Gå til innhold

hva er vanlig her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp! Hjemme har man ett, to, tre barn å passe på (noen har flere), på sfo er det en drøss med barn og veldig få voksne + MYE større område å holde øye med. 

Hvis du ikke har full kontroll hjemme, hvordan kan du kreve at sfo har det?

Anonymkode: aec61...c57

Vi betaler for at de skal passe på barna våre. Selvsagt forventer vi at de tar det ansvaret fullt og helt. Vi forventer at barna er trygge og ivaretatt. 

Anonymkode: 27055...020

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi betaler for at de skal passe på barna våre. Selvsagt forventer vi at de tar det ansvaret fullt og helt. Vi forventer at barna er trygge og ivaretatt. 

Anonymkode: 27055...020

Men er ikke barna trygge og ivaretatt da? Hva forventer du egentlig? 

Anonymkode: a839e...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en forelder spør meg om jeg kan garantere at barnet er 100% trygt hele SFO-tiden og at det ikke kommer til å bli skadet eller falle ned fra et tre, så kan jeg svare at det kan jeg garantere. Men da må du komme med et hundehalsbånd med lenke sånn at jeg kan dra barnet med meg rundt der jeg ferdes.  Båndet må være langt nok til alt jeg kan binde det til et tre eller gjerde dersom jeg må løpe avsted for å hjelpe et annet barn... Alternativ 2 er å låse barnet inne på et rom sammen med mykt papir og fargestifter, der er det temmelig trygt. Bortsett fra om det blir brann da. 

Nei, vi har ikke kontroll på hvor hver enkelt unge er til enhver tid. Vi har tavlesystem og alt mulig rart for å holde kontroll, men unger er unger, og plutselig glemmer de å sette navnet sitt på rett sted. Nei, vi er verken innemurt eller innestengt bak høye gjerder, så ja, barnet ditt kan gå hjem uten at vi ser det.  Og ja, det kan ta tid før vi oppdager det. Kanskje du til og med oppdager det før jeg oppdager det, eller kollegaen min gjør det. Han og jeg har nemlig 28 andre unger vi skal følge med også, selv hundebånd hjelper ikke på det,det blir rett og slett for mange unger i båndet. .

Men vet du hva? Skal jeg fortelle deg en hemmelighet? På skolen er det mye verre. Men SFO for det meste har en bemanningsnorm på 15 barn pr voksen, er det på skolen kanskje 12-15 vakter ute som skal passe på 400 barn. Så du kan trøste deg med at de fleste ungene som faller ned av trær eller stikker av uten at voksne ser det, gjør det i skoletida, ikke på SFO. 

Jeg skal love deg at det hadde skjedd mye mer ulykker med ungene hjemme enn om de er på sfo. For selv om vi ikke vet akkurat hvor gullungen din er akkurat med en gang, kanskje må vi lete litt også - for vi er ikke sikre på om han er og spiller fotball med Emil eller er i "klatreparken" med Martinus. Om en av ungene faller eller trenger hjelp av andre grunner, vet de andre ungene hvor de finner voksne som de kan be om hjelp. 

Nei, du har helt rett. Vi har ikke 100% kontroll når ungene ikke er i klasserommet, ente det er på SFO eller i skoletida. Heldigvis vil jeg si. Det betyr at ungene får tid for frilek og andre typer leker de liker å holde på med.  Frilek er kanskje noe av det mest undervurderte i mange kretser. Alle disse aktivitetene som SFO-ledere og andre sjefer, og gjerne foreldre så gjerne vil ha, sånn at SFO ikke bare skal være oppbevaring, er faktisk mest gøy for nettopp ledere og foreldre. De aller fleste ungene vil gjøre det de har lyst til, enten det er å spille ball, tegne, bygge lego eller sitte i en krok og snakke med vennene sine. Husk dette er barn som har blitt "bossa" rundt hele dagen, som sitter på skolebenken og jobber og gjør det andre sier de skal gjøre i 4-5 timer .

Til å ha så dårlig kontroll som vi har, er det jo helt fantastisk at vi har sånn flaks som vi har, for det går utrolig nok bra. Selv de gangene Simen bestemmer seg for å gå hjem uten at vi vet det. 

Som andre sier her: Skole / SFO er ikke det samme som barnehage. Og det skal det ikke være heller, for det forventes at unger fra 6 år og oppover og som ikke har spesielle diagnoser, klarer å forholde seg til regler og ikke stikker av verken i skoletida eller sfo-tida. Og det gjør de aller fleste.

Anonymkode: 82992...5fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...