Gå til innhold

Er han gjerrig eller er jeg bortskjemt ?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så forskjellig vi leser HI ;)

Jeg tolker det dit at han ikke blir fornøyd om hun kjøper ting til ham som ikke er fine nok i hans øyne.

På meg virker det som om Hi kanskje ikke er komfortabel med å bruke slike enorme summer på merkeklær som det han gjør. Akkuat det tror jeg kan være en kilde til store konflikter mellom disse hvis de skulle få barn sammen. Han vil trolig fortsette å bruke enorme summer på seg selv også etter at de ev. har fått barn. Da blir det et problem om Hi må fortsette å spare på alt mulig.

Jeg tenker at en mann som svir av så enorme summer på klær, det er en mann som bør ha absolutt alt annet i orden, hus, bil, utdanning, minimalt med gjeld og en formue.

 

Anonymkode: 9e372...84f

Ja, du sier noe der. Det er opp til henne selv om hun vil bruke mye penger hun ikke har til han. Men nå har ikke de barn ennå, så det er egentlig litt irrelevant for øyeblikket, men skulle de få barn, er det selvfølgelig noe helt annet🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du snakket med ham om dette? Økonomi og bruk av penger er et tema som bør snakkes om i et forhold og det bør klargjøres hvilke forventninger man har til hverandre. Handler dette bare om gavene, kan du slutte å kjøpe dyre gaver til ham, hvis han ikke gjør det samme.

Eller handler det om at han lever et luksusliv og viser at dyre ting gjør ham glad, ergo må du bruke mye penger på ham for å vise din kjærlighet? Samtidig gjør han ikke det samme for deg? Så du blir skuffet, ikke fordi du kan kreve at han behandler deg likt, men likevel ønsker og forventer du det, fordi summene han bruker på seg selv er så overdrevne. Han kunne lett hjulpet deg litt økonomisk, men velger å ikke gjøre det.

Her må du spørre deg selv om hva slags mann og forhold du vil ha, ikke hva andre på forumet her mener. Noen er ok med separat, noen vil ha felles økonomi. Hva vil DU?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, og særlig han, høres utrolig materialistiske ut. 

Er det så viktig for ham akkurat hvor mye gaven fra deg koster? Kjøp en kinobillett, konsertbilletter eller en annen opplevelse til ham neste gang. Han trenger ikke flere ting... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann var slik+ litt mer knask. Jeg reiste til slutt. Når du først har oppdaget en mann m penger som er seg selv nærmest så vokser byllen og snart er det bare det du ser. 

Ja jeg kunne få en klokke til 10000. Men han kjøpte til seg selv en som kostet 150000. Osv osv. 

De elsker pengene sine og seg selv så uendelig mye mer enn noen andre. 

Ble kvalm.

Anonymkode: 9d3aa...346

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det mange som anbefaler og ha en kombinasjon av felles og separat økonomi, dele felles utgifter og ellers ha egne penger til eget bruk. Vi har det sånn, jeg tjener noe mer enn han men nokså likt. Har regningskonto felles og brukskonto og sparekonto hver for oss. Vært sammen i 14 år, gift i 10. 

https://www.aftenposten.no/familieogoppvekst/i/3J1yAe/Forbrukerokonom-Jeg-frarader-folk-a-ha-hele-okonomien-felles

Anonymkode: c615c...66c

Men hvis dere skiller dere så blir alt delt i to. Hvis dere ikke har signert og tinglyst særeie.. 

Anonymkode: c9df7...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig. Hadde de vært på datestadiet og møttes for fire måneder siden så hadde det vært noe annet. Er de samboere og vært sammen i fire år er saken en helt annen, da bør de ha et stabilt forhold hvor de har avklart at de er en enhet. Å ha så ekstremt store forskjeller, det skaper ikke fellesskap og samhold, tvert om.

Hvordan deler dere boutgifter, Hi?

Anonymkode: 9e372...84f

Boutgifter deles likt😊 

Anonymkode: 6c13e...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis dere skiller dere så blir alt delt i to. Hvis dere ikke har signert og tinglyst særeie.. 

Anonymkode: c9df7...2c1

Og ville det bli anderledes om vi hadde 100% felles økonomi? Vi eier hus 50/50, hver vår bil og ingen andre store verdier. Jeg vil på et tidspunkt arve endel etter mine foreldre men arv er vel særeie? 

Anonymkode: c615c...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger visst mye i det der med gaver. Og generelt legger du visst mye i det materialistiske, siden du går og misunner ham de nye klærne hans?

For meg ville dette ha vært en ikke-debatt. Jeg forventer ikke dyre gaver, og verdsetter dem heller ikke. Jeg ønsker meg ikke dyre ting. Og jeg går i alle fall ikke og "sparer opp" penger for å kunne kjøpe noe så meningsløst som et klesplagg til 3000 kroner til en person som er mer enn godt nok i stand til å kjøpe det selv. Klarer ikke å se at en slik type gave er en "kjærlighetserklæring".

Men vi mennesker snakker jo helt ulike kjærlighetsspråk.

Anonymkode: 040f8...13b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok gå litt mer inn i deg selv og avklare hva det er du egentlig forventer av han. Og er det rimelige forventninger? 

Anonymkode: d6394...a3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og ville det bli anderledes om vi hadde 100% felles økonomi? Vi eier hus 50/50, hver vår bil og ingen andre store verdier. Jeg vil på et tidspunkt arve endel etter mine foreldre men arv er vel særeie? 

Anonymkode: c615c...66c

Arv er særeie.

Anonymkode: 40490...853

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke vært med en mann som har et materialistisk syn og et høyt forbruk. Det er ikke forenelig med mine holdninger og verdier. Heller ikke noe jeg vil at barna skal vokse opp i.

Jeg tjener godt, men har en nøktern livsstil der vi ikke fyller hverdagene med ting. 

Hva ønsker du at dine barn skal vokse opp i? 

Anonymkode: 96eef...0cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes enkelt og greit at du ikke skal måtte spikke og spare til gave til han, tror heller ikke det er så viktig. 

Gi han noe symbolsk neste gang du skal vel kjøpe flere julegaver. 

Anonymkode: 7eba5...03f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gjerrig mann bruker ikke 17.000 på en jakke, det bruker en mann som ønsker å "flashe" for alle hvor mye penger han har. 

Du kan ikke komme og si at det er stor forskjell på kvaliteten på en jakke til 4.000 og 17.000, da bruker du penger for merket og for å vise folk at du har råd til det. 

Jeg hadde ikke passet sammen med en slik mann... 

Anonymkode: e91ba...c65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Boutgifter deles likt😊 

Anonymkode: 6c13e...ed1

Det er HER det må endres. Jeg syns ikke det blir riktig å dele boutgifter likt når han tjener 3 ganger mer. Del det på tre og så betaler du en tredjedel. På den måten sitter du igjen med mer til eget bruk. 

Anonymkode: cf615...9a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her tenker jeg begge har en del og jobbe med.. Han må være flinkere og gi oppmerksomhet til deg, og du må bli flinkere og tenke at det er hans penger og han gjør det han ønsker.. og dere bør bli enig hvor mye dere skal gi i gave så du ikke må spare i lengre tider

Anonymkode: 85140...d45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere må jo snakke sammen om hvorvidt dere ønsker felles økonomi eller ikke. 

Forstår ikke hvorfor du kjøper dyre gaver når han uansett kjøper de til seg selv siden han tjener godt. Er det virkelig en gave som gir glede?

 

Anonymkode: a19ef...908

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...