Gå til innhold

Hadde barnet fått dra i bursdag der ikke alle var invitert?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Jeg ville forresten ikke nektet mitt barn å gå, men jeg hadde nok undersøkt litt i kulissene og fulgt med på om dette ble en vane og hvem som da ev aldri ble invitert. Og så ville jeg passet godt på at ALLE ble invitert til oss når det var bursdag.

(Psst. Og dere som stadig drar kortet "Jeg vil ikke invitere mitt barns mobber", så vet vi jo at det er ikke sånn at det for det meste er mobberen som ikke blir invitert. Det er Ikke-så-veldig-kule Linn, Lucas som er litt rar fordi han ikke liker fotball, Thomas som kommer fra "det" hjemmet og Mari som er litt annerledes. Og det er veldig ofte de samme som blir utelatt hos de aller fleste.)

Dette. I tillegg sitter jeg med en følelse av at en del foreldre her inne (ikke så mye i det virkelige liv) drar sosial angst/en eller annen diffus sykdom/vanskelig oppvekst/overgrep på egne vegne etc etc kortet såpass ofte at det blir litt påfallende i disse diskusjonene. Hva med å bare innrømme at selv om dere ser at det er den empatiske tingen å gjøre å inkludere alle for å bidra til å motvirke mobbing og ekskludering, så gidder dere ikke? Er så mye bråk og styr med 10-20 viltre unger, kontra å plassere en rolig jentegjeng på 4-5 med barbiefilm og cup cakes i kjelleren? For all del, enig i det, men velger å ikke prioritere hva jeg selv synes er behagelig på en slik dag. 

Anonymkode: 76add...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er rart hvordan folk snur med vinden her inne. Når det er en tråd om at noen vurderer å invitere halvparten av guttene i klassen så kritiseres vedkommende for å vurdere et mindre selskap. Mens her, når det er snakk om å være gjest i et slikt ekskluderende selskap så er det plutselig masse gode grunner for at det er helt greit?🙄

Jeg synes IKKE det er ok å invitere halvparten. Det er utestenging. Jeg er usikker på hvordan jeg ville forholdt meg mtp å sende eller ikke sende mitt barn i bursdagen, men jeg ville uansett tatt det opp med foreldrene. 

ved spesielle utfordringer, som migrene, autisme mm kan forelderen informere om at «Ole sliter med migrene, og orker ikke besøk av alle, derfor inviterer vi tre gutter om gangen». Så går det helt greit. 

Anonymkode: 6f9b1...ce5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hadde barnet fått gå i bursdag! Halvparten er innafor synes jeg. Jeg hadde ikke reagert på det. 

Anonymkode: a7983...a5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sendt barnet mitt. Holde det hjemme i protest funker ikke. Har 3 jenter i klassen til min jente som inviterer ca halvparten av jentene og min blir invitert til to av de, ikke den tredje. Helt ok

Anonymkode: fa91e...6a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok en grunn når det er så få som er invitert tenker jeg. Mitt ene barn sluttet tidlig å be alle jentene i klassen, for hun syns ikke det var noe hyggelig. Ingen konflikter, mobbing eller noe i klassen, men hun ville heller droppe bursdagen enn å invitere alle jentene. Hun ba tre jenter på filmbursdag og var strålende med det. To av foreldrene spurte meg om hvorfor ikke alle ble invitert og da jeg sa at hun egentlig ville droppe å ha bursdag om hun måtte invitere alle ble det valgt 3stk og vi inviterte utenfor skolen slik at de andre ikke så at ikke alle fikk invitasjon. 

Jeg tenker det er helt greit å invitere bare noen, men er det kun noen få som ikke blir invitert så er det ikke greit. Under halvparten bør det hvertfall være. Jeg kan skjønne hvorfor mitt barn ikke vil ha så mange i bursdag for vi var 4 unger i hus som alle hadde bursdager på under to mnd med jul midt imellom, samt seks andre nære familiemedlemmer som hadde bursdag. Så vi hadde mye som skjedde på kort tid, da ble det vel mye når hun måtte ha fest med mange gjester der hun var hovedpersonen. Mitt andre barn ønsket egentlig ikke å invitere alle, men hun fikk lov å invitere de hun egentlig ville til etterpå selskap når selve bursdagen var ferdig. Dette syns hun var så gøy at hun fortsatte med det i mange år. Først bursdag med alle jentene i klassen, gjestene gikk hjem utenom en jente og fire gutter kom like etterpå. De storkoste seg i ett rotete hus, spiste kaker fra kakefat, lekte med gaver og hadde det utrolig koselig. Egentlig burde det vært henne som ikke hadde invitert alle i bursdagen for hun ble mobbet og slått på skolen, men for henne så var det alle eller ingen frem til vi leste Albert Åberg sin bok om bursdag. Slik skulle hun også ha, det var det som gjorde at bursdagen ble en hyggelig dag. 

Anonymkode: 8e07a...eaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette. I tillegg sitter jeg med en følelse av at en del foreldre her inne (ikke så mye i det virkelige liv) drar sosial angst/en eller annen diffus sykdom/vanskelig oppvekst/overgrep på egne vegne etc etc kortet såpass ofte at det blir litt påfallende i disse diskusjonene. Hva med å bare innrømme at selv om dere ser at det er den empatiske tingen å gjøre å inkludere alle for å bidra til å motvirke mobbing og ekskludering, så gidder dere ikke? Er så mye bråk og styr med 10-20 viltre unger, kontra å plassere en rolig jentegjeng på 4-5 med barbiefilm og cup cakes i kjelleren? For all del, enig i det, men velger å ikke prioritere hva jeg selv synes er behagelig på en slik dag. 

Anonymkode: 76add...3eb

Det er ikke sånn man vil gå ut med i det virkelige liv, men her er man anonym og kan fortelle hvordan det er. Det er greit at du ikke velger hva DU synes er behagelig på en slik dag, men synes du alvorlig talt ikke man bør ta hensyn til barnet som har bursdag? At jenta skulle droppet å feire bursdagen sin alltid fordi hun ser med frykt på å invitere alle jentene? For DET er faktisk alternativet her. Skal jeg si til jenta mi at «Det du sliter med og føler er faktisk ikke viktig. Det er din bursdag, men også i dag må du ta hensyn til alle andres følelser». Skal alle som sliter droppe å feire bursdagen sin i det hele tatt for å ikke såre noen?

Fatter ikke hvorfor man skal sy puter under armene på alle andre enn sitt eget barn. I det virkelige liv er det faktisk også slik: noe blir du invitert på, annet ikke. Og hjelpes meg så mange voksne som blir skuffet fordi de ikke blir invitert i f.eks bryllup. I stedet for å forstå. Man kan ikke alltid ta hensyn til alle. 
 

Når det er sagt: hvis jeg hadde sett at en jente i klassen aldri ble invitert på noe hadde jeg selvfølgelig motivert til at denne jenta også skulle få komme i bursdagen. Men er det jevnt fordelt ut i fra «klikker» i klassen så ser jeg ikke problemet med at halvparten får bli med.

Nå er jenta mi 12 og hun nekter å feire bursdagen sin, nettopp fordi det har blitt så mye styr - hos oss er det en uskreven regel at hele klassen eller ingen skal inviteres. Og det ble så mye snakk blant foreldre og barn da hun inviterte 4 av 26. Hun foretrekker da å droppe hele dagen sin. 

Anonymkode: b0f8c...ada

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår godt at du er skeptisk, HI. Det kan fort bli slik framover at det er disse fem jentene som ofte inviteres, og de samme fem jentene som aldri inviteres (siden de er ti jenter i klassen).

Jeg ville latt datteren min gå i denne bursdagen, men fulgt med framover om det alltid var de samme jentene på bursdager, og de samme som aldri ble bedt.

Anonymkode: 678dd...d16

Men hvorfor i alle dager kan da ikke de resterende fem INVITERE HVERANDRE? Det er den syke offerrollen kobla med en påståelig rett til å henge med nøyaktig de fem som ikke liker deg som gjør alle disse "utestengelsene" så utrolig uengasjerende. Nei, det er ikke synd på deg og nei, du har ikke noen gudegitt rett til å henge med de populære, eller til å kalle det mobbing og utestenging om de ikke vil ha deg med. Finn deg dine egne, du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, sug lut skrev:

Men hvorfor i alle dager kan da ikke de resterende fem INVITERE HVERANDRE? Det er den syke offerrollen kobla med en påståelig rett til å henge med nøyaktig de fem som ikke liker deg som gjør alle disse "utestengelsene" så utrolig uengasjerende. Nei, det er ikke synd på deg og nei, du har ikke noen gudegitt rett til å henge med de populære, eller til å kalle det mobbing og utestenging om de ikke vil ha deg med. Finn deg dine egne, du.

Det er snakk om barn. 

Å bli utelatt er en av de verste følelsene som finnes. 

Anonymkode: 52959...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er snakk om barn. 

Å bli utelatt er en av de verste følelsene som finnes. 

Anonymkode: 52959...118

Piss. De er halvparten på bursdag, den andre halvparten kan gjøre hva pokker de vil sammen med hverandre. Det er ikke utestengelse. (Og i hvert fall ikke utelatelse, som er et helt annet ord.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så klart hadde barnet mitt fått lov å dra. Å ikke møte i bursdag er nemlig en dødssynd på linje med å ikke be alle. 

Anonymkode: 67ecd...897

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, sug lut skrev:

Piss. De er halvparten på bursdag, den andre halvparten kan gjøre hva pokker de vil sammen med hverandre. Det er ikke utestengelse. (Og i hvert fall ikke utelatelse, som er et helt annet ord.)

Piss? 

Det er nivået du legger deg på?

Da tenker jeg at jeg gir meg. 

Anonymkode: 52959...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, sug lut skrev:

Men hvorfor i alle dager kan da ikke de resterende fem INVITERE HVERANDRE? Det er den syke offerrollen kobla med en påståelig rett til å henge med nøyaktig de fem som ikke liker deg som gjør alle disse "utestengelsene" så utrolig uengasjerende. Nei, det er ikke synd på deg og nei, du har ikke noen gudegitt rett til å henge med de populære, eller til å kalle det mobbing og utestenging om de ikke vil ha deg med. Finn deg dine egne, du.

De fem upopulære jentene kommer til å invitere de fem populære jentene, de også. Med andre ord blir det fem jenter som kun går i sin egen bursdag.

Det kunne sikkert fungert at fem hadde bursdag sammen, og de andre fem hadde bursdag sammen. Men du vet like godt som meg at det ikke er slik det funker.

Synes du skriver så slemt i alle tråder. :( Har du faktisk barn selv?

Anonymkode: 678dd...d16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De fem upopulære jentene kommer til å invitere de fem populære jentene, de også. Med andre ord blir det fem jenter som kun går i sin egen bursdag.

Det kunne sikkert fungert at fem hadde bursdag sammen, og de andre fem hadde bursdag sammen. Men du vet like godt som meg at det ikke er slik det funker.

Synes du skriver så slemt i alle tråder. :( Har du faktisk barn selv?

Anonymkode: 678dd...d16

Men det kan de upopulære takke seg selv og sine usmarte foreldre for, ikke legg skylda på andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, sug lut skrev:

Piss. De er halvparten på bursdag, den andre halvparten kan gjøre hva pokker de vil sammen med hverandre. Det er ikke utestengelse. (Og i hvert fall ikke utelatelse, som er et helt annet ord.)

Du er en mobber, og sannsynligvis oppdrar du ungene dine i samme stil

Anonymkode: 13b5f...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du er en mobber, og sannsynligvis oppdrar du ungene dine i samme stil

Anonymkode: 13b5f...2a5

Vis meg hva som er mobbing ved dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, sug lut skrev:

Men hvorfor i alle dager kan da ikke de resterende fem INVITERE HVERANDRE? Det er den syke offerrollen kobla med en påståelig rett til å henge med nøyaktig de fem som ikke liker deg som gjør alle disse "utestengelsene" så utrolig uengasjerende. Nei, det er ikke synd på deg og nei, du har ikke noen gudegitt rett til å henge med de populære, eller til å kalle det mobbing og utestenging om de ikke vil ha deg med. Finn deg dine egne, du.

Det er selvfølgelig slik det fungerer. "Se der har de populære valgt hverandre, og der er de som er igjen. Dette utvalget av upopulære ikke-valgte er nå mine venner". 

Anonymkode: 76add...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, sug lut skrev:

Men det kan de upopulære takke seg selv og sine usmarte foreldre for, ikke legg skylda på andre.

Nei drit i forebygging og å jobbe mot et samfunn der alle skal med. La enhver være sin egen lykkes smed, funker jo så det suser over Atlanteren. 

Anonymkode: 76add...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De fem upopulære jentene kommer til å invitere de fem populære jentene, de også. Med andre ord blir det fem jenter som kun går i sin egen bursdag.

Det kunne sikkert fungert at fem hadde bursdag sammen, og de andre fem hadde bursdag sammen. Men du vet like godt som meg at det ikke er slik det funker.

Synes du skriver så slemt i alle tråder. :( Har du faktisk barn selv?

Anonymkode: 678dd...d16

Akkurat. Og dessuten er det heller ikke 5 upopulære. Hadde det vært 5 populære og 5 upopulære, kunne de sikkert ha kost seg sammen i to grupper. Men det er ikke mer enn 2, kanskje 3, men det er i så tilfelle svært sjelden, upopulære. Og det betyr at mens de 5 populære blir invitert i de aller fleste bursdagene, i alle fall i flere av dem, blir de to-tre i middelklassen invitert i noen - kanskje ikke de samme, men hver av dem får noen bursdager likevel.  Mens de to som står nederst, kun blir invitert i sin egen og kanskje til hverandre og kanskje en eller to andre bursdager. Resten må de beundre fra sidelinjen.

Og JA, vi har ansvar for andre barn enn våre egne, og er det sånn at barn havner i "upopulær"-gruppe fordi de har udugelige foreldre, så er det desto viktigere at vi foreldrene til de populære og middelspopulære barna, sørger for å ta ansvar for at nettopp de ungene som ikke har "gode" foreldre ikke faller utenfor. Å ta vare på og hensyn til andre en kun seg selv og sine egne barn, har gode ringvirkninger langt utenfor egen nesetipp. Og det er lett å se om man gidder å åpne øynene.

Anonymkode: c743b...291

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, sug lut skrev:

Men det kan de upopulære takke seg selv og sine usmarte foreldre for, ikke legg skylda på andre.

😳😳😳 

Stort sett er jeg ganske enig med deg, men hæ? Dårlig dag på jobben?! 

Anonymkode: 72d12...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat. Og dessuten er det heller ikke 5 upopulære. Hadde det vært 5 populære og 5 upopulære, kunne de sikkert ha kost seg sammen i to grupper. Men det er ikke mer enn 2, kanskje 3, men det er i så tilfelle svært sjelden, upopulære. Og det betyr at mens de 5 populære blir invitert i de aller fleste bursdagene, i alle fall i flere av dem, blir de to-tre i middelklassen invitert i noen - kanskje ikke de samme, men hver av dem får noen bursdager likevel.  Mens de to som står nederst, kun blir invitert i sin egen og kanskje til hverandre og kanskje en eller to andre bursdager. Resten må de beundre fra sidelinjen.

Og JA, vi har ansvar for andre barn enn våre egne, og er det sånn at barn havner i "upopulær"-gruppe fordi de har udugelige foreldre, så er det desto viktigere at vi foreldrene til de populære og middelspopulære barna, sørger for å ta ansvar for at nettopp de ungene som ikke har "gode" foreldre ikke faller utenfor. Å ta vare på og hensyn til andre en kun seg selv og sine egne barn, har gode ringvirkninger langt utenfor egen nesetipp. Og det er lett å se om man gidder å åpne øynene.

Anonymkode: c743b...291

Takk for at du gidder. 

Anonymkode: 76add...3eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, sug lut skrev:

Vis meg hva som er mobbing ved dette.

At du ikke skjønner det selv, er bare helt tragisk.

Anonymkode: 13b5f...2a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...