Gå til innhold

Jeg følger barnet til logoped hver uke. Har jeg rett til fri med lønn eller andre stønader?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg følger mitt barn til logoped hver uke og mister da en time arbeidstid. Denne timen må jeg ta igjen senere. Jeg jobber som lærer og logopedtreningen foregår nå etter min undervisningstid. Jeg har mye arbeid og kjenner at den ekstra timen er veldig uheldig for meg. Sliter med å få unna alt som skal gjøres. Barnet har gått til logoped i nesten et år. Forrige skoleår gikk det fint fordi jeg jobbet et annet sted og jobbet mindre. 

Finnes det regelverk som sier at jeg kan få fri med lønn? Eller har jeg mulighet til annen økonomisk støtte?

 

Anonymkode: 4ff27...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I vår tariffavtale har vi fri med lønn for å følge barnet til nødvendig helsehjelp, når timen ikke kan fås utenom ordinær arbeidstid. Sjekk tariffavtalen/personalhåndboken deres, og snakk med tillitsvalgt. Antakeligvis får du fri med lønn.

Anonymkode: 18b91...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I vår tariffavtale har vi fri med lønn for å følge barnet til nødvendig helsehjelp, når timen ikke kan fås utenom ordinær arbeidstid. Sjekk tariffavtalen/personalhåndboken deres, og snakk med tillitsvalgt. Antakeligvis får du fri med lønn.

Anonymkode: 18b91...d8d

Men går logoped inn under nødvendig helsehjelp?

Anonymkode: cbe16...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men går logoped inn under nødvendig helsehjelp?

Anonymkode: cbe16...15b

I vår tariffavtale gjør det det.

Anonymkode: 18b91...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

I vår tariffavtale har vi fri med lønn for å følge barnet til nødvendig helsehjelp, når timen ikke kan fås utenom ordinær arbeidstid. Sjekk tariffavtalen/personalhåndboken deres, og snakk med tillitsvalgt. Antakeligvis får du fri med lønn.

Anonymkode: 18b91...d8d

Tusen takk! Det skal jeg sjekke.

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelpestønad, kanskje. 

Anonymkode: 6562a...9c1

Takk for tips.

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan logoped komme til skole/barnehagen? Har aldri hørt foreldre må følge.

Anonymkode: 3403d...129

Helt normalt av foreldre må følge. Her holder alle logopedene til på samme sted, og man må naturligvis reise dit. 

HI, har dere besteforeldre som kan hjelpe? Her ble morfar eller farmor med en del ganger. Den voksne venter uansett på gangen (her i hvert fall). 

Anonymkode: 2cd68...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt normalt av foreldre må følge. Her holder alle logopedene til på samme sted, og man må naturligvis reise dit. 

HI, har dere besteforeldre som kan hjelpe? Her ble morfar eller farmor med en del ganger. Den voksne venter uansett på gangen (her i hvert fall). 

Anonymkode: 2cd68...768

Logopeden reiser til skolen, men opplegget innebærer trening med logoped, barn og en fast forelder.

Opplegget følges opp hjemme hver dag.

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er lærer og reiser i bundet tid? Ikke undervisningstid? Og du blir trukket i lønn? I såfall be om å få endret arbeidsplanen din så du har ubundet tid når logopedtimen er. 

Anonymkode: 460dd...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det i din bundne eller din ubundne tid? Er det i bunden tid kan du ha krav på fri med lønn. Er det i ubunden tid vil det nok være annerledes. 

Dersom dette er et langvarig og fast opplegg vil det være naturlig at du får tilrettelagt arbeidshverdagen din slik at du ikke har bunden tid på det tidspunktet logopedtimen er 

Anonymkode: 538ab...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hr også timer hos logoped med foreldre som følge ettersom det er trening, opplæring og eget opplegg hjemme hver dag. Jeg kan bruke velferdspermisjon fra jobb hvis jeg vil. 

Vi får hjelpestønad fra NAV. Barnet har andre behov også som utløser hjelpestønad, men på søknaden skrev jeg også på tiden vi bruker hos logoped pr. mnd samt tiden vi bruker hver dag til logopedisk trening hjemme. 

Anonymkode: 39ceb...fe3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det i din bundne eller din ubundne tid? Er det i bunden tid kan du ha krav på fri med lønn. Er det i ubunden tid vil det nok være annerledes. 

Dersom dette er et langvarig og fast opplegg vil det være naturlig at du får tilrettelagt arbeidshverdagen din slik at du ikke har bunden tid på det tidspunktet logopedtimen er 

Anonymkode: 538ab...fc9

Ja, det er i bundet tid. Denne bundne tiden brukes imidlertid til ettetarbeid og forberedelser, så i praksis har det ikke så mye å si. Problemet mitt er at arbeidet forskyves. Jeg hadde trengt reduksjon i arbeidstid ved å ha redusert undervisningstid.

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi hr også timer hos logoped med foreldre som følge ettersom det er trening, opplæring og eget opplegg hjemme hver dag. Jeg kan bruke velferdspermisjon fra jobb hvis jeg vil. 

Vi får hjelpestønad fra NAV. Barnet har andre behov også som utløser hjelpestønad, men på søknaden skrev jeg også på tiden vi bruker hos logoped pr. mnd samt tiden vi bruker hver dag til logopedisk trening hjemme. 

Anonymkode: 39ceb...fe3

Kanskje vi holder på med samme opplegg? 

Barnet vårt har også ekstra behov, men innen jeg fikk vite om muligheten til å søke hjelpestønad, syntes jeg hjelpebehovet hadde redusert seg såpass, at jeg tenkte det ikke var grunnlag for å søke. 

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også lærer og får velferdspermisjon til slike ting.

Anonymkode: bcbb6...053

Takk!

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du er lærer og reiser i bundet tid? Ikke undervisningstid? Og du blir trukket i lønn? I såfall be om å få endret arbeidsplanen din så du har ubundet tid når logopedtimen er. 

Anonymkode: 460dd...ac5

Jeg blir ikke trukket i lønn, men jeg hadde trengt en reell reduksjon i arbeidstid tilsvarende den tiden jeg bruker på logopedtimen hver uke.

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir ikke trukket i lønn, men jeg hadde trengt en reell reduksjon i arbeidstid tilsvarende den tiden jeg bruker på logopedtimen hver uke.

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Hvis det ikke er undervisningstid og du ikke blir trukket i lønn så er vel ikke dette noe stort problem?

Du vil jo ikke få noen reell reduksjon i arbeidsbyrde selv om det skulle blitt registrert som velferdspermisjon.

Anonymkode: 538ab...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er i bundet tid. Denne bundne tiden brukes imidlertid til ettetarbeid og forberedelser, så i praksis har det ikke så mye å si. Problemet mitt er at arbeidet forskyves. Jeg hadde trengt reduksjon i arbeidstid ved å ha redusert undervisningstid.

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Du trenger redusert undervisningstid fordi du er borte én time i uka?! 
Det blir bare for dumt. Her lyser det «skal ha, skal ha»..! 

Anonymkode: 5663c...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg kjenner skolen, er det ikke flust med tid til å gjøre oppgavene som forventes, ikke bare individuelt, men for hele lærerkollegiet samlet. Hvis du får mindre undervisningstid for dette, er det en annen lærer som må ta over den undervisningen. Rektoren din får jo ikke tilført friske midler for dette. Altså er det noe annet som må lide fordi det er stressende for deg. Synes du det er rimelig? 

Der jeg jobber ville dette ikke blitt kompensert med velferdspermisjon med lønn, rett og slett fordi det er så forutsigbart og så mye. Du har full anledning til å planlegge, og ta igjen tiden på et annet tidspunkt. Skjønner at det er slitsomt for deg, men synes det er feil at fellesskapet skal betale og ikke du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Iiiiik skrev:

Slik jeg kjenner skolen, er det ikke flust med tid til å gjøre oppgavene som forventes, ikke bare individuelt, men for hele lærerkollegiet samlet. Hvis du får mindre undervisningstid for dette, er det en annen lærer som må ta over den undervisningen. Rektoren din får jo ikke tilført friske midler for dette. Altså er det noe annet som må lide fordi det er stressende for deg. Synes du det er rimelig? 

Der jeg jobber ville dette ikke blitt kompensert med velferdspermisjon med lønn, rett og slett fordi det er så forutsigbart og så mye. Du har full anledning til å planlegge, og ta igjen tiden på et annet tidspunkt. Skjønner at det er slitsomt for deg, men synes det er feil at fellesskapet skal betale og ikke du. 

Enig i dette. Du får velferdspermisjon, det får da være mer enn bra nok. Det er snakk om én time i uken. Hvem tenker du at skal ta klassen din? En ufaglært vikar? Eller skal en av de andre lærerne være nødt til å påta seg ekstraarbeid? 

Anonymkode: 7740c...38a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig i dette. Du får velferdspermisjon, det får da være mer enn bra nok. Det er snakk om én time i uken. Hvem tenker du at skal ta klassen din? En ufaglært vikar? Eller skal en av de andre lærerne være nødt til å påta seg ekstraarbeid? 

Anonymkode: 7740c...38a

Forstår veldig godt hva dere mener, og det er grunnen til at jeg ikke har tatt det opp før. Hvis jeg skulle hatt redusert undervisningstid, måtte det i så fall vært satt inn en vikar de timene. Jeg får vel bare fortsette slik det er nå, men den totale mengden av arbeid blir bare veldig høy. Dette er toppen av isfjellet. 

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Forstår veldig godt hva dere mener, og det er grunnen til at jeg ikke har tatt det opp før. Hvis jeg skulle hatt redusert undervisningstid, måtte det i så fall vært satt inn en vikar de timene. Jeg får vel bare fortsette slik det er nå, men den totale mengden av arbeid blir bare veldig høy. Dette er toppen av isfjellet. 

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Den totale arbeidsmengden din blir veldig høy fordi du følger barnet ditt til logoped en time i uka?? Er du virkelig seriøs og mener du at en annen lærer skal ta en ekstra undervisningstimer for deg??

Du får full lønn og har mulighet til å ta igjen arbeidet på et annet tidspunkt. Det er igrunn god tilrettelegging av arbeidsgiver. Som lærer har du ganske stor frihet og ingen fører kontroll på den ubundne arbeidstiden. Ingen stempling og ingen timelister

Anonymkode: 538ab...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...