Gå til innhold

Liker du best å være vertskap eller gjest på julaften?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg liker best å være gjest, fordi det er mer avslappende rett og slett. Men vi er vertskap hvert år, fordi mannen vil det, da han vil at vi skal kunne styre hvordan vi vil ha det og følge våre tradisjoner. Også synes han at han lager den beste julematen. ;) (Det er forsåvidt sant.)

Jeg "kan" liksom ikke nekte siden han gjør det meste av jobben, men jeg må likevel sørge for at huset er presentabelt, dekke bord, lage noe av tilbehøret og ellers være tilgjengelig hele tiden hvis han skulle be om hjelp med noe. Og rydde etterpå, ordne kaffe og kaker, rydde av igjen etter det, finne snacks... det er alltid noe.

Jeg hjelper selvsagt til når jeg er gjest også, men da blir det ikke hele dagen og i dagene før, da kan jeg slappe av hjemme før vi kommer dit. 😛

Anonymkode: 3aa8b...319

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Liker å feire hjemme eller på besøk til svigers. Mamma er julemartyr, og det er slitsomt. Samtidig nekter hun å gi fra seg vertinnerollen og heller komme på besøk. Jeg merker det er helt greit for meg.

Jeg likte julen som barn også, men nå når jeg minst annenhvert år slipper en sliten og sur mor er julen fantastisk.

Anonymkode: 9d4fb...525

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best å være vært. Med litt planlegging er det null stress. Alt er ferdig pyntet til lillejulaften. Da skrelles poteter og kålrabi klart på kvelden. Lager i samme sleng klar fat med pålegg til julefrokosten. Dekker også bordet til frokosten. Legger pinnekjøttet i vann. 

Da er det bare å stå opp, spise en deilig frokost, se på TV og spise julestrømpe mens pinnekjøttet damper. Poeter settes på i halv fem tiden tiden, da dekkes bordet. Gjesten kommer kl 17 og vi spiser kl 18. Ikke ett sekund med stress hele dagen. Men som sagt, det krever en del forberedelser i forkant. 

Anonymkode: 039dc...e71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vertskap, fordi jeg liker å lage mat og å pynte bordet😁 Da blir maten slik jeg ønsker og liker det best også. Liker å ha flere baller i lufta jeg😁

Anonymkode: e8b53...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ingen av delene. Etter jeg fikk sønnen min opplevde vi julaften mye bedre helt alene bare vi tre, altså mannen min, sønnen og jeg. Har prøvd både å være gjest og vertskap og ved begge deler må vi ta hensyn til andre samt gjøre ofringer for at alle skal trives, men alltid blir sønnen (med autisme) ukomfortabel med andre og vi prøvde tilslutt å være helt alene vi tre og det ble såååå mye bedre for oss alle. 

Så julaften alene er himmelsk deilig. Mer uformelt og mer avslappende. Spiser når vi selv vil, åpner pakker når vi vil oss. 

Anonymkode: e8674...70e

Jeg tror flere hadde hatt en bedre jul om de tenkte slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker best å være vert. Mye enklere å få besøk enn å pakke bilen full av penklær og gaver for å være en natt borte og så samme runden dagen etter. 

Hjemme får vi den julen vi vil. Maten er ikke stress, selv ikke ribbe. Pleier å steke den dagen før, ettersom vi er borte på formiddagen julaften. Ordner poteter og tilbehør og varmer opp ribba når vi kommer hjem, så er alt klart til gjestene kommer. 

Det jeg syns er stress på julaften, er å være mange, uavhengig av om vi er hjemme eller borte, men det viktigste er at ingen er alene. 

Anonymkode: 2d48e...1c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det er hyggelig, men det er et slit. Jeg finner ikke så stor glede i å stå over grytene hele lillejulaften og julaften, stå på kjøkkenet mens de andre sitter rundt bordet og hygger seg, kaste i meg litt mat på skrå, og være dausliten innen vi kommer så langt som til gavene, for så å måtte løpe rundt og finne fram drikke, rigge til kaker og kaffe, stupe i seng, bare for å stå tidlig opp neste morgen og rigge til stor frokost for overnattingsgjestene. Det er ikke mye hjelp å få av de 13 i svigerfamilien, og min familie hjelper til, men det er allikevel mitt ansvar at alle 17 får mat. Jeg er alltid den siste som setter meg og den første som reiser seg igjen. Jeg steker ribber i tre dager, og lager desserter i to. Jeg kunne tenke meg å gå i kirken på julaften, føle en ro og fred, sitte rundt bordet og bare hjelpe til med det jeg synes jeg burde. Være uthvilt og avslappa. Være den som spør "Skal vi ikke ha litt kaffe?", sove lenge på 1. juledag og kjenne på en julestemning uten stress og svett lugg. Hadde vi ikke vært så mange, så hadde det sikkert vært litt fredeligere, men alle mine forslag om å dele opp blir møtt med protester (det er bare jeg dom har stor nok stue til å huse alle hos svigers), så jeg har kapitulert. Jeg har vært for snill i alle år, og når jeg ber om hjelp eller fordeling av ansvar nå, så blir jeg ikke tatt på alvor for jeg er jo "så flink til å ordne og lage mat" og "vi har ikke tid til det, for det er så mye å gjøre rett oppunder jul". 3.juledag er min dag. Da har gjestene reist, jeg kan smøre meg ei lefse og sette meg i sofaen med julemusikken lavt på, se en julefilm, lese ei bok, spise marsipan og puuuuuste. 

Anonymkode: 9166d...b97

Julemiddagen er hva DU gjør den til :) Du kan også delegere oppgaver. Det hadde jeg gjort. Du kan ikke leke flink pike hele tiden.

Anonymkode: 9f0e9...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker best å være vert. Vi har ikke så alt for mange gjester, så vi er sjelden mer enn 8 personer. Jeg koser meg med juleforberedelser gjennom desember, og når julaften kommer er det ikke stort mer å gjøre enn å sette i gang mat (og julemat gjør seg da stort sett selv) og dekke bordet. Jeg liker å være i mitt eget hus, sove i min egen seng og slippe å drasse alt mulig til og fra.
I år feirer vi på andre kanten av landet og jeg kjenner at selv om det er hyggelig å være gjest, så gruer jeg meg litt til logistikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker best å være vert. Vi har full ribbemiddag, men det er jo veldig lite jobb med det. Bordet blir dekka kvelden før. Tusler rundt i pysjen til langt på dag, ser på tre nøtter til askepott. Rolig julemorgen. Mye bedre å være hjemme med tanke på unga. De kan da legge deg når de blir slitne, mens vi voksne kan sitte oppe å skravle til vi legger oss. Men nå er vi kun kjernefamilien og besteforeldre da. Så er mellom 6-8 stk på julaften. Hadde vi vært veldig mange hadde det nok vært annerledes.

Anonymkode: 6fa18...50b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vertskap, men kun for nærmeste familie. Vi har annen hvert år besøk av svigers og mamma og pappa. I fjor hadde vi også mine svigerinne med familie sammen med svigers. Blir ikke jul hvis vi ikke feirer hjemme syns jeg. Litt ekstra stress er det jo i forhold til å skulle komme til duk og dekket bord andre steder, men så mye koseligere å feire hjemme. Både jeg og mannen har vokst opp med julefeiring hjemme, og vi ønsker begge at ungene våre skal vokse opp med det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det er hyggelig, men det er et slit. Jeg finner ikke så stor glede i å stå over grytene hele lillejulaften og julaften, stå på kjøkkenet mens de andre sitter rundt bordet og hygger seg, kaste i meg litt mat på skrå, og være dausliten innen vi kommer så langt som til gavene, for så å måtte løpe rundt og finne fram drikke, rigge til kaker og kaffe, stupe i seng, bare for å stå tidlig opp neste morgen og rigge til stor frokost for overnattingsgjestene. Det er ikke mye hjelp å få av de 13 i svigerfamilien, og min familie hjelper til, men det er allikevel mitt ansvar at alle 17 får mat. Jeg er alltid den siste som setter meg og den første som reiser seg igjen. Jeg steker ribber i tre dager, og lager desserter i to. Jeg kunne tenke meg å gå i kirken på julaften, føle en ro og fred, sitte rundt bordet og bare hjelpe til med det jeg synes jeg burde. Være uthvilt og avslappa. Være den som spør "Skal vi ikke ha litt kaffe?", sove lenge på 1. juledag og kjenne på en julestemning uten stress og svett lugg. Hadde vi ikke vært så mange, så hadde det sikkert vært litt fredeligere, men alle mine forslag om å dele opp blir møtt med protester (det er bare jeg dom har stor nok stue til å huse alle hos svigers), så jeg har kapitulert. Jeg har vært for snill i alle år, og når jeg ber om hjelp eller fordeling av ansvar nå, så blir jeg ikke tatt på alvor for jeg er jo "så flink til å ordne og lage mat" og "vi har ikke tid til det, for det er så mye å gjøre rett oppunder jul". 3.juledag er min dag. Da har gjestene reist, jeg kan smøre meg ei lefse og sette meg i sofaen med julemusikken lavt på, se en julefilm, lese ei bok, spise marsipan og puuuuuste. 

Anonymkode: 9166d...b97

DU MÅ DELEGERE!

Som de andre sier, ikke vær martyr. Lag en liste over oppgaver: surkål, dessert, julegodteri, vin/øl. Enten be personer direkte om det eller skrive fellesmail med listen der folk velger seg imellom hvem som gjør hva.

Dere står for ribbe/pølse/medisterkake og potet, og et ferdigpyntet hjem og kaffe. 

I tillegg lager du arbeidslag, hvem som rydder/vaske opp etter middag og setter frem kaker osv sammen med deg.

Hvis dere synliggjør hva som er arbeid i en slik middag og snakker rett fra leveren vil alle helt sikkert bidra!

 

 

Anonymkode: aca27...c0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...