mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. september 2019 #1 Skrevet 27. september 2019 Nå i 6 så er det flere av foreldrene som helt har overlatt ansvar for pugging og øving til prøver til ungene. Lærer har sendt ut info om at elevene ikke presterer så godt som de bør og kan. Det jeg lurer på er når overlater dere pugging og øving til ungene?
Optatium Skrevet 27. september 2019 #2 Skrevet 27. september 2019 Som lærer vil jeg anbefale tidligst videregående. Men la de ha ansvar selv altså, men sørg for å kontrollere og følge opp. Hør de gjerne!
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. september 2019 Forfatter #3 Skrevet 27. september 2019 Akkurat nå, Optatium skrev: Som lærer vil jeg anbefale tidligst videregående. Men la de ha ansvar selv altså, men sørg for å kontrollere og følge opp. Hør de gjerne! Godt å høre!! Her sørger vi alltid for at han stiller godt forberedt til prøver
Optatium Skrevet 27. september 2019 #4 Skrevet 27. september 2019 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Godt å høre!! Her sørger vi alltid for at han stiller godt forberedt til prøver Folk gir ansvaret til ungene alt for tidlig. Forøvrig hørte jeg mamma til anatomieksamen når hun studerte som femtiåring. 😁
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #5 Skrevet 27. september 2019 Stort sett overlater vi det til ungene. Er det ikke sån i storebrors klasse? Jeg synes ikke det er viktig at de "presterer sitt beste" på prøvene på barneskolen. Det er viktig at de lærer og venner seg til å ta ansvar for egen læring, ikke at de gjør det spesIelt godt på prøver. Anonymkode: 7f13d...ff6
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #6 Skrevet 27. september 2019 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stort sett overlater vi det til ungene. Er det ikke sån i storebrors klasse? Jeg synes ikke det er viktig at de "presterer sitt beste" på prøvene på barneskolen. Det er viktig at de lærer og venner seg til å ta ansvar for egen læring, ikke at de gjør det spesIelt godt på prøver. Anonymkode: 7f13d...ff6 Helt enig! Anonymkode: 91546...c02
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. september 2019 Forfatter #7 Skrevet 27. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Stort sett overlater vi det til ungene. Er det ikke sån i storebrors klasse? Jeg synes ikke det er viktig at de "presterer sitt beste" på prøvene på barneskolen. Det er viktig at de lærer og venner seg til å ta ansvar for egen læring, ikke at de gjør det spesIelt godt på prøver. Anonymkode: 7f13d...ff6 Jeg tenker vel i grunn at det er viktig å lære barna å prestere på sitt beste fra dag 1 jeg da. Det betyr jo ikke det samme som at man forventer at de har kun feilfrie prøver.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #8 Skrevet 27. september 2019 Sender lærer ut melding om at barneskolebarna ikke presterer sitt beste på prøvene? Høres meget rart ut. Anonymkode: 78b10...61c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. september 2019 Forfatter #9 Skrevet 27. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Sender lærer ut melding om at barneskolebarna ikke presterer sitt beste på prøvene? Høres meget rart ut. Anonymkode: 78b10...61c Det stod at hun merker at flere av elevene ikke jobber godt nok med lekser og at de ikke presterer så godt de har mulighet til å gjøre ja. Hun skriver også at vi foreldre må følge opp dette
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. september 2019 Forfatter #10 Skrevet 27. september 2019 5 minutter siden, Optatium skrev: Folk gir ansvaret til ungene alt for tidlig. Forøvrig hørte jeg mamma til anatomieksamen når hun studerte som femtiåring. 😁 Herlig!! Det er jo godt å få litt hjelp i alle aldre😊
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #11 Skrevet 27. september 2019 3 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Det stod at hun merker at flere av elevene ikke jobber godt nok med lekser og at de ikke presterer så godt de har mulighet til å gjøre ja. Hun skriver også at vi foreldre må følge opp dette Å jobbe dårlig med lekser er en sak, å ikke prestere godt nok på prøver er noe helt annet. Å følge opp lekser er en selvfølge, men å pugge til prøver med sjetteklassinger? Anonymkode: 78b10...61c
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #12 Skrevet 27. september 2019 1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Det stod at hun merker at flere av elevene ikke jobber godt nok med lekser og at de ikke presterer så godt de har mulighet til å gjøre ja. Hun skriver også at vi foreldre må følge opp dette Du snakket om pugging til prøver, ikke å hjelpe dem med lekser. Det er noe annet. Anonymkode: 7f13d...ff6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. september 2019 Forfatter #13 Skrevet 27. september 2019 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Å jobbe dårlig med lekser er en sak, å ikke prestere godt nok på prøver er noe helt annet. Å følge opp lekser er en selvfølge, men å pugge til prøver med sjetteklassinger? Anonymkode: 78b10...61c Lærer mener her at ved å følge opp leksene bedre vil hjelpe elevene til å prestere bedre på ukens faste prøve . Vi pugger alltid til prøver med vår gutt ja. Det vil si han leser/pugger og vi hører han og sjekker at glosene sitter
Optatium Skrevet 27. september 2019 #14 Skrevet 27. september 2019 Glemmer dere ikke at det handler om å lære?? Så vi er interessert i st ungene lærer mest mulig?
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. september 2019 Forfatter #15 Skrevet 27. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du snakket om pugging til prøver, ikke å hjelpe dem med lekser. Det er noe annet. Anonymkode: 7f13d...ff6 Det ene fører med seg det andre mener vår lærer. De får prøver basert på ukens lekser og klasseromsundervisning hver uke i tillegg til gloseprøve
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #16 Skrevet 27. september 2019 Jeg pugger ikke med dem, men jeg hører dem gjerne. Eldste går i tiende. Anonymkode: 733fc...4ca
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. september 2019 Forfatter #17 Skrevet 27. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg pugger ikke med dem, men jeg hører dem gjerne. Eldste går i tiende. Anonymkode: 733fc...4ca Det viktigste er jo at vi hører dem😊
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #18 Skrevet 27. september 2019 54 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Det viktigste er jo at vi hører dem😊 Det er det da ikke! Å høre dem kan være en måte å hjelpe dem til å lære stoffet. Det er greit, men vi bør være forsintige med å fokusere på at det er resultatet på prøven som betyr noe. Hvor mye riktig eller feil de får på prøver har ingen betydning, hverken i 6. eller i 8.klasse. Anonymkode: 7f13d...ff6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 27. september 2019 Forfatter #19 Skrevet 27. september 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er det da ikke! Å høre dem kan være en måte å hjelpe dem til å lære stoffet. Det er greit, men vi bør være forsintige med å fokusere på at det er resultatet på prøven som betyr noe. Hvor mye riktig eller feil de får på prøver har ingen betydning, hverken i 6. eller i 8.klasse. Anonymkode: 7f13d...ff6 Det er ingen som mener at alle skal ha gode resultater men at alle får utnyttet sitt fulle potensiale og gjort så godt de kan
Anonym bruker Skrevet 27. september 2019 #20 Skrevet 27. september 2019 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er det da ikke! Å høre dem kan være en måte å hjelpe dem til å lære stoffet. Det er greit, men vi bør være forsintige med å fokusere på at det er resultatet på prøven som betyr noe. Hvor mye riktig eller feil de får på prøver har ingen betydning, hverken i 6. eller i 8.klasse. Anonymkode: 7f13d...ff6 Selvsagt er det viktig at foreldre følger opp og hører at stoffet sitter. En sjetteklassing kan sjelden ta hele ansvaret for egen læring. Anonymkode: ce257...77c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. september 2019 Forfatter #21 Skrevet 28. september 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt er det viktig at foreldre følger opp og hører at stoffet sitter. En sjetteklassing kan sjelden ta hele ansvaret for egen læring. Anonymkode: ce257...77c Enig med deg her og det var akkurat det lærer ville formidle
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #22 Skrevet 28. september 2019 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt er det viktig at foreldre følger opp og hører at stoffet sitter. En sjetteklassing kan sjelden ta hele ansvaret for egen læring. Anonymkode: ce257...77c Å hjelpe dem så de lærer leksene best mulig, ja. Det kan jeg være enig i. Men det er ikke viktig at de pugger til prøver for å gjøre det bra der. Nipugging siste dagen for å få mest mulig tiktig på en test i 7.klasse har ingenting for seg. Prøveresultatene kan ikke brukes til noe annet enn eventuelt å skryte. Med nipugging husker de sansynlig vis lite etter 2 uker. De venner seg til dårlige studievaner hvis fokuset legges på prøveresultater og ikke på jevn innsats, læring og nyskjerrighet. Det fører til unødvendig prestasjonspress. Anonymkode: 7f13d...ff6
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 28. september 2019 Forfatter #23 Skrevet 28. september 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Å hjelpe dem så de lærer leksene best mulig, ja. Det kan jeg være enig i. Men det er ikke viktig at de pugger til prøver for å gjøre det bra der. Nipugging siste dagen for å få mest mulig tiktig på en test i 7.klasse har ingenting for seg. Prøveresultatene kan ikke brukes til noe annet enn eventuelt å skryte. Med nipugging husker de sansynlig vis lite etter 2 uker. De venner seg til dårlige studievaner hvis fokuset legges på prøveresultater og ikke på jevn innsats, læring og nyskjerrighet. Det fører til unødvendig prestasjonspress. Anonymkode: 7f13d...ff6 Tror du ikke at jevn god innsats fører til gode resultat ? Alle forstår at nipugging siste kvelden ikke har noe for seg men det at de øver litt hver dag den uken de har prøve må da være lurt? Alle kan ikke prestere like godt men det må da være en ambisjon om å gjøre så godt man kan?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #24 Skrevet 28. september 2019 Målet med lekser og prøver på barneskolen må jo være at de lærer seg å studere og lære selv. Tenker jeg. Derfor overlater jeg det til dem så tidlig som mulig. Det de trenger å ha lært seg når de kommer til ungdomsskolen og videregående er å lese for å lære, Google seg frem til svar og å studere Anonymkode: 986c3...b62
Anonym bruker Skrevet 28. september 2019 #25 Skrevet 28. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Målet med lekser og prøver på barneskolen må jo være at de lærer seg å studere og lære selv. Tenker jeg. Derfor overlater jeg det til dem så tidlig som mulig. Det de trenger å ha lært seg når de kommer til ungdomsskolen og videregående er å lese for å lære, Google seg frem til svar og å studere Anonymkode: 986c3...b62 Selv har vi valgt en annen tilnærming, vi kan fremdeles sitte sammen med 8klassingen og hjelpe med lekser. Vi hører henne når hun øver på gloser og vi kan diskutere matte og norsk. Hun gjør mye av leksene på egen hånd, men hun vil fremdeles ha hjelp og støtte innimellom og da ber hun om det. Det betyr ikke at hun ikke er selvstendig, det er læring i å be om hjelp også. Anonymkode: 31c7c...015
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå