Gå til innhold

Liker du best å være vertskap eller gjest på julaften?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Begrunn valget!

Jeg liker best å være gjest fordi da slipper jeg lage mat og morgenen blir roligere. Og når vi kommer hjem er huset strøkent.

Anonymkode: 0ad2a...675

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg liker best når vi bare er kjernefamilien. Vi er syv stykker, så vi er nok mennesker til å få skikkelig feststemning. Da kan vi bare slappe av og ta ting som de kommer. Ellers hadde det vært hyggelig å være gjest en gang hvis vi kunne rusle hjem eller ta en kort kjøretur. Slik det er nå blir det for mye styr. 

Anonymkode: cc2cc...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vært gjester på sikkert 15-16 år. 

Hadde sikkert vært fint å være gjest, men svigerforeldrene mine er gamle og orker ikke (89 og 85 år og orker så vidt komme hit) og mine foreldre er skilt så de går på rundgang hos barna sine.

Jeg har fire søsken og mannen har to, og de eneste søsknene vi feirer sammen med av og til er de to som er enslige og barnløse, de besøker og ber ikke til besøk.

Så vi er vertskap hvert år og kommer nok til å være det til vi blir så gamle at ungene våre går over til å invitere oss 😉

Anonymkode: 6b1bd...967

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er gjestar er vi to familiar saman, medan når vi feirar heime er vi berre kjernefamilie + eit sett besteforeldre.  Det sker annakvart år, og begge deler er koselig.  Då vi hadde feira vekke to år på rad, bad ungane om å få vere heime. Eg synes det er deilig med ein roleg julekveld, og med skikkeleg julelukt (pinnekjøt-lukt) og julestemning i huset. Når vi feirar med andre tek vi med oss dessert eller kake, og hjelper til med å rydde opp.  Svigermor pleier å ta med kålrabistappe.  Synes ikkje det er rett at vertskapen skal stå att med alt arbeidet.

Anonymkode: d9af6...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å være gjest, men det er det ikke rom for sånn ting er nå. Nå lager jeg enten til jul for svigerfamilien hos meg, eller så lager jeg til jul for min side av familie hos mine foreldre. Hadde vært nydelig å tasse i pysjen på julaften til jeg skulle pynte meg og så kommet til dekket bord. Regner med at det kanskje skjer når jeg blir 80. 

Anonymkode: 9166d...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg liker best å være gjest, men det er det ikke rom for sånn ting er nå. Nå lager jeg enten til jul for svigerfamilien hos meg, eller så lager jeg til jul for min side av familie hos mine foreldre. Hadde vært nydelig å tasse i pysjen på julaften til jeg skulle pynte meg og så kommet til dekket bord. Regner med at det kanskje skjer når jeg blir 80. 

Anonymkode: 9166d...b97

Du finner altså ikke like stor glede i å gi andre en deilig middag og sørge for at de får en fin julefeiring?

Anonymkode: 9f0e9...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vertskap. Ganske enkelt fordi jeg vil være hjemme og la barna være hjemme. Har flere barn og to med adhd som sliter litt med slike dager, de har det mye bedre når de kan ta små pauser på rommene sine og hente seg inn igjen. Når vi er på besøk blir de helt stresset, giret og kan i verste fall ende opp med å spy eller krampegråte et sted. Dette gjelder julaften, altså, ikke vanlige selskaper. Hjemme blir det en helt annen ro over det hele. Og som Vestlending har vi pinnekjøtt, så det er minimalt med kokkelering som må til.

Anonymkode: a585e...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært gjest 34 ganger og vertskap én gang, så jeg har ikke så mye erfaringsgrunnlag. :) Jeg liker best å være gjest når:

  • Vi er hjemme hos mine foreldre.
  • De serverer ribbe og medisterkaker.
  • Kun kjernefamilien er til stede.

Jeg liker best å være vertskap når:

  • Alternativet er jul hjemme hos svigerfamilien.
  • De serverer helt annen julemat.
  • Det er altfor mange gjester til stede.

Dette er noe jeg aldri har sagt til noen andre. :P 

Vi feirer jul annenhvert år hos familien min og familien til mannen. Den ene gangen vi var vertskap så var det spesielle grunner til det.

Anonymkode: f4248...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Vertskap. Ganske enkelt fordi jeg vil være hjemme og la barna være hjemme. Har flere barn og to med adhd som sliter litt med slike dager, de har det mye bedre når de kan ta små pauser på rommene sine og hente seg inn igjen. Når vi er på besøk blir de helt stresset, giret og kan i verste fall ende opp med å spy eller krampegråte et sted. Dette gjelder julaften, altså, ikke vanlige selskaper. Hjemme blir det en helt annen ro over det hele. Og som Vestlending har vi pinnekjøtt, så det er minimalt med kokkelering som må til.

Anonymkode: a585e...f31

Jeg tasser forresten rundt i pysj til klokken 15. Får sett både Askepott og Disney, null stress. Det MÅ ikke være mye jobb å ha feiringen hjemme, men det krever jo at man gjør litt dagen før også, som å rydde, vaske og pynte bordet. 

Anonymkode: a585e...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du finner altså ikke like stor glede i å gi andre en deilig middag og sørge for at de får en fin julefeiring?

Anonymkode: 9f0e9...5be

Ikke meg du spør, men jeg finner større glede i å ha en rolig morgen hjemme, komme til dekket bord, og komme hjem til rent hus, enn å stå for hele selskapet selv. Ikke det sagt at jeg ikke finner glede i å være vertskap, men spørsmålet var jo nettopp hva man liker BEST.

Det sagt, så er vi forholdsvis gode gjester, tror jeg. Vi tar med dessert eller tilbehør (avtalt på forhånd), vertskapsgave, og hjelper til hele veien (servere, fylle på drikke, oppvask osv.).

Anonymkode: f4248...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tasser forresten rundt i pysj til klokken 15. Får sett både Askepott og Disney, null stress. Det MÅ ikke være mye jobb å ha feiringen hjemme, men det krever jo at man gjør litt dagen før også, som å rydde, vaske og pynte bordet. 

Anonymkode: a585e...f31

Det spørs nok litt hvilken mat man serverer, hvor stort kjøkken man har, og hvor mange gjester som kommer. Selv om vi rydder, vasker og pynter bordet dagen før, er det mye jobb gjennom hele dagen med maten.

Anonymkode: f4248...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du finner altså ikke like stor glede i å gi andre en deilig middag og sørge for at de får en fin julefeiring?

Anonymkode: 9f0e9...5be

Joda, det er hyggelig, men det er et slit. Jeg finner ikke så stor glede i å stå over grytene hele lillejulaften og julaften, stå på kjøkkenet mens de andre sitter rundt bordet og hygger seg, kaste i meg litt mat på skrå, og være dausliten innen vi kommer så langt som til gavene, for så å måtte løpe rundt og finne fram drikke, rigge til kaker og kaffe, stupe i seng, bare for å stå tidlig opp neste morgen og rigge til stor frokost for overnattingsgjestene. Det er ikke mye hjelp å få av de 13 i svigerfamilien, og min familie hjelper til, men det er allikevel mitt ansvar at alle 17 får mat. Jeg er alltid den siste som setter meg og den første som reiser seg igjen. Jeg steker ribber i tre dager, og lager desserter i to. Jeg kunne tenke meg å gå i kirken på julaften, føle en ro og fred, sitte rundt bordet og bare hjelpe til med det jeg synes jeg burde. Være uthvilt og avslappa. Være den som spør "Skal vi ikke ha litt kaffe?", sove lenge på 1. juledag og kjenne på en julestemning uten stress og svett lugg. Hadde vi ikke vært så mange, så hadde det sikkert vært litt fredeligere, men alle mine forslag om å dele opp blir møtt med protester (det er bare jeg dom har stor nok stue til å huse alle hos svigers), så jeg har kapitulert. Jeg har vært for snill i alle år, og når jeg ber om hjelp eller fordeling av ansvar nå, så blir jeg ikke tatt på alvor for jeg er jo "så flink til å ordne og lage mat" og "vi har ikke tid til det, for det er så mye å gjøre rett oppunder jul". 3.juledag er min dag. Da har gjestene reist, jeg kan smøre meg ei lefse og sette meg i sofaen med julemusikken lavt på, se en julefilm, lese ei bok, spise marsipan og puuuuuste. 

Anonymkode: 9166d...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foretrekker å være gjest. Deilig å komme til duk og dekket bord. Min søster elsker å arrangere julaften, så vi er alltid der😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Liker best å være gjest. Det er fordi jeg ikke gidder å styre selv. Jeg vet jeg er lat og teit nå, så bare kom med det. Jeg tåler det. 

Anonymkode: a3aa3...a1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det spørs nok litt hvilken mat man serverer, hvor stort kjøkken man har, og hvor mange gjester som kommer. Selv om vi rydder, vasker og pynter bordet dagen før, er det mye jobb gjennom hele dagen med maten.

Anonymkode: f4248...6db

Ja, det stemmer nok. Her lager vi god frokost i 10-tiden, så lager mannen grøt med mandel til Askepott er ferdig, han rydder av. Så settes pinnekjøttet på, og da gjenstår bare å skrelle poteter og kålrot, samt stappe kålroten når det nærmer seg. Jeg bruker faktisk mer tid på en vanlig hverdagsmiddag enn på julematen 😂

Anonymkode: a585e...f31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det er hyggelig, men det er et slit. Jeg finner ikke så stor glede i å stå over grytene hele lillejulaften og julaften, stå på kjøkkenet mens de andre sitter rundt bordet og hygger seg, kaste i meg litt mat på skrå, og være dausliten innen vi kommer så langt som til gavene, for så å måtte løpe rundt og finne fram drikke, rigge til kaker og kaffe, stupe i seng, bare for å stå tidlig opp neste morgen og rigge til stor frokost for overnattingsgjestene. Det er ikke mye hjelp å få av de 13 i svigerfamilien, og min familie hjelper til, men det er allikevel mitt ansvar at alle 17 får mat. Jeg er alltid den siste som setter meg og den første som reiser seg igjen. Jeg steker ribber i tre dager, og lager desserter i to. Jeg kunne tenke meg å gå i kirken på julaften, føle en ro og fred, sitte rundt bordet og bare hjelpe til med det jeg synes jeg burde. Være uthvilt og avslappa. Være den som spør "Skal vi ikke ha litt kaffe?", sove lenge på 1. juledag og kjenne på en julestemning uten stress og svett lugg. Hadde vi ikke vært så mange, så hadde det sikkert vært litt fredeligere, men alle mine forslag om å dele opp blir møtt med protester (det er bare jeg dom har stor nok stue til å huse alle hos svigers), så jeg har kapitulert. Jeg har vært for snill i alle år, og når jeg ber om hjelp eller fordeling av ansvar nå, så blir jeg ikke tatt på alvor for jeg er jo "så flink til å ordne og lage mat" og "vi har ikke tid til det, for det er så mye å gjøre rett oppunder jul". 3.juledag er min dag. Da har gjestene reist, jeg kan smøre meg ei lefse og sette meg i sofaen med julemusikken lavt på, se en julefilm, lese ei bok, spise marsipan og puuuuuste. 

Anonymkode: 9166d...b97

Du er alt for snill. Sett folk i arbeid, eller krev å dele dere opp. En slik jul hadde jeg ikke orket, hygger du deg i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertskap. Jeg liker meg best hjemme og synes det er slitsomt å drasse med meg 3 barn og masse gaver hit og dit og begynne å kjøre hjem sent på kvelden

Anonymkode: 22e02...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge deler egentlig.. 😊 Så fremt det er med min familie kan jeg gjerne være gjest. 

Men de siste årene har vi vært hjemme og vært vertskap og jeg trives med  det. 

Har aldri feira med mannen sin familie i løpet av de 14 årene vi har vært sammen, kommer nok ikke til å gjøre det heller så fremt de ikke kommer hit. Etter at vi fikk barn skal julaften feires hjemme,til nød noen minutter unna. Mannens familie bor for langt unna. 

Anonymkode: e2bf0...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Nyttårs barn skrev:

Du er alt for snill. Sett folk i arbeid, eller krev å dele dere opp. En slik jul hadde jeg ikke orket, hygger du deg i det hele tatt?

Jeg hygger meg jo innimellom. Det er koselig å treffe alle, prate sammen og alt det der, men jeg innså når jeg skrev innlegget at jeg får en klump i magen når jeg tenker på jul, og at jeg har hatt blikket godt festa på den dagen alle har dratt og jeg kan kjenne på julefreden. Noe må gjøres. Jeg orker egentlig ikke å ha det sånn et år til. Jeg har sittet og snakket med mannen nå (han hjelper til altså, men når han ikke kan lage mat...). Jeg skal tøffe meg opp. Ikke spørre, men har nå tenkt å sende ut melding til alle som skal komme på julaften om hva de skal ta med. Om noen andre kan skrelle poteter eller ta med dessert, ta ansvar for å rydde ut etter maten eller sette på kaffe, så vil det hjelpe masse. Jeg må bare si at sånn blir det, for jeg orker ikke mer. 

Anonymkode: 9166d...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hygger meg jo innimellom. Det er koselig å treffe alle, prate sammen og alt det der, men jeg innså når jeg skrev innlegget at jeg får en klump i magen når jeg tenker på jul, og at jeg har hatt blikket godt festa på den dagen alle har dratt og jeg kan kjenne på julefreden. Noe må gjøres. Jeg orker egentlig ikke å ha det sånn et år til. Jeg har sittet og snakket med mannen nå (han hjelper til altså, men når han ikke kan lage mat...). Jeg skal tøffe meg opp. Ikke spørre, men har nå tenkt å sende ut melding til alle som skal komme på julaften om hva de skal ta med. Om noen andre kan skrelle poteter eller ta med dessert, ta ansvar for å rydde ut etter maten eller sette på kaffe, så vil det hjelpe masse. Jeg må bare si at sånn blir det, for jeg orker ikke mer. 

Anonymkode: 9166d...b97

BRA! Du må stå opp for deg selv, ikke vær martyr. Og ikke ta et nei for et nei. Forklar alt du skrev over, på en hyggelig og rolig måte. Dersom noen faktisk fortsatt nekter, så kan du (eller mannen, avhengig av hvem sin slektning det er), ta en alvorsprat med dem. Alle klarer å ta med seg tilbehør, dessert, drikke e.l., og alle kan hjelpe til (ikke alle på en gang, selvfølgelig).

Anonymkode: f4248...6db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hygger meg jo innimellom. Det er koselig å treffe alle, prate sammen og alt det der, men jeg innså når jeg skrev innlegget at jeg får en klump i magen når jeg tenker på jul, og at jeg har hatt blikket godt festa på den dagen alle har dratt og jeg kan kjenne på julefreden. Noe må gjøres. Jeg orker egentlig ikke å ha det sånn et år til. Jeg har sittet og snakket med mannen nå (han hjelper til altså, men når han ikke kan lage mat...). Jeg skal tøffe meg opp. Ikke spørre, men har nå tenkt å sende ut melding til alle som skal komme på julaften om hva de skal ta med. Om noen andre kan skrelle poteter eller ta med dessert, ta ansvar for å rydde ut etter maten eller sette på kaffe, så vil det hjelpe masse. Jeg må bare si at sånn blir det, for jeg orker ikke mer. 

Anonymkode: 9166d...b97

Det høres fornuftig ut. Er ikke sikkert det er så mye som skal til heller , men du skal jo også kunne glede deg til jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertskap. Elsker å stelle i stad til jul og elsker å se familien bli fornøyde og glade 😊 

Vi har pinnekjøtt til middag og multekrem med krumkaker til dessert. Mamma fikser alltid kålrabistappe, krumkaker og multer. Jeg fikser kjøtt, poteter og krem. Dekker bordet kvelden før. Alle er på tilbudssiden under servering og rydding, så jeg står ikke med alt selv. Når kvelden er omme, er det stort sett bare noen glass og kaffekopper å sette i oppvaskmaskinen 😊 

Gleder meg allerede, bare ved å tenke på og skrive om det! 

Anonymkode: a726e...2c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å være vært. Dvs vanligvis er vi bare oss (tre stk) men i år kommer mine foreldre.

Jeg er ikke så glad i å sitte til pynt. Liker å være aktiv med det praktiske og fryder meg når det betyr at andre koser seg. 

Anonymkode: 5e992...b5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av delene. Etter jeg fikk sønnen min opplevde vi julaften mye bedre helt alene bare vi tre, altså mannen min, sønnen og jeg. Har prøvd både å være gjest og vertskap og ved begge deler må vi ta hensyn til andre samt gjøre ofringer for at alle skal trives, men alltid blir sønnen (med autisme) ukomfortabel med andre og vi prøvde tilslutt å være helt alene vi tre og det ble såååå mye bedre for oss alle. 

Så julaften alene er himmelsk deilig. Mer uformelt og mer avslappende. Spiser når vi selv vil, åpner pakker når vi vil oss. 

Anonymkode: e8674...70e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vertskap. Jeg liker meg best hjemme og synes det er slitsomt å drasse med meg 3 barn og masse gaver hit og dit og begynne å kjøre hjem sent på kvelden

Anonymkode: 22e02...b23

Dette. Jeg liker også best å være vertskap, mest for å kunne tasse rett fra sofaen til senga om kvelden. Men vi er aldri mer enn 10, og som regel mellom 6 og 8 personer. Jeg tror det hadde føltes mer slitsomt å være vert hvis vi var flere. Vi er vertskap ca 2 av 3 juler og gjest hos forskjellige ca 1 av 3 juler. 

Anonymkode: d0ecc...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...