Gå til innhold

Hadde barnet fått dra i bursdag der ikke alle var invitert?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Min datter er bedt i bursdag til en klassevenninne. Fikk nettop høre at det kun er fire andre som er invitert (fem med bursdagsbarnet, noe som utgjør halvparten av jentene i klassen)

Hadde deres barn fått dratt? Jeg kjenner jeg er negativt innstilt. Vi har alltid hatt som regel i klassen at alle skal inviteres. De bli ni år nå. 
 

Det er ingen konflikter eller mobbing som er årsak eller, da hadde jeg kanskje hatt litt forståelse. 

Anonymkode: 1e2cb...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da ville jeg først hørt om hvorfor de bare hadde invitert fire. Og nesten uansett svar, sagt ifra om at mitt barn ikke kommer. 

Anonymkode: dd20c...f4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel grunner til at det bare er bedt inn til et lite selskap. Grunner som man kanskje ikke går ut med offentlig. Det kan også hende at det er konflikter og mobbing som du ikke vet om. Det skjer mye blant 9-åringer som aldri når foreldregruppa. Det kan også handle om økonomi, det kan handle om barnets trivsel i store grupper...hvorfor skal ikke barnet ditt få gå for å glede bursdagsbarnet? Hun er invitert i et selskap, da er det høflig å gå. Eller skal bursdagsbarnet straffes fordi hun og foreldrene inviterer til en bursdag som passer for bursdagsbarnet/økonomien/plassen/el.? Det er jo direkte slemt! Oppfordre til å fryse ut bursdagsbarnet fordi de ikke følger "reglene". Om noen lurer, så er dette et godt eksempel på hvorfor Norge ligger i toppsjiktet over land med sterk sosial kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hvorfor? Da ene sønnen vår ble 9 år inviterte vi fire fra klassen, de er 12 gutter. Grunnen er at sønnen vår har migrene og gruet seg sånn til å måtte invitere alle, at han faktisk gråt og ikke ville ha besøk. Han har fått migreneanfall flere ganger etter feiringer med alle guttene, de er helt sinnsykt bråkete. Derfor avvek vi fra "alle skal invitere alle". De kan jo ha en (god) grunn du ikke kjenner til. 

Anonymkode: 38994...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette syntes jeg ikke du skal legge deg oppi, og dessuten «straffe» både ditt og bursdagsbarnet med å holde barnet ditt hjemme. 
Det kan være private årsaker til at de kun inviterer til lite selskap, og det har du ingenting med. 

Anonymkode: 5995e...3b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet du hvorfor? Da ene sønnen vår ble 9 år inviterte vi fire fra klassen, de er 12 gutter. Grunnen er at sønnen vår har migrene og gruet seg sånn til å måtte invitere alle, at han faktisk gråt og ikke ville ha besøk. Han har fått migreneanfall flere ganger etter feiringer med alle guttene, de er helt sinnsykt bråkete. Derfor avvek vi fra "alle skal invitere alle". De kan jo ha en (god) grunn du ikke kjenner til. 

Anonymkode: 38994...3b8

Rart han klarer å gå på skolen hver dag da... 

Anonymkode: 76add...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart han klarer å gå på skolen hver dag da... 

Anonymkode: 76add...3eb

Noen ganger lurer jeg på om noen faktisk er komplette idioter, som deg. Har jeg på noe tidspunkt skrevet at han klarer å gå på skolen hver dag? Nei. Har jeg skrevet noe om tilpasninger på skolen? Nei. Hvorfor ikke? Fordi normalt intelligente mennesker helt av seg selv forstår at en 9-åring med migrene selvfølgelig ikke klarer skolehverdagen på samme måte som andre barn. 

Anonymkode: 38994...3b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har invitert halvparten av jentene, og du vil "straffe" dem fordi de ikke faller inn i ditt rigide system for hvem som skal inviteres?

Jeg blir helt matt. Hvorfor tror du at det er du som bestemmer hvem andre skal invitere til sitt hjem?

Ja, min hadde fått dra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Rart han klarer å gå på skolen hver dag da... 

Anonymkode: 76add...3eb

Si at du tuller... Du har jo 0 peiling. O tillegg er du slem. 

Les deg opp litt, før du spyr ut ord. 

Anonymkode: 662c9...687

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en fryktelig dårlig trend å sende barna fremst i skuddlinjen i krigen om politisk korrekthet. Selvfølgelig skal barna få gå i bursdager som de er invitert til og som de vil gå i. Helt innafor å be færre i den alderen, du sier jo selv at ikke det er noen problematiske stillinger bak dette. 
 

Voksne kan prate sammen om eventuelle problemstillinger uten å blande inn barna. Det er vår jobb å beskytte og kjempe for barna våre. Det er fullt mulig å lære dem inkludering, omsorg for andre og rettferdighet uten å bruke dem som brikker i et samfunnspill.

Anonymkode: 1c4f0...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke straffe noen. Barnet skal dra i bursdag. Jeg skrev at jeg var negativt innstilt, og det er jeg. Synes det er unødvendig utestengelse og kan lage dårlig stemning i en ellers harmonisk klasse. 
 

Spurte faktisk denne moren nå hvorfor, hun sa det var så mye styr med så mange. Hun er en perifer bekjent, så det er ingen diagnoser eller økonomiske begrensinger heller. Så ja, kjenner faktisk jeg blir irritert. 
 

Men takk for alle tilbakemeldinger 😊 HI

Anonymkode: 1e2cb...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ikke straffe noen. Barnet skal dra i bursdag. Jeg skrev at jeg var negativt innstilt, og det er jeg. Synes det er unødvendig utestengelse og kan lage dårlig stemning i en ellers harmonisk klasse. 
 

Spurte faktisk denne moren nå hvorfor, hun sa det var så mye styr med så mange. Hun er en perifer bekjent, så det er ingen diagnoser eller økonomiske begrensinger heller. Så ja, kjenner faktisk jeg blir irritert. 
 

Men takk for alle tilbakemeldinger 😊 HI

Anonymkode: 1e2cb...9ad

Du lager en ikke-sak ut av ingenting.

Anonymkode: 02a81...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skal ikke straffe noen. Barnet skal dra i bursdag. Jeg skrev at jeg var negativt innstilt, og det er jeg. Synes det er unødvendig utestengelse og kan lage dårlig stemning i en ellers harmonisk klasse. 
 

Spurte faktisk denne moren nå hvorfor, hun sa det var så mye styr med så mange. Hun er en perifer bekjent, så det er ingen diagnoser eller økonomiske begrensinger heller. Så ja, kjenner faktisk jeg blir irritert. 
 

Men takk for alle tilbakemeldinger 😊 HI

Anonymkode: 1e2cb...9ad

Må bare kommentere her. Hva tror du kan ligge i ordet "styr" og hvilke konsekvenser kan styr ha for vedkommende? 

Ellers har jeg sosial angst som ingen kan se fordi jeg er utadvendt, ptsd etter brutal voldtekt, samt leddgikt. Jeg jobber 100 prosent og ikke en gang mine nære venner vet om mine diagnoser. 

Anonymkode: 04698...947

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Må bare kommentere her. Hva tror du kan ligge i ordet "styr" og hvilke konsekvenser kan styr ha for vedkommende? 

Ellers har jeg sosial angst som ingen kan se fordi jeg er utadvendt, ptsd etter brutal voldtekt, samt leddgikt. Jeg jobber 100 prosent og ikke en gang mine nære venner vet om mine diagnoser. 

Anonymkode: 04698...947

På siden: Hvordan klarer du å jobbe når du har ptsd? Jeg har ptsd og klarer ikke å jobbe. Men har "bare" hatt det i 6 år så har ikke funnet noen løsning (jada, prøvd emdr, psykolog, forskjellige tilnærmingsmåter. Funker ikke).

Anonymkode: 02a81...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Det er ikke enkelt å være verken barn eller forelder i dag. Ja, mitt barn hadde fått reise. Du har ingenting med å vite hvorfor halvparten er invitert. 

 

Ta deg sammen kontrollfreak! Bruk fritiden din på noe fornuftig.

Anonymkode: 4a2b4...a78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver selv at hun er en perifer bekjent, og samtidig skriver du at det ikke er noen diagnoser eller økonomiske begrensninger. Det blir en litt feil konklusjon. Hvordan kan du være så sikker på det, når det dreier seg om en perifer bekjent? Ingen av mine bekjente vet alt om situasjonen i vår familie, og iallefall ikke mine perifere bekjente. Når noen av oss må velge å gjøre sånn, er det stort sett en grunn til det.

Anonymkode: e87c5...a36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Noen ganger lurer jeg på om noen faktisk er komplette idioter, som deg. Har jeg på noe tidspunkt skrevet at han klarer å gå på skolen hver dag? Nei. Har jeg skrevet noe om tilpasninger på skolen? Nei. Hvorfor ikke? Fordi normalt intelligente mennesker helt av seg selv forstår at en 9-åring med migrene selvfølgelig ikke klarer skolehverdagen på samme måte som andre barn. 

Anonymkode: 38994...3b8

Nettopp!

Dessuten kan det være forskjell på" hverdag og fest". Jeg hadde også migrene som barn, har det vel sikkert ennå, men heldigvis har jeg "vokst av meg" det verste. Jeg hadde veldig lite problemer med de vanlige skoledagene så lenge det var noenlunde ro og orden, men alle ekstraordinære ting var trigger for å utløse migreneanfall. Uansett om det var ting jeg likte eller ikke. Kirken til jul og sommer, 17.mai-tog, klassefester, skoleturer, osv osv, var mye vanskeligere. 

Bursdager gikk stort sett bra, kanskje fordi unger var roligere den gangen enn nå, men jeg ble ofte dårlig når jeg kom hjem fra bursdagen. 

Så selv barn som klarer å gå på skolen hver dag, kan ha problemer i andre settinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du nekter barnet ditt å gå i bursdag, fordi de ikke velger å ha alle, så synes jeg du er veldig spesiell! Det er ikke ditt selskap, ei heller din avgjørelse hvem som står på gjestelisten. Selvsagt skal barnet ditt gå. Annet hadde vært slemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter er bedt i bursdag til en klassevenninne. Fikk nettop høre at det kun er fire andre som er invitert (fem med bursdagsbarnet, noe som utgjør halvparten av jentene i klassen)

Hadde deres barn fått dratt? Jeg kjenner jeg er negativt innstilt. Vi har alltid hatt som regel i klassen at alle skal inviteres. De bli ni år nå. 
 

Det er ingen konflikter eller mobbing som er årsak eller, da hadde jeg kanskje hatt litt forståelse. 

Anonymkode: 1e2cb...9ad

Synes det sier mer om deg at du er negativt innstilt til den situasjonen. Det er halvparten av jentene. Ikke en eller to som blir utestengt. Og de er ni år, ikke seks år. Datteren min ville absolutt ikke ha mange i bursdag, hun sliter med mild sosial angst når hun blir midtpunktet. Skal man overkjøre ungenes ønsker totalt når det er deres dag og de ikke gjør det FOR å være slemme? Da hadde det endt med at hun ikke ville feiret i det hele tatt. 

Anonymkode: b0f8c...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten vil jeg si er på grensen. Jeg ville ikke likt det, men ikke nektet mine å gå.

1/3 inviterte ville jeg tenkt på som greit nok. 1/3 ikke invitert hadde vært uaktuelt.

Anonymkode: b980d...ded

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville forresten ikke nektet mitt barn å gå, men jeg hadde nok undersøkt litt i kulissene og fulgt med på om dette ble en vane og hvem som da ev aldri ble invitert. Og så ville jeg passet godt på at ALLE ble invitert til oss når det var bursdag.

(Psst. Og dere som stadig drar kortet "Jeg vil ikke invitere mitt barns mobber", så vet vi jo at det er ikke sånn at det for det meste er mobberen som ikke blir invitert. Det er Ikke-så-veldig-kule Linn, Lucas som er litt rar fordi han ikke liker fotball, Thomas som kommer fra "det" hjemmet og Mari som er litt annerledes. Og det er veldig ofte de samme som blir utelatt hos de aller fleste.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt at du er skeptisk, HI. Det kan fort bli slik framover at det er disse fem jentene som ofte inviteres, og de samme fem jentene som aldri inviteres (siden de er ti jenter i klassen).

Jeg ville latt datteren min gå i denne bursdagen, men fulgt med framover om det alltid var de samme jentene på bursdager, og de samme som aldri ble bedt.

Anonymkode: 678dd...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei jente på 10 år som sliter med sosiale koder og har hørselsvansker, og ønsker seg at neste gang hun skal feire bursdag så kan hun bare invitere to av jentene i klassen.  Kanskje hun kan få en hyggelig bursdag, for en gangs skyld... 

Anonymkode: 02c9b...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Anonym bruker said:

Min datter er bedt i bursdag til en klassevenninne. Fikk nettop høre at det kun er fire andre som er invitert (fem med bursdagsbarnet, noe som utgjør halvparten av jentene i klassen)

Hadde deres barn fått dratt? Jeg kjenner jeg er negativt innstilt. Vi har alltid hatt som regel i klassen at alle skal inviteres. De bli ni år nå. 
 

Det er ingen konflikter eller mobbing som er årsak eller, da hadde jeg kanskje hatt litt forståelse. 

Anonymkode: 1e2cb...9ad

Ja.. tenker at det må være greit

Anonymkode: b8037...e21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...