Gå til innhold

Hva tenker dere om Nathaniel?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min heter Nathaniel. Far er fra England og ønsket det navnet. Å komme med påstand om at det er mindre oppgående foreldre som velger dette navnet, eller andre unorske navn, forteller mye om intelktuellet til disse menneskene.

Smaken er som baken.

Anonymkode: 2241d...b64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Pobie skrev:

Ingenting imot navnet, men synes det er kleint med engelske navn på barn som skal vokse opp i Norge. 

Bra du ikke bor i Sverige da...eks..Texas, Dallas, Linqius...eks på barnenavn i Sverige...der er de mye tøffere når det kommer til navn. Her i Norge er vi livredde hvis navnet klinger litt utenlandsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Glemte du å bytte bruker hi

Anonymkode: 5b06a...f8d

Hva mener du..at jeg er hi?.....har vi samme anonymkode, siden du sier det?...eller trenger du kanskje briller?

Anonymkode: 0f382...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ser jeg navnet Nathaniel tenker jeg at han er innsatt i et eller annet fengsel.

Anonymkode: 75e38...4a4

Uff, sier mye om deg og tankesettet ditt da!

Anonymkode: 0f382...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det at navnet er i bruk i USA er ikke nødvendigvis noen markør på hvordan det fungerer her... Er et sånn navn som gir meg assosiasjoner til en søt, kanskje litt naiv og "enkel" mor, som ikke tenker på annet enn at hun skal få et søtt lite barn som skal oppdras i regnbueglitter og pastell. At barnet etterhvert blir tenåring og voksen er ikke noe som faller henne inn. (Kan av en eller annen grunn ikke se for meg at dette er et forslag fra en far.) 

Anonymkode: e5616...23e

for noen syke tanker, sier jo litt om hvordan du er som person.

Anonymkode: 0f382...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker ikke Nathaniel (derimot liker jeg Nathalie, men navnesmaken er jo ikke konsekvent...hehe). Men søstrenes navn er kjempefine. En annen ting er at jeg ikke synes Nathaniel står til jentenes navn. Nå spiller ikke det all verdens rolle da. Men jeg tror ingen vil reagere på navnet. Det er så stor navnevariasjon i Norge i dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene, velg noe i samme gate som jentenes navn, vær så snill. 

Nathaniel er blodharry. 

Anonymkode: 8b607...0f4

Ja, eller usedvanlig femi. 

Anonymkode: f8f83...ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det er et kjempefint navn, nydelig klang. Bare synd det er så mange voksne som "mobber" det navnet. 

Liker ikke Emilan, Carosander og Chrisander type navn men synes ikke Nathaniel er i samme kategori.

Gå for det du synes er fint 🙂,annen type navn en søstrene men det gjør jo ingenting. 

Anonymkode: e94c1...28d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, jessie skrev:

Bra du ikke bor i Sverige da...eks..Texas, Dallas, Linqius...eks på barnenavn i Sverige...der er de mye tøffere når det kommer til navn. Her i Norge er vi livredde hvis navnet klinger litt utenlandsk.

De navnene du nevner her fungerer jo fint på både norsk og svensk. Nathaniel har den th- lyden i midten som vi ikke bruker på norsk. Da er det bedre å fornorske det. Det er jo et bibelsk navn, så bruk den norske versjonen isteden, Nataniel, Natanael eller Natan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Altså, på norsk uttales Nathaniel nøyaktig likt med Nataniel. H'en er helt stum. Hvis man uttaler det på en annen måte snakker man ikke norsk. Problemet med navnet er at det har null tradisjon på norsk og dessuten virker «klissete». USA er et land grunnlagt av kristenfundamentalister, de har en hel delstat grunnlagt av mormonere som ville praktisere flerkoneri, og det er fortsatt et merkelig kristenfundamentalistisk land sammenlignet med det avslappede forholdet vi har til religion i Vest-Europa. Mange slike overdrevent gammeltestamentlige navn som kristenfundamentalister liker å bruke i USA virker merkelige og uheldige i Norge.

Anonymkode: 75e38...4a4

Når jeg ser Nathaniel med th leser jeg det alltid med engelsk uttale før jeg innser at det er norsk versjon. Vi bruker ikke th på norsk, og hvis man ikke uttaler den engelske lyden, burde navnet være Nataniel. Nataniel ser norsk ut og fungerer på norsk. Nathaniel ser engelsk ut og har ikke noe med å brukes på nordmenn med mindre disse er halvt engelskettede eller skal tilbringe mye tid i utlandet. For meg ser det rett og slett bare feil og rart ut med den engelske varianten.

Endret av Pobie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Pobie skrev:

Når jeg ser Nathaniel med th leser jeg det alltid med engelsk uttale før jeg innser at det er norsk versjon. Vi bruker ikke th på norsk, og hvis man ikke uttaler den engelske lyden, burde navnet være Nataniel. Nataniel ser norsk ut og fungerer på norsk. Nathaniel ser engelsk ut og har ikke noe med å brukes på nordmenn med mindre disse er halvt engelskettede eller skal tilbringe mye tid i utlandet. For meg ser det rett og slett bare feil og rart ut med den engelske varianten.

Men det er 843 som heter Nathaniel og 199 som heter Nataniel i Norge, så th er mer vanlig. Hva mener du med at vi ikke bruker th på norsk? Det er da mange norske navn som har th, er jo absolutt noe som brukes i Norge.

Anonymkode: 5b06a...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men det er 843 som heter Nathaniel og 199 som heter Nataniel i Norge, så th er mer vanlig. Hva mener du med at vi ikke bruker th på norsk? Det er da mange norske navn som har th, er jo absolutt noe som brukes i Norge.

Anonymkode: 5b06a...f8d

Nathaniel er ikke den norske versjonen av navnet, dette er den engelske versjonen. At folk velger den engelske versjonen gjør det ikke til et norsk navn. Nataniel er den norske versjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Pobie skrev:

Nathaniel er ikke den norske versjonen av navnet, dette er den engelske versjonen. At folk velger den engelske versjonen gjør det ikke til et norsk navn. Nataniel er den norske versjonen. 

De uttales uansett helt likt, akkurat som andre navn med og uten h. Men hva mener du med at th ikke brukes i Norge da?

Anonymkode: 5b06a...f8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar.

Blir mest sannsynlig Nathaniel hvis det er en gutt, er det jente blir det Eva, skal på 3D ultralyd imorgen.

Takk for all hjelp :)

Anonymkode: 530c1...4a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det navnet er kristent! Jeg liker det ikke. 

Bruk heller fadiotiske navn, som:

- Anne Lise

- Per Ola

- Hans Peger

- og andre kule navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.9.2019 den 18.20, Anonym bruker skrev:

takk for alle svar.

Blir mest sannsynlig Nathaniel hvis det er en gutt, er det jente blir det Eva, skal på 3D ultralyd imorgen.

Takk for all hjelp :)

Anonymkode: 530c1...4a5

Åh Jesus deg igjen!

Anonymkode: 3628b...16c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎29‎.‎09‎.‎2019 den 18.20, Anonym bruker skrev:

takk for alle svar.

Blir mest sannsynlig Nathaniel hvis det er en gutt, er det jente blir det Eva, skal på 3D ultralyd imorgen.

Takk for all hjelp :)

Anonymkode: 530c1...4a5

Hvis du ikke vil bli gjenkjent hver gang MÅ du endre på skrivestilen din. Du skriver jo nesten HELT LIKT hver gang - har aldri vært så lett å gjenkjenne noen som deg. Alltid på 3D ultralyd i morgen eller en annen dag i uken. Har alltid det andre navnet klart hvis det blir jente/gutt isteden. Og det klassiske " Takk for svar, da blir det "navnet på babyen" + smilefjes på samme sted hele tiden.

Anonymkode: 0f382...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Leiv er en Sleiv skrev:

Det navnet er kristent! Jeg liker det ikke. 

Bruk heller fadiotiske navn, som:

- Anne Lise

- Per Ola

- Hans Peger

- og andre kule navn

Det er jo ikke din baby, så du trenger ikke like det!

Anonymkode: 0f382...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Nathaniel finner du i norske folketellinger helt tilbake til hvertfall 1801, så det har lange norske tradisjoner.

Anonymkode: 2b432...493

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...