Gå til innhold

Jeg følger barnet til logoped hver uke. Har jeg rett til fri med lønn eller andre stønader?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vil ikke krangle, pleier ikke å gjøre det. Ja, jeg har litt frihet, men arbeidsmengden står ikke i stil med tiden jeg har innenfor stillingsbeskrivelsen. Ingen fører kontroll, men arbeidet må gjøres. Hvis ikke kommer jeg til time etter time uten å være forberedt. Det blir ikke god læring.

Jeg spurte bare om råd for å lette belastningen. Jeg har aldri hatt til hensikt å overføre belastningen på andre på skolen.

HI

Anonymkode: 4ff27...b15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det naturlige hvis du ikke klarer å følger opp barna med den fritiden du har, er vel å gå ned i stillingsprosent, ikke få betalt fra arbeidsgiver for å følge opp barna. 

Anonymkode: 3c296...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI, du må passe på deg selv, det er ingen andre som kommer til å gjøre det. Dersom du er i ferd med å møte veggen, må du snakke med din leder. Logoped er kanskje bare en time i uken, men hvis det er dråpen som får begeret til å renne over, må det settes inn tiltak.

Hvor mange timer jobber du i uken sammenliknet med det som står i kontrakten din (tatt i betraktning lange ferier osv.)?

Anonymkode: 18b91...d8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå må folk skjerpe seg. Det er aldri bare 1 time i uken når man har barn med utfordringer. Herlighet. Det er møter på skole, ppt, BUP. Det er veiledning, det er tilrettelegging hjemme, hos venner, på bursdagsfester og på fritidsaktiviteter. Det er jobbing i timesvis med lekser. Det er skriving av brev til skolen, det er legetimer, det er diskusjoner med ens partner om barnet. Det er bekymringer for fremtiden og for nåtiden. Det er innhenting av tapt arbeidstid på kvelden, det er tapt arbeidsinntekt, og ofte ufrivillig deltid. Nå får dere kjipinger rulle inn. Dere, som prøver å gi denne moren dårlig samvittighet, fordi hun faktisk prøver å holde hodet over vannet, dere må ta inn over dere at det faktisk er forbasket krevende å ha barn som trenger noe ekstra, og som ikke bare «surfer» i vei gjennom barne og ungdomsskolen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde, uten sammenlikning forøvrig, én time ammefri hver dag i fjor. På grunn av timeplanen fikk jeg bare en time mindre undervisning, resten måtte jeg bare ta igjen som best jeg kunne. Min erfaring var at forberedelse av vikaropplegg, og løpende dialog med vikaren, var MYE mer krevende enn å ha den timen selv. Det altså ikke sikkert at noe redusert undervisning vil hjelpe deg.

Nå står jeg i en krevende utredning med barnet mitt, og er på sykehus flere timer hver uke. Elevene mine lider dessverre under det, men mitt eget barn må komme først. Når jeg er veldlg sliten teller jeg innimellom timer, og når 43 t/u er gått, slutter jeg å jobbe. Dermed må klassen av og til se film, eller jobbe med oppgaver i boken. Kanskje ble det ikke nytt klassekart, elevsamtaler må vente til november, og den KRLE-prøven får de igjen neste uke. Det er lov å tenke sånn i perioder. 

Og selvsagt skal du ikke gå ned i stillingsprosent når du har rett på permisjon. Herlighet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, Jentesen skrev:

Nå må folk skjerpe seg. Det er aldri bare 1 time i uken når man har barn med utfordringer. Herlighet. Det er møter på skole, ppt, BUP. Det er veiledning, det er tilrettelegging hjemme, hos venner, på bursdagsfester og på fritidsaktiviteter. Det er jobbing i timesvis med lekser. Det er skriving av brev til skolen, det er legetimer, det er diskusjoner med ens partner om barnet. Det er bekymringer for fremtiden og for nåtiden. Det er innhenting av tapt arbeidstid på kvelden, det er tapt arbeidsinntekt, og ofte ufrivillig deltid. Nå får dere kjipinger rulle inn. Dere, som prøver å gi denne moren dårlig samvittighet, fordi hun faktisk prøver å holde hodet over vannet, dere må ta inn over dere at det faktisk er forbasket krevende å ha barn som trenger noe ekstra, og som ikke bare «surfer» i vei gjennom barne og ungdomsskolen. 

Da må man kanskje gå ned i stilling da

Anonymkode: cbe16...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da må man kanskje gå ned i stilling da

Anonymkode: cbe16...15b

Du sier det til folk som er sykemeldte også, eller? Selvfølgelig skal hun ikke gå ned i stiling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Leverpostei skrev:

Du sier det til folk som er sykemeldte også, eller? Selvfølgelig skal hun ikke gå ned i stiling. 

Nei, vettu hva! 
Selvfølgelig skal hun det, hvis hun ikke har tid til å ha «diskusjoner med partner om barnet», til å «skrive brev til skolen» og til å bekymre seg over nåtid og fremtid. 
Herrefred, det får for pokker være MÅTE på hva felleskassa skal betale for. 
 

Jeg har et barn med autisme selv, bruker masse tid og krefter på alt som ramses opp over, og mer, men dét skal ikke gå ut over arbeidsplassen. Det er det strået jeg har trukket, det får jeg klare selv. 
Og - den dagen jeg IKKE klarer det, så må jeg nesten bare gå ned i stilling, sånn er det bare. 
 

Slutt å tenke at alle andre skal fikse alt for dere hele tida, ta for pokker litt ansvar selv! 

 

Anonymkode: 5663c...b97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Leverpostei skrev:

Du sier det til folk som er sykemeldte også, eller? Selvfølgelig skal hun ikke gå ned i stiling. 

Selvfølgelig sier jeg ikke det til sykmeldte, det er jo noe helt annet

Anonymkode: cbe16...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig sier jeg ikke det til sykmeldte, det er jo noe helt annet

Anonymkode: cbe16...15b

Det er jo ikke det. Barnet skal i en periode gå til logoped. Det er ikke en situasjon som skal pågå i årevis, det er midlertidig. Hun har rett på velferdspermisjon. Da skal hun selvsagt ikke gå ned i stilling for det! «Diskusjoner med partner» og «bekymring for fremtiden» har ikke hi nevnt overhodet. 

Som jeg skrev over, står jeg selv i en krevende utredning av barnet mitt nå. Jeg får heldigvis fri med lønn for det. Hvis barnet mitt viser seg å være kronisk sykt, det er et mulig utfall, må jeg kanskje gå ned i stillingsprosent. Da har vi gode forsikringer som hjelper oss økonomisk. Forhåpentligvis er barnet midlertidig sykt, og skal bli friskt igjen. Da får jeg fri, med lønn, til å følge opp behandling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig ta igjen i din egen fritid den timen med bundet tid du mister på dagen. Du har faktisk ikke noe  klage på. Du er borte en time fra jobb pr uke uten å miste lønn. I tillegg vil du ha noen andre til å gjøre jobben din?

Du kan søke permisjon fra deler av jobben din om belastningen er for stor. Da uten lønn. 

Anonymkode: 460dd...ac5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Leverpostei skrev:

Det er jo ikke det. Barnet skal i en periode gå til logoped. Det er ikke en situasjon som skal pågå i årevis, det er midlertidig. Hun har rett på velferdspermisjon. Da skal hun selvsagt ikke gå ned i stilling for det! «Diskusjoner med partner» og «bekymring for fremtiden» har ikke hi nevnt overhodet. 

Som jeg skrev over, står jeg selv i en krevende utredning av barnet mitt nå. Jeg får heldigvis fri med lønn for det. Hvis barnet mitt viser seg å være kronisk sykt, det er et mulig utfall, må jeg kanskje gå ned i stillingsprosent. Da har vi gode forsikringer som hjelper oss økonomisk. Forhåpentligvis er barnet midlertidig sykt, og skal bli friskt igjen. Da får jeg fri, med lønn, til å følge opp behandling. 

Ingen lov sier at hi har krav på fri med lønn. At du får det, betyr ikke at hi har krav på det

Anonymkode: cbe16...15b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...