Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #1 Skrevet 23. september 2019 "Og lignende". Vi kan ikke bruke ull noe særlig. Så gruer meg sykt til den sesongen begynner og ungene skal ha besøk av folk som går i ull. Hei hevelser, hodepine og kløe! Men mine unger går i vanlig bomullstøy enda. Tenker kanskje å gå over til superundertøy e.l. når det er 5 grader ute og sånn. Er det det som er vanlig? Anonymkode: d6f69...b36
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #2 Skrevet 23. september 2019 Tenker 5 grader jeg også. Men om dere ikke tåler at folk på besøk har på seg ull, så bare gi beskjed om det? Tar jo sånn ca to minutter å skifte før man går på besøk. Anonymkode: 5f510...36b
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #3 Skrevet 23. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Tenker 5 grader jeg også. Men om dere ikke tåler at folk på besøk har på seg ull, så bare gi beskjed om det? Tar jo sånn ca to minutter å skifte før man går på besøk. Anonymkode: 5f510...36b Ja.. Men fremstår allerede som sære. Anonymkode: bc4f7...dba
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #4 Skrevet 23. september 2019 Ikke ved noen bestemt temperatur egentlig, men kjenner det nærmer seg litt nå og de har allerede hatt på seg ulltrøye og ull på føttene på noen turer. I helga var det plutselig t-skjortevær igjen. Skolebarnet kommer nok stort sett til å gå i vanlige gensere frem til det blir mange kuldegrader. Barnehagebarnet får nok på seg ulltrøya og tynne ullsokker de fleste dager fra nå og fremover samt et sett krinkelull el lignende til å ha under skalldress og regntøy. Anonymkode: a93b7...836
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #5 Skrevet 23. september 2019 Det kommer jo an på hva dere skal gjøre. Jeg har brukt ullundertøy de fleste dagene i flere uker allerede, men jeg har en jobb hvor jeg er ute i rolig aktivitet hele dagen og bruker helgene mye til skogsturer. Blir det varmt tar jeg av meg og går bare i ulltrøya, blir det kaldt tar jeg på flere lag. Når jeg trener varierer jeg klærne etter intensitet. Hvis jeg løper kort og hardt bruker jeg bare T-skjorte, mens hvis jeg løper rolig langtur tar jeg gjerne en tynn ullteøye med en lett jakke over. Ungene bruker ikke ullundertøy på skolen, men de tar det på på skogstur eller om de skal ut i båten. Anonymkode: 394e7...934
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #6 Skrevet 23. september 2019 Kommen an på. Til turbruk bruker vi ulltrøyer allerede, gull verdt når man svetter i aktivitet. Blir ikke kald i pausene. Til hverdags bruker vi ull når tempen kryper til 5-6°c. Anonymkode: ea821...6de
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #7 Skrevet 23. september 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kommer jo an på hva dere skal gjøre. Jeg har brukt ullundertøy de fleste dagene i flere uker allerede, men jeg har en jobb hvor jeg er ute i rolig aktivitet hele dagen og bruker helgene mye til skogsturer. Blir det varmt tar jeg av meg og går bare i ulltrøya, blir det kaldt tar jeg på flere lag. Når jeg trener varierer jeg klærne etter intensitet. Hvis jeg løper kort og hardt bruker jeg bare T-skjorte, mens hvis jeg løper rolig langtur tar jeg gjerne en tynn ullteøye med en lett jakke over. Ungene bruker ikke ullundertøy på skolen, men de tar det på på skogstur eller om de skal ut i båten. Anonymkode: 394e7...934 Så du sender skolebarna i vanlige klær hele året? Er det vanlig? Anonymkode: bc4f7...dba
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #8 Skrevet 23. september 2019 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du sender skolebarna i vanlige klær hele året? Er det vanlig? Anonymkode: bc4f7...dba Jeg vet ikke hvor vanlig det er, men de er gamle nok til å bestemme det selv (ungdomsskole). Det er varmt inne på skolen så jeg forstår godt at de ikke liker ullundertøy der. Anonymkode: 394e7...934
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #9 Skrevet 23. september 2019 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så du sender skolebarna i vanlige klær hele året? Er det vanlig? Anonymkode: bc4f7...dba Jeg har en som får helt panikk av ull, så han går uten, hele året. Det er kort vei til skolen, og vi har jo fleece, superundertøy og annet som kan brukes i stedet for ull. Lange bomullsunderbukser funker også. Anonymkode: 19dbf...392
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #10 Skrevet 23. september 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: "Og lignende". Vi kan ikke bruke ull noe særlig. Så gruer meg sykt til den sesongen begynner og ungene skal ha besøk av folk som går i ull. Hei hevelser, hodepine og kløe! Men mine unger går i vanlig bomullstøy enda. Tenker kanskje å gå over til superundertøy e.l. når det er 5 grader ute og sånn. Er det det som er vanlig? Anonymkode: d6f69...b36 Altså, hvordan kan det plage dere om andre bruker ull? Da må dere jo slite generelt ute blandt folk på vinterstid? Anonymkode: e8431...be4
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #11 Skrevet 23. september 2019 Vi er nok en ull-elskende familie. Ulla pakkes aldri helt bort. På en kjølig sommerkveld bytter man ut t-skjorte med ulltrøye. På fotballtrening (og annen utendørs trening) er det ofte ull som gjelder. Men hvis du snakker om ull fra morgen til kveld brukes det ikke helt ennå. Men fra midten av oktober/starten av november går det hovedsakelig i ull. Jeg håper jeg får beskjed om noen jeg kjenner reagerer på ull som jeg eller barna har på seg. Da ville vi selvsagt tatt på oss noe annet. Anonymkode: a4b56...f8f
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #12 Skrevet 23. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja.. Men fremstår allerede som sære. Anonymkode: bc4f7...dba Man er ikke sær fordi om man er allergisk. Om vi har besøk av en hund og skal få besøk av noen som er allergisk etterpå, så rengjør vi nøye og skifter klær først. Om vi har besøk av noen med matallergi så serverer vi noe de kan spise. Det er en selvfølge å ta hensyn, og om noen er allergisk mot ull blir det samme sak. Anonymkode: 5f510...36b
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #13 Skrevet 23. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Altså, hvordan kan det plage dere om andre bruker ull? Da må dere jo slite generelt ute blandt folk på vinterstid? Anonymkode: e8431...be4 Det er mange som lider av ullallergi, hvordan i alle dager kan du tro at slik allergi påvirker utelivet? Mange begynner å klø, hovne opp, få utslett, bli tett i pusten/få astma og generelt føle seg dårlig av å oppholde seg i samme rom som ull. Anonymkode: d6f69...b36
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #14 Skrevet 23. september 2019 Bruker ull omtrent 11 av 12 mnd. Samme gjør barna. Jeg hater å fryse, og det skal være bra varmt før ullskjorta legges bort. I sommer har det vært litt unntak da. Varmeste sommeren på lenge😎👌🏻 Anonymkode: 6bf5b...f6d
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #15 Skrevet 23. september 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er mange som lider av ullallergi, hvordan i alle dager kan du tro at slik allergi påvirker utelivet? Mange begynner å klø, hovne opp, få utslett, bli tett i pusten/få astma og generelt føle seg dårlig av å oppholde seg i samme rom som ull. Anonymkode: d6f69...b36 Så de tåler ikke vær nær ull inne, men ute går det greit? Ikke mange som har ullallergi altså, dette er en veldig ny allergiform. Ikke hørt om før. Det er mennesker som ikke tåler/liker ull så godt og får eksem av det. Men allergi? Njæ... Anonymkode: e8431...be4
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #16 Skrevet 23. september 2019 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Så de tåler ikke vær nær ull inne, men ute går det greit? Ikke mange som har ullallergi altså, dette er en veldig ny allergiform. Ikke hørt om før. Det er mennesker som ikke tåler/liker ull så godt og får eksem av det. Men allergi? Njæ... Anonymkode: e8431...be4 Selvsagt går det greiere ute, der er man ikke stengt inne og luften som er rundt deg skiftes ut kontinuerlig. Det gjelder også hundeallergi, det. I et rom, eller et hus, blir allergenene stengt inne. Ute blir det spredt for alle vinder. Det er dermed ikke sagt at folk med hundeallergi "skal ha hund, og ha den ute", fordi det går greit, men det kan for noen gå greiere. Jeg har ullallergi, og det går helt fint å være i nærheten av sauer ute, men når jeg håndterer luene til barna, eller de har på seg ull inne i huset mitt blir jeg veldig syk. Anonymkode: d6f69...b36
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #17 Skrevet 23. september 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvsagt går det greiere ute, der er man ikke stengt inne og luften som er rundt deg skiftes ut kontinuerlig. Det gjelder også hundeallergi, det. I et rom, eller et hus, blir allergenene stengt inne. Ute blir det spredt for alle vinder. Det er dermed ikke sagt at folk med hundeallergi "skal ha hund, og ha den ute", fordi det går greit, men det kan for noen gå greiere. Jeg har ullallergi, og det går helt fint å være i nærheten av sauer ute, men når jeg håndterer luene til barna, eller de har på seg ull inne i huset mitt blir jeg veldig syk. Anonymkode: d6f69...b36 https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Allergenkilder-og-allergener/Allergener-som-pustes-inn/Geit-gris-sau-lam-og-ull/ Som du ser er ullallergi noe til og ned naaf litt tvilsomme til. Så at mange lider av det er jo ren løgn. Anonymkode: e8431...be4
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #18 Skrevet 23. september 2019 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Allergenkilder-og-allergener/Allergener-som-pustes-inn/Geit-gris-sau-lam-og-ull/ Som du ser er ullallergi noe til og ned naaf litt tvilsomme til. Så at mange lider av det er jo ren løgn. Anonymkode: e8431...be4 De kan være så tvilsomme de bare vil, hjelper jo ikke det for dem som faktisk hovner opp av det både i huden og luftveiene og blir syke av å være rundt ull Anonymkode: d6f69...b36
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #19 Skrevet 23. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: De kan være så tvilsomme de bare vil, hjelper jo ikke det for dem som faktisk hovner opp av det både i huden og luftveiene og blir syke av å være rundt ull Anonymkode: d6f69...b36 Hvis det er det de ikke tåler da.......... Anonymkode: e8431...be4
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #20 Skrevet 23. september 2019 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis det er det de ikke tåler da.......... Anonymkode: e8431...be4 Tror meg, jeg tåler ikke ull og merker det godt. Har prøvd mange ganger å ta det frem, pakke det bort. Ta det frem, pakke det bort. Resultatet er det samme hver gang. Men jeg kan fint ha en ulldress hengende i barnehagen og la ungen ha på det der. Vi skifter når de kommer hjem. Anonymkode: d6f69...b36
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #21 Skrevet 23. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tror meg, jeg tåler ikke ull og merker det godt. Har prøvd mange ganger å ta det frem, pakke det bort. Ta det frem, pakke det bort. Resultatet er det samme hver gang. Men jeg kan fint ha en ulldress hengende i barnehagen og la ungen ha på det der. Vi skifter når de kommer hjem. Anonymkode: d6f69...b36 Hvor gjør du av ulldressen når dere har skiftet hjemme da? Merker du virklig hvis jeg har ullsokker eller ullstilongs på, under annet tøy, når jeg besøker deg? Hvordan går det på jobb eller hvis du besøker andre? Hvis du virkelig hovner opp av å være i samme rom som noen med ullgense eller der det ligger et ullpledd må jo alergien være 100% invalidiserende. Anonymkode: 394e7...934
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #22 Skrevet 23. september 2019 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hvor gjør du av ulldressen når dere har skiftet hjemme da? Merker du virklig hvis jeg har ullsokker eller ullstilongs på, under annet tøy, når jeg besøker deg? Hvordan går det på jobb eller hvis du besøker andre? Hvis du virkelig hovner opp av å være i samme rom som noen med ullgense eller der det ligger et ullpledd må jo alergien være 100% invalidiserende. Anonymkode: 394e7...934 Nei, jeg omgås ikke så mange folk. Hvis jeg er et stort sted går det fint, men inne i et rom, en stue f.eks. Hvis jeg sitter ved siden av noen med ullgenser, blir jeg syk. Anonymkode: d6f69...b36
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #23 Skrevet 23. september 2019 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg omgås ikke så mange folk. Hvis jeg er et stort sted går det fint, men inne i et rom, en stue f.eks. Hvis jeg sitter ved siden av noen med ullgenser, blir jeg syk. Anonymkode: d6f69...b36 Huff. Da forstår jeg om du stort sett må holde deg hjemme. Heldig vis er den typen alergi sjeldent. Anonymkode: 394e7...934
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #24 Skrevet 23. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, jeg omgås ikke så mange folk. Hvis jeg er et stort sted går det fint, men inne i et rom, en stue f.eks. Hvis jeg sitter ved siden av noen med ullgenser, blir jeg syk. Anonymkode: d6f69...b36 Du kan jo ikke gå inn i noens hus, alle har jo ullting der. Ikke i butikken eller på jobb heller. Du er kun hjemme eller ute? Og du mener mange har det slik? Anonymkode: e8431...be4
Anonym bruker Skrevet 23. september 2019 #25 Skrevet 23. september 2019 fra 0 grader, han er veldig varm, så blir fort varmt for han hvis det er over 0 Anonymkode: 4f53a...a0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå