgene, så det er ikke snakk om å våkne i otta. H*n trives også godt med å leke alene på rommet sitt. Vi trives med å ha det litt stille i huset, og vi er en stille familie. Vi merker derfor godt om vi får et ekstra barn i huset. Tror ikke dere som har flere barn merker så stor forskjell på om dere får et barn eller to til i huset. 

HI

Anonymkode: 25dd2...a84

Dette løser vi ved at vi voksne sier det ikke passer om vi ser at barnet ikke orker besøk/ønsker å leke alene. Det går like fint å si at det ikke passer til barnet som ringer på, som å si det på SMS til foreldrene, og det blir ikke fullt så formelt.

Dersom problemet er at barna ikke tar et nei for et nei eller begynner å grave i hva dere skal, er det helt lov å bruke «hakk i plata» og gjenta at det ikke passer og eventuelt foreslå at barnet ditt kommer ut senere/at de sees på skolen i morgen eller hva som passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt tankespinn her: hvis barna bare skal besøke hverandre, uten foreldres innblanding, hvordan vet dere da hvor barna er? Hvis det ikke passer hos nr 1, går barnet kanskje videre eller noe. Dere snakker jo om førsteklassinger. Har opplevd at en i boligfeltet til min søster kom for å besøke min nevø en søndag kl 10.30, men de skulle alle i kirka og satt allerede i bilen, dette fortalte de gutten. Da de kom tilbake etter ca 2 timer, lå gutten og sov under verandaen. Foreldrene trodde han var på besøk...

Anonymkode: 2f13c...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bare litt tankespinn her: hvis barna bare skal besøke hverandre, uten foreldres innblanding, hvordan vet dere da hvor barna er? Hvis det ikke passer hos nr 1, går barnet kanskje videre eller noe. Dere snakker jo om førsteklassinger. Har opplevd at en i boligfeltet til min søster kom for å besøke min nevø en søndag kl 10.30, men de skulle alle i kirka og satt allerede i bilen, dette fortalte de gutten. Da de kom tilbake etter ca 2 timer, lå gutten og sov under verandaen. Foreldrene trodde han var på besøk...

Anonymkode: 2f13c...0c4

Vel, man ser jo an barnet. Min sønn kommer hjem igjen hvis den han ringer på til ikke kan leke. Eller han stikker hodet inn og sier fra at han ringer på til en annen i stedet.

Anonymkode: fa2a7...40e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare litt tankespinn her: hvis barna bare skal besøke hverandre, uten foreldres innblanding, hvordan vet dere da hvor barna er? Hvis det ikke passer hos nr 1, går barnet kanskje videre eller noe. Dere snakker jo om førsteklassinger. Har opplevd at en i boligfeltet til min søster kom for å besøke min nevø en søndag kl 10.30, men de skulle alle i kirka og satt allerede i bilen, dette fortalte de gutten. Da de kom tilbake etter ca 2 timer, lå gutten og sov under verandaen. Foreldrene trodde han var på besøk...

Anonymkode: 2f13c...0c4

Man kan jo ha avtaler med barnet om hvor langt de får gå og når de skal komme hjem. Om et barn sover under verandaen gjør vell heller ikke noe så lenge det er et eget valg og ikke fordi det ikke får komme hjem?

Anonymkode: 6d700...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er da helt greit at venner til barna kommer å ringer på, synes det er veldig koselig jeg. Og ikke noe som må avtales på forhånd. Eldste her er 18 år, og tror de kom uanmeldt på døra helt til for 2-3 år siden. Var jo ofte det sto en stor gjeng utenfor og lurte på om hun var hjemme. 

Anonymkode: 61bd1...46c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit å ringe på uten å måtte avtale det på forhånd. Når det gjelder tidspunkt er det selvsagt lov å si i fra dersom de kommer for tidlig, og selvsagt lov å si at det ikke passer. Det tåler jo unger å høre når de ringer på. Trist om unger i samme nabolag må avtale på forhånd hver gang de skal leke sammen, og å helt slutte å stikke innom hverandre uanmeldt.

Anonymkode: 251f8...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi er glade for at barnet vårt er godt likt og en populær lekekamerat, men h*n blir sliten. «Alle» vil liksom ha en bit av h*n. Barnet liker også å sove litt lenge i helgene, så det er ikke snakk om å våkne i otta. H*n trives også godt med å leke alene på rommet sitt. Vi trives med å ha det litt stille i huset, og vi er en stille familie. Vi merker derfor godt om vi får et ekstra barn i huset. Tror ikke dere som har flere barn merker så stor forskjell på om dere får et barn eller to til i huset. 

HI

Anonymkode: 25dd2...a84

Der tror jeg faktisk du har et poeng. Vi har tre små barn. Og forskjellen på tre og fem, er for eksempel ganske liten. Vi har stor takhøyde for mye besøk og det tror jeg også er en av årsakene til at ungene ofte henger nettopp her - fordi de er velkomne. Når det er sagt, synes jeg du er litt på bærtur med det å avtale først. Jeg nyter at vi bor så nær venner at ungene kan flyte fritt - det er så deilig at de kan styre dette selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Bare litt tankespinn her: hvis barna bare skal besøke hverandre, uten foreldres innblanding, hvordan vet dere da hvor barna er? Hvis det ikke passer hos nr 1, går barnet kanskje videre eller noe. Dere snakker jo om førsteklassinger. Har opplevd at en i boligfeltet til min søster kom for å besøke min nevø en søndag kl 10.30, men de skulle alle i kirka og satt allerede i bilen, dette fortalte de gutten. Da de kom tilbake etter ca 2 timer, lå gutten og sov under verandaen. Foreldrene trodde han var på besøk...

Anonymkode: 2f13c...0c4

Vi har alltid sagt at de må enten være ute så de hører om vi roper, eller komme å si ifra om de går inn til noen. Det har aldri vært noe problem.

Vi foreldre i nabolaget kjenner jo også hverandre såpass at vi har hverandres nr, så om en nabo blir med inn her spør han/hun om jeg kan sende en sms til mamma om hvor de er eller jeg spør om jeg skal gjøre det. Det er også helt uproblematisk.

Vi sender dem hjem til middag om ikke annet er avtalt.

Anonymkode: 81768...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...