Gå til innhold

hva er vanlig her?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

mitt barn går første året på skolen og det går på sfo, synes de har så dårlig oversikt, ikke alltid de vet hvor barnet/barna er engang, er dette vanlig?

Føler det er utrygt, ikke det jeg tror noe skjer,men jeg synes de skal ha bedre oversikt. Vet om et par skolen i nabokommunen har bilder av alle barna der de plasser hvor de er, tror det kanskje hadde vert en fordel her også.

Kan jeg forhøre meg om dette eller vil jeg hørtes ut som en hysterisk hønemor da?

Anonymkode: b18df...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her har sfo-en ikke 100% oversikt til enhver tid. De vet jo at barna er på skolens lekeområde, men alle voksne vet ikke hvor alle barn er til enhver tid. De har hver sin del av uteområdet de holder øye med men barna springer fritt imellom. Det er et stort område og skolen ligger i midten så det er ingen plass hvor man kan overskue hele området på én gang. Den første voksne du treffer vet ikke alltid hvor akkurat ditt barn er, men det er alltid noen som vet det.

Nå har jeg hatt barn på sfoen i 5 år tilsammen, og jeg synes det fungerer greit - men overgangen fra barnehagen var stor! 

Anonymkode: bd731...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sfo her merket ikke at barna gikk hjem en gang. 

Anonymkode: 497c1...4c6

Det er jo fordi dere ikke gå beskjed da..  

Anonymkode: 535f6...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hysterisk hønemor deluxe. 

Umulig å holde styr på 100 barn, når man er 8-9 voksne. Slapp av, menneske!

Anonymkode: 4409e...035

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

mitt barn går første året på skolen og det går på sfo, synes de har så dårlig oversikt, ikke alltid de vet hvor barnet/barna er engang, er dette vanlig?

Føler det er utrygt, ikke det jeg tror noe skjer,men jeg synes de skal ha bedre oversikt. Vet om et par skolen i nabokommunen har bilder av alle barna der de plasser hvor de er, tror det kanskje hadde vert en fordel her også.

Kan jeg forhøre meg om dette eller vil jeg hørtes ut som en hysterisk hønemor da?

Anonymkode: b18df...bbe

Nei vet du hva, det får være grenser for hvor hysterisk dagens foreldre skal være! Kan du ikke bare pakke ungen din inn i bobleplast og sette på han gps hvis du ønsker en unge som blir totalt hjelpesløs? 

Anonymkode: da488...a3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var Sfo også bare en oppbevaringsplass hvor de satt barna foran ipad/YouTube på skjerm. Ikke 100 pros oversikt, men de fulgte nogenlunde med. Spesielt 1.klassingene. 

Vi var heldige, bhg hadde hele siste året forberedt barna med at de feks fikk utepass så de fikk gå "alene" utenfor gjerdet eller ut på uteområdet uten voksen i noen minutter før alle kom, det var flere regler (likhet med skolen sine) på oppførsel som de måtte holde - Hvis ikke ble utepasset inndratt osv. 

Man så stor forskjell på de barna fra denne type forberedelser og de som ikke var det. Så vi personlig hadde aldri problemer med det, men har hørt om de som plutselig fant ungen sin på trappa hjemme fordi de hadde vandret bort fra skolen feks. 

Nå i 2.klasse byttet vi til Ifo, som er skolefritidsordning i regi av idrettslaget. Der har de mye bedre oversikt over barna, aktiviteter (sjakk klubb, fotballskole, skirenn, hinderløype osv), i tillegg til varmmat og leksehjelp. Meget god avkastning for pengene. Hadde nok overlevd Sfo, men det er veldig kjekt sånn Ifo er lagt opp. Og bonus for god kontakt med de som driver Ifo. 

-Jeg forstår deg godt den følelsen du sitter med, hi. Men sfo/aks er og blir bare en upersonlig oppsamlingsplass, og hører det samme fra alle foreldre jeg kjenner at det virker uoversiktlig, men det er lite man får gjort med det. Du får bare huske det at det går stort sett veldig bra fordet 🙂

Anonymkode: 1f26b...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en stor overgang fra barnehagen til SFO, men mest for mødre. Du kan selvfølgelig ikke kreve at de har et kart med små utklippede bilder av barna som de flytter rundt på. Det går nok bra!

Anonymkode: 3312f...a45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overgangen fra barnehage til skole er stor, særlig med første barnet som man selv også er litt usikker.

Men det er skolebarn det er snakk om, som er ute og leker. Det er ikke et inngjerdet område lenger, og de går fra sted til sted hele tiden. Selvfølgelig kan ikke de ansatte ha 100% kontroll på hvor alle er hele tiden.

Her får barna beskjed om at de må gi beskjed til hovedvakten ute om de går inn, så når du kommer for å hente er det alltid en hovedvakt i nærheten av hovedinngangen som kan fortelle deg om barnet er inne eller ute. Så er det noen vakter spredd rundt ute så du kan ta en runde og spørre om de har sett "Tiril" i det siste. 

Det har vært episoder her hvor barn har gått hjem, på mine år som sfo-forelder (jeg har fire barn så det blir en stund) har jeg hørt om det to ganger. Da tas det selvfølgelig tak i, sfo og foreldre må samarbeide om å få barnet til å forstå at når de er på sfo må de være på sfo til de blir krysset ut enten fordi foreldrene henter eller fordi de har et klokkeslett de skal gå på og da må si hadet og bli krysset ut.

 

Anonymkode: e2538...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har de klype-system.

De har ei tavle som er inndelt i : i innelek og utelek. Og en kurv man setter på klypa etter at man har sagt ha det. 

Anonymkode: 535f6...78c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo fordi dere ikke gå beskjed da..  

Anonymkode: 535f6...78c

En av de ansatte trodde datteren vår ikke skulle ha sfo den dagen. Hun leste feil på listen. Datteren vår gikk derfor hjem alene. Jeg var hjemme og skulle på et møte på skolen 2 timer senere. Da ble selvfølgelig datteren vår med. En annen ansatt får da se henne og begynner å kjefte for at jeg ikke har skrevet henne ut når jeg hentet henne. På deres lister var hun nemlig skrevet inn, men ikke ut. Likevell hadde ingen reagert på at de ikke hadde sett henne på over 2 timer.

Anonymkode: 497c1...4c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar

Ja så klart det er stor overgang fra barnehage til skole,men jeg personlig mener de bør ha mer kontroll.

Hvis for eksempel et barn henger seg fast i et tre da og blir kvalt, så må jo de ansatte leve med det hele livet, og det ødelegger livet til de som mister barnet sitt.

Anonymkode: b18df...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar

Ja så klart det er stor overgang fra barnehage til skole,men jeg personlig mener de bør ha mer kontroll.

Hvis for eksempel et barn henger seg fast i et tre da og blir kvalt, så må jo de ansatte leve med det hele livet, og det ødelegger livet til de som mister barnet sitt.

Anonymkode: b18df...bbe

Hvor mange barn har dødd på sfo? Det er jo voksne det som følger med, men du kan jo ærlig talt ikke forvente at alle ansatte skal ha kontroll på hvert enkelt barn? 

Anonymkode: a839e...f35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Anonym bruker said:

Hvor mange barn har dødd på sfo? Det er jo voksne det som følger med, men du kan jo ærlig talt ikke forvente at alle ansatte skal ha kontroll på hvert enkelt barn? 

Anonymkode: a839e...f35

har vel aldri skjedd,men det kan skje... synes man bør kreve litt

Anonymkode: b18df...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

har vel aldri skjedd,men det kan skje... synes man bør kreve litt

Anonymkode: b18df...bbe

Skolebarn må kunne være ute å leke uten å ha voksne til å passe på seg hele tiden... Slipper du aldri 6-åringen din ut av syne?

Anonymkode: e2538...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare flaks at det går så bra som det gjør på SFO. En svært kostbar og dårlig oppbevaringsplass, men vi har ingen andre alternativer. Bare sett av en halvtime til å lete etter barnet og klær ved henting og se frem til om to til tre år. Da er marerittet over og du kan heller bekymre deg for om barnet kommer seg trygt hjem alene. 

Anonymkode: 5fed8...ba0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare flaks at det går så bra som det gjør på SFO. En svært kostbar og dårlig oppbevaringsplass, men vi har ingen andre alternativer. Bare sett av en halvtime til å lete etter barnet og klær ved henting og se frem til om to til tre år. Da er marerittet over og du kan heller bekymre deg for om barnet kommer seg trygt hjem alene. 

Anonymkode: 5fed8...ba0

Nå må du ikke glemme at det er barna som er hovedfokuset på sfo da, ikke foreldrene.

Det er fritiden til barna, selvfølgelig er det frilek som gjelder. 

Noen foreldre kaller det oppbevaringsplass, men det er jo ikke negativt det. For at barna skal slippe å være nøkkelbarn og alene hjemme etter skolen får de en stor lekeplass og masse venner de kan være sammen med på sfo. De er ferdige for dagen med pedagosisk innhold og voksenstyrt lek, de er klare for frilek og moro.

Anonymkode: e2538...849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har de voksne ganske god oversikt, særlig over førsteklassingene. Førsteklassingene har på gule refleksvester ute, så de er lettere å få øye på. Vestene brukes frem til høsterien eller lenger om de ansatte ønsker det. 

Ellers er nå alle sfo i kommunen gjort om til aks (aktivitetsskole),  og vi får 2-ukersplan med aktiviteter og innhold. Én dag i uka har de turdag, en annen gruppeaktiviteter (får velge selv) og da vet hovedansvarlig hvor hvert enkelt barn er. Når de er ute, har de voksne selvfølgelig ikke mulighet til å fotfølge hvert barn, men de har ganske grei peiling på hvor barnet mitt er, ev hvor han var for litt siden. De forflytter seg jo ganske fort. 

Sønnen min har dessuten okergul jakke og det gjør at jeg ser han ganske lett i mylderet av sort, blått og rosa 😂

Anonymkode: aec61...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar

Ja så klart det er stor overgang fra barnehage til skole,men jeg personlig mener de bør ha mer kontroll.

Hvis for eksempel et barn henger seg fast i et tre da og blir kvalt, så må jo de ansatte leve med det hele livet, og det ødelegger livet til de som mister barnet sitt.

Anonymkode: b18df...bbe

Ser du på barnet hele tiden når det leker hjemme i hagen da? Sånn at om det henger seg fast i et tre er du der på sekundet og løsner det? Neppe...

Anonymkode: 8b681...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Anonym bruker said:

Ser du på barnet hele tiden når det leker hjemme i hagen da? Sånn at om det henger seg fast i et tre er du der på sekundet og løsner det? Neppe...

Anonymkode: 8b681...0bc

altså, nei,men det kan ikke sammeliknes da dette er SFO og ikke privat

Anonymkode: b18df...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

altså, nei,men det kan ikke sammeliknes da dette er SFO og ikke privat

Anonymkode: b18df...bbe

Nettopp! Hjemme har man ett, to, tre barn å passe på (noen har flere), på sfo er det en drøss med barn og veldig få voksne + MYE større område å holde øye med. 

Hvis du ikke har full kontroll hjemme, hvordan kan du kreve at sfo har det?

Anonymkode: aec61...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...