Gå til innhold

Kjøper du julegave til alle tante/onkelbarn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

I vår familie slutter vi med gave til nieser og nevøer når de er konfirmert. Det har alltid vært slik og ingen setter spørsmålstegn ved det.

Anonymkode: a793e...2be

Så kjipt 😕

Anonymkode: 51f08...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun er 20 år gammel er det jo ikke foreldrene som bestemmer om hun skal få. Hvis dere har et godt forhold til henne og har lyst, så fortsett å gi gaver.

Personlig kan jeg godt forstå at man ikke ønsker gaver fra alle i hele slekten. Vi prøver å feire ganske minimalistisk med lite fokus på gaver, men besteforeldre og tante og onkler endte med å feire hos oss i fjor, og da var mengden gaver helt utrolig. Det var et helt fjell med gaver under treet og det tok lang tid å åpne. Jeg vil mye heller at barna skal få en liten oppmerksomhet fra kun de nærmeste enn at de skal forvente masse leker og dilldall som blir stående ubrukt og deretter kastet eller gitt bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi stopper når dei er konfimert, og synst i grunn det er greit.. Får litt vondt av dei, men det kjem heile tida nye små så ellers hadde me aldri blitt ferdig med gaver. 

Har 20 tante /onkel barn. 

Men eg har begynt å kjøpe gaver til barna deiras igjen 😊 

Men eg trur nok dei hadde vore glade for gaver enda lenger, enten det hadde vore gavekort eller andre ting. Så det kan eg ikkje skylde på 

Anonymkode: c891c...a9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig er det bare 2 barn i vår familie. Så til nå er ikke det noe å tenke over. Men da vi var yngre sluttet mine foreldre og tanter/onkler å kjøpe julegave til nieser og nevøer fra 18 år. Men det er fordi vi ble så mange etterhvert slik jeg skjønte det. 

Anonymkode: bdf92...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt ulogisk å stoppe ved konfirmasjonsalder. Mange får da gave kun fra foreldre og evt besteforeldre, da de (selvsagt) ikke har egen familie ennå, og søsknene er gjerne små og er med på gaven fra foreldrene. Stusselig å sitte på julaften med 1-3 gaver mens man fortsatt er i en alder hvor det er stas med gaver.

Hvis jeg hadde behov for å slutte å gi gaver på et tidspunkt ville jeg ventet til de i det minste hadde egen familie og/eller voksne søsken å få gaver fra.

Anonymkode: 87fc7...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir til alle mine tre tantebarn og kommer ikke til å slutet med det. Min tidligere samboer hadde ni søsken, lite eller ingen kontakt med noen av de så der var det kun en søster og hans familie vi ga til. For meg var dette veldig rart, men etterhvert som årene gikk så skjønte jeg det. Jeg har kun møtt tre av ni søsken etter å ha bodd sammen i 11år. 

Min tante og onkel på min morsside stoppet vel med gaver når vi ble tennåringer, men nå som jeg har fått barn har de plutselig starta igjen. Det var ikke noe savn når de slutta med gaver, for det var veldig rare gave vi fikk. Nå har det blitt skikkelige gaver. Ikke dyre gaver, men gaver jeg blir veldig glade for. Mye hjemmelaget også. 

Tante og onkel på min fars side har jeg alltid fått gave av, men når de skilte lag og jeg fikk barn valgte min onkel å gi gaver til mine unger istede for meg. Som han sa så ante han ikke hva han kunne finne til meg, men til ungene kunne han sende sine unger i butikken. Jeg får gave av han innimellom, men ikke fast. Helt greit. Jeg får jule og bursdagsgave av min tidligere tante hvert år. Igrunn litt morsomt, for hun hatet å kjøpe gaver og ikke minst shoppe, nå elsker hun det. 

Anonymkode: fd3b5...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For noe tull! En femtenåring er fremdeles et barn. Slemme familiemedlemmer som ikke gidder å gi gaver til nieser og nevøer som er bikket 15. Da hadde jeg kuttet ut hele gavestyret til deres barn også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎10‎.‎2019 den 22.10, Anonym bruker skrev:

I vår familie slutter vi med gave til nieser og nevøer når de er konfirmert. Det har alltid vært slik og ingen setter spørsmålstegn ved det.

Anonymkode: a793e...2be

Nei det er ikke sikkert de tør det. Enkelte synes det er ubehagelig å "be" om gaver. 

Anonymkode: 64c9c...d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎10‎.‎2019 den 9.35, Anonym bruker skrev:

Vi stopper når dei er konfimert, og synst i grunn det er greit.. Får litt vondt av dei, men det kjem heile tida nye små så ellers hadde me aldri blitt ferdig med gaver. 

Har 20 tante /onkel barn. 

Men eg har begynt å kjøpe gaver til barna deiras igjen 😊 

Men eg trur nok dei hadde vore glade for gaver enda lenger, enten det hadde vore gavekort eller andre ting. Så det kan eg ikkje skylde på 

Anonymkode: c891c...a9d

Hvis grunnen for å kutte ut gaver er fordi man ikke rekker å åpne alle gavene i løpet av kvelden, så ville jeg heller ha revurdert antallet gjester på selve julekvelden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det skal lages regler for det, så er det jo noe dere gjør i fellesskap ikke sant. Ingen kan komme og bestemme hvem du skal gi til, eller ikke gi til, sånn uten videre :)

Jeg kjøper til alle tantebarn, men de er enda små. Vet ikke hvordan det blir når de blir store, i min familie har det vært vanlig å gi gaver til barna fylte 16 år.

Hvis ikke jeg husker feil ble grensa flytta til 18 år da deres egne barn ble 16 :P:P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gir til alle. Nå er det bare mannens søsken som har fått barn, og de er alle under konfirmasjonsalder, men vår sønn som er over 15, får gaver fra dem.

Min onkel gir kun gaver til barna, det vil da si til mine barn. Ingen av oss voksne får julegaver, verken onkelbarn, søsken eller andre, så onkel har kun 3 gaver  kjøpe, er for øvrig oftest jeg som kjøper de gavene da, så vippser han meg penger.

Anonymkode: 0f272...71a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det rett, at dette hovedsakelig går ut over dine barn, TS? Hvis det er slik at du har store unger og brødrene dine små, tenker jeg at det er mer rimelig å avtale at dere slutter å gi gaver til tantebarn i det hele tatt.

Synes det er noe suspekt i å fremme forslag om en avtale som gjør at en selv ikke trenger gi, men samtidig pålegger andre å fortsette å gi til ens egen familie. Hadde vært annerledes om dere alle hadde store/små barn og det totalt sett ble veldig mye gaver på hver, men i en liten familie gir man til dem som er, eller så dropper man det til alle. Man sier i alle fall ikke «du skal gi til mine, men jeg skal ikke gi til dine»!

Endret av Mostly Harmless
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/19/2019 at 8:41 PM, Anonym bruker said:

Fikk beskjed at (samboerne til) brødrene mine har bestemt at fra nå skal ikke tante/onkelbarn over 15 år få julegave. Grunnen er fordi de er så store nå og det helst er de små som koser seg med julegavene.

 

vi har liten familie og det betyr at min 15 åring får gave fra oss, farmor og mormor/morfar. Ungene til brødrene mine får selvsagt 3 gaver av onkel/tante på vår side og 3 fra motsatt side.

nå er det ikke antall gaver som er viktig, men skal jeg ikke kjøpe julegave til tanteungen min på 20 lengre? Jeg tenker at det faktisk er hun som trenger gave, bor på hybel og har lite å rutte med. Synes ikke ungdommen at det er koselig med en liten hilsen fra tante? Ellers skal bare småsøsken få gaver?

 

vi kjøper verken gave til søsken eller veldig dyre gaver, så det er ikke antall gaver som er problemet i vår slekt. Men det er visst de små som får leker som skal prioriteres på julaften. Jeg hadde nå tenkt å kjøpe gaver til mine tantebarn til jeg ble « gamle skrullete tante Olga»! 

Anonymkode: bf751...49b

Ja det gjør jeg :) har 4 , 2 små og 2 store

Anonymkode: 64bd3...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei det er ikke sikkert de tør det. Enkelte synes det er ubehagelig å "be" om gaver. 

Anonymkode: 64c9c...d56

Altså, jeg er jo en del av denne familien, og jeg har heller aldri tenkt over det før jeg så denne tråden. Så det er ikke slik at jeg har hatt lyst til å spørre om hvorfor, men ikke turt. Det har bare alltid vært slik. Og siden jeg er vokst opp slik, synes jeg det er helt ok. :) Og vi har videreført det.

Anonymkode: a793e...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...