Gå til innhold

Barn som kommer uanmeldt


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I går, mens vi satt ved frokosten ringte det på. Vi var riktignok litt sent ute, men det er faktisk lørdag og barnet vårt var fortsatt i pysj. Vi leste aviser, drakk kaffe, nøt roen og lørdagsfrokosten.

Det var et nabobarn som ringte på. H*n kommer stadig vekk og ringer på, og skal leke. Ofte tidlig på morgenen i helger. Barna er gode venner og leker fint, koser seg i hverandres selskap og har mye til felles. De leker stort sett hos oss, da det andre barnet har et eldre søsken som ikke alltid er så grei. Tryggest å ha dem her.
Jeg kan imidlertid ikke fri meg fra et visst ubehag over disse uanmeldte besøkene. Jeg ville aldri ha sendt mitt barn av sted slik, uten å avtale på forhånd. De går forresten i 1.klasse. 
Nabobarnet ringte på i dag også, dog noe senere enn i går. 

Er jeg helt på bærtur her? Uanmeldt besøk er da ikke OK eller vanlig, eller ...,? Det gjør ingenting at de er her og de er ganske rolige, det er hyggelig at barnet vårt er en etterspurt lekekamerat. H*n inviteres hjem til noen omtrent hver uke.

Anonymkode: 25dd2...a84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I en periode da de eldste var små måtte vi slå av ringeklokka! Lørdager var våres familietid og vi likte svært dårlig at det stod unger på døra kl 08.00. Fra kl 10.00 var alle velkomne!

Anonymkode: 3a867...b42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det Ok at barn ringer på ubedt! For en rikdom å bo et sted barna kan løpe mellom husene. 

Om de ringer på for tidlig er det vel bare å gi beskjed om at de helst ikke må komme før kl 10, eller hva som passer dere. 

Det er små barn, å sette grenser er superenkelt. 

Anonymkode: 3679b...a04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, nabobarn som leker sammen ringer da ikke først. Mener du gutten skulle ringt først og spurt om det var greit at han kom og ringte på ;)

Her kommer det stadig unger uanmeldt på døra, passer det leker de og passer det ikke må de gå igjen. Helt uproblematisk.

Kommer han for tidlig om morgen er det bare å si det, dere vil ikke ha besøk før 12 f.eks, en 1.klassing forstår da det.

Anonymkode: 81768...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du er på bærtur. Når gikk det så galt at ikke en gang barn kan løpe rundt på dører for å finne seg lekekamerater for dagen? Må absolutt alt planlegges til minste detalj? Barn er spontane, la dem være det!

Anonymkode: 8ecad...514

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Helt naturlig at nabobarn bare ringer på. Så får man heller si ifra hvis det ikke passer. Tenker at man burde ha litt regler for egne barn om når de får lov til å gå bort å ringe på hos andre. Mine barn får ikke gå å ringe på hos andre før kl 11. Ikke hoppe på rampolina før kl 9.30 osv

Anonymkode: 532fa...b87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at barn ringer på etter 10 her. Ser ikke noe poeng i at de skal tinge først. Det er sært å mene det.

Anonymkode: c3171...e47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt naturlig og vanlig. Jeg tror at 6 av de siste 7 dagene har det vært en eller flere innom. Blir jeg lei så kaster jeg de ut, og sier at de må leke ute. I helgene har vi avtalt i nabolaget at 10:00 er greit som et starttidspunkt for besøk. Syns det er helt fantastisk jeg, og hadde det syns det var rart hvis de hadde avtalt først. Dette dreier seg om en førsteklassing.

For 4 åringen så ringer vi å avtaler at han skal komme, mest fordi han vil gå alene, og da er det greit at noen vet at han kommer, så han ikke roter seg bort på veien 😂

Anonymkode: 43db4...083

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt skal barn løpe rundt og ringe på til hverandre! 
Passer det ikke, sier du bare det.

Men et så rigid og kaldt samfunn som du beskriver ønsker jeg meg ikke!

Her har vi uanmeldt besøk omtrent hver dag! 😊

Anonymkode: e6a25...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Virkelig? Forstår jeg deg rett at du ønsker at foreldrene skal ringe eller tekste deg for hvert lille besøk? La nå ungene klare seg bittelitt på egenhånd da - uten at foreldrene skal arrangere absolutt alt. 

Anonymkode: 57647...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at de ringer på. Og helt greit å si at det ikke passer akkurat nå. Kommer de på døra for egen maskin, klarer de også å gå hjem igjen om det er bomtur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpar då verkeleg det er vanleg st nabobarn ringer på til kvarandre utan at ein skal avtale på førehand! Eg synes det er veldig deilig at eg slepp å organisere heile tida, og set pris på at ungane har vener å vere med. Vi har meir enn ein gong snike oss på badet ovanpå for å kle på oss, medan vener vert sluppe inn i førsteetasjen.  Vi har avtalt at etter kl 10 er greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uanmeldt synes jeg er helt greit og normalt, men enig i at det er slitsomt hvis de kommer tidlig i helgene. Jeg ville prøvd å si fra til barnet først, på en hyggelig måte at hos dere er det vanlig å sove litt lenger og spise frokost litt senere i helgene, så deres barn er ikke klar til å gå ut så tidlig. Hvis barnet likevel fortsetter å komme like tidlig til så ville jeg nevnt det for foreldrene eller sendt en melding som f.eks "Hei, hyggelig at xxx vil leke med xxx. Vi pleier å sove litt lenger i helgene, så det passer best hvis han kommer i 11 tiden, da er vi ferdig med frokost og morgenstell og klare for lek". 

Anonymkode: 143d7...d10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt etter kl 09.30 er greit. Skulle det likevel ikke passe, så sier vi bare fra om det og ber de gjerne komme igjen på ettermiddagen/neste dag/"en dag til uka". 

Er så glad for at ikke alt må avtales og datofestes på forhånd. 

 

Anonymkode: a4886...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er litt på bærtur her😊 Her er det ingen som ringer og avtaler på forhånd og det funker fint. Har hatt fem barn på døra i dag og det er kjempekoselig.

Anonymkode: 669f3...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg. 

Foretrekker absolutt å avtale besøk først. Vi sier alltid ja når vi er hjemme, men det er noe med å vite om det på forhånd, for min del. Rekke og bli ferdig med frokosten først,   for eksempel. Vi orker ikke besøk før etter 12 i helger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ariel83 skrev:

Helt enig med deg. 

Foretrekker absolutt å avtale besøk først. Vi sier alltid ja når vi er hjemme, men det er noe med å vite om det på forhånd, for min del. Rekke og bli ferdig med frokosten først,   for eksempel. Vi orker ikke besøk før etter 12 i helger. 

Hvordan bor du når du mener alt må avtales på forhånd?

Vi bor i en gate med flere barn, og det ville virkelig være veldig rart om ungen i nr 12 ikke kunne gå å ringe på i nr 19 uten at foreldrene først må tekste eller ringe for å avtale altså.

Her har 5 unger lekt gjemsel på utsiden her nå i ettermiddag, skulle vi foreldre ringe hverandre før de ringte på hos hverandre for å spørre om de vil leke?

I min verden høres det veldig veldig rart ut. Jeg må innrømme at jeg hadde synes det var veldig rart om jeg fikk en tekstmelding hvor det sto at "Mina og Pia leker sammen nå og lurer på om Marie også vil være med, er det greit at de ringer på for å spørre"

Anonymkode: 81768...de5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at barn kommer uanmeldt, eller voksne også for den del. Er litt imot dette om at alt skal avtales, og man må ringe for den minste lille ting, nei, stikk innom når man går forbi.

Er veldig glad i folk som kommer uanmeldt, selv om vi sannsynligvis må sprengrydde litt mens folk er på tur opp trappa.

Men enig i at man kan sette grenser for hvor tidlig man vil ha besøk.

Anonymkode: 1ee62...3e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan bor du når du mener alt må avtales på forhånd?

Vi bor i en gate med flere barn, og det ville virkelig være veldig rart om ungen i nr 12 ikke kunne gå å ringe på i nr 19 uten at foreldrene først må tekste eller ringe for å avtale altså.

Her har 5 unger lekt gjemsel på utsiden her nå i ettermiddag, skulle vi foreldre ringe hverandre før de ringte på hos hverandre for å spørre om de vil leke?

I min verden høres det veldig veldig rart ut. Jeg må innrømme at jeg hadde synes det var veldig rart om jeg fikk en tekstmelding hvor det sto at "Mina og Pia leker sammen nå og lurer på om Marie også vil være med, er det greit at de ringer på for å spørre"

Anonymkode: 81768...de5

Vi bor på et helt vanlig boligfelt, men det er dog ikke mange barn her. Det er helt vanlig praksis her at naboer og forøvrig foreldre til klasse venner sender en SMS for å avtale besøk/sjekke om det passer med besøk. Kjenner jeg er veldig glad for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit at folk kommer uanmeldt, men jeg er glad naboene er b-mennesker slik som oss.

At unger går og ringer på hos andre barn er jo sjarmen med å bo et sted med andre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempekoselig at barn ringer på hos oss, men hvis det ikke passer, har jeg ingen kvaler om å si ifra. Hvis vi satt i pysj og spiste frokost, ville jeg sagt det, rett ut. Og sagt at sønnen vår kan komme bort til lekeplassen, eller gå bort og ringe på, når han har stått opp og er klar for dagen.

Jeg synes ikke man skal ringe på hos andre før kl. 10 i helgene.

Anonymkode: c39c8...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I går, mens vi satt ved frokosten ringte det på. Vi var riktignok litt sent ute, men det er faktisk lørdag og barnet vårt var fortsatt i pysj. Vi leste aviser, drakk kaffe, nøt roen og lørdagsfrokosten.

Det var et nabobarn som ringte på. H*n kommer stadig vekk og ringer på, og skal leke. Ofte tidlig på morgenen i helger. Barna er gode venner og leker fint, koser seg i hverandres selskap og har mye til felles. De leker stort sett hos oss, da det andre barnet har et eldre søsken som ikke alltid er så grei. Tryggest å ha dem her.
Jeg kan imidlertid ikke fri meg fra et visst ubehag over disse uanmeldte besøkene. Jeg ville aldri ha sendt mitt barn av sted slik, uten å avtale på forhånd. De går forresten i 1.klasse. 
Nabobarnet ringte på i dag også, dog noe senere enn i går. 

Er jeg helt på bærtur her? Uanmeldt besøk er da ikke OK eller vanlig, eller ...,? Det gjør ingenting at de er her og de er ganske rolige, det er hyggelig at barnet vårt er en etterspurt lekekamerat. H*n inviteres hjem til noen omtrent hver uke.

Anonymkode: 25dd2...a84

du er på bærtur ja... i mine øyne....  Du skriver ikke hva klokken var, så det litt vesentlig.

 

Men du mener vel ikke at ikke unger kan ringe på dørene hos hverandre uten avtaler på forhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Alt etter kl 09.30 er greit. Skulle det likevel ikke passe, så sier vi bare fra om det og ber de gjerne komme igjen på ettermiddagen/neste dag/"en dag til uka". 

Er så glad for at ikke alt må avtales og datofestes på forhånd. 

 

Anonymkode: a4886...9f6

Er glad du ikke er naboen min. 0930. De få helgene som er uten cup, kamp, trening, øving osv. vil ikke jeg ha besøk før tidligst 1100. Og jeg er enig med HI, det bør avtales på forhånd. 
Om noen skulle komme er det uansett lett å si at det ikke passer, for vi har alltid planer. 

Anonymkode: 79ac1...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...