Gå til innhold

Hvor mange har begynt på julegaver??


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

😂 Eh jo... man får og skaffer seg jo ting og da endrer jo behovet seg. 

Anonymkode: f1289...7c4

Ok. Sånn er det ikke i min familie. Her ønsker man seg ofte ting man samler på eller ikke kjøper selv. 

Jeg ser ikke helt hvorfor det liksom skal vise mer omtanke at man kjøper gavene i desember enn i september. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 minutter siden, *Miss Marple* skrev:

Ok. Sånn er det ikke i min familie. Her ønsker man seg ofte ting man samler på eller ikke kjøper selv. 

Jeg ser ikke helt hvorfor det liksom skal vise mer omtanke at man kjøper gavene i desember enn i september. 

Det er nok stor forskjell på folk. :) Noen kjøper det de har lyst på til enhver tid, og da er det klart det blir vanskelig å vite flere måneder i forveien hva de ønsker seg.

Selv har jeg planlagt julegave til søsteren min for lenge siden, noe hun snakket om i sommer. Hun går ikke og kjøper seg ting bare fordi hun har lyst på det, for hun har noe tilsvarende som fungerer sånn noenlunde. Jeg vet det er noe hun kommer til å sette pris på, så jeg kunne fint ha kjøpt det for lenge siden uten at det hadde vært et problem.

Anonymkode: 38ddc...095

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp, det er bare oktober så hvorfor begynne med julegaver da??

Anonymkode: f1289...7c4

Jeg har feks kjøpt konsertbilletter til noen, de måtte jeg bestille når de ble lagt ut i juni. Derfor har jeg begynt tidlig. 
 

jeg er i gang, men ikke halvveis enda. Har begynt p planlegge resten. Jeg må også fordele kostnadene litt, pluss at rett før jul er det då mye å gjøre på jobb at jeg vil helst være ferdig med gavene da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi reiser bort i jula og kjøper gaver til kun de aller nærmeste, kjøpte siste i går :) Liker også å gi opplevelser, så nesten alle får billetter til et eller annet (som jeg vet de liker). Ungene får turen og lommepengene til denne, så det blir ikke veldig mye utenom.

Anonymkode: cb185...875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nettopp, det er bare oktober så hvorfor begynne med julegaver da??

Anonymkode: f1289...7c4

For å fordele utgiftene over flere mnd i stedet for å ta alt på en gang? Kjøper man en eller to hver mnd, så blir det ikke svindyrt i desember 

Anonymkode: f952b...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper til ca 25 stk, og jeg er ferdig med halvparten av de. Spør hva de ønsker seg, får noen tips og kjøper noe av det. Alt blir satt bort, og I desember, koser jeg meg med røkelse, julemusikk og innpakking av gaver 😍🤶🎅😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvem har sagt det er et problem? Ro deg ned nå. 

Anonymkode: f1289...7c4

Jeg er ferdig med halvparten av julegavene allerede. Å begynne tidlig betyr ikke at mottakerne ikke får noe de ønsker seg/trenger. Og det er forresten du som burde roe deg ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

1. fordi man ikke orker å stresse rundt i butikkene nærmere jul, når "alle andre er der".
2. fordi man ønsker å bruke desember på å slappe av og kose seg.
3. fordi man må dele opp innkjøpene over flere måneder for å få råd til det, å ta alt på én måned kan ødelegge økonomien for enkelte. Man kunne satt av et visst beløp i måneden, men da kommer man tilbake til punkt 1. og punkt 2.
 

Anonymkode: 9b508...b34

Skjønner ikke at «stresse rundt i butikker» fortsatt eksisterer?? Har du hørt om Internett? Du kan garantert kjøpe 80% av gavene der.

Anonymkode: b925e...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner ikke at «stresse rundt i butikker» fortsatt eksisterer?? Har du hørt om Internett? Du kan garantert kjøpe 80% av gavene der.

Anonymkode: b925e...bb5

Du ignorerte punkt 3: Fordele kostnaden over flere måneder. Det kan ikke internett gjøre for deg.

Og hvis du faktisk hadde tatt deg en tur på et kjøpesenter i desember, ser du at "halve" Norges befolkning tydeligvis ikke ønsker å handle julegaver på nettet, selv om jeg er ganske sikker på at de har hørt om internett.

Hos oss er oktober barnebursdag og Halloween, men når 1. november er kommet vil jeg begynne på alt av juleforberedelser. Jeg skal være helt ferdig innen 1. desember, for desember er bare til kos. :) 

Anonymkode: bf4dd...e12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt i gang og ALLTID ferdig før desember. I desember skal jeg kose meg hjemme med baking, julemusikk og pynt.

Anonymkode: cd4e6...bd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det med å fordele utgiften over flere måneder må være tidenes dårligste argument, det er da bare å spare litt hver måned ;)

Jeg prøvde et år å starte veldig tidlig, men det ble den dyreste jula jeg har hatt, for når desember kom måtte jeg bare kjøpe en liten tilleggsgave osv og vips ble det kjempedyrt, haha, det gjør jeg ikke igjen.

Men jeg kjøper ting når jeg kommer over det da, så jeg har jo kjøpt 3 gaver allerede. Var på høstferie i Danmark og fant noen ting som passet perfekt til et par av de vi kjøper til.

Ellers bruker jeg skattepengene til julegaver, betaler litt mer skatt enn jeg trenger hver måned, får igjen på skatten og setter de pengene på en gavekonto som i stor grad går til julegaver.

Anonymkode: 1550d...ddf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har handlet det meste til datteren min fordi mye av det hun ønsker seg må kjøpes på nett. Jeg har ansvar for å ordne til henne fra flere i familien. 

Jeg kjøper også jevnlig fra ca oktober. Setter av en sum hver lønning som brukes til julegaver sånn at det ikke blir så dyrt i desember. Også er det deilig å ha en avslappende desember, uten sjokk-shopping i siste liten. Føler jeg klarer å kjøpe gaver som passer til den enkelte når jeg har mer tid. 

Anonymkode: e341f...dd3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, Anonym bruker said:

Venninna mi sier at hu har kjøpt nesten alle julegavene alt. Jeg trur ikke helt det er sant for så tidlig begynner folk jo ikke, hu pleier å like å skryte også, men har dere kjøpt noen gaver? Jeg gjør det ikke før desember.

Anonymkode: f4eb6...d39

har 4 gaver igjen, så nesten ferdig , orker ikke og stresse med det i desember :) mest pga jeg skal flytte i desember :)

Anonymkode: 8f7d3...fa0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er godt i gang. Veit at det blir veldig travelt framover, og liker ikke å gå i butikker i desember. 

Anonymkode: 99d80...389

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte en del når det var 50 kroners salg på Sparkjøp 😀, Lego friends, City og bilbaner til 50 kr var helt genialt 😀. Førpris var opptil 400.

Anonymkode: bd802...f16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er såvidt i gang, senere ute i år enn vanlig, fikk 10% på alt på H&M nettbutikk så bestilte litt gaver til døtre og niese 4 år der igår. Kjøpte inn et par dyre Valipocellaviner på tax-free i sommer som står på lager. Idag fikk Ark-medlemmer 40% på alt i butikken (noen få unntak) så da handlet jeg litt. Handlet litt her og der på nett når jeg har vært sykemeldt 1 uke og skal slappe av på sofaen uansett. 

Anonymkode: 0b16f...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt flere julegaver. De jeg har kjøpt er bruksting, så jeg gir f i om de liker det eller ikke. Det går fint anåbrune selv om det ikke er helt deres stil. For min del hadde jeg droppet flere av de gavene. Mine nærmeste kjøper jeg gavene tettere mot jul, og etter deres ønsker og behov. 

Anonymkode: f723e...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper alltid når det er tilbud uansett når på året. Vet jeg at barna ønsker seg noe eller trenger det til jul så blir det kjøpt. Samme med gaver til resten av familien. Hvert eneste år er jeg ferdig med alle gaver til desember, mens mannen ikke er ferdig med sin familie. Vi må da alle sammen være med å shoppingstresset bare fordi han ikke planlegger julegavene i god tid. Det er stress det! I år skal jeg innhente julegaveønsker fra hans del av familien bak hans rygg slik at jeg får handlet inn før desember 😈

Anonymkode: 0d769...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år er jeg sent ute, har kun noen ordnet noen få gaver. Helt unormalt meg, jeg vil ha de fleste ferdige før desember. 

I min familie er ikke dette unormalt, nesten alle handler julegaver igjennom hele året. Alle utenom ungene har generelle ønskelister som gjelder alltid. Har vi nye ønsker sier vi det til mamma og hun gir beskjed videre til de hun mener det passer til. Hun syns ønskelister og gaver er kjempe gøy, så hun har full kontroll noe som vi andre syns er perfekt. Nå jobber alle i min familie uten om min mor mer, mer ugunstige tider og ingen har fri røde dager, slik at for å få kabalen til å gå opp i desember må gaver og mye ordner før desember om vi skal ha tid til å nyte med familien. Vi har en bursdag vi prøver å få alle samlet i og mellom 16-21 på julaften har alle fri. Selv julaften jobber vi alle, men vi har alle muligheten til å ikke jobbe selve kvelden. Kabalen på julaften er godt innarbeidet, men for oss er det julaften. 

Det er ungene som har gaver som endrer seg og som faktisk trenger ting, så det er de vi sparer til slutt. Vi andre har ikke ting vi trenger i den forstand. Flere av oss sparer på ting, slik at det vinglasset, den koppen, asjetten osv kan vi kjøpe i mai som like mye som i desember. Min mor ønsker seg hjemmelagede ting, da kan jeg ikke begynne å strikke noe i desember. Min ønskeliste er kule øredobber, deler til ett service jeg sparer på, tovede tøffler, kjeramikk og glasspynt i den stilen min familie vet jeg liker, og nå har jeg endel verktøy på ønskelista. Jeg kan egentlig kjøpe det selv, men det er raskere å låne av naboen enn å kjøpe det, så da har jeg satt det på ønskelista istede. Min mor syns det er supert, for da kan hun sende min far på shopping. Slikt liker han å kjøpe og ikke hun, men med endel små verktøy får hun flere gaver å pakke inn. Særlig når min far alltid finner noe ekstra han mener jeg bør ha. 

Mine unger har ikke gitt min søster ønskeliste på mange år, de har gitt beskjed om at de ønsker seg tøy. Min søster syns det er supert, for da blir hun presset inn i klesbutikker og ikke bare sportsbutikker som hennes unger bare vil ha klær ifra. Og siden mine er jenter er det fare for at hun finner noe til seg selv i samme slengen. Og det kjøpes ikke klær som kan byttes, for med klær på salg så blir det større gave, noe mine unger syns er enda gøyere. 

Anonymkode: fff38...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...