Gå til innhold

Unger som går rett inn ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fatter det ikke! Trodde det var noe alle lærte som små at de ikke går rett inn hos andre!

For noen mnd siden kom mannen hjem fra tur med hunden. Siden vi bor slik vi gjør låser vi ikke døren når vi skal gå tur med hunden. Når han kom inn i gården vår kommer naboungen ut av huset! Siden ingen åpnet når hun ringte på så hadde hun gått inn for å se om det var noen hjemme (hun er 6 år). 

Nå satt vi å spiste middag og da kom plutselig klassevennen til barnet vårt inn. De går i 3. Klasse! Gikk bare rett inn! 

Jeg blir så irritert. Trodde ikke jeg måtte lære andres barn at man ikke går rett inn til noen!

Anonymkode: 372e7...e32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går alle rett inn. Eller dei bankar gjerne på stovedøra/kjøkkendøra på veg inn. Det er heilt iorden. 

Anonymkode: dde61...7f3

Skrevet

Mine er enda små, men et hjem hvor barn bare kommer innom høres jo så koselig ut

Anonymkode: 2c455...c94

Skrevet

Synes ikke det så hyggelig å plutselig ha andres unger stående i stua eller gå rundt i huset når vi ikke er hjemme jeg da ...

Skrevet

Uff, det kunne vært min. Hos flere i gata og hos andre venner og familie går vi bare rett inn. 

Så når det flyttet inn en ny familie i gata, skulle ungen selvfølgelig bort å spørre om de skulle leke sammen. Ingen svarte på døra, så han kjente etter om den var åpen. Det var den jo, så han gikk inn i gangen og ropte «hallo?». Fikk ikke svar og gikk da ut igjen. Kom hjem og fortalte alt. 

Møtte de nye naboene dagen etter og fortalte hva han hadde gjort. De smilte heldigvis og var bare glade for å bli tatt så godt imot.

Beklager at det ikke alltid like lett å skille på når man kan gå rett inn og ikke. Han er bare såvidt 6 år enda og har mye å lære. 

Anonymkode: d1a41...35c

Skrevet

Det hadde de bare gjort EN gang. Hadde skremt livskiten av hvem som helst fremmed jeg påtraff inne i mitt eget hus.

Anonymkode: 051f7...70f

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde de bare gjort EN gang. Hadde skremt livskiten av hvem som helst fremmed jeg påtraff inne i mitt eget hus.

Anonymkode: 051f7...70f

Kjipt for barna dine å miste venner på den måten. Ingen vil hjem til noen som skremmer livskiten av barn. 

Anonymkode: b0ab8...236

Skrevet

Det hadde jeg ALDRI akseptert. Sønnen vår er tre år og vet GODT at vi alltid ringer på først. Dette burde selvfølgelig foreldrene ha lært barna, men dersom de ikke har gjort det, så må dessverre dere gjøre det.

Vi har alltid låst dør, da, så dette ville ikke skjedd hos oss.

Jeg forstår at barna ikke mener vondt, det er ikke deres feil at de ikke eier oppdragelse. Men så utrolig flaut for foreldrene.

Anonymkode: 4b339...540

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjipt for barna dine å miste venner på den måten. Ingen vil hjem til noen som skremmer livskiten av barn. 

I mitt hus går jeg gjerne naken når jeg er aleine. Jeg er også til tide litt husredd. Så faren er stor for at jeg hadde også skremt livskiten av en stakkar som sto inne i huset mitt. Enten med min nakne kropp eller ved hjelp av redselsskriket mitt av at noen plutselig var der. 

Så jeg tenker at du trenger ikke være gamle karen for å lære at man går hjem hvis ingen åpner. 

Anonymkode: 3d384...f1f

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hadde de lært at man ikke går rett inn til folk, så hadde de heller ikke blitt skremt

Anonymkode: fa152...8ef

Skrevet

Lås døra. Problemet løst. 

Anonymkode: 4bde0...560

Skrevet

tja.... Man ringer jo vanligvis på først. Men ikke uvanlig å gå inn dersom ingen svarer når man ringer på.

dette løser du jo enkelt ved å låse døra di😄

Anonymkode: 5dc60...778

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

tja.... Man ringer jo vanligvis på først. Men ikke uvanlig å gå inn dersom ingen svarer når man ringer på.

dette løser du jo enkelt ved å låse døra di😄

Det burde det virkelig være. Man går jo ikke rett inn til folk, med mindre man har en avtale om at det er greit.

Skrevet

Mine dører har lås. Den er der fordi den skal brukes. Tar gjerne imot uanmeldt besøk, men jeg vil møte dem i døra. 

Anonymkode: 45a4e...d2b

Skrevet

Jeg mener det er normalt å ringe på og vente til det åpnes. Åpnes det ikke, så åpnes det ikke. Unntaket er om det er en avtale om at de skal komme, de ungene som har avtale om å komme bor gjerne lengre unna slik at det ikke bare er å gå hjem igjen. Disse har fått vite det er greit å komme inn om ingen åpner, er vi på feil sted i huset hører vi ikke alltid klokka. Jeg er mye ute på andre siden av huset, så om ungene hører på høy musikk er det ikke alltid de hører klokka. 

Noen veldig får får komme rett inn, men de ringer på før de går inn. Disse har fått beskjed om det, for jeg er lei av å åpne døra hele tiden. Bestevennene til ungene som kommer og går hele dagen. Slik gjør jeg og ungene hos naboen også, men vi får ikke lov å ringe på først. Minste jenta hos naboen ringer på to ganger hver gang hun kommer her, da vet vi at vi ikke trenger å reise oss. Vi låner og hjelper hverandre mye, så går inn og ut hos hverandre endel ganger i uka. 

Anonymkode: 2000f...30c

Skrevet

Lås døra. Problem løst.

Anonymkode: 3a941...5c7

Skrevet

Greit at det var naboungen da, og ikke en innbruddstyv. De kan fint gjøre innbrudd i hus på bygda og. 

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det burde det virkelig være. Man går jo ikke rett inn til folk, med mindre man har en avtale om at det er greit.

Det er UNGER. Frontallappen er faktisk ikke fint utviklet som hos oss voksne. Så det som er naturlig og banal folkeskikk for oss er faktisk ikke så enkelt for alle barn. Dersom døra er ulåst kan det være så enkelt at de tror at ringeklokka ikke har virket, at ingen har hørt at de har ringt på, at de plutselig må på do osv osv osv. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er UNGER. Frontallappen er faktisk ikke fint utviklet som hos oss voksne. Så det som er naturlig og banal folkeskikk for oss er faktisk ikke så enkelt for alle barn. Dersom døra er ulåst kan det være så enkelt at de tror at ringeklokka ikke har virket, at ingen har hørt at de har ringt på, at de plutselig må på do osv osv osv. 

Klart at unger klarer å forstå det, akkurat som tidligere generasjoner med unger klarte det.

Skrevet

Ikke greit ! 

hadde blitt irritert hadde det vært hos oss. 
RING på! 

Anonymkode: 85a44...952

Skrevet

Dette synest jeg ikke er greit! Greit de er små unger osv, men dette er rett og slett normal folke skikk! De klarte det før å lære ungene det, så hvorfor skal det vêr så vanskelig nå? Her har mine blitt lært opp å ringe på, åpner de ikke.. nei da får se prøve senere. Jeg hadde fint gitt beskjed om at her ringer vi faktisk på å venter om det er noen som åpner. Det er ikke alltid det passer med besøk og sånn er det bare. 

Samme hva alder det er, er de store nok til å leke alene ute, er de store nok å fårstå akkurat dette!

Anonymkode: 19609...daa

Skrevet
On 10/10/2019 at 5:44 PM, Anonym bruker said:

Jeg fatter det ikke! Trodde det var noe alle lærte som små at de ikke går rett inn hos andre!

For noen mnd siden kom mannen hjem fra tur med hunden. Siden vi bor slik vi gjør låser vi ikke døren når vi skal gå tur med hunden. Når han kom inn i gården vår kommer naboungen ut av huset! Siden ingen åpnet når hun ringte på så hadde hun gått inn for å se om det var noen hjemme (hun er 6 år). 

Nå satt vi å spiste middag og da kom plutselig klassevennen til barnet vårt inn. De går i 3. Klasse! Gikk bare rett inn! 

Jeg blir så irritert. Trodde ikke jeg måtte lære andres barn at man ikke går rett inn til noen!

i stedenfor og irriterer deg over det får du si fra eller låse døra

Anonymkode: 5faa5...882

Skrevet

Jeg liker ikke at folk bare buser inn nei. Tenk om du går naken. Hahaha, det har jeg opplevd. Men det var en eldre mann!! Bekjent av mammas daværende kjæreste. Han var slik som bare gikk rett inn om døra var åpen. Jeg dusjer og hører han ikke. Så er det liksom en vegg som stenger sikten mellom inngangen og badet, men jeg spaserer ut naken. Så hører jeg bare «HALLO?» i døra. Han trapper lenger inn og jeg gjemmer meg bak denne veggen kliss naken. I det han går lenger inn må jeg gå andre siden av veggen så han ikke ser meg.....

Anonymkode: 17daf...03d

Skrevet

Kanskje mer vanlig å gå rett inn på bygda enn i byen ?🤔Aldri hørt om noen som går rett inn til folk. Aldri. Bor i by.

Anonymkode: 4e930...b2c

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje mer vanlig å gå rett inn på bygda enn i byen ?🤔Aldri hørt om noen som går rett inn til folk. Aldri. Bor i by.

Anonymkode: 4e930...b2c

Det er det nok. I byen låser man døra når man skal ut, ikke alltid der jeg er fra. 

Anonymkode: 17daf...03d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...