Gå til innhold

Hvor ofte skifter dere mobil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den jeg har nå er 2 1/2 år gammel. De siste månedene har jeg merket at bateriet holder kortere og det føles som om kameraet ikke klarer å fokusere like godt som før. Jeg begynner med andre ord å ønske meg en ny, men samtidig fungerer jo det aller meste elt fint. 

Anonymkode: 4dba9...895

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så sjelden som jeg kan. Jeg bruker den jeg har så lenge den fungerer. Den jeg har nå kjøpte jeg i 2016, tror jeg, og den fungerer fint fremdeles så jeg har ingen planer om å bytte den ut. 

Skrevet

Så sjelden som mulig. 

Kjøpte meg ny i sommer etter at den jeg hadde bare begynte å dø litt etter litt. Den var ny i 2015. 

Det irriterer meg at de er laget kun for å holde en viss tid. Den som døde var tatt godt vare på, aldri mistet i gulvet eller blitt våt, likevel så ble batteriet dårlig, minnet var fullt selv om jeg slettet alt som ikke var helt nødvendig for å bruke den osv. 

Jeg ga 2500,- for en butikkmodell av en av de billigeste iphonenen. Å betale 10000 for en telefon er helt utenkelig. 

Anonymkode: 2a587...414

Skrevet

Ca hvert tredje år. 

Mobilene er laget for å holde i to år, så blir batteriet dårlig osv. Er dessverre bare sånn det er. 

Anonymkode: b3d2f...67d

Skrevet

Bruker ikke mobilen til å ta bilder med, siden det er så dårlig bildekvalitet. Skifter ut når den ikke virker mer. Den jeg har nå er 2 år

Anonymkode: cb995...183

Skrevet

Har hatt totalt 4 smartphoner inkludert den jeg har på9 år. Den jeg har nå er flett ny, så regner med den bør vare i 2-3 år minst. Dvs. Bytte hvert 3 år :(

Skrevet

Jeg bytter hvert år. Har swap fra telenor, og det passer meg supert :) Om en mnd er det et år siden jeg kjøpte den forrige, da bytter jeg til ny.

Anonymkode: 0cbd0...fe1

Skrevet

Har mobil i ca 4 år, jeg har den først i 2 år, så har yngste barnet den i 2 år. Men spørs hvordan det går nå, da yngste har blitt 13 år, og nyere mobil er litt viktigere nå, enn før. Jeg kan fint ha mobilen flere år selv, problemet er jo ikke bare batteriet, men og apper man ikke får ha på eldre modeller. 

Anonymkode: e6fa7...3a6

Skrevet

Men er det ikke rart da, at vi bare godtar at slik er det, liksom? Hvor er forbrukermakten? Hvorfor godtar vi å bytte ut en telefon som ikke har noen skader eller slitasje bare fordi leverandøren slutter å oppdatere og legger opp til at en telefon til 8-15 000,- skal ha så kort levetid? 

Dette provoserer meg mer og mer i disse tider hvor man liksom skal ha fokus på menneskeverd, miljøvern, gjenbruk og bærekraft!

Skrevet

Jeg pleier å bytte hvert andre eller tredje år. Har alltid hatt Samsung, og har hatt 3, 5, 7 og nå 10. Det er arbeidsgiver som betaler, så jeg kunne byttet en gang i året hvis jeg ville.

Anonymkode: 19298...5c0

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men er det ikke rart da, at vi bare godtar at slik er det, liksom? Hvor er forbrukermakten? Hvorfor godtar vi å bytte ut en telefon som ikke har noen skader eller slitasje bare fordi leverandøren slutter å oppdatere og legger opp til at en telefon til 8-15 000,- skal ha så kort levetid? 

Dette provoserer meg mer og mer i disse tider hvor man liksom skal ha fokus på menneskeverd, miljøvern, gjenbruk og bærekraft!

Jeg er enig. Da mine foreldre nylig flyttet fra det store huset og inn i leilighet byttet de vaskemaskinen de hadde hatt siden de giftet seg i 1964. Den gang ble ting laget for å vare. Relativt sett kostet den en formue, men i det lange løp lønner det seg, ikke minst for miljøet. 

Anonymkode: b62f8...cb3

Skrevet

Jeg kjøpte meg ny nå i år, etter 5 år med forrige. Jeg kjøper ikke ny før den jeg har er nærmest ubrukelig. 

Anonymkode: 35e10...832

Skrevet

Min er 3 år gammel. Like fin som da den var ny.

Anonymkode: acf41...aca

Skrevet

Så ofte som jeg må. Forrige telefon var 4 år og begynte å bli treg og få dårlig batteri. 

Skrevet

Bytter når den gamle dør. 

Synes det er så kjedelig å bruke masse penger på sånt. 

Den jeg har nå er fra 2014, måtte sette den tilbake til fabrikkinnstillingen i sommer, da den fusket litt, men nå funker den fint igjen. 

Skrevet

Bytter hvert 2. år. 

Får mobil av jobben og leasingavtalen varer to år for hver mobil. 

Anonymkode: cd680...e9a

Skrevet

Bytter når den jeg har dør. Med powerbank holder de nå lengre. Jeg er på smarttelefon nummer 3. Denne er 4 år gammel nå. Har skiftet skjerm en gang. Batteriet begynner å halte, men foreløpig lar det seg fikse med powerbank. Bytter ikke før jeg må - det er miljøvennlig og økonomisk fornuftig.

Anonymkode: 15e78...50c

Skrevet

De siste 20 årene har jeg hatt 3 mobiler. Bare 1 smarttelefon, og den kjøpte jeg i 2015. Men merker det snart er på tide å skifte. 

Anonymkode: 4b7e7...88a

Skrevet

Hadde forrige i 4,5 år. Nå har jeg en iPhone 7 plus som er 3 år, den fungerer fint ennå, jeg håper den varer en god stund til. Jeg bruker mobil mye i jobb, både til film/foto og annet.

Som flere over sier - jeg bytter ikke oftere enn jeg må. Men når jeg skaffer ny så pass sjeldent bruker jeg gjerne noen penger på en bra modell.

Anonymkode: 82fa9...ebc

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vurder en Fairphone neste gang, da vel!

https://shop.fairphone.com/en/

Anonymkode: a76fb...cc3

Gjest Antarctica
Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Den jeg har nå er 2 1/2 år gammel. De siste månedene har jeg merket at bateriet holder kortere og det føles som om kameraet ikke klarer å fokusere like godt som før. Jeg begynner med andre ord å ønske meg en ny, men samtidig fungerer jo det aller meste elt fint. 

Anonymkode: 4dba9...895

I snitt hvert 5. år.

Gjest Antarctica
Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

De siste 20 årene har jeg hatt 3 mobiler. Bare 1 smarttelefon, og den kjøpte jeg i 2015. Men merker det snart er på tide å skifte. 

Anonymkode: 4b7e7...88a

Jeg er omtrent som deg, men er på nr 4 nå (siden 1998). Smarttelefonen fra 2015 lugger litt, ja, men den gjør fortsatt jobben - stort sett.

Gjest Antarctica
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig. Da mine foreldre nylig flyttet fra det store huset og inn i leilighet byttet de vaskemaskinen de hadde hatt siden de giftet seg i 1964. Den gang ble ting laget for å vare. Relativt sett kostet den en formue, men i det lange løp lønner det seg, ikke minst for miljøet. 

Anonymkode: b62f8...cb3

Da broren min flyttet sammen med kjæresten, arvet han en komfyr som mamma og pappa fikk i brylllupsgave før han var født... tror han var 28 da han fikk den, og den holdt ut enda en stund. Faktisk fikk jeg tilbud om den da de senere flyttet, men siden den var for brei for kjøkkenet mitt, kunne jeg ikke ta imot den. Så den ble kassert etter over 30 år, uten å være ødelagt...

Skrevet

Når jeg må. Alt mellom 2-6 år. 

Anonymkode: b82a0...a59

Skrevet

Når den ikke virker lenger. Den jeg har nå er 5 år gammel.

Anonymkode: 96952...05d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...