Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #26 Skrevet 21. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du, folk i Troms kaller seg ikke tromsinger… og den berømte låta "Æ e nordlending æ", var skrevet og framført av Tore Hansen fra Hammerfest... Anonymkode: 8ed6b...78a Jeg sa ikke Troms, jeg sa Tromsø, og folk fra Tromsø er Tromsø-væringer. Anonymkode: 5a3ce...649
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #27 Skrevet 21. september 2019 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan de vel! Hvem skal stoppe meg fra å kalle meg nordlending? Er du like ekskluderende mot innvandrere og? «Du kan ha bodd i Norge i 15 år og identifisere deg som norsk, men nordmann blir du AAAALDRIIIIII!!!» Anonymkode: e7c5f...58b Nei, det er jeg ikke. Du har definitivt ikke skjønt poenget mitt. ☺️ Du kan kalle deg hva du vil for min del, men nordlending blir du aldri. Anonymkode: 5a3ce...649
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #28 Skrevet 21. september 2019 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Formann, fylkesmann, brannmann, rådmann. Helsesykepleier er helt lamt. Anonymkode: 0710c...d73 Her jeg bor heter det nå fylkesdirektør, kommunedirektør, helsesykepleier, namsfogd. Formann er på vei ut i mange bedrifter/organisasjoner. Helsesykepleier er like innafor som anestesisykepleier osv. Eller skal vi gjeninnføre sykesøster i samme slengen? Verden og titler endrer seg. Anonymkode: fed45...9bb
gale damen Skrevet 21. september 2019 #29 Skrevet 21. september 2019 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes absolutt vi kan være norsker og ikke nordmenn. Jeg er ikke mann. Hadde jeg jobbet i brannvesenet hadde jeg heller ikke vært mann selv om jeg måtte hatt tittel brannmann. En innføring av kjønnsnøytrale titler er bra! Jeg synes det som har skjedd med innføring av ordet helsesykepleier er fantastisk. Det har gått veldig raskt å få det kjønnsnøytrale ordet helsesykepleier inn istedenfor helsesøster. Det gir et viktig signal til gutta vi også trenger i de jobbene om at de er ønsket og nødvendige. Anonymkode: 0fc5e...79d Helsesykepleier er idiotisk! Vi har en helsebror, og er helt fornøyde.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #30 Skrevet 21. september 2019 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er jeg ikke. Du har definitivt ikke skjønt poenget mitt. ☺️ Du kan kalle deg hva du vil for min del, men nordlending blir du aldri. Anonymkode: 5a3ce...649 På hvilken måte er du ikke like ekskluderende ovenfor innvandrere? Eller er det slik at en innvandrer kan kalle seg norsk etter 15 år i Norge, men en «søring» kan ikke kalle seg nordlending etter 15 år i Nordland? Anonymkode: e7c5f...58b
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #31 Skrevet 21. september 2019 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Sier seg selv det bør hete Norsker. Svensker, dansker og norsker. Anonymkode: 573d9...5a7 Godt poeng Anonymkode: 04274...bf9
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #32 Skrevet 21. september 2019 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: På hvilken måte er du ikke like ekskluderende ovenfor innvandrere? Eller er det slik at en innvandrer kan kalle seg norsk etter 15 år i Norge, men en «søring» kan ikke kalle seg nordlending etter 15 år i Nordland? Anonymkode: e7c5f...58b ☺️☺️☺️ jøssenavn. Hør her: om jeg flytter til Spania og blir boende der resten av mitt liv, blir jeg jo ikke spanjol av den grunn. Har ingenting med ekskludering å gjøre. Søringer, vestlendinger, nordmenn fra alle kanter av Norge og innvandrere av alle slag er hjertelig velkommen, men om de ikke er født i riktig del av landet blir de ikke nordlending. På samme måte som jeg aldri blir spanjol. Anonymkode: 5a3ce...649
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #33 Skrevet 21. september 2019 I bergen sier vi norskar. Anonymkode: 6d306...072
gale damen Skrevet 21. september 2019 #34 Skrevet 21. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: I bergen sier vi norskar. Anonymkode: 6d306...072 Bare om du er dårlig språklig oppdratt.
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #35 Skrevet 21. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: I bergen sier vi norskar. Anonymkode: 6d306...072 Nei, det gjør vi ikke! Anonymkode: 1cbac...ea0
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #36 Skrevet 21. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: På hvilken måte er du ikke like ekskluderende ovenfor innvandrere? Eller er det slik at en innvandrer kan kalle seg norsk etter 15 år i Norge, men en «søring» kan ikke kalle seg nordlending etter 15 år i Nordland? Anonymkode: e7c5f...58b Hvorfor er dette så viktig for deg? Er du fra NordNorge er du nordlending. Dette vet alle. Anonymkode: 1cbac...ea0
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #37 Skrevet 21. september 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Kan de vel! Hvem skal stoppe meg fra å kalle meg nordlending? Er du like ekskluderende mot innvandrere og? «Du kan ha bodd i Norge i 15 år og identifisere deg som norsk, men nordmann blir du AAAALDRIIIIII!!!» Anonymkode: e7c5f...58b Det stemmer jo. Du er ikke norsk om du bare har flytta hit. Og du blir ikke mann om du bytter kjønn. Anonymkode: d5b25...dbb
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #38 Skrevet 21. september 2019 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette har ikke noe med hvorvidt man bor i nord eller ikke å gjøre. Sånn rent geografisk er det slik: En nordlending er en person som bord i Nordland. Selv en som bor i Tromsø eller Finnmark ville ille kalle seg nordlending. Men bortsett fra det er det ikke geografiske årsaker til at en søring aldri kan bli en nordlending. Sorry altså, men det skjer ikke. Anonymkode: 5a3ce...649 Tøvpeis. Æ bor i Troms og er nordlending så god som noen!👍 Anonymkode: 1f21c...4e6
aanonym Skrevet 21. september 2019 #39 Skrevet 21. september 2019 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det kan de ikke. De blir aldri nordlendinger, uansett hva de ønsker. Anonymkode: 5a3ce...649 Sier hvem? Du?
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #40 Skrevet 21. september 2019 "Nordmann" er problematisk, men av helt andre grunner enn dette med, "mann". Det er et arkaisk uttrykk fra en tid da mennesker ikke var særlig mobile. Da ble slektskap, blodsbånd, og den slags, tillagt stor vekt. Da oppfattet en det som at en mer eller mindre hadde nasjonalitet i arven, var noe en var født med. En norsk mann og kvinne som fikk barn i Sverige fikk altså en "nordmann", til sønn, selv om denne personen vokste opp i Sverige, og levde hele sitt liv i Sverige. I ordet, "nordmann", ligger altså ikke kun nasjonalitet, men også etnisitet. På samme måte som med ordet, "kineser". En som har et etnisk opphav fra Kina kan altså kalles noe så absurd som, "norsk kineser". Selv når vedkommende er født, oppvokst, og har bodd i Norge i hele sitt liv! Derfor bruker jeg konsekvent kun nasjonalitet som uttrykk, "norsk", "svensk", "kinesisk". Etnisk opphav er irrelevant i de fleste tilfeller og har ingenting med nasjonal tilhørighet å gjøre. Anonymkode: d4b71...54c
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #41 Skrevet 21. september 2019 Dette med helsesøster, sykepleier, helsesykepleier, anastesihelsesykepleier, og alt det der... What's in a name? That which we call a rose, by any other name would smell as sweet. Det er ikke navnet som gjør det vanskelig for menn å søke utdanning og jobb innenfor helsevesenet. Eller for kvinner å søke jobb innenfor brannvesenet. Det finnes mannlige jordmødre. Deres yrkestittel er ikke, "jordfedre", eller, "jordperson", den er nettopp det, jordmødre. Det er en tittel. Navnet skjemmer ingen. Det er holdningene som skjemmer. At vi tenker at, "hvis det heter noe feminint så kan ikke en mann jobbe som det, eller hvis det heter noe maskulint så kan ikke en kvinne jobbe som det", er det som skjemmer. Anonymkode: d4b71...54c
mamma_bergen Skrevet 21. september 2019 #42 Skrevet 21. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: I bergen sier vi norskar. Anonymkode: 6d306...072 Haha, nei🙄😂 Har aldri hørt det en gang🤷♀️
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #43 Skrevet 21. september 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette med helsesøster, sykepleier, helsesykepleier, anastesihelsesykepleier, og alt det der... What's in a name? That which we call a rose, by any other name would smell as sweet. Det er ikke navnet som gjør det vanskelig for menn å søke utdanning og jobb innenfor helsevesenet. Eller for kvinner å søke jobb innenfor brannvesenet. Det finnes mannlige jordmødre. Deres yrkestittel er ikke, "jordfedre", eller, "jordperson", den er nettopp det, jordmødre. Det er en tittel. Navnet skjemmer ingen. Det er holdningene som skjemmer. At vi tenker at, "hvis det heter noe feminint så kan ikke en mann jobbe som det, eller hvis det heter noe maskulint så kan ikke en kvinne jobbe som det", er det som skjemmer. Anonymkode: d4b71...54c HELT enig! Og helsesøster kan være en mann like mye som en mannlig jordmor! Anonymkode: 53661...730
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #44 Skrevet 21. september 2019 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke navnet som gjør det vanskelig for menn å søke utdanning og jobb innenfor helsevesenet. Anonymkode: d4b71...54c Helt riktig, det er helt andre grunner til at menn bør holde seg laaangt unna omsorgsyrker. Menn blir automatisk stemplet for å ha onde hensikter, før det motsatte er bevist. Helt normale jobbrelaterte aktiviteter blir ofte vridd om til å bli tullete anklager. Det er til og med tråder på dette forumet som bekrefter dette. Risikoen for å miste jobb og få sitt liv ødelagt, bare på grunn av tull og tøys, er skyhøy for menn i omsorgssektoren. Ufattelig at noen vil seg så vondt, -ikke rart de er få. Anonymkode: b02f3...48a
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #45 Skrevet 21. september 2019 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Joda. Det går helt fint. Bare prøv selv. Du kan komme til å like det😊 Anonymkode: 8b5c7...56f Hahahaha...det virker som hun/de tar deg helt alvorlig. Jeg ler meg skakk i hjel av svarene dine og like mye når de svarer deg helt alvorlig, hahahaha Anonymkode: d6531...eff
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #46 Skrevet 21. september 2019 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Tøvpeis. Æ bor i Troms og er nordlending så god som noen!👍 Anonymkode: 1f21c...4e6 Må du slutt å ødelægg det førr mæ, di tuillførtje! 🤣 Anonymkode: 5a3ce...649
Anonym bruker Skrevet 21. september 2019 #47 Skrevet 21. september 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hahahaha...det virker som hun/de tar deg helt alvorlig. Jeg ler meg skakk i hjel av svarene dine og like mye når de svarer deg helt alvorlig, hahahaha Anonymkode: d6531...eff Beklager å måtte skuff dæ der! Men artig at du trudde æ va alvorlig. ☺️👍 Anonymkode: 5a3ce...649
Mostly Harmless Skrevet 22. september 2019 #48 Skrevet 22. september 2019 22 timer siden, Iiiiik skrev: Enig! En annen ting er - jobber ikke alle sykepleiere med helse? Det gjør ordet helsesykepleier nokså meningsløst for meg. Jojo, men tenk på mulighetene! Ser for meg at det er en del slitne travere som er litt utdatert og lei av folk som til alles beste kunne omskolert seg til helseingeniør!
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #49 Skrevet 22. september 2019 15 timer siden, Anonym bruker skrev: I bergen sier vi norskar. Anonymkode: 6d306...072 Det har jeg aldri hørt Anonymkode: 4e84e...d6b
Anonym bruker Skrevet 22. september 2019 #50 Skrevet 22. september 2019 Vi burde vel også forby ordet MENNeske? Ordet er kvinnediskriminerende. Anonymkode: b02f3...48a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå