Gå til innhold

Helsesøster er feil men nordMANN OK?

Anbefalte innlegg

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg aldri hørt 

Anonymkode: 4e84e...d6b

13 timer siden, mamma_bergen skrev:

Haha, nei🙄😂 Har aldri hørt det en gang🤷‍♀️

14 timer siden, gale damen skrev:

Bare om du er dårlig språklig oppdratt.

14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør vi ikke!

Anonymkode: 1cbac...ea0

Herregud, det var tull, ironi.

Anonymkode: 6d306...072

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 timer siden, soleia skrev:

Ordet « mann» har to tydingar, der den eine kan omskrivast til «menneske».  Feks «alle mann» « mann av huse» osv. «Søster» har alltid vore feminint. Det er eit stort ynskje å få fleire menn inn i sjukepleiar yrket, og kanskje spesillt som helsesjukepleiarar med kontakt med barn og ungdom. Slike feminine titlar kan verke framandgjerande for menn som vurderer å vidareutdanne seg til dette. Vi har klart fint å omstille oss frå «sykesøster» til sjukepleiar, og klarar nok omstillinga frå «helsesøster» til helsesjukepleiar og, sjølv om det er tyngre. 

Problemet er egentlig at vi ikke har noe eget ord for voksne mennesker av hankjønn i daglig bruk. Der brukes bare fellesbetegnelsen "mann" som er en variant av det nøytrale "menneske".

Det vi burde finne er et godt ord for de voksne som ikke er kvinner. "Herre" er i lite bruk, men vil jo kunne passe ganske godt. Det vil nok kreve litt tilvenning, men det er i hvertfal et ord alle forstår betydningen av og som ikke skaper forvirring om kjønn. Da kan vi enkelt fortsette å bruke ordet "mann" som fellesbetegnelse uten at det skaper forvirring i om begge kjønn er inkludert.

Anonymkode: 5c563...46c

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er egentlig at vi ikke har noe eget ord for voksne mennesker av hankjønn i daglig bruk.

Det vi burde finne er et godt ord for de voksne som ikke er kvinner.

I en del feministiske miljøer går menn allerede under betegnelsen "dyr".

Kanskje det kan og bør brukes? Det er jo ingen miljøer som er mer politisk- og språklig korrekte enn feministene!

Anonymkode: b02f3...48a

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes absolutt vi kan være norsker og ikke nordmenn. Jeg er ikke mann. Hadde jeg jobbet i brannvesenet hadde jeg heller ikke vært mann selv om jeg måtte hatt tittel brannmann. En innføring av kjønnsnøytrale titler er bra!

Jeg synes det som har skjedd med innføring av ordet helsesykepleier er fantastisk. Det har gått veldig raskt å få det kjønnsnøytrale ordet helsesykepleier inn istedenfor helsesøster. Det gir et viktig signal til gutta vi også trenger i de jobbene om at de er ønsket og nødvendige. 

Anonymkode: 0fc5e...79d

Er det vanskelig å forstå at engelsktalende bruker "man" som "human", menneske, på samme måte som at vi bruker "mann" om menneske? 

Anonymkode: ec9af...040

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Problemet er egentlig at vi ikke har noe eget ord for voksne mennesker av hankjønn i daglig bruk. Der brukes bare fellesbetegnelsen "mann" som er en variant av det nøytrale "menneske".

Det vi burde finne er et godt ord for de voksne som ikke er kvinner. "Herre" er i lite bruk, men vil jo kunne passe ganske godt. Det vil nok kreve litt tilvenning, men det er i hvertfal et ord alle forstår betydningen av og som ikke skaper forvirring om kjønn. Da kan vi enkelt fortsette å bruke ordet "mann" som fellesbetegnelse uten at det skaper forvirring i om begge kjønn er inkludert.

Det skaper jo ikke forvirring blant andre enn de som er dumme. Så får de som er dumme jobbe med seg selv, da. De aller fleste nordMENN er ikke dumme.

Anonymkode: ec9af...040

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...