Gå til innhold

Kjøper du julegave til alle tante/onkelbarn?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fikk beskjed at (samboerne til) brødrene mine har bestemt at fra nå skal ikke tante/onkelbarn over 15 år få julegave. Grunnen er fordi de er så store nå og det helst er de små som koser seg med julegavene.

 

vi har liten familie og det betyr at min 15 åring får gave fra oss, farmor og mormor/morfar. Ungene til brødrene mine får selvsagt 3 gaver av onkel/tante på vår side og 3 fra motsatt side.

nå er det ikke antall gaver som er viktig, men skal jeg ikke kjøpe julegave til tanteungen min på 20 lengre? Jeg tenker at det faktisk er hun som trenger gave, bor på hybel og har lite å rutte med. Synes ikke ungdommen at det er koselig med en liten hilsen fra tante? Ellers skal bare småsøsken få gaver?

 

vi kjøper verken gave til søsken eller veldig dyre gaver, så det er ikke antall gaver som er problemet i vår slekt. Men det er visst de små som får leker som skal prioriteres på julaften. Jeg hadde nå tenkt å kjøpe gaver til mine tantebarn til jeg ble « gamle skrullete tante Olga»! 

Anonymkode: bf751...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, TinaK 1990 skrev:

Alltid!!! Hvorfor slutte med det? 

Nei det er jo det jeg også lurer på. Hva er argumentene for at eldre tante/onkelbarn ikke blir glad for gaver? Hvorfor skal man slutte når de er 15/18 år?

Anonymkode: bf751...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør det enkelt. Vi vippser 100,- pr barn til foreldrene, så bruker de pengene til å kjøpe en spleisegave. Vi brys oss ikke om de er 3 år eller 25 år. Alle skal få!

Anonymkode: bb937...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem med eksmannen. Han bestemte at vi skulle kutte ut tante/onkel-gavene. Det dreide seg om én person på hans side og fem på min. Men for meg er det helt unaturlig. Jeg gir ikke store gaver, det har jeg ikke råd til, men jeg forsøker å gi noe de blir glad for. Å gi en julegave viser jo omtanke. Det blir man aldri for gammel til å få.

Anonymkode: 1d0ea...723

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper til alle uansett alder, men vi har ikke så mange heller. 1 voksen, 1 tenåring og 3 små. Til den voksne har summen blitt redusert betraktelig de siste årene, ettersom hun tjener godt og kan kjøpe det hun vil selv, og vi har dårlig råd. Men noe gir vi uansett.

Mine tanter og onkler på mamma sin side sluttet å gi gaver ved konfirmasjonsalder. De på pappa sin side gir fortsatt, selv om jeg er passert 40. Det er ikke store ting, en av dem kan gi f.eks. en pakke kjeks eller en pose kaffe, men det er hyggelig å bli tenkt på uansett. :)

Anonymkode: 87fc7...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og om du har lyst til å fortsette å kjøpe gave til dine tantebarn, så bare gjør det. Du trenger ikke la andre bestemme det. :)

Anonymkode: 87fc7...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gir til alle på min side, jeg har fire søsken og foreløbig 6 tantebarn mellom 6 og 16 år. Kan ikke se for meg at vi skal slutte å gi til hverandres barn.

På mannens side ba de om å slutte, så da ble det sluttet. Det var nevøene selv som ville at vi skulle slutte da, for de ble voksne og følte de måtte gi noe tilbake og det ble for mye for dem. Så de får et julekort og det er det. Gir til et onkelbarn på den siden, han er 17 år, sammen som ene sønnen vår og han er her mye, så han får gave.

Anonymkode: b1248...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare én gutt jeg er tante til som får julegave, men til gjengjeld er det sju grandtante-barn som får gaver. De er under 15 alle disse sju, da, mens nevøen min er 23, og barnløs samboer. 

Anonymkode: d8e82...c45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg får ikke fra alle nkler og tanter lengre, bare fra dem jeg har mest kontakt med. Etter konfirmasjonsalder regner jeg med at det blir mer gjensidighet i gavene slik at jeg fortsetter å gi gaver til dem som gir egne gaver til meg. 

Anonymkode: 4656c...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk gave av mine tanter og onkler til jegvar rundt 30 år og fikk barn selv, det har blitt en nedtrapping naturlig gjennom årene. 

Selv har jeg bare to («ekte») tanteunger, ei på 20 i England og ei på på 4 år her i Norge. Min søsters samboer har to tenåringer som vi også gir gaver til. Synes 15 år var tidlig å slutte og gi gaver. 

Anonymkode: 8ab0b...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 32 og får fortsatt julegave av mine tanter/onkler 😁 er stort sett flaxjulekalender med en sjokolade eller noe, men d er jo kjempe kos at de tenker på oss.. jeg  kommer garantert til å gjøre det samme når mine tantebarn blir voksen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie slutter vi med gave til nieser og nevøer når de er konfirmert. Det har alltid vært slik og ingen setter spørsmålstegn ved det.

Anonymkode: a793e...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I vår familie slutter vi med gave til nieser og nevøer når de er konfirmert. Det har alltid vært slik og ingen setter spørsmålstegn ved det.

Anonymkode: a793e...2be

Men hva er argumentet for å slutte?

Anonymkode: bf751...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men jeg får ikke fra alle nkler og tanter lengre, bare fra dem jeg har mest kontakt med. Etter konfirmasjonsalder regner jeg med at det blir mer gjensidighet i gavene slik at jeg fortsetter å gi gaver til dem som gir egne gaver til meg. 

Anonymkode: 4656c...500

Jeg trenger ikke gaver tilbake. Men ønsker å vise at tante husker på de. 

Anonymkode: bf751...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg! Men nå er vi blitt så mange at det blir kun julegaver til barna i familien framover.

Anonymkode: ef1cc...be0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg trenger ikke gaver tilbake. Men ønsker å vise at tante husker på de. 

Anonymkode: bf751...49b

Tja, det er greit nok et par år, men etter 10-15 år regner jeg med at det er greot å ta hintet om at de enten ikke bryr seg om relasjonen eller at de ikke liker gaveutveksling.

Anonymkode: 4656c...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk bare gaver fra våre tanter og onkler til vi var 16 år, så etter de fikk jeg kun gave fra foreldrene mine, søsteren min og venner. Jeg syntes det var litt kjedelig. 

Anonymkode: 980c8...78b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi fikk bare gaver fra våre tanter og onkler til vi var 16 år, så etter de fikk jeg kun gave fra foreldrene mine, søsteren min og venner. Jeg syntes det var litt kjedelig. 

Anonymkode: 980c8...78b

Hvpr mange ga du gaver til da du var 17?

Anonymkode: 4656c...500

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva er argumentet for å slutte?

Anonymkode: bf751...49b

At det alltid har vært slik? Har aldri tenkt over det før jeg så denne tråden. Jeg tror den oppprinnelige grunnen er lost in the mist of time ...

Anonymkode: a793e...2be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi kuttet ut de som er over 20 nå: Mødrene (mine svigerinner) som bestemte. Voksne får en liten oppmerksomhet til max 200. Vi har valgt å kutte ned på jula men gir mer til bursdager. Helt greit syns jeg for jula var begynt å bli veldig dyr. Nå er det mer fokus på familietid og kos isteden for materielle ting.

Anonymkode: ca158...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bestemmer selv hvem du vil kjøpe til 😊 

Har noen i familien som skal bestemme hvem jeg skal kjøpe til elle ikke. Vi lager avtaler oss i mellom, den ene skal ikke få bestemme om jeg skal kjøpe til min kusine eller ei. Jeg gir til de som jeg alltid har gitt til. 

Anonymkode: 51f08...dfc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...