Gå til innhold

Fortelle / skjule i intervju at man er gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør man gjøre?  Graviditet skal jo liksom ikke være avgjørende...Men. Hva tror dere? 

Anonymkode: d03d2...4d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fortalte det ikke i intervjuet, men da jeg fikk tilbud om jobben. Dette førte til at jeg ikke startet i jobben før etter permisjon. Ny arbeidsgiver var positiv hele veien 🙂

Anonymkode: e3bef...b4a

Skrevet

Selv om det ikke er avgjørende, lovlig sett, så er det nok fort gjort å argumentere for å innstille en som ikke er gravid på intervjutidspunktet. 

Jeg har to venninner som har vært «åpent» gravide på intervjutidspunktet, fikk jobben, og som tiltrådte i stillingen etter permisjon. 

Jeg har også opplevd å få en ny kollega som skjulte at hun var gravid. Begynte i den sårt tiltrengte stillingen, og var null avlastning for oss som måtte bære ekstrabelastningen med hun som var borte/syk/kvalm/sliten/ og i det hele tatt bidro med lite den tiden hun var der. Det var heldigvis bare et vikariat hun fikk, og hun fikk ikke jobb da hun søkte på nytt. 

Anonymkode: 8fb39...aa1

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv om det ikke er avgjørende, lovlig sett, så er det nok fort gjort å argumentere for å innstille en som ikke er gravid på intervjutidspunktet. 

Jeg har to venninner som har vært «åpent» gravide på intervjutidspunktet, fikk jobben, og som tiltrådte i stillingen etter permisjon. 

Jeg har også opplevd å få en ny kollega som skjulte at hun var gravid. Begynte i den sårt tiltrengte stillingen, og var null avlastning for oss som måtte bære ekstrabelastningen med hun som var borte/syk/kvalm/sliten/ og i det hele tatt bidro med lite den tiden hun var der. Det var heldigvis bare et vikariat hun fikk, og hun fikk ikke jobb da hun søkte på nytt. 

Anonymkode: 8fb39...aa1

Ærlighet varer lengst skjønner jeg ❤

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fortalte det ikke i intervjuet, men da jeg fikk tilbud om jobben. Dette førte til at jeg ikke startet i jobben før etter permisjon. Ny arbeidsgiver var positiv hele veien 🙂

Anonymkode: e3bef...b4a

Okei 😊

Skrevet

Jeg fortalte ikke på intervjuet at jeg var gravid, men på kontraktsmøte. De syns det bare var hyggelig, er i samme jobb enda etter 12 år.

Anonymkode: 7c709...281

Skrevet

Det er ikke lett... 

For noen år siden ville jeg sagt hold inn magen og hold munn om det. Men som leder selv nå, og etter å ha sett flere tilfeller hvor det ikke er noe problem så ville jeg ment at det er bedre å si det hvis det dukker opp. Hos oss feks er et av spm i intervjuet "har du noe mer du mener vi burde vite, som kan ha noe å si i form av utfordringer om du tiltrer stillingen?" Hadde personen valgt å ikke si det når de åpenbart vet (over 3mnd på vei), så hadde det ikke vært populært. Fordi 1) det viser mistillit til oss. 2) om man hadde vist det, og personen var ellers kvalifisert nok til at vi ønsket henne hos oss, så kunne vi tenkt ut en plan. Feks ved å sette personen i en annen stilling under svangerskapet (noen av våre er ikke egnet for gravide), forberedt hva vi skulle gjort i permisjonstiden, og vært forberedt på evt andre utfordringer og tilrettelegging. 

Er man under 3mnd så er det litt anderledes. Da er det jo ikke sikkert at kandidaten viste det selv, man må i allefall være lur nok til å late som det (ops åpen fb profil 😉). 

Ei venninne var på intervju på termindagen, og fikk lederjobben. Så de fleste bedrifter har litt andre holdninger til det nå. 

Anonymkode: 0fd66...b90

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lett... 

For noen år siden ville jeg sagt hold inn magen og hold munn om det. Men som leder selv nå, og etter å ha sett flere tilfeller hvor det ikke er noe problem så ville jeg ment at det er bedre å si det hvis det dukker opp. Hos oss feks er et av spm i intervjuet "har du noe mer du mener vi burde vite, som kan ha noe å si i form av utfordringer om du tiltrer stillingen?" Hadde personen valgt å ikke si det når de åpenbart vet (over 3mnd på vei), så hadde det ikke vært populært. Fordi 1) det viser mistillit til oss. 2) om man hadde vist det, og personen var ellers kvalifisert nok til at vi ønsket henne hos oss, så kunne vi tenkt ut en plan. Feks ved å sette personen i en annen stilling under svangerskapet (noen av våre er ikke egnet for gravide), forberedt hva vi skulle gjort i permisjonstiden, og vært forberedt på evt andre utfordringer og tilrettelegging. 

Er man under 3mnd så er det litt anderledes. Da er det jo ikke sikkert at kandidaten viste det selv, man må i allefall være lur nok til å late som det (ops åpen fb profil 😉). 

Ei venninne var på intervju på termindagen, og fikk lederjobben. Så de fleste bedrifter har litt andre holdninger til det nå. 

Godt å høre. Tusen takk for erfaring. Jeg kommer nok til å fortelle det. Selv om jeg sikkert mister muligheten. Men da har jeg god samvittighet 😊😊

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt å høre. Tusen takk for erfaring. Jeg kommer nok til å fortelle det. Selv om jeg sikkert mister muligheten. Men da har jeg god samvittighet 😊😊

Det er noe med det, å slippe å føle på det i ettertid. Og skulle det være at du ikke får jobben på bakgrunn av graviditet (selv om det bare blir spekulasjon), så kan du jo tenke på om du virkelig ville ønsket å jobbe i en bedrift med så snever tankegang hos ledelsen. 

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er noe med det, å slippe å føle på det i ettertid. Og skulle det være at du ikke får jobben på bakgrunn av graviditet (selv om det bare blir spekulasjon), så kan du jo tenke på om du virkelig ville ønsket å jobbe i en bedrift med så snever tankegang hos ledelsen. 

Ja. Sant nok. Takk for innspill ❤

Skrevet

Fortell det. Om det er deg de vil ha, så får du jobben uansett om de må vente på deg. Jeg har vært på jobbintervju med stor mage, og fikk jobben. Ei venninne stilte på intervju med 4 uker gammel baby i vogn og sa at hun ønsket å ha utvidet permisjon. Hun fikk jobben. Arbeidsgivere liker dårlig folk som skjuler sannheten. Jeg drev tidligere og ansatte folk, og det er mange som ikke fikk tilbud om jobb fordi de la skjul på ting under intervjuet og så kom det fram i referansene. Ikke fordi det som ble skjult var uforenelig med jobben, men fordi det ikke frister å ansette noen som ikke er åpne og ærlige. 

Anonymkode: ac910...518

Skrevet

De har jo ikke noe med at du er gravid

Anonymkode: 6a277...218

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke lett... 

For en dårlig innpakning av spørsmålet «Er du gravid?» 

Anonymkode: a505a...3ea

Skrevet

Fortell det. Om det er deg de vil ha, så får du jobben uansett om de må vente på deg. Jeg har vært på jobbintervju med stor mage, og fikk jobben. Ei venninne stilte på intervju med 4 uker gammel baby i vogn og sa at hun ønsket å ha utvidet permisjon. Hun fikk jobben. Arbeidsgivere liker dårlig folk som skjuler sannheten. Jeg drev tidligere og ansatte folk, og det er mange som ikke fikk tilbud om jobb fordi de la skjul på ting under intervjuet og så kom det fram i referansene. Ikke fordi det som ble skjult var uforenelig med jobben, men fordi det ikke frister å ansette noen som ikke er åpne og ærlige. 

Anonymkode: ac910...518

Ja. Ærlighet varer jo lengst. Jeg håper de ønsker å ansette meg uansett. Takk for svar 

Skrevet

De har jo ikke noe med at du er gravid

Anonymkode: 6a277...218

Tja...?..

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva bør man gjøre?  Graviditet skal jo liksom ikke være avgjørende...Men. Hva tror dere? 

Jeg tror det finnes slike folk enda.

Anonymkode: b2b49...6a3

Skrevet

Min forrige arbeidsgiver var elendig slik. Daglig leder var av den formening om at hvis man skulle ut i permisjon (mor eller far) så skulle man ikke få jobben. Heldigvis skjulte en far at han skulle ut i perm slik at han ikke ble luket bort fra søknadsprosessen. I første omgang søkte jeg også på en jobb der mens jeg fremdeles var i permisjon. Da ble andre som langt mindre kvalifisert (og mindre erfaring) enn meg valgt. Da jeg etter permisjonen la inn en åpen søknad hadde de plutselig en åpning til meg allikevel siden jeg var så godt kvalifisert og ville passe rett inn.... Daglig leder sa at hadde han visst at den faren skulle ha permisjon skulle han aldri ha ansatt han så meningene var ganske klare. Selskapet  brøt for øvrig flere diskrimineringslover/arbeidsmiljølover. Forsøkte man å ta opp noe fikk man beskjed om at det var lange søkelister og at man lett kunne byttes ut.

Av prinsipp ville jeg faktisk ikke delt at jeg skulle ut i perm i en intervjurunde om jeg skulle stå i en slik situasjon igjen. Helt sikkert mange ålreite arbeidsgivere, men det er noen skikkelige drittsekker der ute som kan sette deg til side og skylde på at andre var bedre kvalifisert, mer erfaring osv.

Anonymkode: 93de2...9bf

Skrevet

Kommer jo mye an på hva slags arbeidsplass det er. De fleste større arbeidsgivere har et profesjonelt forhold til sånt. Men små aktører i bransjer som har stort gjennomtrekk, mye ufaglært arbeidskraft og er utsatt for tøff konkurranse kan nok være mer kyniske. 

Anonymkode: d6ceb...79a

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

For en dårlig innpakning av spørsmålet «Er du gravid?» 

Anonymkode: a505a...3ea

Det er din tolkning i lys av innlegget, tenker jeg. 

Spørsmålet er konsekvent til menn og kvinner. Det omfatter alt fra feks graviditet, men også kronisk sykdom arbeidsgiver må ta hensyn til, studier kandidaten går på som vil kreve perioder med permisjoner (mange av våre kandidater går, eller skal gå, i høyere studier - noe vi oppfordrer og tilrettelegger for), aleneforsørger som trenger hjelp med tilpasset arbeidstid, biverv, andre arbeidsgivere mm. 

Har faktisk aldri hatt gravide på intervju selv, men mange som blir det innen 1år i fast stilling 🙂 Vet andre ledere hos oss har ansatt gravide, og de har alle sagt at de er det på intervju. Hos oss er kvalifikasjoner og egnethet mest tungtveiende, det er alltids steder gravide kan være mens de lager nytt menneske og er i permisjon. 

Skrevet

Hvis det var før uke 12, ville jeg aldri sagt noe. Da har jeg jo ikke fortalt det noen andre enn aller nærmeste familie og venner, og det kan gå galt.

Hvis det var mellom 12 uker og OUL, ville jeg kun sagt noe dersom jeg var helt åpenbart gravid. Ellers ville jeg skjult det. Flere av mine venninner har fått dårlige nyheter på OUL.

Etter OUL ville jeg sagt det. Da begynner jo permisjon å nærme seg, og med lang oppsigelsestid ville jeg uansett ikke fått jobbet så mye før permisjonsstart.

Anonymkode: f109e...280

Skrevet

Hi her igjen.

Jeg fortalte i intervjuet at jeg var gravid, ingen dårlig stemning pga det. Var et godt intervju. Fikk tilbakemelding på at jeg hadde kvalifikasjonene de var ute etter, men at jeg likevel ikke rakk helt opp... Ble så lei meg ! Hadde jeg vært mann så hadde jeg ikke trengt å si noe om graviditeten. Urettferdig !

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her igjen.

Jeg fortalte i intervjuet at jeg var gravid, ingen dårlig stemning pga det. Var et godt intervju. Fikk tilbakemelding på at jeg hadde kvalifikasjonene de var ute etter, men at jeg likevel ikke rakk helt opp... Ble så lei meg ! Hadde jeg vært mann så hadde jeg ikke trengt å si noe om graviditeten. Urettferdig !

Er du synlig gravid? Nå vil du aldri vite om du "ikke rakk helt opp" fordi du er gravid, eller fordi det faktisk var en bedre kandidat. Det er derfor jeg anbefalte deg å ikke si noe. Nå kan dette potensielt gnage en stund, avhengig av hvor mye du ønsket denne jobben.

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi her igjen.

Så dumt, Hi. Prøv å tenke at en bedrift med ledere som tenker slik er en bedrift du egentlig ikke ønsker å jobbe i.

Jeg har ikke sett tråden din tidligere. Jeg ville helt klart ikke sagt fra såsant jeg ikke var synlig gravid. Selv om det ikke er lovlig er det fremdeles mange arbeidsgivere som fremdeles dessverre skviser bort kvinner kun pga. kjønn. Vet om tilfeller hvor de unnlater å ansette kvinner som ikke har fått barn eller som ikke har fått alle barn de vil ha, for de ønsker ikke at ansatte skal ta permisjon. Og fedrene skvises til å finne permisjonsløsninger som passer arb.giver best, selv om det ikke nødvendigvis passer foreldrene eller barnet.

Så nei, man kommer ikke nødvendigvis lengst med ærlighet, dessverre! Før ville jeg sett på det som en selvfølge å si fra, mener at man skal være ærlig. Men har sett så mange ganger at om man er ærligere enn nødvendig, da blir man ofte straffet for det.

Håper du har en annen jobb nå, Hi? I så fall har du god tid på deg til å søke andre jobber før du føder og mens du er i permisjon. Lykke til videre, både med svangerskap og fødsel og rett jobb, når den dukker opp :)

Anonymkode: 04197...ac0

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi her igjen.

Det hadde du ikke trengt å si noe om heller! Det var et valg du selv tok og da passer det vel ganske dårlig å syte etterpå og rope urettferdig.... Livet er, hvis du som voksent menneske enda ikke har skjønt det, urettferdig. Men denne gangen kunne du faktisk spart deg selv følelsen v urettferdighet og bare ikke sagt noe om graviditeten. Det er en privatsak og ingenting en evt arbeidsgiver har noe som helst med i intervjusituasjonen.

Anonymkode: 5d928...448

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du synlig gravid? Nå vil du aldri vite om du "ikke rakk helt opp" fordi du er gravid, eller fordi det faktisk var en bedre kandidat. Det er derfor jeg anbefalte deg å ikke si noe. Nå kan dette potensielt gnage en stund, avhengig av hvor mye du ønsket denne jobben.

Jeg hadde følt jeg hadde lurt de hvis jeg ikke sa noe. Jeg er over halvveis i svangerskapet..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...