Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #1 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg må holde ut. Hvordan? Datteren min har ei venninne. Foreldrene er bortreist søndag til fredag. Jeg ble spurt om hun kunne være hos oss. Egentlig ok. Kjenner ikke barnet så godt, men greit nok. Men hun er jo helt ufyselig. Jentene er 13 år. Jeg har en sønn på 14 i tillegg. Vi skulle i dag ut på skogstur og denne jenta på besøk satt seg automatisk foran i bilen da vi skulle dra. Jeg ba henne sette seg bak sammen med datteren min slik at sønnen kunne sitte foran, men hun nektet. Hun sa (direkte sitert) «jeg sitter alltid foran fordi jeg er best». Jeg har en godstol. Jeg sitter alltid i den fordi den er langt bok vekk fra TV så jeg kan lese eller strikke mens de andre ser på TV. Hun setter seg i den, og når jeg ber henne flytte seg bort til de andre, så svarer hun «jeg satt her først». Det gjelder også om jeg forlater stolen i 5 min for å lage en kopp te. Legger boken i stolen. Hun flytter boken og setter seg der. Jeg satt frem en skål med potetgull til ungdommene. Hun spiste opp alt før de andre fikk satt seg ned og spist noe. Jeg fylte opp skålen på nytt og sa «dette er til de andre i og med at du nå har spist mye alene». Hun så på meg med rasende øyne og sa «jeg skal selvfølgelig også ha noe». Jeg sa at hun allerede hadde spist mer enn de andre, og hun svarte med å ta skålen, sette den i fanget og spise. Jeg tok den da fra henne og satt den vekk. Hun begynte å grine. Hun forsyner seg med brus, godteri, frokostblanding, brød osv uten at det er måltid eller jeg har sagt at de kan ta. Hun ber om penger til å gå til kjøpesenteret for å kjøpe is, godteri, pålegg, klær og andre ting. Jeg sier nei, og hun blir skikkelig sur. Jeg står hele tiden på mitt og sier at når hun er hos meg, så må hun følge mine regler og det jeg sier. Hun kan ikke forsyne seg med mat når hun vil for så å ikke spise når det er mat. Det er ingen andre i huset som spiser til de tidene hun spiser. Hadde foreldrene lagt i noe penger slik at de spleiset på hennes dyre vaner (hun vare plukker i butikken og legger i handlevognen), så kunne jeg vurdert å kjøpe inn noe, men de har ikke betalt ei krone og har ikke sagt noe om at de skal det heller. Jeg er bare en gratis barnevakt. Nå begynner både datteren min, sønnen på 14 og minste på 9 å bli lei av henne, og helt ærlig gjør jeg det også. Hva gjør man? Kan jeg ringe foreldrene og spørre om det er noen besteforeldre jeg kan levere henne til? Anonymkode: 14fda...044
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #2 Skrevet 1. oktober 2019 Å, fysj, for en ufordragelig unge! Ring foreldrene og si det akkurat som det er, hvordan hun har oppført seg. Si at hun ikke kan være hos dere lenger pga dette. Anonymkode: 7fb92...b7a
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #3 Skrevet 1. oktober 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å, fysj, for en ufordragelig unge! Ring foreldrene og si det akkurat som det er, hvordan hun har oppført seg. Si at hun ikke kan være hos dere lenger pga dette. Anonymkode: 7fb92...b7a Ja, men jeg må jo ha et sted å levere henne til. Anonymkode: 14fda...044
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #4 Skrevet 1. oktober 2019 Med en slik oppførsel så ville jeg ringt foreldrene hennes. Ville først snakket med henne og sagt det som det er, at slik hun holder på kan hun ikke fortsette. Hvis hun skal fortsette å være hos dere så må hun begynne å oppføre seg og følge de reglene som finnes i ditt hus. Og følgene - hvis hun ikke fra nå følger reglene så ringer du foreldrene og ber dem komme hjem fra tur for å hente henne. Si at hun er velkommen til å bli om hun oppfører seg og følger dine regler heretter. Men oppfører hun seg ikke hadde jeg ringt foreldrene. Hadde ikke orket å forsøke å oppdra et såpass stort barn som ikke har noe som helst respekt. Men med en slik oppførsel tenker jeg at noe kan være helt galt i det hjemmet hun kommer fra... Eneste som kunne fått meg til å ha henne der videre tross oppførselen er om jeg kunne fått henne til å prate, for noe må være galt. Ingen normal 13-åring oppfører seg slik. Anonymkode: 6ece3...596
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #5 Skrevet 1. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Med en slik oppførsel så ville jeg ringt foreldrene hennes. Ville først snakket med henne og sagt det som det er, at slik hun holder på kan hun ikke fortsette. Hvis hun skal fortsette å være hos dere så må hun begynne å oppføre seg og følge de reglene som finnes i ditt hus. Og følgene - hvis hun ikke fra nå følger reglene så ringer du foreldrene og ber dem komme hjem fra tur for å hente henne. Si at hun er velkommen til å bli om hun oppfører seg og følger dine regler heretter. Men oppfører hun seg ikke hadde jeg ringt foreldrene. Hadde ikke orket å forsøke å oppdra et såpass stort barn som ikke har noe som helst respekt. Men med en slik oppførsel tenker jeg at noe kan være helt galt i det hjemmet hun kommer fra... Eneste som kunne fått meg til å ha henne der videre tross oppførselen er om jeg kunne fått henne til å prate, for noe må være galt. Ingen normal 13-åring oppfører seg slik. Anonymkode: 6ece3...596 Foreldrene er i utlandet og kommer seg ikke hjem før på fredag. Anonymkode: 14fda...044
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #6 Skrevet 1. oktober 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Foreldrene er i utlandet og kommer seg ikke hjem før på fredag. Anonymkode: 14fda...044 De må finne seg en måte om de ikke har andre som er villig til å ta seg av jenta om hun er så ustyrlig hos deg. Men jeg ville vært obs på tegn på at noe annet er galt med henne, at hun ikke har det bra hjemme, eller har vært utsatt for noe av andre. Noe skurrer ekstremt med den oppførselen. Anonymkode: 6ece3...596
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #7 Skrevet 1. oktober 2019 Har hun alltid vært sånn? I så fall må det jo feile noe. Enten at hun har en diagnose eller at noe er riv ruskende galt med omsorgen/oppdragelsen hun får. Anonymkode: 892e4...56b
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #8 Skrevet 1. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: De må finne seg en måte om de ikke har andre som er villig til å ta seg av jenta om hun er så ustyrlig hos deg. Men jeg ville vært obs på tegn på at noe annet er galt med henne, at hun ikke har det bra hjemme, eller har vært utsatt for noe av andre. Noe skurrer ekstremt med den oppførselen. Anonymkode: 6ece3...596 Hun har nok foreldrene rundt lillefingeren. Har sett en del tegn til det (hun sitter foran og mor sitter bak feks), men jeg har ikke tenkt så mye over det før nå. Tenkte å ringe de og spørre om jeg kan levere henne til besteforeldre. Anonymkode: 14fda...044
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #9 Skrevet 1. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har hun alltid vært sånn? I så fall må det jo feile noe. Enten at hun har en diagnose eller at noe er riv ruskende galt med omsorgen/oppdragelsen hun får. Anonymkode: 892e4...56b Aner ikke. Kjenner henne egentlig ikke noe særlig. Har reagert litt på at hun er litt dominerende og vel frimodig, men kjenner henne ikke så godt. Anonymkode: 14fda...044
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #10 Skrevet 1. oktober 2019 Hun er nok sjefen i huset hun kommer fra, og da er det ikke lett å plutselig være en av fire barn i huset deres Er hun enebarn? Datteren min på 12 år har en venninne som har noen av de samme faktene, hun hører riktignok når hun blir snakket til da, men hun setter seg med største selvfølgelighet foran i bilen, tar mat når hun ønsker og drikker litervis med melk o.l. for hun "liker ikke" vann. Hun er stor, apetitt som bare det, ingen hemninger når det kommer til å selv forsyne seg. Hun vokser opp som enebarn, er en veldig atpåkladd og eneste jente (to brødre som begge har flyttet hjemmefra). Men det er ikke noe vondt i henne da, og som sagt hører hun når hun blir snakket til, men en, max to, dager er det lengste jeg orker å ha henne her. Hun spør som den største selvfølgelighet om å bli med å besøke folk, bli med på ferie osv. Hun liker seg tydeligvis her selv om hun her blir en av flere barn og bare på jenke seg og følge reglene. Jeg ville nok om jeg var det fortsatt å fortelle henne dine regler og holdt ut til fredag, men jeg ville nok fortalt foreldrene at det ikke gikk så fint fordi hun hadde så store problemer med å tilpasse seg deres husregler og det ble litt irritasjon ut av det. Anonymkode: cd0bf...09c
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #11 Skrevet 1. oktober 2019 Dette hadde jeg IKKE funnet meg i og selv om hun må bli tiden ut hadde jeg tatt en telefon til foreldrene. Du må ta kontakt. Denne jenta må jo ha tett veiledning! Anonymkode: 02488...c89
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #12 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg hadde blitt fly forbanna til slutt hadde det vært meg, med så store unger så er det faktisk begrenset på hvor langt de skal få lov til å tøye strikken. Men også forklart henne hvorfor og sakt at dette tar du og opp med foreldrene. Og ikke latt henne få gjøre som hun selv vil, som det å sette seg foran. Hadde hun nektet å flytte seg fra for sete så hadde jeg faktisk fysisk flyttet henne ut av bilen. Anonymkode: 2ed0a...161
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #13 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg hadde sendt en sms til foreldre og sagt at det ikke går bra med besøk, og at det er best hun er hos noen andre. Også spurt hvem dere skal kjøre henne til. Ville nok skånet jenta faktisk. Bortskjemte barn er produkter fra sine foreldre Anonymkode: 44cfd...644
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #14 Skrevet 1. oktober 2019 Ja, her er det noe som virkelig skurrer.. Dette er ikke vanlig oppførsel. Snakk med datteren din på tomannshånd, og hør om hun pleier å oppføre seg på den måten. Anonymkode: 2726e...fb0
MammantilNurket Skrevet 1. oktober 2019 #15 Skrevet 1. oktober 2019 Det er ikke din jobb å oppdra andres barn, og du får ikke snudd henne på tre dager. Jeg ville ha kontaktet foresatte og sagt at dette ikke går lenger, og at de må sørge for at noen andre (besteforeldre, familie e.l.) tar henne resten av tiden. Alternativt får de komme hjem nå.
Gjest Antarctica Skrevet 1. oktober 2019 #16 Skrevet 1. oktober 2019 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, men jeg må jo ha et sted å levere henne til. Anonymkode: 14fda...044 De får komme hjem selv da. Hun er jo ikke til å ha i hus.
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #17 Skrevet 1. oktober 2019 Her hadde jeg ringt til foreldrene mens ungen var tilstede. Hadde sagt alt som hadde skjedd i løpet av oppholdet og hva du tenker om det, på høytaler. Da får foreldrene, datteren og du snakket mens alle hører. Jeg hadde forøvrig eksplodert på den drittungen. Anonymkode: 2e89a...827
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #18 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg hadde ringt foreldrene etter én dag. De får finne et annet alternativ, eller komme hjem fra ferie. Dette er jo helt hinsides! Jeg ville forklart i detalj ALT du nevner i innlegget ditt. Da ser du også hvordan foreldrene reagerer, f.eks. om de sier "jammen, hun kan vel bare sitte foran i bilen?". Hun har jo dette med seg hjemmenfra. Sitter faren eller moren alltid bak, da, når de er ute alle tre? Anonymkode: 99b38...ddc
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #19 Skrevet 1. oktober 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hun er nok sjefen i huset hun kommer fra, og da er det ikke lett å plutselig være en av fire barn i huset deres Er hun enebarn? Datteren min på 12 år har en venninne som har noen av de samme faktene, hun hører riktignok når hun blir snakket til da, men hun setter seg med største selvfølgelighet foran i bilen, tar mat når hun ønsker og drikker litervis med melk o.l. for hun "liker ikke" vann. Hun er stor, apetitt som bare det, ingen hemninger når det kommer til å selv forsyne seg. Hun vokser opp som enebarn, er en veldig atpåkladd og eneste jente (to brødre som begge har flyttet hjemmefra). Men det er ikke noe vondt i henne da, og som sagt hører hun når hun blir snakket til, men en, max to, dager er det lengste jeg orker å ha henne her. Hun spør som den største selvfølgelighet om å bli med å besøke folk, bli med på ferie osv. Hun liker seg tydeligvis her selv om hun her blir en av flere barn og bare på jenke seg og følge reglene. Jeg ville nok om jeg var det fortsatt å fortelle henne dine regler og holdt ut til fredag, men jeg ville nok fortalt foreldrene at det ikke gikk så fint fordi hun hadde så store problemer med å tilpasse seg deres husregler og det ble litt irritasjon ut av det. Anonymkode: cd0bf...09c Hun er ikke enebarn. Hun har en eldre søster og en yngre bror. 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg hadde ringt foreldrene etter én dag. De får finne et annet alternativ, eller komme hjem fra ferie. Dette er jo helt hinsides! Jeg ville forklart i detalj ALT du nevner i innlegget ditt. Da ser du også hvordan foreldrene reagerer, f.eks. om de sier "jammen, hun kan vel bare sitte foran i bilen?". Hun har jo dette med seg hjemmenfra. Sitter faren eller moren alltid bak, da, når de er ute alle tre? Anonymkode: 99b38...ddc Som sagt, jeg kjenner ikke familien så godt, men tenkte at de virker normale, så det er sikkert ikke noe problem. Nå har det gått 3 dager og familien min er på randen til kollaps i ferien. Jeg vet ikke hvordan det er med kjøreturer til vanlig, men da jeg begynte å tenke litt i går, så har jeg sett at moren sitter bak sammen med lillebroren på arrangement på skolen. Jeg har da egentlig ikke tenkt noe spesielt om det. Kanskje bare noe slikt som at det kanskje er noe med broren som gjør at mor sitter bak. Han er en del yngre. Tror han er 4-5 år nå. Kanskje 6 år også. Anonymkode: 14fda...044
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #20 Skrevet 1. oktober 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun er ikke enebarn. Hun har en eldre søster og en yngre bror. Som sagt, jeg kjenner ikke familien så godt, men tenkte at de virker normale, så det er sikkert ikke noe problem. Nå har det gått 3 dager og familien min er på randen til kollaps i ferien. Jeg vet ikke hvordan det er med kjøreturer til vanlig, men da jeg begynte å tenke litt i går, så har jeg sett at moren sitter bak sammen med lillebroren på arrangement på skolen. Jeg har da egentlig ikke tenkt noe spesielt om det. Kanskje bare noe slikt som at det kanskje er noe med broren som gjør at mor sitter bak. Han er en del yngre. Tror han er 4-5 år nå. Kanskje 6 år også. Anonymkode: 14fda...044 Selvfølgelig er det et problem. Enten er det problemer i hjemmet, eller så er det noe galt med jenta. Om hun "bare er slik" pga. oppdragelse (eller mangel på sådan), da trenger jo disse foreldrene veiledning før de ødelegger datteren helt. Hun kan fremdeles snus, men det begynner å haste. Anonymkode: 6ece3...596
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #21 Skrevet 1. oktober 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig er det et problem. Enten er det problemer i hjemmet, eller så er det noe galt med jenta. Om hun "bare er slik" pga. oppdragelse (eller mangel på sådan), da trenger jo disse foreldrene veiledning før de ødelegger datteren helt. Hun kan fremdeles snus, men det begynner å haste. Anonymkode: 6ece3...596 Dette har jeg jo skrevet som hva jeg tenkte da de spurte meg, ikke hva jeg tenker nå. Anonymkode: 14fda...044
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #22 Skrevet 1. oktober 2019 Jeg synes, som så mange andre her at du ringer hennes foreldre og sier at du ikke kan ha denne jenta lengre enn til imorgen. Det er sykt mange barn som er slik. Jeg vil ikke ha dem i hus og håper at du setter foten ned. Det er vel en grunn til at hun ikke er hos besteforeldre eller andre som kjenner disse folka godt. Vær så snill, ring dem imorgen og si at det ikke lengre passer, og så ber du om et navn du kan levere henne til. Bare si at hun ikke kan være hos dere lengre! Du kan si at du gjerne vil ha et møte med dem når de kommer hjem men akkurat nå, skyldes det logistikk problemer som ikke lar seg løse med henne i hus. Herregud, få henne bort. Hun minner meg forresten om barnet til min eks! UFORDRAGELIG! Ser forresten mye av slike problemer for tiden, dessverre. Anonymkode: 884aa...5ab
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #23 Skrevet 1. oktober 2019 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes, som så mange andre her at du ringer hennes foreldre og sier at du ikke kan ha denne jenta lengre enn til imorgen. Det er sykt mange barn som er slik. Jeg vil ikke ha dem i hus og håper at du setter foten ned. Det er vel en grunn til at hun ikke er hos besteforeldre eller andre som kjenner disse folka godt. Vær så snill, ring dem imorgen og si at det ikke lengre passer, og så ber du om et navn du kan levere henne til. Bare si at hun ikke kan være hos dere lengre! Du kan si at du gjerne vil ha et møte med dem når de kommer hjem men akkurat nå, skyldes det logistikk problemer som ikke lar seg løse med henne i hus. Herregud, få henne bort. Hun minner meg forresten om barnet til min eks! UFORDRAGELIG! Ser forresten mye av slike problemer for tiden, dessverre. Anonymkode: 884aa...5ab Jeg setter foten ned. Om og om igjen. Men hun gjør det samme om og om igjen. Hører der og da, men 10 min etter er det på’an igjen. Grunnen til at hun ikke er hos andre er at hun ba om å få være hos meg. Hun skulle egentlig til besteforeldre. Men mulig de har lagt andre planer nå. Anonymkode: 14fda...044
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #24 Skrevet 1. oktober 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg setter foten ned. Om og om igjen. Men hun gjør det samme om og om igjen. Hører der og da, men 10 min etter er det på’an igjen. Grunnen til at hun ikke er hos andre er at hun ba om å få være hos meg. Hun skulle egentlig til besteforeldre. Men mulig de har lagt andre planer nå. Anonymkode: 14fda...044 Du vet ikke om disse besteforeldrene har lagt andre planer. Du må forsøke å være modig nok til å si det som det er. Alternativt må du si at pga logistikkproblemer klarer dere ikke dette lengre og så lurer du på om du kan levere henne et sted og eventuelt hvor. Anonymkode: 884aa...5ab
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2019 #25 Skrevet 1. oktober 2019 35 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette har jeg jo skrevet som hva jeg tenkte da de spurte meg, ikke hva jeg tenker nå. Anonymkode: 14fda...044 Ah, ok, da misforstod jeg deg. Beklager! Anonymkode: 6ece3...596
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå